recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Returret demovarer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketReturret demovarer

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
olrina Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Ok, så kan det ikke være undskyldningen

Hvor længe har du haft det ?

7 dage

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 20:36

 

 Hvordan kan det dog tage 7 dage at finde ud af, at der er gamle optagelser på den.?

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 20:51

Lovgivningen siger intet om, hvad der skal forstås ved en demovarer, men egentlig betyder det vel bare, at varen er brugt. Hvorvidt der er nogen grænse for omfanget af denne brug tror jeg næppe. Efter min vurdering, må en forhandler altså gerne kalde en brugt vare som en demovarer.

Men forstår heller ikke helt dit problem. Produktet fungerer efter hensigt, men du ønsker at returnere det, fordi du ikke er tilfreds? I det tilfælde er der ingen returret.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
olrina Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 20:52

jeg har arbejdet meget siden jeg hentede den, så jeg har først haft tid til at indstille den rigtigt før idag, desværre

 

 

 

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 20:56

@sandal: Spiller det ingen rolle, hvad køberen med rimelighed kunne forvente. Selv ville jeg da give mere for en demovare end for en brugt vare ud fra en forestilling om, at en demovare ikke har været i egentlig brug, men netop blot været vist frem i butikken. Jeg har altid forbundet det med en stort set ny vare, der bare har mistet sin emballage?

Mvh.

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 21:12

En demovare kan i allerhøjeste grad være brugt. Og i nogle tilfælde måske endda fejlbetjent, afhængig af hvad og hvor den har stået demo.

Eks. kan højttalere jo være spillet til og dermed faktisk blevet bedre, men også med mulighed for at have fået tæv.

 

 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 21:12

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Spiller det ingen rolle, hvad køberen med rimelighed kunne forvente.

Det tvivler jeg stærkt på. Selvom du køber en demovarer, har man stadig 2 års reklamationsret i henhold til købeloven. Man er derfor som forbruger de samme rettigheder, som hvis man havde købet en ny varer. En demovarer kan selvfølgelig have flere fysisk skader/slid, men det er netop dette du får rabat for.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 21:54
Jeg er uenig med Sandals udlægning. Hvis sælgeren giver
dig indtrykket af, at der er tale om en demovare, der
har stået i butikken, så går det ikke, at det er en
vare, der er taget retur fra en kunde.

Jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil spare penge på
at købe en demo, men ikke vil betale samme pris for en
brugt vare.

Man kunne for eksempel overveje hvorfor den forrige
kunde havde returneret produktet...

Jeg ville kontakte forhandleren og forklare, at du kan
se, at den har været i brug hos en kunde. Måske har de
en god forklaring - ellers kan du høre hvad forhandleren
vil foreslå - afslag eller at hæve købet?
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:02

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg er uenig med Sandals udlægning. Hvis sælgeren giver
dig indtrykket af, at der er tale om en demovare, der
har stået i butikken, så går det ikke, at det er en
vare, der er taget retur fra en kunde.

Jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil spare penge på
at købe en demo, men ikke vil betale samme pris for en
brugt vare.

Man kunne for eksempel overveje hvorfor den forrige
kunde havde returneret produktet...

Jeg ville kontakte forhandleren og forklare, at du kan
se, at den har været i brug hos en kunde. Måske har de
en god forklaring - ellers kan du høre hvad forhandleren vil foreslå - afslag eller at hæve købet?

Jeg må sige, at jeg kun kan tage sandals og skyums udlægninger til efterretning. Som jeg forstår dem, betyder det at loven ikke skelner mellem de to begreber og at det derfor påhviler køberen selv at undersøge varen før køb. Hvis det er rigtigt har forhandleren ikke nogen pligt til at fremhæve, hvad det demo'ede ved varen er. Så må man spørge, hvad han mener med det, og hvis det så viser sig, at han har misinformeret, stiller sagen sig naturligvis anderledes.

Mvh.

 

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:03

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil spare penge på at købe en demo, men ikke vil betale samme pris for en
brugt vare.

Det er en misforståelse, at en demovarer er mindre brugt end en almindelig brugt varer. Specielt elektronik står almineligvis tændt 8 timer dagligt, hvilket er langt mere end den gennemsnitlige forbruger benytter et produkt. Den eneste grund til at købe demovarer fremfor almindelig brugte varer er, at man får reklamationsretten med i købet.



Redigeret af Sandal - 28-Marts-2009 kl. 22:04
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:08
Du har måske ret, men det er efter min mening ikke så
afgørende hvilket produkt, der er blevet brugt mest.

Det afgørende er hvad kunden lægger vægt på og hvilke
berettigede og uberettiget forventinger sælgeren har
givet anledning til.

Et suroundanlæg har næppe spillet 8 timer hver dag.
Tværtimod har det sikkert været brugt rimelig lidt - det
er svært at gætte sig til.

Derimod vægter argumentet med at en anden kunde har
afvist produktet af en eller anden grund mere for mig.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2009 kl. 22:19

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Du har måske ret, men det er efter min mening ikke så afgørende hvilket produkt, der er blevet brugt mest.

Helt enig, men det ændre ikke på faktum, at forbrugeren ikke kan forvente et bedre produkt, blot fordi der kun tale om en demovarer og ikke en almindelig brugt varer.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Det afgørende er hvad kunden lægger vægt på og hvilke berettigede og uberettiget forventinger sælgeren har
givet anledning til.

Forventninger i forhold til hvad? Forbrugeren er blevet gjort opmærksom på, at varen ikke er fabriksny, altså at den er brugt i større eller mindre omfang. Hvis forbrugeren ønsker dette uddybet, må han spørge hertil. Men det ændre ikke på, at forbrugeren har de samme rettigheder, som hvis varen havde fabriksny, så det kan ikke være en forventning om varens holdbarhed.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Derimod vægter argumentet med at en anden kunde har afvist produktet af en eller anden grund mere for mig.

Der kan være et utal af grunde til, at den anden kunde har returneret produktet. Returret, fortrydelsesret, ophævelse af købet, osv. Så det er ikke ens betydning med, at der er noget galt med produktet.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu