recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projekter n00b :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjekter n00b :)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
DInovo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Emne: Projekter n00b :)
    Sendt: 20-Maj-2008 kl. 22:57

Jeg har mere elelr mindre besluttet mig for at jeg i forbindelse med en mindre ombygning af min stue vil have opsat en projekt + lærred. Det er aldrig noget jeg har rodet med før og jeg er ikke den helt store hifi nørd, så at sige - så det er ikke det helt vilde sæt jeg skal have.

Derfor overvejer jeg denne løsning:
- InFocus IN78
- Lærred fra: http://exclusiv-home.de/online_shop/?cPath=28

Første spørgsmål: Er dette en acceptabel løsning til en komplet nybegynder på området der ikke er intereseret i at investere alt for store summer i det første projekter setup? Det skal primært bruges til at se film på, da Pana plasma haves.
Næste spørgsmål går på størrelsen af lærred - det skal jo næsten være 16:9 - men hvor mange tommer? Jeg kommer til at sidde ca 3-3,5 meter fra lærredet.
Og det sidste spørgsmål: Placering af projekter (som skal hænge i loftet). Jeg har kigget lidt på de guides der har været her i fora og på projectercentral.com - men jeg er stadig ikke 100% sikker på jeg forstår. Jeg har en loftshøde på 247cm og jeg kan hænge projekteren så langt væk fra lærredt som 4 meter (kan måske komme lidt længere tilbage, men vil helst holde den inden for de 4 meter).

Jeg vil helst undgå at have en projekter der hænger halvejs nede i rummet - den skal være så usynlig som muligt. Det er derfor også min plan at indbygge det motoriseret lærred i det kommende nye gips loft, således at når det er rullet helt op vil det næsten ikke kunne ses, udover en lille lem/åbning i loftet hvor det kan køre ned igennem.

Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 10:08
Jeg ville virkelig overveje en FullHD projektor hvis jeg var dig, der er enormt meget billed forskel når du komme op på de omkring 100" lærred.
Hvis du vælgere en ef de måske lidt smartere projektore så er der lens shidt på, hvilket vil sige, du bare sætter den i loftet, og så flytter du hele billedet derned hvor du vil have det.
Mht. Lærreder så ville jeg låne nogle prøver af de forskellige duge, før jeg købte da der er som himmel og jord i forskel på lærreder. Det er jo der billedet skal op på.
Så der er absolut ikke ligemeget hvilket lærred du tager. Med de billigste lærreder kan du ligeså godt bruge en hvid væg, så dårliger er de.

Den ide med et motorsyret lærred lyder som en god ide. Meange af de mere seriøse fabrikanter har netop disse modeller i sortimentet. Men det er ikke en billig løsning, tilgændgæld en fed løsning.

Du finder den projektor du gerne vil se lidt nærmere på så kan du gå in på projektorcentral.com og lave en beregning, der viser hvor langt projektoren skal fra lærredet for at give den billedstørrelse du ønsker.

Husk mht. rullelærreder hvis det skal være en rigtig god løsning så vælg et tab-tension lærred, det er et hvor dugen er fast spændt i hele siden, så lærredet ikke "bølger" som mange almindelige rulle lærreder gør.

Til sådan et projekt skal du i hvert tilfælde overveje at lægge lidt mere økonomi i projektet da det vil give en del bedre billedkvalitet.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
DInovo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 19:18

Hej Christian,

Tak for svaret :-)

Jeg glemte dog måske at præcisere i mit første indlæg at mit budget til formålet ligger omkring det jeg nævnte jeg ville købe ind for - dvs i området af de 10.000 dkk. Da jeg som næævnt ikke er ude fter en entusiast løsning eller lign., så vil jeg også gerne holde beløbet lidt nede.

De 2 produkter jeg nævner er de helt ude i skoven, eller?

Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 22:44

Jeg tror ikke det lærred du linker til er motoriseret?

Projektoren vil fint kunne dække dit behov er jeg sikker på, men jeg tror du undervurderer lærrets rolle (og pris).

Kig evt. på qualityscreen.dk og se hvilke lærreder han har tilbage på sine fødselsdagstilbud (Danmarks længste fødselsdag? he he). Kan være du kan finde et OK lærred der til rimelig pris.

Der vil du så også se, at et motorstyret tab-tension lærred sprænger dit budget. Og hvis du vælger et ikke-tab-tension lærred vil du nok blive led og ked af et billigt tyndt PVC lærred der (måske) bølger lystigt derudaf med tiden og lugter som noget der er løgn de første mange uger...

Diplomat/Blackline/One serierne har nummeret bedre dug (andet materiale og kvalitet).

---

Vil du shoppe et superbilligt (motor)lærred, så kig evt. ud forbi Metro, de har vist et stort udvalg i den slags. Men man kan ikke få lov til at se dem før køb, så det er svært at sige noget om kvaliteten.

Til top
DInovo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2008 kl. 09:30
Grunden til at jeg henviser til netop dette lærred er at det er blevet anbefalet af en anden bruger herfra forummet:

http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40023&PN=1 &TPN=2
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2008 kl. 09:49
Ja ikke for at nedgøre nogen men det var i forhold til et IKEA rullegardin.
Det er det værste af det værste.

Jeg vil nok også holde på du kommer langt med et Quality Screen.
Men et lærred i en hvis størrelse evt. med tab tension og med lidt loftlem koster altså også en del.

Men igen, ved at spare lidt mere sammen så får du bare så meget bedre produkter.
Det ville jp også være rart hvis du bliver bidt af en gal projektor når du først kommer igang.
Det har jeg set mange gange, så vil du stå med en HD ready projektor du højst sansynlig taber en masse penge på, da brugt markedet allerede er over svømmet med dem.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2008 kl. 09:52
Tro mig. Det er ikke nødvendig at smide så mange tusinde i en løsning for at få stor glæde af det.

Jeg lavede selv en løsning for nogle måneder siden. Jeg købte et lærred til et par tusinde kr. for et 92" og en Acer PH730 projekter der kunne vise 720P for 4000 kr. hos labtop.dk. og måtte smide 800 kr. oven i for loftbeslag. Derudover indvesterede jeg i logitech z-5500 højtaleresæt med indbygget forstærker til et par tusinde. Jeg havde en PS3 i forvejen som fungere som videokilde. HDMI Kabel og andre småkabler for ca. 1000.00

En samlet løsning til ca. 10.000,00.

Jeg valgte et lærred som havde små hængsler, så det kunne hænge i to kroge i loftet. Så tager jeg det ned, når jeg ikke bruger det. Det er intet problem.

Hele familien har meget stor glæde at systemet og det giver en fed filmoplevelse med godt billede og hæftig lyd. Til en pris der matcher et jævnt fladskærms TV. Har du anlæg kan du jo evt. bruge de penge til motor på lærredet. Eller måske på en lidt dyre projekter - jeg faldt vist over et godt lagersalgstilbud som nok ikke kan fåes mere.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2008 kl. 10:33

Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Tro mig. Det er ikke nødvendig at smide så mange tusinde i en løsning for at få stor glæde af det.

I forhold til slet ikke at have en projektor, så vil jeg faktisk give dig fuldstændigt ret. Det er sjovere at have en 10.000,-s løsning end at kigge på et 42" tv. ALLE burde have en projektor, og opleve hvor meget sjov man kan have ud af det. De kræsne kan så opgradere til mere seriøst udstyr hvis de føler for det, men jeg har _aldrig_ talt med nogen der har købt en projektor, og bagefter sagt at det var spild af penge og droppet det igen - selv ikke hvis det var en discount-løsning.

Til top
DInovo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2008 kl. 12:23

Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Tro mig. Det er ikke nødvendig at smide så mange tusinde i en løsning for at få stor glæde af det.


Kanon - tak! Det var lige netop sådan en statement jeg var ude efter :-)

Jeg er som nævnt ikke hifi 'nørd', og har aldrig selv haft en projekter før, elelr kender nogle der har en for den sags skyld - så det er en slags begynder løsning jeg er ude efter.

Så jeg tror jeg vil holde mig til min første indskydelse som nævnt i #1, og se hvad jeg får ud af det :-)

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2008 kl. 19:05

 

Nu er projektorer selvf. blevet bedre i dag, men for omkring 7 år siden fik jeg min første projektor (en Toshiba data model). 2 år efter købte jeg så en Asus for omkring 7000 kr. På papiret havde den nogle fine specs for den tid, men over de næste par måneder mistede jeg fuldstændigt lysten til projektor fordi den ganske simpelt var for ringe.

Hvis den skulle indstilles så farver mm. var nogenlunde at se på var det nærmest umuligt at se noget pga. for svag lysstyrke. Det var umuligt at se noget andet end tegnefilm på den.

Oplevelsen eller mangel på samme fra Asus satte dybe spor i mig og har efterlagt en sygelig mistro overfor specifikationer. Var jeg amerikaner havde jeg sagsøgt Asus for at have lidt varig overlast 

Heldigvis genfaldt jeg lysten igen for 5-6 måneder siden, men jeg kan ikke advare nok imod at købe for billigt. Det minder mig lidt om dette ordsprog:

"Good, fast and cheap: pick any two"

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 00:03
Kan også anbefale en 10.000 kr løsning, bruger det selv med stor tilfredshed. Hvis ikke du forventer at se film i din bio hver aften er det fuldt tilstrækkeligt.
Jeg selv bruger en ACER XD1270D til nogen lunde samme pris som den du ser på. - det er en 4:3 projekter med 1024x768, hvilket jeg ikke har fortrudt - ved 4:3 fremvisning fyldes hele mit lærrede (100"), mens ved 16:9 fyldes stadig hele breden - uden at jeg skal ændre på nogen opsætning - havde jeg valgt en 16:9 projektor - ville billedet ikke fylde hele breden ved f.eks. 4:3 TV udsendelse, som regel er det breden og ikke højden af lærrede som sætter begrænsningen i en "normal" stue - i hverfald i mit tilfælde...

I øvrigt spørger du til placeringen af projektoren fra loftet. - min Acer har indbygget optisk lens shift (ikke justerbart) som kaster billedet "skråt op", således at projektoren blot skal vinkles en anelse (den er beregnet til at stå på et bord og kaster billedet op på et lærrede som hænger ned fra loftet), jeg vil tro de fleste projektore er indrettet sådan. - i dit tilfælde vil du kunne montere den direkte i loftet (på hoved) - vinklet en anelse ned mod gulvet - dette vil give et "firkantet" billede på væggen 4 meter der fra.

Tjek i øvrigt at den projektor som du beslutter dig for passer i zoom i forhold til afstanden på de 4 meter og den lærrede størrelse som du har tænkt at bruge - om ikke andet så spørg butikken inden køb.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu