recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Qobuz/Chromecast Audio VS CD-Afspiller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Qobuz/Chromecast Audio VS CD-Afspiller?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Qobuz/Chromecast Audio VS CD-Afspiller?
    Sendt: 28-Januar-2023 kl. 19:55
Jeg har en NAD forstærker (ca 6000 kr) og en NAD CD-afspiller (ca 4000 kr)

Til forstærkeren har jeg forbundet en (den gamle) ChromeCast audio dongle (via RCA/phone indgang på min forstærker) og streamer musik til den via Qobuz fra min iPhone.

Jeg har prøvet at sammeligne album som jeg har på CD med tilsvarende albums fra Qobuz (lossless streaming CD kvalitet) og af en eller anden grund vil min hjerne/øre gerne konkludere at det lyder bedre når jeg afspiller via min CD-afspiller men der burde vel ikke være forskel??

Eller der der noget jeg har misset og bør jeg bare får solgt min CD afspiller?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 20:13
Der er to ting i vejen med denne sammenligning.

For det første er afspillerne forskellige; du har forskellig digital-til-analog konvertering i Chromecast Audio og cd-afspilleren. Jeg forstår godt hvis cd-afspilleren lyder bedre, men...

For det andet, så kan du ikke være sikker på, at det er samme mastering du sammenligner, selvom du øjensynligt har fundet de samme plader fysisk og på Kobåz.

Så før du kan sammenligne streaming og dine cd'er er der altså nogle forskelle der skal udlignes, hvilket kan gøres på mange forskellige måder, men du kommer aldrig til at være sikker på, at det er helt samme materiale du sammenligner, når du sammenligner streaming fra f.eks. Qobuz og dine egne cd'er.

Redigeret af Naiera - 28-Januar-2023 kl. 20:52
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 20:43
Ok antaget at det er muligt at finde en CD og en indspilning på Qobuz der er tæt på identisk hvor er den største "synder" så?

Jeg tænker en rigtig god CD afspiller fx har en noget bedre D/A konverter en hvad der sidder i en Chromecast Dongle til 100-200 kr?

Har en dyr/god stremaer fx en bedre D/A konverter end den billige ChromeCast Audio dongle?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2023 kl. 20:50
Det er forskellen mellem indspilningerne der vil udgøre den største forskel. D/A-konvertering skal man ikke overse, men SÅ stor en forskel gør det heller ikke.

Jeg ved ikke hvor dårligt det er i en Chromecast Audio, men så bette en dims ville jeg nok putte i legetøjskategorien med hensyn til D/A-konvertering. Jeg har selv brugt en, men kun med digitalt output, og kun som "backup" til mit "rigtige" system.

Man kan sagtens implementere en god DAC-chip dårligt i en god/dyr streamer. F.eks. har jeg hørt at Bluesound Node 2 ikke er fantastisk med analog output, men det er ikke noget jeg har prøvet selv.

Der er mange måder hvorpå man kan købe sig til et bedre lydende setup; det er næsten kun fantasi og tegnebogens størrelse der står i vejen Jeg bruger f.eks. selv lokal streaming med ALAC (altså lossless) lagret på Mac Mini og et billigt abonnement hos Tidal, hvor jeg heldigvis for det meste kan finde rigtig cd-kvalitet, og ikke må nøjes med noget MQA-halløj.

Hvis der ingen penge er, så hold dig til cd-afspilleren. Hvis der mange penge er, så er der meget, meget forskelligt man man gøre

Redigeret af Naiera - 28-Januar-2023 kl. 20:51
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1031
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2023 kl. 10:16
Har du prøvet at tilslutte chromecast audio til din forstærker med lyslederkabel. Det gør jeg her og kan ikke spore forskel i lyden på cd/chromecast. 

Frank 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2023 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af osimum osimum skrev:

Jeg har en NAD forstærker (ca 6000 kr) og en NAD CD-afspiller (ca 4000 kr)

Til forstærkeren har jeg forbundet en (den gamle) ChromeCast audio dongle (via RCA/phone indgang på min forstærker) ...
Du kan jo også køre optisk/Toslink (eksempel):
https://www.av-cables.dk/miniplug-til-toslink/optisk-miniplug-toslink-digital-kabel-1-5-m.html

fra Chromecast Audio til den ukendte forstærker, hvis den har optisk indgang og har bedre DAC? Wink

EDIT: Så ikke Franks indlæg, men samme LOL


Redigeret af JørgenT - 29-Januar-2023 kl. 11:28
Mvh. JørgenT
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2023 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Har du prøvet at tilslutte chromecast audio til din forstærker med lyslederkabel. Det gør jeg her og kan ikke spore forskel i lyden på cd/chromecast. 

Frank 


Det kræver jo at der er optisk indgang på forstærkeren.

Den billigste løsning til at erstatte cd med streaming vil selvfølgelig være at købe en DAC. F.eks. en Topping E30.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2023 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af osimum osimum skrev:

Jeg har prøvet at sammeligne album som jeg har på CD med tilsvarende albums fra Qobuz (lossless streaming CD kvalitet) og af en eller anden grund vil min hjerne/øre gerne konkludere at det lyder bedre når jeg afspiller via min CD-afspiller men der burde vel ikke være forskel??
Inden du smider energi og penge efter opgraderinger bør du starte med at undersøge om du rent faktisk kan HØRE forskel eller om det bare er din hjerne der prøver at bilde dig det ind.

Så inviter en kammerat over til en lytteaften. Du sætter dig i din favoritlytteposition med bind for øjnene. Skru ned for forstærkeren. Din kammerat smider en cd i afspilleren og finder samme nummer på qobuz'en, slår engang med en terning og hvis den viser lige trykker han på CD input vælgeren på forstærkeren og skruer op til et passende lydniveau. Hvis terningen viser ulige trykker han på AUX (eller hvad qobuz'en nu er tilsluttet) og skruer op til et passende lydniveau. Mens han slår med terningen står input på TAPE så du ikke kan høre på klikkene  fra inputvælgerne om det var samme kilde som sidst.

Du kan undervejs bede ham skifte signalkilde, han skruer lyden på nul, skifter input på forstærkeren og skruer op igen. Grunden til at han skruer ned og op igen er at det ikke giver dig mulighed for at bruge en eventuel forskel i output styrke til at genkende det ene eller det andet apparat.

Når du synes du har lyttet dig frem til om du hører cd'en eller qobuz'en, så fortæller du hvilket apparat du mener at du lytter til og din kammerat skriver ned om du havde ret eller ej.

Gentag forsøget fx. 10 gange og byt gerne roller undervejs og ved at kigge på resultaterne får I en indikation om hvor gode eller dårlige I er til at genkende de to apparater. HVIS I relativt pålideligt kan høre forskel på de to apparater, så kan I tage snakken om hvad der lød bedst og alt det der. Hvis på den anden side I begge ligger på sådan cirka 50% rigtige er der noget der tyder på at I ikke kan høre forskel når I kun bruger ørerne og så er der ikke meget mere i det.

Det kan sagtens kombineres med rødvin, musik og hyggesnak når I er done med at blindteste..

Hvis så du dagen efter stadig synes der er et eller andet særligt ved cd'en selv om du ikke kunne høre forskel, så glæd dig over at du har en cd der får dig til at føle noget særligt, det er cool nok. 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2023 kl. 13:11
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2023 kl. 19:59
Egentlig er jeg nok også bare lidt nysgerrig på det tekniske når man sammeligner de komponenter der er i spil. Så udfra et teknisk perspektiv (hvis vi ser bort fra forskelle på indspildningerne) giver det så mening at der er en forskel?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2023 kl. 20:02
Ja.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2023 kl. 12:56
Har du husket at sætte Chromecast til FDR, da du ikke bruger optisk kabel?
miri
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu