recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Retipning af Pick-up
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Retipning af Pick-up

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Rollo55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2023
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rollo55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Retipning af Pick-up
    Sendt: 29-December-2023 kl. 12:37
Hej,
Jeg har to komplette Ortofoner hus og nål i kikkerten, den ene har en nålefane som er repareret og den anden skal have ny nålefane, koster 750 for begge + en Grado Pick-up som også er med.
Kan de repareres eller kan/skal jeg hellere købe en ny nål til Ortofon MC20 og 30, Hvis ja hvilken? alternativt få dem retippet hvis det er en bedre løsning og om det overhovedetnkan betale sig?
Håber der er nogen som kan vejlede og hjælpe
Vh. Claus
Min pladespiller er en Technics SL1500 fra 1973 med en Stanton500

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2023 kl. 12:58
Hvad betyder det? 
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Rollo55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2023
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rollo55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2023 kl. 13:24
Repetition af nål, som enten er knækket eller på anden måde defekt

Eller
Det er bedre at købe en ny nål til MC 20 , sælger oplyser at pickups er opdelt i hus og nål så tænker der kan købes en ny nål og montere.

Ville høre om nogen ved lidtmere om det end jeg og kan vejlede
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2023 kl. 13:40
Reparation? Du kan trykke på repetition for at få pladespilleren til at gentage det samme igen og igen...... 

Redigeret af mnielsen - 29-December-2023 kl. 13:42
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Rollo55 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2023
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rollo55 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2023 kl. 13:46
Jeg mener reparere altså lave nål eller skifte denne ud
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2023 kl. 16:32
Du køber bare ny nål og sætter på pickup huset. Du kan ikke reparere en nål. Jeg har købt nye nåle her med besparelse:
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2023 kl. 10:18
Bare for en god ordens skyld - retipping er en ting, hvor man reparerer selve nålen. 

Det kan næppe betale sig på pick-ups i den lave prisklasse, priserne starter typisk på 350-500 euro. Der er så vidt jeg ved ingen, der tilbyder servicen i Danmark.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2023 kl. 11:01
Altså, det ville koste ca. 4.000 Kr. omregnet til danske Kr. Uden moms og afgifter, sikkert....
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
pnhh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Lystrup
Status: Offline
Point: 870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pnhh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2023 kl. 11:07
Du kan også her. Det er så fra Tyskland.
Oppo 93. Lg 55 b6
Audio Classic rørforstærker 2A3. Audio Classic forforstærker 8285LX. Audio Classic riaa. Clear Audio Concept. Fyne Audio F502
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2023 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du køber bare ny nål og sætter på pickup huset. Du kan ikke reparere en nål. Jeg har købt nye nåle her med besparelse:
Man køber ikke bare en ny nål til Ortofon MC20/MC30, for det kan ikke lade sig gøre. Man kunne "i tidernes morgen" indlevere hele huset med nål, og fik derefter en "ny" enhed. Jeg ved ikke, om dette stadigvæk er en mulighed hos Ortofon.
Som eksempel kan alle Rega pickup'er indleveres på denne måde, hvor de udskifter nål/cantilever.   
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2024 kl. 09:12
Ved retipning, udskiftes hele nåle fanen med en ny. Det er ikke altid, det er  den samme type nålefane, der sættes i, nogle gange skiftes en aluminiums fane med en af bor og omvendt. Smile
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Hfebbesen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2024
Sted: Holte
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hfebbesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2024 kl. 18:08
Jeg forespurgte i sidste måned hos Ortofon kundeservice.
De kan ikke længere re-tippe MC 20/30 enheder.
Dvs min MC 30 Super II er værdiløs, hvis nåleophænget bliver stift.
Ortofon var dog så hjælpsomme at de foreslog mig hvilken af deres pickupper jeg burde købe i stedet. 💰💰💰
Hvis Porsche eller Omega behandlede deres brugere ligesådan beholdt de ikke ret længe deres status som producenter af fremtidige klassikere. 🤥
Så hvad synes I man skal skifte til? 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu