recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rensning af video
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRensning af video

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
madsri Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-November-2004
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Emne: Rensning af video
    Sendt: 21-Januar-2005 kl. 17:23

Hej alle

Jeg er meget ked af det her og måske bliver det her indlæg slettet inden jeg når at få det ud, men jeg har et problem.

Jeg har videomaskiner og det er så længe siden at jeg har renset dem sidst, så beder inderligt om en vil fortælle hvad det er jeg skal komme på min vatpind til at rense videohovederne ?

På forhånd tak

Madsri

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2005 kl. 17:35

Rensning af video

Den vigtige første regel:  Brug ALDRIG vatpinde eller klude som kan fnugge, eller afgive tråde, som kan hænge fast i videohovederne under rensningen. Brug gerne et dyrt fint vaskeskind, eller AM's "videosticks" (kan købes i radiofaghandlen). Man kan også købe små klude, som er garanteret fnugfri, men dem har jeg ikke mødt i almindelig handel.

Proceduren er:

  1. Væd den fnugfrie klud/stick i isopropylalkohol **).
  2. Hold den ind til videotromlen, i højde med videohovederne (de små rektangulære huller).
  3. Tryk kluden/sticken ind til videotromlen med et let tryk (pres ikke for hårdt!)
  4. Drej nu videotromlen rundt - mod uret - mens kluden/sticken svagt trykkes ind imod tromlen.
  5. Fortsæt til du har haft drejet tromlen nogle omgange (måske 4-6 gange rundt).
  6. Lad kluden/sticken slippe videotromlen langsomt, og pas meget på den ikke hænger fast i noget.
  7. Lad tromlen tørre et par minutter, før resultatet af rensningen afprøves ved at afspille/optage et bånd.
  8. Er den stadig ikke iorden, så gentages punkt 1-7 men denne gang trykkes en smule hårdere når kluden/sticken holdes ind til tromlen under rensningen.
    Det er bedre at du er lidt forsigtig med trykket i starten indtil du har fået fornemmelsen for proceduren ud i fingrene, også selvom det måtte koste nogle gentagne forsøg i begyndelsen. Alternativet er nemlig at du "tager" videotromlens liv ved at forkert tryk/greb, og det vil koste enten en ny video eller en reparation på 1500-2500 kr på et radioværksted.

*) Ovenstående beskriver kun rensning af selve videotromlen. Der sidder også et audio-tonehoved (som i en cassettebåndoptager - bare større), en trykrulle, en capstanaksel m.v. som også skal renses. Disse skal også renses i isopropylalkohol, men her må der godt benyttes vatpinde.

Derudover bør videomaskines indre pustes ren for støv, med trykluft, idet støvkorn giver en dårligere afspilning (dropouts) og støvkornene kan være årsag til at videomaskinen hurtigere bliver "beskidt" igen hvis de aflejres omkring videohovederne under afspilning.

**) Isopropylalkohol kan købes i Matas, eller på apoteket (det er billigst i Matas). Som regel indeholder det "båndoptagerrens" eller "videorens" som kan købes i radioforretninger også blot isopropylalkohol. Det er gerne tilsat en farve så der ser lidt "indbydende" ud, og så de kan sælge det lidt dyrere end hos Matas. Hospitalsprit (dvs. rent ikke-denatureret sprit) er også særdeles velegnet til rens af videohoveder, men det er sværere at skaffe.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
madsri Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-November-2004
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2005 kl. 17:43

Hej Lars

1000 tak for  dit svar som lærer mig godt nyt, tak for det, men ved du om man kan bruge en microfiberklud som er meget blød  ?

MVH.

Madsri

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2005 kl. 17:49

Hej madsri

Oprindeligt skrevet af madsri madsri skrev:

men ved du om man kan bruge en microfiberklud som er meget blød  ?

Det er vigtigst at den ikke hænger i, når du trykker den ind i videotromlen. I de små firkantede huller sidder små print-plader som kan "rive i kluden". Jeg kan ikke lige danne et billede af en microfiberklud inde i hovedet

Et vaskeskind er godt, men en gammel bomulds t-shirt/undertrøje kan også bruges.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
madsri Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-November-2004
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2005 kl. 18:01

Hej Lars

Jeg er meget glad for dine svar, men nu skal jeg lige ud og købe noget imorgen Matas.

Ren sprit kan heller ikke bruges, for det var min første tanke ?

Madsri

Til top
madsri Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-November-2004
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2005 kl. 18:05

Om microfiberklude  siges det at man ikke behøver at bruge sæbe og at klude uden sæbe suger alt fedt til sig, fedtede fingre og den slags.

Madsri

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2005 kl. 18:36

Hej madsri

Oprindeligt skrevet af madsri madsri skrev:

Ren sprit kan heller ikke bruges, for det var min første tanke ?

Jo, helt ren sprit. Altså det som også kaldes hospitalssprit. Men det er umuligt at skaffe privat.

Man kan ikke bruge det almindelige husholdningssprit, da det indeholder additiver (denatureringsmidler) som kan skade videoens indre.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2005 kl. 18:36

Hej madsri

Oprindeligt skrevet af madsri madsri skrev:

Om microfiberklude  siges det at man ikke behøver at bruge sæbe og at klude uden sæbe suger alt fedt til sig, fedtede fingre og den slags.

Ok, det lyder for kemisk at bruge her. 

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
madsri Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-November-2004
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2005 kl. 11:53

Hej Lars

Jeg er ikke begyndt med at rense, (ligger med feber pt)men har købt delene til at rense den, men har ikke helt tjek på de steder man skal rense, men det kommer nok når jeg får den åbnet, men jeg vil gerne spørge om det er en god ide`at have maskinen tændt, evt med bånd i ?

Det giver mig måske et bedre overblik hvor båndet bevæger sig rundt i maskinen når den er skilt ad.

MVH. Madsri

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2005 kl. 12:17

  1. Videotromlen / videohovederne. Det er den du skal være forsigtig med, og følge vejledningen til punkt og prikke.
  2. Audio tonehoved. Kan renses med en vatpind dyppet i isopropylalkohol..
  3. Trykrulle. Renses grundigt med en vatpind vædet af isopropylalkohol (overskydende alkohol fordamper). Check samtidig om overfladen på trykrullen er jævn og ikke buer ud mod siderne. Hvis overfladed krakelerer eller er meget buet, så er det tid for en ny (denne på billedet er faktisk slidt).
  4. Rundt omkring sidder båndstyr / guides, som kan renses med vatpind dyppet i isopropylalkohol. Der kan sidde små rester af bånd og skidt, men oftest er de rene inden du går igang så denne øvelse går mere ud på at checke af de er rene.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
SkiveBio Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2005 kl. 13:31

Hvis man bor i Københavnsområdet og ikke tør risikere pludselig at stå med en løsdel i hånden, som man ikke ved hvor hører til, kan jeg anbefale en god og billig videoreparatør. Han renser videoer for 195 kr. Men det kan jo have sine fordele, hvis man selv kan gøre det. 

http://www.videorep.dk/priser.html

Mvh SB

Til top
madsri Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-November-2004
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2005 kl. 14:27

Hej Lars

Mange 1000 tak for din utrolige og enestående hjælp til lidt ubehjælpsom video ejer.

Jeg føler mig godt rustet til "mødet" med min videomaskine.

Tak til SB for oplysningen, man ved jo aldrig med mig.LOL

MVH. Madsri

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu