recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Qobuz/Chromecast Audio VS CD-Afspiller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Qobuz/Chromecast Audio VS CD-Afspiller?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Morten Bay Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Juli-2021
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten Bay Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2023 kl. 20:16
@Naiera, jeg tillader mig lige at slå et lille forsvar op for Chromecast Audio. Når det specifikt gælder selve D/A-konverteringen, er den altså ikke ret meget mere legetøjsagtig end den Hegel HD25, du selv bruger.

HD25'erens primære D/A-chip er Asahi Kasei Microdevices (AKM) AK4399: https://www.avmentor.net/reviews/2014/hegel_hd25_1.shtml

Chromecast Audios D/A-konverter er også fra AKM, og er en nyere chip end den i Hegel HD25, nemlig AK4490: https://www.ifixit.com/Teardown/Chromecast+2015+Teardown/50189

Den primære forskel på de to chips, så vidt, jeg kan se, er at AK4399 kan køre 32-bit, mens AK4490 kun kan køre 24-bit, samt DSD-understøttelse og DR.

Du kan se de to spec sheets her: https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/266241/AKM/AK4399.html

og her: https://www.digikey.com/htmldatasheets/production/755129/0/0/1/ak4430.html

Det taler i AK4399s favør, at den har native DSD og en DR på 123dB mod AK4430'erens DR på 104dB.
AK4399 har også indbyggede filtre, men det siger en del, at AKM ifølge dem selv har taget den af markedet, fordi de syntes, at den simpelthen ikke lyder godt nok. Den blev erstattet af AK4482 med 24-bit og DR på 111dB: https://velvetsound.akm.com/us/en/stories/meister/meister-tutorial01/

Din Hegel HD25 har naturligvis en helvedes masse fordele, herunder XLR, en ordentlig strømforsyning, dedikeret chip til sample rate-konvertering, m.m. Men der er en grund til at en hel del lydfreaks skyndte sig at opkøbe Chromecast Audio'er, inden de forsvandt helt fra markedet - netop fordi bl.a. det lille stykke legetøj til 320 kroner havde en D/A-chip ombord, der både er nyere og næsten på niveau med konverterchippen i en Hegel HD 25 til 15.000 kroner :-)




Redigeret af Morten Bay - 05-Februar-2023 kl. 20:21
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2023 kl. 20:33
Som du selv er inde på er der meget andet i en D/A converter end selve chippen. Funktionalitetsmæssigt kender jeg ikke til ret mange DACs der kan det samme som min HD25'er, og det handler om meget mere end bare antallet af indgange.

Jeg har også selv en Chromecast Audio, men jeg tror ikke at "lydfreaks" købte ind af dem på grund af D/A-konverteringen; det er nok nærmere fordi den er lille, alsidig og fordi at casting-systemet den virker med fungerer rigtig fint.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2023 kl. 23:41
Men uanset DAC, så er det vel mere afgørende for lydkvaliteten, at Osimum har slået FDR til!

miri
Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Men uanset DAC, så er det vel mere afgørende for lydkvaliteten, at Osimum har slået FDR til!


Det havde jeg slået til i "gamle" dage men det er desværre blevet fjernet fra app'en for noget tid siden - tror det er google som gerne vil have folk af de her gamle ChromeCast audio... Cry
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af osimum osimum skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Men uanset DAC, så er det vel mere afgørende for lydkvaliteten, at Osimum har slået FDR til!
Det havde jeg slået til i "gamle" dage men det er desværre blevet fjernet fra app'en for noget tid siden - tror det er google som gerne vil have folk af de her gamle ChromeCast audio... Cry
Det er fortsat en mulighed hos mig i Google Home app'en under min Chromecast Audio enhed og indstillinger/lyd....

Redigeret af miri - 08-Februar-2023 kl. 21:48
miri
Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2023 kl. 11:26
Er du på iPhone eller Android?

Seneste opdaterede version på min iPhone har det ikke
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2023 kl. 23:27
Android - naturligvis Wink



Redigeret af miri - 09-Februar-2023 kl. 23:31
miri
Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2023 kl. 09:15
Hm ok så er det nok derfor :-(
Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2023 kl. 21:09
Efter en hård reset så kom det tilbage igen :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu