recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Regnbue effekt BenQ W5000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRegnbue effekt BenQ W5000

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2009 kl. 19:50

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af goAMinD goAMinD skrev:

Der er megen snak om folk er disponeret for at opdage regnbuer eller ej. Den tror jeg ikke helt på. Jeg er overbevist om, at alle vil opdage dem, når de serefter dem.


Sådan forholder det sig ikke. Jeg skal selv anstrenge mig meget for at se regnbuer, og jeg ved at andre har det på samme måde, så der ér helt sikkert forskel på hvor nemt man ser dem. For mange er det så svært at se dem, at det overhovedet ikke er et problem.

Oprindeligt skrevet af goAMinD goAMinD skrev:

Tag en mørk scene hvor der er en skarp hvid i det sorte og kig frem og tilbage over lærredet (fokuser i den ene side og så direkte i den anden side). Prøv det frem og tilbage, så er jeg sikker på der vil "flakke" rød, grøn og blå frem i området ved det hvide.


Nu er der vel også forskel på at sætte sig ned og se film, og blive irriteret over regnbuer, og så jagte dem intentionelt. Sidstnævnte kan jeg ikke rigtigt se formålet med, udover at gøre det besværligt for en selv at købe projektor.

Et eller andet sted skal man jo vælge mellem det ene problem eller det andet, eller pænere sagt mellem det ene gode eller det andet. Det er samme problemstilling mange har med LCD og Plasma. Som jeg talte med Otto om, så vil der komme teknoklogier der får aflivet nogle af de problemer. Ved projektor bliver det spændende med LED og ved TV er det synd LaserTV ikke rigtig får bid, men måske vil OLED blive en perfekt afløser.

En anden ting jeg vil kigge stærkt på inden projektor køb, er ved panoreringer. Synes jeg oplever en hakkende panorering når man ser film på projektor. Ikke voldsomt, men det er der. Synes det er vigtigt at være kræsen, når man skal lægge en væsentlig sum penge til et projekt at den kaliber. Hensynene er mange, regnbuer, farveægthed, sortniveau, panoreringer, clouding, skarphed.



Redigeret af goAMinD - 10-Maj-2009 kl. 19:51
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 12-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2009 kl. 10:58
Ja du bliver nok nød til at vente lidt tid inden du får en projektor der lever op til alle dine krav. Inden LED teknik er færdig udviklet og nede i et fornuftigt prisleje går der jo nok en del år.

Det bedste er måske hvis du kunne få lov til at "prøve" en dlp projektor i en 14 dages tid, det tror at folk som bla. Otto/CSN teknik, gør eller har gjort.
Så kan du se om du kan vende dig til regnbuerne, eller om det bliver for irriterende i det lange løb. Der er jo nogen der siger man vender sig til det efter en uges tid.
Dog vil jeg tror at en som dig, på den måde du beskriver du oplever problemerne ikke vil vende dig til det, men det kan jo komme an på en prøve.
Jeg stod lidt i samme situation som dig da jeg skulle købe projektor og ende op med bare at købe en sanyo Z5,  bla. fordi jeg synes der var for mange "fejl" ved divs. noget dyrere projektorer ifht. deres pris. Så heller leve med den nogle år og så håbe på der er kommet noget mere brugbart  om nogle år. Og ja jeg har da set mange projektorer der levere et noget bedre billede end min sanyo, men så dårlig er den nu heller ikke, og jeg synes stadig at jeg traf det rigtige valg, og det siger jeg ikke fordi jeg jeg typen der ikke vil indrømme hvis jeg træffer en forkert beslutning .
Jeg bruger min projektor rimlig meget og mig og konen har da haft rigtig meget glæde af den, og jeg er sikker på at havde jeg købt en dlp projektor og sagt til mig selv at, "ja man må jo vel med denne lille regnbue fejl" så havde jeg fortrydt det helt enormt.
Mht. panoreringer så oplever jeg det ikke som et essentielt problem, det er jo ikke at meget der normalt bliver panoreret i alm. film.

Og lige en sidste ting. Jeg har stor respekt for en mand som Otto, men man skal også passe på med at lade sig rive med i al hans snak om farveægthed, sortniveau, panoreringer, clouding, skarphed. Han har jo set tusindvis af projektorer og er meget kritisk, fordi han har en anden indgang til området.
Jeg tror det er vigtig du holder fast i din første indskydelse, i dit først indlæg i denne tråd "Jo, der er sikkert også andre projektorer i det prisrum, men jeg er 100% overbevist om, at DLP ikke er for mig."
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2009 kl. 17:37

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

husk at kigge på billedet .hvis du ikke kigger efter regnbuerne,kan det være du ikke ser dem


Jeg tror nu mest sådanne kommentarer kommer fra folk som ikke kan se regnbuerne.

Jeg har endnu ikke oplevet en hjemme dlp projektor som ikke viser regnbuer. Jeg kan til dels abstrahere fra dem, men de er i større eller mindre grad med til at ødelægge filmoplevelsen.

Jeg ser det tydeligt hvis jeg blinker imens jeg drejer øjnene. Noget man jo desværre gør tit i en film på stort lærred, da man jo kigger på handlingen.
Det er næsten lige meget for mig hvilken type materiale som vises og det har intet at sige om en projektor er kalibreret eller ej.

Jeg ved DLP giver det bedste billede, men jeg kan desværre ikke selv holde ud at benytte den teknologi. Jeg er heller ikke ude på at nedgøre andres valg over DLP og vil hellere end gerne anbefale DLP over de andre teknologier til folk.
Men det virker indimellem som om DLP-folkene (hvis jeg må kalde dem det) vil prøve at negligere og fortælle folk at de bare skal ignorere noget som nogle desværre kan se.
Det er lidt det samme med plasmatrails, dem kan jeg desværre også se i stort omfang. Men jeg kunne ikke drømme om at skifte det ud med LCD.

nu er jeg netop en af dem som har været plaget voldsomt af regnbuer,efter salget af min daværende sanyo z5 købte jeg en sim2 d10 som havde mange regnbuer.jeg var rigtig tæt på at levere den tilbage.I det første stykke  tid slog jeg undertekster fra,fordi at hver gang jeg læste teksterne ,var der regnbuer big time,men jeg gav det en chance,hvilket jeg er glad for idag.

derfor mener jeg det er forkert at sige at det vender man sig aldrig til.man kan ikke udtale sig om noget man aldrig har prøvet

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2009 kl. 20:44

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Jeg tror nu mest sådanne kommentarer kommer fra folk som ikke kan se regnbuerne.

Hvis man søger nogle år tilbage i diverse fora, vil man se at jeg har været ret så fanatisk regnbue-hader, men efter at have tvunget mig selv til at benytte en DLP i et par uger derhjemme, er jeg blevet omvendt og har ikke haft andet siden. Så jeg er absolut ikke enig i at dét at man kan vænne sig til det hænger sammen med om man KAN se dem eller ej. Jeg vil påstå at alle KAN se dem rent fysisk, men ikke alle har fanget hvordan det tager sig ud.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2009 kl. 20:49

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Det er lidt det samme med plasmatrails, dem kan jeg desværre også se i stort omfang. Men jeg kunne ikke drømme om at skifte det ud med LCD.

Det er lidt dét det drejer sig om for mit vedkommende - ingen tvivl om at jeg hellere ville være regnbuerne foruden, og jeg nyder så absolut at se film på en C3X uden regnbuer - men i det prisleje vi taler om her, så foretrækker jeg regnbuerne frem for alternativet. Jeg accepterer naturligvis fuldt ud at andre kan have en anden prioritering, jeg fremlægger bare mit synspunkt på billedkvalitet, det er så absolut frivilligt om man vil følge mine forslag eller ej.

Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 12-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 10:01

Jeg synes bare lige man skal huske at slå koldt vand i blodet, man kan meget hurtigt komme op i et felt hvor der ikke er noget der kan blive godt nok, fordi man får gejlet sig selv derop. Man kan blive ved med at finde fejl ved den ene og den anden projektor. Og måske var ens udgangspunkt bare man gerne lige ville have en projektor til at se en film på engang imellem.
Selv startet jeg uden at vide noget overhovede om projektorer, og ville egenligt bare købe en billige dataprojektor, på daværende tidspunkt havde jeg ikke kendskab til at data og film projektorer var to forskellige ting. Jeg havde set film hos en der havde en billig dataprojektor og synes faktisk det var ret fedt, fordi jeg ikke havde referance til noget bedre. Da jeg så blev præsenteret for en film projektor rykket jeg mit bio budget fra 3000,- til 8000,- , så fik jeg tudet ørene fulde om man ligeså godt kunne købe 1080p , selv om jeg havde gjort det klart at jeg udelukkende ville se sd-dvd i de næste mange år, og jeg rykket mit budget til 16.000, så fandt jeg ud af man kunne jo ligeså godt give den hele armen og jeg rykket mit budget til 25000,- .
Jeg købte projektoren til 25000,- selvom jeg egenligt bare ville have haft en meget billigere en, men jeg havde jo pengene og skulle ikke lige bruge dem på noget andet, so what the h... 
Men jeg havde jo ikke lyttet til hvad jeg selv egenligt ville, jeg havde bare læst og hørt en masse, og fik gejlet mig selv op til at det skulle bare være iorden. Heldigvis, siger jeg idag, havde projektoren til de 25000,- defekter og mangler, så jeg fik leveret den tilbage. Det virket da rigtig ærgeligt på daværende tidspunkt og jeg var blevet godt træt af al det projektor ræs og var tæt på at droppe projektor drømmen helt, men jeg besluttet bare at købe en billig Z5 og så leve med den i nogle år til marked forhåbenligt så mere overskueligt ud om nogle år.
Det er virkelig en af de bedste beslutninger jeg har taget i mange år, for når alt kommer til alt så er der altså ikke så meget forskel når kilden er sd-dvd synes jeg. De økonomiske forskelle kan i min verden slet ikke forsvares.
Jeg bruger som sagt min projektor rimlig meget og er stadig meget glad for den, og jeg synes stadig ikke der er en projektor der overhovede matcher prismæssigt de kvaliteter man få ekstra, så der går man lang tid inden jeg skifter.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

Jeg synes bare lige man skal huske at slå koldt vand i blodet, man kan meget hurtigt komme op i et felt hvor der ikke er noget der kan blive godt nok, fordi man får gejlet sig selv derop. Man kan blive ved med at finde fejl ved den ene og den anden projektor. Og måske var ens udgangspunkt bare man gerne lige ville have en projektor til at se en film på engang imellem.
Selv startet jeg uden at vide noget overhovede om projektorer, og ville egenligt bare købe en billige dataprojektor, på daværende tidspunkt havde jeg ikke kendskab til at data og film projektorer var to forskellige ting. Jeg havde set film hos en der havde en billig dataprojektor og synes faktisk det var ret fedt, fordi jeg ikke havde referance til noget bedre. Da jeg så blev præsenteret for en film projektor rykket jeg mit bio budget fra 3000,- til 8000,- , så fik jeg tudet ørene fulde om man ligeså godt kunne købe 1080p , selv om jeg havde gjort det klart at jeg udelukkende ville se sd-dvd i de næste mange år, og jeg rykket mit budget til 16.000, så fandt jeg ud af man kunne jo ligeså godt give den hele armen og jeg rykket mit budget til 25000,- .
Jeg købte projektoren til 25000,- selvom jeg egenligt bare ville have haft en meget billigere en, men jeg havde jo pengene og skulle ikke lige bruge dem på noget andet, so what the h... 
Men jeg havde jo ikke lyttet til hvad jeg selv egenligt ville, jeg havde bare læst og hørt en masse, og fik gejlet mig selv op til at det skulle bare være iorden. Heldigvis, siger jeg idag, havde projektoren til de 25000,- defekter og mangler, så jeg fik leveret den tilbage. Det virket da rigtig ærgeligt på daværende tidspunkt og jeg var blevet godt træt af al det projektor ræs og var tæt på at droppe projektor drømmen helt, men jeg besluttet bare at købe en billig Z5 og så leve med den i nogle år til marked forhåbenligt så mere overskueligt ud om nogle år.
Det er virkelig en af de bedste beslutninger jeg har taget i mange år, for når alt kommer til alt så er der altså ikke så meget forskel når kilden er sd-dvd synes jeg. De økonomiske forskelle kan i min verden slet ikke forsvares.
Jeg bruger som sagt min projektor rimlig meget og er stadig meget glad for den, og jeg synes stadig ikke der er en projektor der overhovede matcher prismæssigt de kvaliteter man få ekstra, så der går man lang tid inden jeg skifter.

det lyder som om at din billedpriotering måske ikke er særlig høj.Det er lidt det samme med stereo.man kan købe et anlæg til 3K,nogle vælger den dyre løsning til 50K eller mere.hvorfor?det er jo det samme musik der kommer ud af højtaleren.det bliver bare præsenteret på en anden måde

hvis man forventer et dobbelt så godt billed for den dobbelte pris,ja så bliver man skuffet.det gælder for mange andre ting.Jeg syntes at min benq er dobbelt så meget vær som min gamle sanyo,og jeg er rigtig glad for at jeg har købt den,og ikke mindst fået den kalibreret

Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 12-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 17:29
Jamen jeg synes nu også at BenQ w5000 let kan forsvares til dens pris, det er en lækker projektor rent billedemæssigt, hvis man ser bort fra regnbuerne.
For mig var den bare ikke en mulighed pga. regnbuer, hvilket jeg ikke føler jeg kan leve med, da jeg oplever det så forstyrende for billede, meget på samme måde som trådstarter beskriver i hans omtale af BenQ w5000. 

Men ja mine krav er måske ikke så høje, jeg ser jo også stortset kun sd-dvd. Dog har jeg kalibreret min projektor med en spydertv, hvilket gav en del og jeg har sorte vægge og loft, hvilke jo også giver en del bedre sortniveau/kontrast. Dertil vil jeg sige det betyder også en del man har en rimlig dvdafspiller.  http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59995& PN=1 

Redigeret af ikeaboy - 12-Maj-2009 kl. 17:46
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 12-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 17:41

En helt anden ting er også flexibilteten på DLP projektor som generalt er meget dårlig.

Selv er jeg fornyligt flytte og har lige indrette bio i soveværelset af flere grunde, dels synes jeg ikke det er noget der pynter i en stue med lærred og projektor og kabelbakker osv. Dels kan jeg godt li at sidde i sengen med en masse puder i ryggen og bare slappe af og se film.
Men havde jo haft en BenQ w5000 ville det havde været blevet en noget slatten oplevelse, da der fra bagvæg til lærred er 3m20cm, så fra linse til lærred ville der måske havde været 2m60cm, hvor jeg så max kunne have haft en lærredsbrede på 1m41cm og så kunne det vidst være ligegyldigt med en projektor.

Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

En helt anden ting er også flexibilteten på DLP projektor som generalt er meget dårlig.

Selv er jeg fornyligt flytte og har lige indrette bio i soveværelset af flere grunde, dels synes jeg ikke det er noget der pynter i en stue med lærred og projektor og kabelbakker osv. Dels kan jeg godt li at sidde i sengen med en masse puder i ryggen og bare slappe af og se film.
Men havde jo haft en BenQ w5000 ville det havde været blevet en noget slatten oplevelse, da der fra bagvæg til lærred er 3m20cm, så fra linse til lærred ville der måske havde været 2m60cm, hvor jeg så max kunne have haft en lærredsbrede på 1m41cm og så kunne det vidst være ligegyldigt med en projektor.

Ja, min fremtidige projektor løsning bliver heller ikke stue monteret. Det bliver til et kontor projekt, hvor alt media skal centraliseres. Stuen forbliver stue med TV og surround og kontoret bliver et film/game/office rum. Jeg har ca. 13m2 kontor (4,30m x 3m), hvor der fint bliver plads til en komplet skjult løsning. Lærredstørrelsen kan jeg få op på 2,80 i bredden, hvilket giver en perfekt oplevelse i rummet. Jeg ynder heller ikke at se på klumper af hardware i hele stuen, og gør altid meget for at sjule tingene smart (især kabler).

Ønske setup'et kunne være en Sanyo Z3000, med et Lissau Identity lærred. Synes det er praktisk at kunne have et billede at rulle ned foran lærredet. Meeen, nu skal der først bruges oceaner af tid på at se flere DLP maskiner samt en masse LCD.

Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 12-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 23:37
Ja tag ud og kig, og tænk dig godt om, og forhør dig om du evt. ikke kan få lov at låne noget med hjem.
Held og lykke med projektet
Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2009 kl. 22:00
Nå, bare lige for at puste lidt til gløderne her, så var jeg inde og se den nye Star Trek i Horsens Megascope. Jeps, regnbuer.... meeeen så dem kun i starten i en en eller anden mørk scene ved underteksterne. Ellers bemærkede jeg dem ikke i resten af filmen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu