recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor i biograf.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor i biograf.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jesperDK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-Maj-2006
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 00:25

Det er desværre kun reklamer fra "Dansk Reklame Film", hvor der benyttes digitale projektorer. Reklamerne vises i 1080P. Nordisk Film biografer har igennem det sidste år indkøbt digitale "film" projektorer til deres "store sale", således det er muligt at vise digital film i JPEG 2000 format. Desværre findes der på nuværende tidspunkt ikke mange film på digital form. Det kan lige nævnes, at de digitale projektorer der kan benyttes i NFB til digital film fremvisning er Barco DLP projektorer, eks. denne her http://www.barco.com/corporate/en/products/product.asp?gennr =1805  , som leverer et super   flot billede.

 

Til top
FDNi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af jesperDK jesperDK skrev:

 Desværre findes der på nuværende tidspunkt ikke mange film på digital form. 

Nu ved jeg ikke om det er film i specielt format du henviser til, men da jeg var på omvisning på Nordisk Film for ca 1 år siden, fik vi at vide, at alt produkrion og redigering foregår digitalt, og derefter overføres til film til biografbrug.

Mvh

Frerddy

Til top
RigoRigo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 08:05
Hvilken opløsning køre bio med når de køre filmruller ?  sådan bare af nysgerrighed
BenQ W10000 1080p Projector & DTS/THX. 140" skærm. Xbox 360 = games & fun og PS3 til Bluray

streetwear
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg var virkeligt overrasket over hvor ubehageligt billedet var at se på. Det var ekstremt lyst og f.eks i en køkkenreklame var personen nærmest hvid i hovedet og de hvide køkken låger gik ud i et. 

Det virkede som et rigtigt dårligt TV hvor kontrasten var skruet helt op for at få noget lys på.

Desværre er implementationen i biograferne noget mangelfuld. Et muligt marked for mig - jeg gyser ved tanken om hvad der sker når de samme mennesker skal installere digital fremvisning i de forskellige små biografer. Der er desværre rigtigt mange i den professionelle branche der ikke interesserer sig for, eller bare generelt ikke ved noget om, god billedkvalitet. Med introduktionen af digital fremvisning i biograferne introduceres en række nye problematikker for biograferne, som de ikke er vant til. På en 35mm fremviser har du ikke noget der hedder kontrast/brightness, gamma, gråskala osv, og der vil altid være en "skruppelløs" leverandør der underbyder de seriøse installatører med løsninger hvor installationen er lig med at sætte strøm til dyret og sørge for at billedet rammer lærredet. Det er meningen at skiftet til digital fremvisning skal sikre samme billedkvalitet i alle biografer - det kan jeg så skyde ned allerede nu, og sige at dét bliver yderst afhængigt af installationen i den enkelte biograf.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 10:02

Oprindeligt skrevet af RigoRigo RigoRigo skrev:

Hvilken opløsning køre bio med når de køre filmruller ?  sådan bare af nysgerrighed

En film-fremviser har ikke nogen opløsning. Du gennemlyser filmen, så du får et billede op på lærredet. Det kan ikke sammenlignes med digital projektion, det er to forskellige teknologier. Typisk siger man at 35mm svarer til 4k opløsning, hvilket er cirka fire gange opløsningen af 1080P (arealmæssigt), men det er en grov forenkling. Digital fremvisning sker i de danske biografer ved 2K, hvilket stort set svarer til 1080P.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af jesperDK jesperDK skrev:

Det er desværre kun reklamer fra "Dansk Reklame Film", hvor der benyttes digitale projektorer. Reklamerne vises i 1080P. Nordisk Film biografer har igennem det sidste år indkøbt digitale "film" projektorer til deres "store sale", således det er muligt at vise digital film i JPEG 2000 format. Desværre findes der på nuværende tidspunkt ikke mange film på digital form. Det kan lige nævnes, at de digitale projektorer der kan benyttes i NFB til digital film fremvisning er Barco DLP projektorer, eks. denne her http://www.barco.com/corporate/en/products/product.asp?gennr =1805  , som leverer et super   flot billede.

De projektorer der er installeret til reklame-brug, vil ikke blive brugt til film-fremvisning. For det første kan de ikke vise film der er kodet med DCI (hvilket vil sige alle hollywood-film, blandt andet), for det andet er de slet, slet ikke dimensioneret til at levere et brugbart billede til selve forestillingen.

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 14:14

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Desværre er implementationen i biograferne noget mangelfuld. Et muligt marked for mig - jeg gyser ved tanken om hvad der sker når de samme mennesker skal installere digital fremvisning i de forskellige små biografer.[....]

Jeg kan ikke være mere enig

Jeg er generelt altid bekymret når jeg skal i biografen. Utroligt ofte bliver man spist af med en elendig fremvisning. Det er nået et punkt hvor jeg dårligt nok gider gå i biografen efterhånden.

Installationen af reklame projektoren i den biograf jeg var i så uheldig at sidde i var katastrofal og absolut ikke noget jeg ville lægge øjne til igennem en hel film. Var det fortsat igennem filmen var jeg gået ud og forlangt mine penge tilbage.

 

Til top
Oulaa Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-November-2007
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 15:59

Vi har i den biograf jeg arbejder også en digital projektor til reklamer osv. Det gør den egentligt fint, men jeg ville godt nok nødigt se en film på den hehe.

Jeg synes billedet på en 35mm spole kastet ud på et mega lærred er sindsygt flot så længe focus er i orden :) Jeg har ikke set alverdens digitale projektorer, men min mening er at der ikke er noget digitalt der kommer tæt på endnu.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 17:27
Hej vi skal lange over 8K før at digital film, bare komme op på 35mm film
kvalitet, så der ville nok gå lang tid, vi skal jo først over 2K og 4K.

Til hjemmebrug er 2K fint, bare ikke i en biograf sal, her er min. 35 mm.
best.
Til top
moweesteffen Se dropdown menu
--
--

Branchemedlem

Oprettet: 01-Februar-2008
Status: Offline
Point: 731
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:15
35mm er jo ca. 4k Startrek.... Så hvorfor skal vi højere op ? Har du set 1080p på et lærred over 100" ? Så længe det er en god projektor, så kommer der nu altså et flot billede!
Til top
RigoRigo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:26
Jeg har 140" 1080P  jeg klager absolut ikke, hvis filmen er iorden. Jeg vil sige det er beder end i bio,  Syndes ikke at hvor 2 bio i Odense er noget huraa noget.  Den anden dag med en god bluray film slå da de rigtig bio's. Selv lyden er også beder hjemme
BenQ W10000 1080p Projector & DTS/THX. 140" skærm. Xbox 360 = games & fun og PS3 til Bluray

streetwear
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:59

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hej vi skal lange over 8K før at digital film, bare komme op på 35mm film
kvalitet, så der ville nok gå lang tid, vi skal jo først over 2K og 4K.

Til hjemmebrug er 2K fint, bare ikke i en biograf sal, her er min. 35 mm.
best.

Det er vist sandheder med modifikationer. Imperial bio, som har et af nordens største lærreder, kører ligesom alle andre digitale biografer p.t. med 2K projektor, og hvis man tror dette ser dårligere ud end en 35 mm kopi, kan jeg kun opfordre til, at man tager ind og ser en digital forevisening dér. 2K d-cinema er slet ikke så ringe, som man måske skulle tro, hvis man forholder sig til opløsningen (2048x1080 = 2,2 megapixels). Det har meget at gøre med D-cinemas mpeg2 format, som gør at filmene fylder helt op til 60-70 GB, samt at DLP teknikken giver andre store fordele, såsom fx farvespektrum m.v. I tillæg slides en digital kopi ikke - den ser præcis ud som originalen, hvilket man ikke ligefrem kan sige om 35 mm formatet. 2K kan derfor sagtens konkurrere med 35 mm film. Mange folk (jeg selv inklusiv) er allerede stor tilhænger af formatet.

4K (8,8 megapixel) er klart på vej, og bliver formentlig standarden i mange år, da det er denne "reference opløsning" der oftest arbejdes med i filmindustrien, når det drejer sig om film til disk scanning, post production, restaurering m.v. Men 2K (og 1080p) er fortsat et format der arbejdes rigtig meget med rundt omkring, når film skydes digitalt. 8K (35 megapixel) ligger meget længere ude i fremtiden, men det vil sikkert komme på et tidspunkt, når teknikken er til det.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu