recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rens/rengøring af forstærkere (røgstank)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rens/rengøring af forstærkere (røgstank)

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
calimero Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-April-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér calimero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 09:12
Jeg har i flere år arbejdet med teknisk skadeservice og renoveret hundredevis af print fra computere, HiFi osv. Hvis det var sodskadet, vaskede vi det i et sæbekar med 2 slags kraftige sæber. Herefter skylning med vand og slutskylning med demineraliseret vand ved hjælp af trykluft. Efter skylning blev de blæst tørre med trykluft, sat i et varmerum hvor der hver nat startede en kraftig ozon generator nogle timer.
Samme metode brugte vi også på eltavler, også på lokationer. Jeg har vasket eltavler i vindmøller, på boreplatforme mm. Alting bliver adskilt til det er muligt at komme til at rengøre alle delene. Ved eltavler byggede vi et telt rundt om og satte varmeblæsere på :-)
Vi kunne komme ud for at særlige lugte var svære at få væk, fx løg og liglugt... Her måtte vi så bruge et andet duftstof til at "overdøve" den knap så gode lugt
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af calimero calimero skrev:

Jeg har i flere år arbejdet med teknisk skadeservice og renoveret hundredevis af print fra computere, HiFi osv. Hvis det var sodskadet, vaskede vi det i et sæbekar med 2 slags kraftige sæber. Herefter skylning med vand og slutskylning med demineraliseret vand ved hjælp af trykluft. Efter skylning blev de blæst tørre med trykluft, sat i et varmerum hvor der hver nat startede en kraftig ozon generator nogle timer.
Samme metode brugte vi også på eltavler, også på lokationer. Jeg har vasket eltavler i vindmøller, på boreplatforme mm. Alting bliver adskilt til det er muligt at komme til at rengøre alle delene. Ved eltavler byggede vi et telt rundt om og satte varmeblæsere på :-)
Vi kunne komme ud for at særlige lugte var svære at få væk, fx løg og liglugt... Her måtte vi så bruge et andet duftstof til at "overdøve" den knap så gode lugt
Wow, en omgang. Tak for det. Smile

Oplevede du nogensinde at nogen brokkede sig over at noget havde taget skade, eller ikke var det samme mere?
Til top
calimero Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-April-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér calimero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 18:39
Vi kunne som regel i forvejen komme med forbehold, hvis der fx havde været meget syre i røgen og nogle dele kunne være meget korroderede (salt fra syren som sætter sig på kolde emner, typisk metaller jo, og salt tiltrækker jo fugt...).
Men tænker man over det, består elektronik jo mest af plastik og metal. Hvis man sørger for at metaldelene tørres forholdsvis hurtigt, tager det jo ikke skade. Det kunne være en udfordring ved meget store transformere, hvor 8 kan trænge ind. Ved brug kan de jo blive meget varme og vandet fordampe indeni, hvilket kan skade viklingerne. Derfor kørte vi dem ind i en stor vacum tank, som trak eventuel fugt ud.
Man skal naturligvis være særlig opmærksom ved fx relæer hvis de ikke er lukkede, da kontaktfladerne jo ikke har godt af at korrodere.
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 21:56
Den beskrivelse du giver af, hvorfor enhederne lugter af røg medfører ikke at det hele skal vaskes af med noget som helst.
Jeg kan stærkt anbefale Munchs forslag om at anvende R10 - det burde sagtens kunne klare problemet.

Du skal ikke sprøjte det på enhederne.
Luk dem op, så der kan komme luft til det hele - læg dem i en plastpose og så sætter du en underkop fyldt med R10 ind i posen, som ikke skal lukkes hermetisk, men næsten tæt. Læg posen et sted med god varme (høj) stuetemperatur, så R10 kan fordampe. Lad det være et døgns tid og lugten vil være væk.

Jeg har selv brugt det til at fjerne langt værre lugte. I transportbranchen har vi brugt det i kølebiler, der havde transporteret fisk. Selv om de blev vasket ud med højtryksrenser var lugten der stadig. Så smed vi en kopfuld R10 ind på gulvet - lukkede dørene og satte varme på en times tid. Derefter skulle der bare luftes ud og ingen kunne lugte fiskene.

En død rotte, der havde ligget på en loftsplade på et kontor, fik vi fjernet, men det stank helt ulideligt. Vi satte to underkopper med R10 ind i rummet og satte godt med varme på for at øge fordampningen. Dagen efter var lugten væk.

Jeg har også brugt det i en kælder, der havde været oversvømmet af kloakvand. Efter rensning og en tur med R10 var lugten væk.


Redigeret af Erik K - 28-Januar-2024 kl. 21:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu