recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Provokerende Samsung Service (og dårlig)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProvokerende Samsung Service (og dårlig)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Emne: Provokerende Samsung Service (og dårlig)
    Sendt: 14-April-2010 kl. 01:01
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Har du i øvrigt et sidste godt bud på (bare fordi jeg er nysgerrig af natur), hvordan i alverden noget så uskyldigt som farvekalibrering kan konflikte med en H.264 dekodnings mekanisme på onboard gfx?
Specielt hvis værktøjet kun kalibrerer skærmens egne farvesettings som vi nu måske er inde på, kan jeg slet ikke forstår hvordan det skulle påvirke operativ systemet benyttelse af grafikkortets h.264 dekodning?
 


Egentlig ikke, men jeg kan da gætte..

Din skærm er fysisk tilsluttet dit skærmkort, så for at MagicTune kan kommunikere med skærmen må den være nødt til på en eller anden måde at mænge sig ind på grafikkortets område, kommandoerne fra MagicTune til skærmen skal jo via hardwaren i dit grafikkort og kablet op til skærmen.

Jeg kan levende forstille mig, at forskellige grafikkortproducenter har forskellige måder at tillade den slags på, og programmørstyrken bag MagicTune kan i sagens natur ikke vide hvilket grafikkort der skal bruges til at transmittere kommandoerne fra MagicTune til skærmen.

Jeg tror, at MagicTune skifter grafikkortet over i en eller anden universal mode. På et tidspunkt for mange år siden enedes grafikkortproducenterne fx. om at supportere en VESA standard. Den slags standarder er tit temmeligt begrænsede, de skal kunne overholdes af alle, så kravene må ikke være for høje. Producenterne er dog sjældent tilfredse med at levere forkrøblede grafikkort, så de fortsætter med at lave deres egne standarder der kan alt muligt fancy mellem himmel og jord, udnytte hardwarens potentiale maksimalt og så smide fx. VESA standarden på som et alternativ, en slags nødløsning for at kunne kalde sig kompatible.

Mit bud er, at MagicTune beordrer dit grafikkort over i en eller anden begrænset "generic mode" for at være sikker på hvordan der skal kommunikeres. "Hallo, jeg vil gerne have dig til at skifte til VESA mode, for jeg ved hvordan man snakker VESA'sk..". Det gør grafikkortet så, men det lukker samtidigt for alle de fancy ATI specifikke instruktionssæt dit grafikkort og displaydriver normalt benytter sig af, instruktionssæt der bl.a. gør det muligt at bruge hardwareaccelereret grafik.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2010 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

For mig lyder det som om at Magictune ikke er andet end en slags bekvem "fjernbetjening" af de indstillinger du kan lave ved at klikke direkte på skærmens knapper. Sådan et program du starter for at slippe for at sidde og bokse med OSD menuer direkte på skærmen, laver de indstillinger der skal til og så lukker ned igen bagefter. I så fald sidder funktionerne jo netop i skærmens indbyggede software.
 
i så fald mente de ikke som både du og jeg tolkede det, at de henviste til at mit skærmkorts driver kan den slags ting, men virkelig at skærmen kan, og ja, man kan via skærmen indstille i hvert fald nogle af disse ting, men ikke via en smart wizard, og det er langt besværligere med skærmens knapper.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg synes dog ikke det virker som om misforståelsen opstår fordi de ikke forstår hvad du snakker om, mere fordi du ikke forstår hvad de snakker om eller nærmere det virker som om du har en forkert ide om hvad MagicTune er. Selv i indlægget her snakker du om forskellen på skærmkortdriver og skærmdriver, men MagicTune er vel ingen af delene, kun et kalibreringsværktøj (som du også er inde på)
 
Jeg er fuldt ud klar over hvad Magictune er. Dog er jeg lidt i tvivl om de instillinger der laves med værktøjes, entan A: påvirker grafikkortet til at udsende en bestemt farve-temperatur m.v., eller om det B: udelukkende er skærmen der kalibreres.
 
(Ved i øvrigt heller ikke hvilket der ville være det mest korrekte.)
 
Det med drivere: Jeg mener de snakker forbi mig når de nævner drivere. Jeg har jo ikke forsøgt at installere deres drivere, men de værktøjer der leveres med skærmen.
Du eller en anden nævnte så skærmkort driver, og nej, samsung leverer ikke skærmkort driver med, men en skærmdriver, og jeg antager der er forskel. Forsøgte jeg blot at forklare, men det gav åbenbart yderligere forvirring :-)
(Næste gang tager jeg nok en halv time fri fra arbejde og bruger telefon support ;-)
 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

 som du bruger sådan en gang for alle til at sætte tingene op. Hvis MagicTune kokser din DXVA, kan du så ikke bare fjerne programmet igen når du har kalibreret skærmen?
 
Jeg prøvede faktisk IRotate, men det er vist det samme som ATI CCC, man skal bruge en hot-key, hvilket jeg helst vil undgå. Ellers udemærket stykke lille software.
 
Godt forslag omkring kalibrering, for derefter at at fjerne Magictune igen, kan være jeg vil prøve det, men nu har jeg i mellemtiden fået en nogenlunde ok farveindstilling på skærmen trods manglende Magictune, og det var mest det der auto-rotate jeg ville have.
 
Forsøger mig med om man kan nøjes med at installere kun Roteringsværktøjet, og ikke Magictune... På CD-rommen er det alt eller intet, men på deres site kunne jeg downloade MagicRotation separat... Det virker så desværre bare ikke, aner endnu ikke hvorfor... måske fordi OSD'en viser skiftevis 0grader og 90grader efter jeg har tiltet skærmen til 90grader, så måske skærmen er defekt, for den kan ikke rigtig blive enig med sig selv i hvilken vinkel den står i...
 
(Vil lige tygge på om jeg gider kontakte supporten desangående, og i så fald hvordan jeg skal formulere mig ;-)
 
Har du i øvrigt et sidste godt bud på (bare fordi jeg er nysgerrig af natur), hvordan i alverden noget så uskyldigt som farvekalibrering kan konflikte med en H.264 dekodnings mekanisme på onboard gfx?
Specielt hvis værktøjet kun kalibrerer skærmens egne farvesettings som vi nu måske er inde på, kan jeg slet ikke forstår hvordan det skulle påvirke operativ systemet benyttelse af grafikkortets h.264 dekodning?
 
 
mvh.

Thomas
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Synes ikke deres svar gav mening, når de begynder at snakke drivere, når jeg snakker om deres software.
Derudover synes jeg ikke det giver mening at de i svaret skriver "da de fleste af
softwarefunktionerne allerede sidder i monitorens egen software."


Fra Samsungs FAQ:

Q1 OSD does not operate and just displays the word ‘MagicTune’ while MagicTune is operating on the CDT monitor.
A1 The CDT monitor is configured to not allow OSD operation while MagicTune is operating. This avoids the possibility of a system crash of both MagicTune and OSD. 
Besides, the purpose of MagicTune is to provide easier access to the same features of OSD. If you really feel you need to use OSD, simply terminate the MagicTune program before you launch OSD, and you will be fine.
For mig lyder det som om at Magictune ikke er andet end en slags bekvem "fjernbetjening" af de indstillinger du kan lave ved at klikke direkte på skærmens knapper. Sådan et program du starter for at slippe for at sidde og bokse med OSD menuer direkte på skærmen, laver de indstillinger der skal til og så lukker ned igen bagefter. I så fald sidder funktionerne jo netop i skærmens indbyggede software.

Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Som supporter, hvad er så bedst: En kort besked, som åbenbart kan misforståes som min korrespondence vist er godt bevis på, eller en sidelang detaljeret smøre?


Helt klart kort og konkret. Jeg havde cuttet alt det om PowerDVD og H.264 og bare holdt den til "Hej, jeg har købt <modelnummer på skærm> og forsøger vhja. MagicTune at indstille farvebalance og få skærmbilledet til automatisk at rotere når jeg tilter skærmen. Desværre ser det ud til at MagicTune konflikter med Microsofts DXVA grafikacceleration på mit grafikkort som er et <mærke på grafikkort>. Har I forslag til hvordan jeg kan undgå den konflikt?" - i bund og grund ikke meget anderledes end det du skrev, men uden at referere til produkter og software der rager Samsung en skid.. LOL

Jeg synes dog ikke det virker som om misforståelsen opstår fordi de ikke forstår hvad du snakker om, mere fordi du ikke forstår hvad de snakker om eller nærmere det virker som om du har en forkert ide om hvad MagicTune er. Selv i indlægget her snakker du om forskellen på skærmkortdriver og skærmdriver, men MagicTune er vel ingen af delene, kun et kalibreringsværktøj (som du også er inde på) som du bruger sådan en gang for alle til at sætte tingene op. Hvis MagicTune kokser din DXVA, kan du så ikke bare fjerne programmet igen når du har kalibreret skærmen?


Redigeret af strandvasker - 12-April-2010 kl. 23:52
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


- Du skriver til Samsung og fortæller alt muligt om PowerDVD, HD videoer, DXVA og andre ting som Samsung i bund og grund ikke har en bjælde at gøre med. Du fortæller ikke noget om dit ønske om at farvekalibrere og auto rotere..
- Samsung svarer at det ikke burde være nødvendigt at installere Samsung driverne (sikkert udfra den betragtning at de drivere der er lavet af din grafikkort producent passer langt bedre til dit grafikkort)
 
Jeg skriver først udelukkende at jeg installerer MagicTune, som Samsung selv har lavet og derfor burde kende. Jeg nævner ikke deres skærmdriver, (ikke at forveksle med skærmkortdriver som jeg kan se du nævner?!?)
Deraf mener jeg det er tydeligt, at det er deres Software/utility til yderlige funktionalitet som jeg har det problem med, at de ødelægger noget andet.
 
Jeg er åbenbart så meget newbie, at jeg ikke kan forstå hvad hverken et farvekalibreringsværktøj eller en Auto-rotate dims, skulle have at gøre med H.264 dekodning i kraft af et Codex's brug af DXVA.
 
Jeg regner da ikke med at Samsung leverer skærmkort driver med til skærmen?? De kan jo ikke vide hvilket skærmkort jeg benytter. Det er kun driver til skærmen der følger med...
(Er skærmdriver og skærmkortdriver da ikke to vidt forskellige ting?, selvom de selvfølgelig snakker sammen :-)
 
 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

- Du svarer at det ikke giver mening, at du godt ved du ikke har brug for windows drivere, og herefter går du igang med at bruge ord som "ødelægger, MEGET uhensigtsmæssigt og software-fejl". Du har stadig ikke nævnt noget om at det er farvekalibrering og auto-rotation du ønsker. Du drager også konklussioner på deres vegne.
 
Omend jeg kan følge retningen af dit argument, vil jeg mene jeg har skrevet at jeg vil auto-rotere skærmen og/eller indstille farver v.h.a. deres kalibreringshjælpe-værktøj. Jeg nævner jo explicit og som det eneste at jeg har installeret et stykke software MagicTune, hvis formål udelukkende er disse meget specifikke funktioner. Jeg nævner slet ikke driver i første omgang.
 
Synes ikke deres svar gav mening, når de begynder at snakke drivere, når jeg snakker om deres software.
Derudover synes jeg ikke det giver mening at de i svaret skriver "da de fleste af
softwarefunktionerne allerede sidder i monitorens egen software."
 
Jeg ved simpelthen ikke om de mener i den software der ligger i selve hardwaren, altså skærmen, eller hentyder de til at mit skærmkort allerede kan de ønskede ting ?
Jeg tolkede det som det sidste, og det kan mit ATI grafikkort altså ikke.
 
Ødelægger er jo sandt. Kunne have skrevet deaktiverer, men det var ikke helt sandt og proaktivt i fejlsøgnings-øjemed, for "fluebenet" med DXVA på codexet var stadig sat, DXVA virkede bare ikke...
 
 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

- Samsung svarer tilbage at dit skærmkort sandsynligvis allerede kan de ting du ønsker at opnå med Samsung driverne og at det kan give konflikter at bruge begge drivere samtidigt. Tonen kunne godt have været lidt mindre irriteret, men du bød selv op til dans i dit svar til dem. Personligt havde jeg ikke svaret på den måde som repræsentant for et firma, men det er et spørgsmål om temperament.
 
Hehe, "bød op til dans", ja ok...
Hvis vi siger jeg "bød op til dans", så vil jeg sige de tog mig udenfor og gav mig tæsk. Forholdet imellem den tone jeg skrev i, som KUNDE vel og mærke, og så det svar jeg fik, er helt galt. De optrapper jo, vil jeg så mene, ud fra "bød op til dans" tesen.
 
 
Men hele pointen med mit indlæg, var at gøre folk opmærksom på en negativ oplevelse, ligesom jeg nævner produkter/service positivt, når jeg (heldigvis for størstedeles vedkommende) har positive oplevelser.
(Skal lige retfærdigvis nævne her, at Samsung 2494HM er en fed skærm!!!)
 
Jeg har selv været ekstern konsulent, og har haft megamange.... "besværlige" kunder, men aldrig har jeg behandlet dem med andet end respekt, og tro mig, jeg er blevet budt langt værre end ord/vendinger som "ødelægger" eller "MEGET uhensigtsmæssigt".
 
 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

forbindelse med noget sortering af digitale tv kanaler på et Samsung TV, så jeg har ingen speciel interesse i at forsvare dem i forhold til dig. Jeg har arbejdet som kundesupporter i en årrække og overstående er blot den måde jeg tolker din og Samsungs korrespondance på.
jeps, og takker i øvrigt. Altid godt med input.
 
Som supporter, hvad er så bedst: En kort besked, som åbenbart kan misforståes som min korrespondence vist er godt bevis på, eller en sidelang detaljeret smøre?
 
 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

I dit sted ville jeg fokusere energien på ATI driveren. Er det virkelig korrekt at ATI leverer en driver der ikke har mulighed for at lave farvekorrektion? Det lyder helt vildt..
 
Nej, kan man da sagtens indstille farver inde fra Catalyst Control Center, men som skrevet her tidligere, der er ikke et decideret "tool", en slags Wizard der fortæller en farve-temperaturs-tumpe som mig, hvordan det skal indstilles.
 

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvad angår auto rotation ville jeg igen rette fokus mod ATI driveren. Muligvis kan driveren ikke opdage om din skærm vender den ene elelr den anden vej, men en del drivere understøtter at du manuelt roterer billede med CTRL-ALT-<piletaster> så det gør ATI muligvis også.
 
ja det fandt jeg ud af i løbet af korrespondencen, men det er ikke helt så "elegant" ;-)
 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvis ikke ATI's drivere understøtter hot-keys til at dreje billedet, så kan et program som iRotate http://www.entechtaiwan.com/util/irotate.shtm være en mulighed..
 
Takker, det vil jeg kigge på.
 
 
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Så for at gøre en lang historie kort, så mener jeg ligesom Samsung at du ikke kan være tjent med nogle generelle og stærkt begrænsede Samsung grafikkort drivere når nu stortset alle grafikkortproducenter ida leverer skræddersyet software der gør tingene langt bedre. Hvis ATI's drivere ikke understøtter farvekalibration må du have fat i ATI og bede dem komme ind i dette årtusinde.. Wink
 
selvom man med ATI CCC kan indstille farver, skulle de måske alligevel tage at komme ind i dette årtusinde... Hvis du/I vidste hvor meget krudt jeg (og en del andre, at dømme ud fra google) har måttet bruge på at få HardWare accelereret h.264 dekodning til at virke bare 95% på denne pc, så forstod I nok hvorfor jeg overhovedet gad skrive til Samsung supporten i første omgang, men ATI og WinXP DXVA er et helt andet kapitel...
 
 
Lesson learned, næste gang spørger jeg på dette forum, og ikke Samsung support.
(Hvorefter I så belærende spørger mig, om jeg ikke allerede har kontaktet support...LOL)
 
Tak for input :)
mvh.

Thomas
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

jeg er ret overrasket og at brugere af forumet synes at: 1: det er ok at en support tiltalter kunder som de gør, og 2: ikke kan forstå, at man som menig bruger har lidt svært ved at se logikken i at installation af software til at "rotere" skærmopløsningen", uanset om i brug eller ej, ødelægger DXVA.
 

Her er hvordan jeg læser korrespondancen:

- Du skriver til Samsung og fortæller alt muligt om PowerDVD, HD videoer, DXVA og andre ting som Samsung i bund og grund ikke har en bjælde at gøre med. Du fortæller ikke noget om dit ønske om at farvekalibrere og auto rotere..
- Samsung svarer at det ikke burde være nødvendigt at installere Samsung driverne (sikkert udfra den betragtning at de drivere der er lavet af din grafikkort producent passer langt bedre til dit grafikkort)
- Du svarer at det ikke giver mening, at du godt ved du ikke har brug for windows drivere, og herefter går du igang med at bruge ord som "ødelægger, MEGET uhensigtsmæssigt og software-fejl". Du har stadig ikke nævnt noget om at det er farvekalibrering og auto-rotation du ønsker. Du drager også konklussioner på deres vegne.
- Samsung svarer tilbage at dit skærmkort sandsynligvis allerede kan de ting du ønsker at opnå med Samsung driverne og at det kan give konflikter at bruge begge drivere samtidigt. Tonen kunne godt have været lidt mindre irriteret, men du bød selv op til dans i dit svar til dem. Personligt havde jeg ikke svaret på den måde som repræsentant for et firma, men det er et spørgsmål om temperament.
- Så når du frem til sagens kerne, nemlig det med at du ønsker farvekorrektion og auto rotation. Det er korrekt observeret at Samsung ikke har taget stilling til det, men det hænger nok sammen med at du endnu ikke har nævnt det. Igen snakker du om at Samsungs software ødelægger festen.
- Samsung svarer at de ikke garanterer fuld kompabilitet med andre producenters software.

Det skal tilføjes at jeg bestemt ikke er Samsung fan, jeg rendte hovedet mod en mur hos dem i forbindelse med noget sortering af digitale tv kanaler på et Samsung TV, så jeg har ingen speciel interesse i at forsvare dem i forhold til dig. Jeg har arbejdet som kundesupporter i en årrække og overstående er blot den måde jeg tolker din og Samsungs korrespondance på.

Hvis jeg skal prøve at redde dine og samsungs tråde lidt ud, så er den software du fik med din skærm nogle meget generelle display drivere, ikke skræddersyet til bestemte grafikkort og bør efter min mening ikke installeres på en moderne computer. Det er en langt bedre ide at bruge ATI Radeon drivere, i modsætning til Samsungs software er de 100% skræddersyet til lige netop dit grafikkort og giver mulighed for at bruge ting som DXVA accelereret grafik og meget andet. Samsungs drivere er en nødløsning, hvis du har et virkeligt gammelt grafikkort uden support for andet end ol' school vga, så KAN du med Samsungs drivere få nogle grundliggende funktioner som fx. rotation til at virke.

I dit sted ville jeg fokusere energien på ATI driveren. Er det virkelig korrekt at ATI leverer en driver der ikke har mulighed for at lave farvekorrektion? Det lyder helt vildt..

Hvad angår auto rotation ville jeg igen rette fokus mod ATI driveren. Muligvis kan driveren ikke opdage om din skærm vender den ene elelr den anden vej, men en del drivere understøtter at du manuelt roterer billede med CTRL-ALT-<piletaster> så det gør ATI muligvis også.

Hvis ikke ATI's drivere understøtter hot-keys til at dreje billedet, så kan et program som iRotate http://www.entechtaiwan.com/util/irotate.shtm være en mulighed..

Så for at gøre en lang historie kort, så mener jeg ligesom Samsung at du ikke kan være tjent med nogle generelle og stærkt begrænsede Samsung grafikkort drivere når nu stortset alle grafikkortproducenter ida leverer skræddersyet software der gør tingene langt bedre. Hvis ATI's drivere ikke understøtter farvekalibration må du have fat i ATI og bede dem komme ind i dette årtusinde.. Wink
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Hvis du spørger mig har samsung support helt ret til at svare på den måde de gør. De ignorere ikke dit spørgsmål men du ignorer derimod deres svar og sviner dem mere eller mindre for din egen fejl. 



Jeg må sige jeg er enig. De gør opmærksom på at deres software ikke skal installeres for at undgå konflikter ret tidligt i forløbet.
 
jeg er ret overrasket og at brugere af forumet synes at: 1: det er ok at en support tiltalter kunder som de gør, og 2: ikke kan forstå, at man som menig bruger har lidt svært ved at se logikken i at installation af software til at "rotere" skærmopløsningen", uanset om i brug eller ej, ødelægger DXVA.
 
Konklusionen er jo så at ingen med ATI grafikkort kan benytte sig af funktionen Auto-Rotate?
Det Samsung starter med at skrive er at jeg ikke har behov for installation af drivere og software, med mindre jeg har behov for en specifik funktion.
Jeg svarer så at jeg godt ved jeg ikke behøver drivere (som i øvrigt ingenting ødelægger), men derimod rent faktisk har et specifikt behov for funktionen auto-rotate i deres medfølgende software.
 
Men ok, brugere af dette forum er også gennemsnitligt nogle seje hajer, så jeg tror forventningerne til folks pc forståelse til tider er for stor.
 
Men software fejl eller ej, fatter ikke at det er ok at en support tiltaler folk uhøfligt, og igen, hvis du mener som Briam, at jeg "mere eller mindre sviner" Samsung til, vil du så ikke præcisere hvorledes jeg gør dette, for det fatter jeg åbenbart _heller_ ikke ;-)
mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Kig bag på din skærm og på tilkoblings metoderne for skærme. Der skal være muligheden til stede at benytte DVI både på skærm og skærmkort.
Er de til stede på begge, så skal du tilkople din skærm via DVI og så findes både settings til opløsning og kalibrering i
Digital Panel (DVI)/HDTV Support.
Settings for opløsning foretages så der på samme måde som man kender fra en Blu-ray afspiller: 720p, 1080i eller 1080p.

Er der ingen DVI mugligt, så er der kun standard opløsnings settings tilgængelig, baseret ud efter hvad at ATI driverne kunne finde af opløsnings valg for din skærm.
Det settings findes under Display's Manager, men her er kalibrering ikke mugligt, da kalibrering kun er tilgængelig via DVI.
 
EDIT: glemte lige, jo, jeg kører DVI-->DVI.
 
se det er jo support, ærgerligt jeg ikke kan købe udstyr af dig næste gang ;-)
 
Nå spøg til side, har lige være inde i settings, og kendte godt menu punkterne rimelig godt, så der har jeg leget.
Jeg kan imidlertid ikke få ATI CCC til at automatisk at "rotere" opløsningen, sådan som Samsung's software kan. Hvis jeg/konen skal gøre det manuelt er fidussen ved lige at tilte skærmen når man læser en hjemmeside, et pdf dokument o.s.v lidt væk.
 
 
Og ja, man kan indstille farver m.v., men det mangler et kalibreringsværktøj såsom MagicTune. Men skidt med det, farverne står vist ok til mit behov. Det med MagicTune er sekundært, det jeg virkelig savner er auto-rotate, men det må jeg undvære hvis jeg ønsker at se HD film uden hakken, d.v.s. med DXVA intakt.
 
Jeg har svært ved at forstår hvordan utility software der kan ændre en skærm opløsning (men ikke nødvendigvis gør det) kan ødelægge DXVA's virke...
Man kan kun installere MagicTune og AutoRotate samlet. Det er nok MagicTune der ødelægger festen, selvom jeg mest skal bruge AutoRotate.
 
 


Redigeret af Thomasl - 12-April-2010 kl. 11:07
mvh.

Thomas
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 10:54
.

Redigeret af Anima - 12-April-2010 kl. 11:01
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 09:08
Kig bag på din skærm og på tilkoblings metoderne for skærme. Der skal være muligheden til stede at benytte DVI både på skærm og skærmkort.
Er de til stede på begge, så skal du tilkople din skærm via DVI og så findes både settings til opløsning og kalibrering i
Digital Panel (DVI)/HDTV Support.
Settings for opløsning foretages så der på samme måde som man kender fra en Blu-ray afspiller: 720p, 1080i eller 1080p.

Er der ingen DVI mugligt, så er der kun standard opløsnings settings tilgængelig, baseret ud efter hvad at ATI driverne kunne finde af opløsnings valg for din skærm.
Det settings findes under Display's Manager, men her er kalibrering ikke mugligt, da kalibrering kun er tilgængelig via DVI.


Redigeret af Aspagilus - 12-April-2010 kl. 09:09
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2010 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Hvis du spørger mig har samsung support helt ret til at svare på den måde de gør. De ignorere ikke dit spørgsmål men du ignorer derimod deres svar og sviner dem mere eller mindre for din egen fejl. 

 
Tak for input. Jeg er selvfølgelig uenig ;-), men hvis du vil være så venlig at præcisere hvor det er jeg bruger negative adjektiver eller lignende?
 
Uanset hvad, så yder de Support, og skal som sådan altid tale pænt, også til "dumme" og/eller uforstående kunder ;-)
 
Han siger jeg ikke behøver installere medfølgende software, med mindre jeg har brug for en specifik funktion. Men det er netop derfor jeg installerer auto rotate m.v., hvilket jeg i anden mail uddyber, hvorefter supporten bliver uhøflig.
 
PS: efter deres uhøflige svar, tilbyder jeg sågar at hjælpe dem med at finde/rette fejlen.
 
mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2010 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Jeg kan godt forstå hvorfor det pludselig virker igen når du fjerner de Samsung drivere, for i driverne til Radeon kort kommer der allerede funktioner til kalibrering og rotation af billedet.
Du har ganske enkelt skabt en konflikt mellem 2 forskellige drivere, da du installerede de samsung drivere.
Funktioner til kalibrering og rotation af billedet findes i Catalyst Control Center programmet.
`
takker for svar :)
 
Det jeg efterspurgte var Auto-rotate funktionen.
 
Jeg er klar over at jeg kan ændre opløsning fra 1920x1080 til 1080x1920, dette manuelt eller evt. med en hot-key, men Samsungs "Auto-rotate" software kan "mærke" at jeg tilter skærmen, og indstiller selv automatisk. Det synes jeg er ret smart
 
Så kan andre, inkl. konen nemt bruge funktionen.
 
Mener du også ATI grafikkortets driver selv kan dette??  (i så fald aner jeg ikke hvordan.)
 
Mht. kalibrering, var det MagicTune softwaren jeg omtaler. Ved godt man selv kan indstille farve,gamma m.v. via f.eks. Ati Catalyst Control Center, men mig bekendt, er der da ikke et decideret kalibreringsværktøj med som guider dig som bruger???
 
Er det generelt et issue, at ændrer man Gamma eller andet, så ryger DXVA ???
 
I så fald, hvordan kan det være DXVA forsvandt ved installation, selvom jeg end ikke brugte Magic-Tune til farveindstilling?
 
 
EDIT: glemte lige. Ligesom Samsung, er du faktisk lidt på vildspor. Samsungs skærm driver kan sagtens installeres, og alting virker fint. Det er først når man installerer tillægssoftwaren, at det hele går galt :-)


Redigeret af Thomasl - 11-April-2010 kl. 20:09
mvh.

Thomas
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2010 kl. 19:12
Hvis du spørger mig har samsung support helt ret til at svare på den måde de gør. De ignorere ikke dit spørgsmål men du ignorer derimod deres svar og sviner dem mere eller mindre for din egen fejl. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu