recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rens/rengøring af forstærkere (røgstank)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rens/rengøring af forstærkere (røgstank)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rens/rengøring af forstærkere (røgstank)
    Sendt: 27-Januar-2024 kl. 14:26
Hej folkens, Smile

Lang histore kort... jeg har købt 3 gamle integrerede forstærkere til en fornuftig pris (NAD 3020, NAD C326BEE og Onkyo A-9310), men de stinker voldsomt meget af røg/cigaretrøg. Jeg syntes ikke det var så slemt da jeg stod hos sælger, men det var straks meget værre da jeg fik dem hjem.

De har stået i et lokale opvarmet med pillefyr, hvor der også er blevet røget cigaretter.

Jeg vil naturligvis gerne neutralisere stanken, så planen er at pille det fra hinanden, så meget jeg nu kan, uden at ødelægge noget, og så vaske kabinettet med vand og sæbe, efterfulgt af vask med rodalon.

Men så er jeg tvivl om hvad elektronikken skal rengøres med... min første tanke var, at sprøjte det igennem med kontaktrens, men aner ikke om det er en god ide. Nogen skriver, at bremserens er ok, det bør det ikke tage skade af, men det tvivler jeg stærkt på.

Har prøvet at lægge det hele ved siden af et glas med eddike i, natten over, men det har hjulpet minimalt (til gengæld stinker det af eddike og røg i badeværelset). Ved godt det ikke er så smart igen med elektronik og eddike, men nu er det gjort.

Jeg tænker, at sidste udvej er at bruge en ozongenerator, i meget korte perioder ad gangen, (max 5 min ad gangen). Ved godt det kan skade flere ting i forstærkerne, men de siger at det skal være ved meget store mængder og i relativ lang tid (det bliver selvfølgelig ikke i nærheden af mennesker, og hvis muligt udenfor).

Har i nogle gode fif?

Mange tak. Smile


Redigeret af HessiDude - 27-Januar-2024 kl. 14:32
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4261
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 14:46
Bruger altid Matas R10 til at fjerne dårlig lugt. Det virker på tøj og møbler, lugter ad H til i starten, men så forsvinder al lugt. Om elektronikken kan tåle det, må du prøve dig frem med.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 15:34
Prøv at tage låget af, vask det ud/indvendig med Rodalon. Du kan også vaske front/bagside/underdel forsigtigt med Rodalon.
Frank 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 15:49
Kan bunden tages af, således at elektronikken bare sidder på en ramme, så kan man komme til der.




Redigeret af mnielsen - 27-Januar-2024 kl. 15:49
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 16:18
Profesionelle bruger Ozon til den slags

Både skadesservice firmaer til fjernelse af lugt ved brand (tøj inventar, elektronik osv)og bil firmaer til fjernelse af lugt.

Det slår ALT ihjel.

Det kan være du kan finde der kan give det et skud eller købe en lille maskine selv 
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Bruger altid Matas R10 til at fjerne dårlig lugt. Det virker på tøj og møbler, lugter ad H til i starten, men så forsvinder al lugt. Om elektronikken kan tåle det, må du prøve dig frem med.
Tak for tippet. Det må jeg lige få kigget på. Thumbs Up
Du ved vel ikke om det indeholder klorin eller blegemiddel? Det kan vist ødelægge overflader, og gør dem grimme. 

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Prøv at tage låget af, vask det ud/indvendig med Rodalon. Du kan også vaske front/bagside/underdel forsigtigt med Rodalon.
Frank

Planen er, som sagt, at splitte det hele fra hinanden så meget som jeg kan finde ud af, uden at ødelægge noget, og så give kabinettet, og andre ikke-elektriske dele, et bad, så de bliver vasket udvendigt og indvendigt. Smile

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Kan bunden tages af, således at elektronikken bare sidder på en ramme, så kan man komme til der.

Det finder jeg ud af, det bliver skilt ad så meget som jeg kan. Men måske sæbevand og rodalon kan bruges til bunden af printpladerne også... nogen der ved om det kan give skader?

Oprindeligt skrevet af thomnico thomnico skrev:

Profesionelle bruger Ozon til den slags

Både skadesservice firmaer til fjernelse af lugt ved brand (tøj inventar, elektronik osv)og bil firmaer til fjernelse af lugt.

Det slår ALT ihjel.

Det kan være du kan finde der kan give det et skud eller købe en lille maskine selv

Præcis, men man skal virkelig passe på med det. Ozon gør at de ting det kommer i kontakt med som kan oxidere vil oxidere meget hurtigere/stærkere end normalt, og det er mange ting. Det vil sige også plastik, metal og gummi, så det frarådes at bruge med f.eks. højttalere. Jeg har dog bestilt en maskine, denne, for at prøve det, hvis alt det andet ikke virker. Men som sagt kun 5 min. ad gangen, og kun udenfor, væk fra mennesker, i en container af en slags. Det er max skadeligt for levende væsener.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 19:40
Jeg har været i en radio forretning, hvor vi på værkstedet rengjorde elektronik, som havde været udsat for røg efter brand. Her blev alt sprøjtet med glasrens. Derefter "vasket" med en blød pensel og så skyllet efter med demineraliseret vand. Herefter laaaang tørring. Ofte fik det lov at stå ude i solen. 
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Jeg har været i en radio forretning, hvor vi på værkstedet rengjorde elektronik, som havde været udsat for røg efter brand. Her blev alt sprøjtet med glasrens. Derefter "vasket" med en blød pensel og så skyllet efter med demineraliseret vand. Herefter laaaang tørring. Ofte fik det lov at stå ude i solen. 
Tak for tippet. Brugte i det også på printpladerne og komponenterne?
Var det noget specielt glasrens? Smile


Redigeret af HessiDude - 27-Januar-2024 kl. 20:53
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2024 kl. 20:47
Er det egentlig en god idé at bruge kontaktrens og/eller rodalon på printpladerne og komponenterne?

F.eks.



Redigeret af HessiDude - 27-Januar-2024 kl. 20:53
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 00:48
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Jeg har været i en radio forretning, hvor vi på værkstedet rengjorde elektronik, som havde været udsat for røg efter brand. Her blev alt sprøjtet med glasrens. Derefter "vasket" med en blød pensel og så skyllet efter med demineraliseret vand. Herefter laaaang tørring. Ofte fik det lov at stå ude i solen. 
Tak for tippet. Brugte i det også på printpladerne og komponenterne?
Var det noget specielt glasrens? Smile

Ja!
Nej, bare almindelig glasrens til husholdning.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 00:49
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Er det egentlig en god idé at bruge kontaktrens og/eller rodalon på printpladerne og komponenterne?

F.eks.


Jeg ville ikke gøre det..
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 01:25
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Jeg har været i en radio forretning, hvor vi på værkstedet rengjorde elektronik, som havde været udsat for røg efter brand. Her blev alt sprøjtet med glasrens. Derefter "vasket" med en blød pensel og så skyllet efter med demineraliseret vand. Herefter laaaang tørring. Ofte fik det lov at stå ude i solen. 
Tak for tippet. Brugte i det også på printpladerne og komponenterne?
Var det noget specielt glasrens? Smile

Ja!
Nej, bare almindelig glasrens til husholdning.
Og der var ikke noget der tog skade, eller vrede kunder der mente at det havde ødelagt lyden?

Så det her ville gå?
https://www.harald-nyborg.dk/at-home-clean-glasrens-750-ml
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu