recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor stand-by strømforbrug.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor stand-by strømforbrug.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor stand-by strømforbrug.
    Sendt: 10-Maj-2008 kl. 20:12

Forleden satte jeg en strømspare skinne til min projektor og undrede mig over at den tilsyneladende ikke virkede. Jeg satte derfor min strømmåler på og blev egentligt overrasket over at den brugte over 40 watt i standby. Ikke mindst fordi den er opgivet til at bruge 2.7 watt i standby ifølge JVC's hjemmeside.

Ved brug opgives til den 280 watt og min el måler sagde 250 watt, så det er fint nok.

En af de kommende dage vil jeg forsøge at låne en anden el måler for, at være sikker på målingen er præcis.

Er der nogen andre der har målt efter hvad deres bruger?

 

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 09:23

Jeg har hørt om mange af de el målere ikke kan vise rigtigt når det er nede meget lidt watt, Så det kan godt være det er det der sker.

Kan bare ikke huske hvor man kan låne de gode, Men det der nok en anden der kan.

Håber da ikke de bruger så meget i strøm når de står i stand by, Så kan jeg da ihvertfald godt huske at slukke min bagpå.

 

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Jeg har hørt om mange af de el målere ikke kan vise rigtigt når det er nede meget lidt watt, Så det kan godt være det er det der sker.

Ja, det har jeg også kunne læse og ikke mindst den model jeg bruger (en grøn sag fra Kvickly).

Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Kan bare ikke huske hvor man kan låne de gode, Men det der nok en anden der kan.

Mener mit bibliotek er leveringsdygtigt, men jeg har taget konsekvensen og bestilt et spar-o-meter hos DONG. Det skulle være noget af det bedste til alm. privat brug.

Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Håber da ikke de bruger så meget i strøm når de står i stand by, Så kan jeg da ihvertfald godt huske at slukke min bagpå.

Min strømspare skinne syntes også den bruger for meget til at tro den er i stand-by. Men det var også en *lidt for billig* 50 kr. plastik ting. Så det kan selvf. være de begge tager fejl.

Derfor har jeg også bestilt denne el spare skinne i håb om det er bedre kvalitet. (GRRR: Hvorfor er det bare umuligt at finde en med jord).

 

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
STP36 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-September-2004
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 14:28
Prøv at sætte en 60 W pære (Eller hvad du nu har liggende) til, samtidig med du måler standbyforbrug, og så selvfølgelig trække 60 w fra. Så tror jeg du får en mere præcis måling

Redigeret af STP36 - 11-Maj-2008 kl. 14:29
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 18:38

Ja man må regne med det er noget bedre kvalitet fra dong.

jeg håber du lige melder tilbage i din tråd når du engang har fået det nye, Kan jo være jeg også skal have sådan en måler.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 23:04

Er du sikker på projektoren var lukket helt ned? Der går jo lidt tid efter man har slukket, hvor blæserne kører for at køle lampen ned.

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2008 kl. 01:28
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Er du sikker på projektoren var lukket helt ned? Der går jo lidt tid efter man har slukket, hvor blæserne kører for at køle lampen ned.

Jow. Det skulle jeg mene. El måleren sagde omkring 60 lige da jeg havde bedt den om at slukke og efter 45-60 sekunder faldt den yderligere til lige over 40.

Strømspare skinne (af denne type) har jeg benyttet i et par måneder og da jeg har udstyr i de andre stik kontakter der burde slukke ved jeg at den aldrig mente den kom under 20 watt uanset hvor lang tid der gik.

Pt. har jeg smidt denne PowerSafer på. Der fortæller man hvornår udstyret er i standby. Derefter måler den forbrugets forbrug. Når man så sætter udstyret i standby slukker den det helt efter omkring 15 sekunder.  Med projektoren som lige bruger lidt ekstra for at køle lamperne betyder det,  at den slukkes helt efter ca. 60 sekunder.

PowerSafer tænder automatisk for strømmen så snart du benytter fjernbetjeningen.



Redigeret af hedberg - 12-Maj-2008 kl. 01:32
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2008 kl. 01:29

Oprindeligt skrevet af STP36 STP36 skrev:

Prøv at sætte en 60 W pære (Eller hvad du nu har liggende) til, samtidig med du måler standbyforbrug, og så selvfølgelig trække 60 w fra. Så tror jeg du får en mere præcis måling

Det vil jeg forsøge med den nye spar-o-meter når jeg får den om et par dage.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2008 kl. 01:36
Oprindeligt skrevet af Susperia Susperia skrev:

Ja man må regne med det er noget bedre kvalitet fra dong.

jeg håber du lige melder tilbage i din tråd når du engang har fået det nye, Kan jo være jeg også skal have sådan en måler.

Du kan tro jeg melder tilbage.. Jeg var iøvrigt overrasket over prisforskellen på de spar-o-meter. De koster helt op til 700-800 for den samme model som Dong vil have 300,- for.

Ellers skulle de være til gratis udlån flere steder - bl.a. flere biblioteker og el selskaber.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 01:38

Ifølge Spar-O-Meter ligger JVC'en ligger den på 4.9 watt - hvilket stadig er en del mere end de 2.7 (i procenter) fra deres brochure, men meget bedre end den første måling. Dvs. at den grønne elmåler fra Kvickly formodenligt er noget værre bras.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af STP36 STP36 skrev:

Prøv at sætte en 60 W pære (Eller hvad du nu har liggende) til, samtidig med du måler standbyforbrug, og så selvfølgelig trække 60 w fra. Så tror jeg du får en mere præcis måling

Det for du ikke meget ud af, da den med stor sandsynlighed viser 60W.
Pæren trækker en ren ohms effekt i sinus, dvs. uden fasedrej.
De billige måler kan ikke måle korrekt når der er fasedrej, dvs. de virker ikke ordentlig på switch-mode PSU'er, især når det gælder små effekter.
Mvh Jesper
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2008 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Ifølge Spar-O-Meter ligger JVC'en ligger den på 4.9 watt - hvilket stadig er en del mere end de 2.7 (i procenter) fra deres brochure, men meget bedre end den første måling. Dvs. at den grønne elmåler fra Kvickly formodenligt er noget værre bras.

Det var da dejligt at vide en projektor ikke bruger så meget i standby alligevel

Og tak for info med den ny indkøbte, Så må jeg også hellere få købt mig sådan en.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu