recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med gråskala
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med gråskala

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 09:15
Ja det er nok er god ide at lige at holde en lille pause. Hvis warm 2 er nemmere at gå til er der umiddelbart ingen grund til at bruge warm 1. Angående farvestik er det ret nemt at hvis du er nogenlunde sikker på at resten af gråskalaen er i orden. Du kan bruge billede A2 (greyscale steps) fra din test disk. Så kan du se det med det samme hvis grå ikke er "ens" over hele forløbet. - Så farveblind bliver man trods alt heller ikke ;-)
 
MVH
Til top
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Så er det vi bare siger.
Man må ikke gå ned på udstyret Cool
 
Kunne være man skulle købe noget selv og begynde at lege med det efterhånden.
Hvor ligger vi prismæssigt for semi pro udstyr ? Otto ?
 
Til privat brug og på én bestemt type display behøver det ikke være specielt dyrt. www.spectracal.com har nogle udmærkede pakkeløsninger til rimelige priser. Jeg bruger den gamle version af deres software (fordi den nye version er lidt for meget "nu-skal-jeg-tage-dig-i-hånden" til min smag Smile)
 
EDIT: Det skal siges at hvis du vil lave præcise målinger i mørke områder, så bliver det MEGET hurtigt MEGET dyrt...
 
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Så kan man vel blive oplæsrt næste gang så du ikke hele tiden skal køre til staden vest. Beer
 
Der er såmænd intet hemmeligt i de ting jeg gør, og det kan man læse sig til på nettet og sikkert blive klogere af end af et foredrag. Men der er ingen erstatning for erfaring, og dét at have praktisk erfaring med hvordan det ser ud når det er rigtigt, og spotte hvad der er galt når der er noget galt, det er ikke noget man sådan kan lære fra sig.
 
EDIT: Og ikke mindst er evnen til at vide hvornår man skal give op og erkende at det pågældende udstyr ikke kan blive bedre, ret væsentlig Smile

Otto, nu siger du at du bruger CALMAN 4, jeg kan godt forstaa det med at holde i haanden i CALMAN 5, men det er da kun i basic workflow, og advanced workflows. Baade Enthusiast og quick view workflows mener jeg er rigtig gode. 

Der er da saa mange mangler i CALMAN 4, som goer det umuligt at vudere hvad der sker inde i gamut. maaler du aldrig forskellige saturation levels?
nu skal det lige siges at jeg ikke kirtisere (jeg har set hvor nemt spoergsmaal bliver misforstaaet) men blot er intereseret i dine begrundelser for ikke at opgradere til CALMAN5?
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2012 kl. 20:24
En hurtig opdatering :-) I morgen får jeg min nye meter X-rite i1 Display Pro... Spyder4 Pro og min bare r.. siger jeg bare!!

Mens jeg har gået og ventet på den, er der blevet læst side op og ned så jeg tror udgangspunktet vil være en smule anderledes... Jeg har i hvert fald fundet ud af at een 'hen i skoven' indstilling har indflydelse på mange andre ting :-P og det ikke er helt så nemt som jeg troede :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Visca Blaugrana Visca Blaugrana skrev:

 

Otto, nu siger du at du bruger CALMAN 4, jeg kan godt forstaa det med at holde i haanden i CALMAN 5, men det er da kun i basic workflow, og advanced workflows. Baade Enthusiast og quick view workflows mener jeg er rigtig gode. 

Jeg havde ikke lige set dette indlæg. Jeg brugte tidligere 3.7, jeg blev aldrig gode venner med 4'eren - måske bare en vanesag. Jeg har lige opgraderet til Calman 5, og det fungerer glimrende.

Oprindeligt skrevet af Visca Blaugrana Visca Blaugrana skrev:

 
Der er da saa mange mangler i CALMAN 4, som goer det umuligt at vudere hvad der sker inde i gamut. maaler du aldrig forskellige saturation levels?

Jeg måler dét jeg føler er nødvendigt i en given situation. Ofte kender jeg displayet på forhånd og ved hvilke finurligheder der kan være, især hvis jeg f.eks. kalibrerer Pioneer skærme eller JVC projektorer. Så er det spild af tid at måle ved forskellige saturation levels, jeg kan ikke ændre på skærmens opførsel på det punkt alligevel (normalt), og hvis jeg så ved at det fungerer at bruge f.eks. 75% levels, så gør jeg dét. Jeg starter ikke forfra hvér gang.

Når jeg så tidligere med 3.7 har haft behov for at vurdere ekstraordinære ting, så har jeg gjort det manuelt, og lavet en vurdering af resultaterne. Her følte jeg at 3.7 gav mig en god mulighed for at se de rå data, så jeg kan forholde mig til dem. Det har jeg gjort siden før Calman blev introduceret, den software jeg brugte oprindeligt var programmeret i Excel... Så jeg er nok mere end de fleste vant til at forholde mig til de "rå" data, og gennemskue hvad de betyder i praksis, uden at jeg nødvendigvis har behov for en flot visuel graf.

Derudover har der været en del tv hvor det ikke rigtigt er nogen hjælp at lave flere målinger, fordi man ikke rigtigt kan korrigere for det alligevel (medmindre man har en ekstern CMS eller helst LUT box ala Lumagen). Når du ender med at stå med en masse subjektive valg alligevel, så er det faktisk lidt spild af tid at måle på kryds og tværs. Så er man faktisk bedre stillet med at måle gråskalaen, og tage resten på (erfarent!) øjemål. Selv om det ord skærer i ørerne hos teoretikerne... Wink

Efterhånden som justeringsmulighederne er blevet bedre, har de mere omfattende målinger mere relevans. Men stadigvæk skal man skelne mellem at _evaluere_ en skærm, og at _kalibrere_ en skærm. Der er en masse ting som kan være interessante hvis du skal evaluere ydelsen af en skærm, som er ret ligegyldige hvis du "bare" skal justere den til at yde bedst muligt. Det er lidt det samme som at det i "gamle dage", hvor en skærm ikke havde andet end gråskala justeringer (plus de almindelige front-end indstillinger) var ret uinteressant at måle gamut - du kunne ikke gøre noget ved det alligevel.

Og helt generelt kan det næppe siges nok at det vigtigste redskab en calibrator har, sidder mellem ørerne. En prof kan nå længere med 10 år gammelt software, end en nybegynder kan med alt det nyeste gear. Det svarer nogenlunde til at en kvindelig test-kører på Nürburgring var næsten lige så hurtig i en Fort Transit, som Jeremy Clarkson i en Jaguar... Smile
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 14:33
Og i øvrigt en dejlig kvinde, hende Sabine i Trasitten
SVP03
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Peter.ld Peter.ld skrev:

En hurtig opdatering :-) I morgen får jeg min nye meter X-rite i1 Display Pro... Spyder4 Pro og min bare r.. siger jeg bare!!

Mens jeg har gået og ventet på den, er der blevet læst side op og ned så jeg tror udgangspunktet vil være en smule anderledes... Jeg har i hvert fald fundet ud af at een 'hen i skoven' indstilling har indflydelse på mange andre ting :-P og det ikke er helt så nemt som jeg troede :-)

 
Ov! Hvor ville jeg gerne se en måling med hver af de to metre, af den samme skærm med de samme indstillinger.
 
Hvis ikke du har set det er der releasenotes til HCFR angående "i1 display 3" og "colormunki display" (der efter hvad jeg ved, er samme hardware), der er værd at læse:
 
http://sourceforge.net/p/hcfr/wiki/i1%20Display%203%20%26%20colormunki%20display/
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 27-November-2012 kl. 15:20
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 18:02
Dem har jeg glemt alt om :-| Men føj hvor en gang skrammel af datacolor...

Med Spyder4 skulle B-offset stå på 18. Kan i huske jeg nævnte et voldsom overskud af grøn? Hokus Pokus den rigtige indstilling med i1 er 24.

En anden ting, med Spyder4 havde jeg mere end svært ved at opnå mere end gamma 2.2 Med i1 opnår jeg 2.35 i første forsøg. gamut ser også helt anderledes ud, ikke perfekt, men meget bedre. Jeg skal nok poste mit resultat når jeg har tid :-)

Jo, jeg har set deres releasenotes, men tak :-)
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2012 kl. 19:10
Her er et resultat af en hurtig kalibrering. Jeg har ikke haft tid til at finjustere.










Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu