recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Returret demovarer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketReturret demovarer

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 21:15

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Ja - det er jo svært at få argumenter til at trænge
igennem, når "Sandal-guden" har talt ;-)

Du opfører dig pludselig, som om du har vundet en eller anden håneret. Så skal jeg da gerne røbe et par ting for dig:

""Hvis loven ikke skelner mellem de to ting, har det
netop ikke belæg i juraen, så indfører du en sondring,
den ikke kender - genstanden svarer til betegnelsen
(hvadenten det er "demo" eller "brugt") hvorunder den er
solgt."

Dette er uden tvivl forkert."Når du ikke kan se, at det citerede udsagn under alle omstændigheder, uanset ståsted, til enhver tid er 100 % korrekt, så kunne det jo tyde på, at du har svare problemer med at læse indenad. Det har du for så vidt også flashet et par gange. Det giver dig ingen adledning til arrogance, skulle jeg mene.

""men egentlig betyder det
vel bare, at varen er brugt."" Hvis det ikke er synonymt (pas nu på!) med "men egentlig betyder det vel bare, at de er synonymer", så ved jeg snart ikke. Ikke noget jeg ville gøre mig til af ikke at have fattet. 

"Dit argument (din "retskilde") er, at stud.jur. Sandal
har ret. Hehe... Fint nok, men det er godt nok et noget
vagt argument ;-) " Det vil ikke tage et læsende menneske mange sekunder at se, at det ikke var et argument. Jeg nævnte blot, hvad jeg havde at basere mig på i forhold til at du argumenterede udfra din private fornuft (et noget paradoksalt (p-a-r-a-d-o-k-s-a-l-t) begreb her".

"Jeg kan blot konstatere, at du misforstår hvad jura
egentlig går ud på." Nu er du jo ikke sat på jorden for at dele karakterbøger ud her - jeg ved heller ikke hvad den slags tjener til. Men hvad jeg forstår og ikke forstår, skal der vel rent logisk en større begavelse end min til at afgøre, så det er ikke noget der nogensinde bliver dig beskåret at sige noget fornuftigt om.

Og det var så den tid, jeg gad brug på dig.

Mvh. 

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 21:22
Som en der ved hvad Sandal er igennem studiemæssigt, og er vant til at give karakterer, så har jeg svært ved at se at han har formuleret sig dårligt, tværtimod synes jeg at den kritik der rettes er ekstremt søgt, og mere lugter af "jeg vil have ret" syndrom, og ikke et reelt forsøg på at finde et korrekt svar på det tråden egentligt handler om.
Crown - there is no substitute.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 22:27

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

...jo svært at få argumenter til at trænge
igennem, når "Sandal-guden" har talt...

Lad mig starte med at slå fast, at jeg på ingen måde ved alt om dette emne. Jeg skriver alene ud fra min juridiske viden og intuition.

Jeg starter helt forfra, for at sikre, at der ikke opstår nogle misforståelser iht. hvad jeg tidligere har skrevet.

Lovgivningen indeholder ingen definition af, hvad der skal forstås ved en demovarer. Den almindelige forståelse, må antages at være, at varen har været benyttet til demonstration/fremvisning hos forhandleren eller af forhandleren hos kunden. Der er således tale om en brugt vare, men alene benyttet til demonstrationsformål. Definitionen siger intet om i hvilket omfang varen er benyttet og intet om graden af slid.

Spørgsmålet er, hvorvidt det er en mangel ved varen, at den bliver solgt som en demovarer, selvom det er en returvarer.

Købelovens § 76, stk. 1:

Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1)   genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, [...], medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2)   [...]
3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,
4) [...]

Denne bestemmelser, som andre brugere også har henvist til, omhandler sælgerens oplysningspligt. Bestemmelsen kan alene bringes til anvendelse, hvis forhandleren har givet urigtige oplysninger eller fortiet oplysninger som kunne have haft betydning for køberens bedømmelse af varen.

Bestemmelsen sigter primært på de tilfælde, hvor forhandleren at fortiet eller vildledt omkring varens egenskaber/specifikationer, men kan selvfølgelig også benyttes i andre situationer. Men kan bestemmelsen benyttes, hvis forhandleren har oplyst at der er tale om en demovarer selvom varen var en brugt returvare?

Formålet med købelovens regler om mangler er at sikre, at kunden 1) får en varer der stemmer overens med de oplysninger han har fået eller burde have fået og 2) at varen er fri for mangler.

Hvis forhandleren oplyser, at varen er en demovarer og ikke en returvarer, har det så nogen betydning for forbrugerens rettigheder? Nej! Forbrugeren har fået en varer der har de egenskaber han efterlyste og har stadig alle sine rettigheder. Havde forhandleren oplyst, at der var tale om en returvarer, ville forbrugeren også have fået en varer med de egenskaber han efterlyste og har stadig alle sine rettigheder. Forbrugeren har muligvis givet en anden pris, men det ændre ikke på det faktum, at han har fået den efterspurgte varer og han har alle dine rettigheder.

På denne baggrund mener jeg ikke, at det gør nogen forskel om forhandleren kalder det for en demovarer eller en brugt varer.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 22:47

problemstillingen blev taget op da jeg i sin tid havde køberet, forbrugerens rettigheder er nøjagtigt de samme, uanset hvad forhandleren kalder det når det er forbrugskøb

"forhandleren kan ikke snyde sig udenom, selvom mange prøver" nogenlunde ordret citeret.

Crown - there is no substitute.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 23:19
Sandal, du er simpelthen ikke skarp nok på dette område.

Jeg er ikke selv den vilde nørd indenfor køberetten og
jeg har på intet tidspunkt sagt, at der med sikkerhed
foreligger en væsentlig mangel.

Jeg fastholder dog, at man godt kan sondre mellem en
demovare og en returvare. Det er så mere tvivlsomt om
den fejlagtige/upræcise betegnelse kan anses for en
væsentlig mangel. Jeg hælder dog mest til, at man godt
kan anse det som en væsentlig mange i dette konkrete
tilfælde.

For det første skriver du, at Købenlovens § 76, stk. 1,
omhandler sælgeren oplysningspligt.

Dette er ukorrekt/upræcist. Det er kun KBL § 76, stk. 1,
nr. 3, der vedrører den loyale oplysningspligt og du kan
således ikke påstå, at hele § 76, stk. 1 kun handler om
loyal oplysningspligt. Den almindelige
mangelsdefinistion findes i stk. 1, nr. 4 og reglerne i
stk. 1,nr. 1-3 er blot udtryk for konkretiseringer.
Dette fremgår bl.a. direkte af karnovs note 501 til §
76.

Jeg kan godt se, at du også kunne blande loyal
oplysningspligt ind i denne sag, men som udgangspunkt
ville jeg tage fat i § 76, stk. 1, nr. 1, da genstanden
ikke svarer til den betegnelse hvorunder den er solgt.

En genstand er således mangelfuld, hvis den ikke svarer
til den betegnelse hvorunder den er solgt, medmindre
oplysningerne ikke kan antages at have haft betydning
for køberens bedømmelse.

I handelskøb og civilkøb påhviler bevisbyrdenfor
oplysningens betydning køberen. I et forbrerkøb som
dette har sælgeren bevisbyrden jf. KBL § 76, stk. 1, nr.
1. Jeg har desværre udlånt min køberetsbog til en
førsteårsstuderende, så dette er lidt overfladisk.

Sandal, ved din vurdering af situationen tager fokuserer
du på hvilke rettigheder forbrugeren har og om han har
mistet rettigheder ved den forkerte betegnelse.

Der er imidlertid tale om en bred
væsentlighedsbedømmelse og ikke en snæver
rettighedsbedømmelse. Lad os antage, at maskinens
harddisks levetid er nedsat med 1 år således, at
maskinen nu kun holder 5 år i stedet for 6. Efter 5 år
står trådstarteren så med en defekt maskine og han kan
ikke gøre nogen ret gældende.

Vurderingen skal altså tage udgangspunkt i om det var
væsentligt for forbrugeren, at det var en demo og ikke
en returvare/brugt vare. Det helt centrale er om han
havde købt den, hvis han havde fået fyldestgørende
oplysninger om sættets ophav?

Sælgeren skal bevise, at han havde købt den uanset hvad.

Min påstand er blot, at det ikke er let at bevise.

At definere formålet med købelovens regler om mangler ud
fra en eller anden tilfældig sætning, som du lige finder
rigtig, det er måske lidt let købt.

Din "definition" indeholder indeholder f.eks. ikke
"halvdelen" af købeloven, der omhandler
sælgerens/forhandlerens krav på, at der ikke foreligger
"mangler"(misligholdelse) fra kundens side.

Købeloven er jo ikke købers/kundens lov, men en lov, der
skal afveje begge parters interesse.

Jeg er således både uenig med dig i din udlægning af
købenloven og din vurdering af denne konkrete sag. Dette
indlæg undrede mig egenlig, da du plejer at have ok styr
på reglerne i de andre tråde, som jeg har læst.

---

Kim Olsen

Jeg forholder mig ikke til hvad Sandal har eller er
igennem studiemæssigt. Hvis han skriver speciale
indenfor formueretten/køberetten, så ville det dog gøre
indtryk - dog ville det overraske mig.

Jeg ved ikke hvad det har af betydning at du er vant til
at give karakterer?

Jeg har ikke skrevet, at Sandal formulerer sig dårligt.
Jeg er bare uenig i hans vurdering. Hvis du er dr.jur.
e.l. hører jeg gerne din udlægning. Men det er da fint,
at I ønsker at klappe hinanden på ryggen - tillyke. I er
blot stadig galt afmarcheret på flere punkter.

Jeg har igennem hele tråden argumenteret for mit
standpunkt i forhold til denne konkrete sag og jeg har
protesteret, når nogle har skrevet noget direkte
forkert.

Jeg bliver så træt af, når folk skal gøre sig kloge på
noget, som de ikke har forstand på. Sandals udlægning er
jeg uenig i, men han tager i det mindste det forbehold,
at han "på ingen måde ved alt om dette emne og at han
udelukkende giver et svar ud fra sin juridiske viden og
intuition".

Folk skal have lov til at komme med deres mening, men
når de så bliver præsenteret med et argument, der
belyser sagen fra en anden side e.l., så håber jeg, at
de vil tage dette med i deres betragtning angående
sagen.

Kom dog med nogle gode argumenter for hvorfor sagen skal
vurderes anderledes end hvordan jeg foreslår, så vil jeg
med glæde revurdere mit synspunkt. Jeg ved heller ikke
alt.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 23:25
Kim Olsen, i forhold til dit andet indlæg ovenfor, så
kan jeg kun gentage, at dette ikke drejer sig om
hvorvidt der er reklamationsret eller ej eller om
køberen rettighedsmæssigt står dårligere eller ej.

Det drejer sig om en væsentlighedsbedømmelse, der i al
sin enkelthed går ud på at vurdere, om trådstarteren
havde købt produktet, såfremt sælgeren - loyalt (om du
vil) havde oplyst køberen om hvorledes produktet havde
været anvendt.

Det er ikke betryggende, at en som dig giver karakterer,
når du misforstår en simpel problemstilling som denne så
meget.

Af ren og skær interesse, hvad arbejder du så med i dag?
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 23:27
Ok.. jeg kan se på nerds.dk, at du er:

stud.Merc.jur / lærer

Lærer i?
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2009 kl. 23:32

nej, jeg er færdiguddanent for længst

og sikke aggressiv du er, er der nogen der har foretaget handlinger der har gjort at der var mangler ved din morgenkaffe?

 

Så vidt jeg kan se har sælger ikke oplyst korrekt om produktet, og derfor kan jeg ikke forstå al den polimik omkring reklamationsret/formodnignsregel.

Men med den stil du ligger for dagen bør du snarere være glad for at de øvrige tråddeltagere overhovedet gider at lege med, ethvert tilløb til at biddrage konstruktivt bliver da slået ihjel når man ser dine indlæg.



Redigeret af kim olsen - 29-Marts-2009 kl. 23:38
Crown - there is no substitute.
Til top
Crede Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 00:03

Hvis jeg var dig ville jeg gå ned i butikken og bede om en gratis 5 års forsikring på produktet, så er du sikret, selvom der er 2 års rigitig garanti på Pioneers produkter når de er købt i expert demo eller ej, det må være en god deal for dig og butikken, jeg går heller ikke ud fra at du har betalt normal pris for systemet.

Alternativt kan du ringe til expert's service afdeling på deres hovedkontor.

MVH.

Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 00:06
God konstruktiv idé :-)
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 00:17

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

Jeg fastholder dog, at man godt kan sondre mellem en demovare og en returvare.

Jeg er helt enig! Der er selvfølgelig forskel på disse og forhandleren bør også give den korrekte oplysning, men spørgsmålet er bare, om dette er nok til, at der foreligger en væsentlig mangel, der giver brugeren ret til at hæve handlen.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

Det er så mere tvivlsomt om den fejlagtige/upræcise betegnelse kan anses for en væsentlig mangel. Jeg hælder dog mest til, at man godt kan anse det som en væsentlig mangel i dette konkrete tilfælde.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig, for det vil altid være de konkrete omstændigheder der skal lægges til grund for denne vurdering. Jeg mener blot, at den fejlagtige oplysning ikke i sig selv, er en væsentlig mangel.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

For det første skriver du, at Købenlovens § 76, stk. 1, omhandler sælgeren oplysningspligt. Dette er ukorrekt/upræcist.

Korrekt, men nogle gange går det lidt hurtigt og ting bliver undladt for at gøre indholdet mere spiseligt for de almindelige brugere. Men vil godt medgive, at jeg kunne have brugt mere spalteplads her.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

En genstand er således mangelfuld, hvis den ikke svarer til den betegnelse hvorunder den er solgt, medmindre oplysningerne ikke kan antages at have haft betydning
for køberens bedømmelse.

Vil give dig ret i, at der efter omstændighederne kan foreligge en mangel i dette tilfælde, men er manglen så væsentlig, at den giver forbrugeren hævebeføjelser? Det er netop dette trådstarteren spurgte om. Det mener jeg som udgangspunkt ikke det er. Der vil selvfølgelig kunne være omstændigheder der taler for det modsatte, men isoleret set, vil jeg ikke mene at det er en væsentlig mangel.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

Lad os antage, at maskinens harddisks levetid er nedsat med 1 år således, at maskinen nu kun holder 5 år i stedet for 6. Efter 5 år står trådstarteren så med en defekt maskine og han kan
ikke gøre nogen ret gældende.

Korrekt, men vil tilfældet ikke være præcis det samme uanset om vare er en demo eller en brugt returvare? Køberen ved i begge tilfælde, at der er tale om en brugt varer der kan have en nedsat levetid.

Egentlig tror jeg vi enige om købelovens fortolkning, vi er bare ikke enige om, hvorvidt den vildledende oplysning er en væsentlig (og hermed hæveberettiget) mangel

Oprindeligt skrevet af Simsalabim Simsalabim skrev:

Hvis han skriver speciale indenfor formueretten/køberetten, så ville det dog gøre indtryk - dog ville det overraske mig.

Kan som bonusinfo oplyse, at jeg regner med at skrive speciale i ophavsret, så det er ikke meget med køberet at gøre.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 01:47
Kim Olsen,

Selvom man kan argumentere for og imod for mange ting
inden for juraens verden, så kan man også nå til nogle
punkter hvor tingene bare er rigtige eller forkerte. Jeg
har forsøgt at anskueliggøre disse grænser og har gjort
det markant, der hvor der var behov for det, da
modtageren af budskabet åbenbart ikke forstod det i
første omgang.

Er der noget konkret, som jeg har skrevet, som du mener
er forkert?

Jeg vil da godt indrømme, at det irriterer mig lidt, når
enand f.eks. fastholder, at et eller andet argument ikke
"gælder" fordi det ikke er "juridisk" - dvs. står i en
lov.

Tingene blev helt fordrejet, så derfor satte jeg mig
igennem. Beklager, hvis det har stødt dig så meget, men
nu fik vi i det mindste fastlagt hvad der er op og ned.

Hvis du hellere vil være i en hyggekrog, hvor det er
lige meget hvad der er rigtigt og forkert og hvor det
bare handler om at klappe hinanden på ryggen, så er det
fint nok. Så har det bare ikke noget med jura at gøre og
i så fald kan moderatoren passende ændre forumnavnet fra
"Jura" til "Hyggekrogen".

Jeg tror i øvrigt, at det er et alment anerkendt
princip, at morgenkaffe er mangelfuld klokken 23:32.
Dette princip er imidlertid ikke juridisk, da det ikke
fremgår direkte af købeloven - dog er det bemærket i lov
om euforiserende stoffer (senest ændret ved BEK nr 749
af 01/07/2008).

Det hedder i øvrigt ikke "ligger for dagen" men "lægger
for dagen". Ikke for at være irriterende, men de har en
god guide på dsn.dk under "Ofte stillede spørgsmål" -->
ligge/lægge. Det afhænger af om det er transitive eller
intransitive verb.

Du skriver:

"ethvert tilløb til at biddrage konstruktivt bliver da
slået ihjel når man ser dine indlæg."

Inden jeg meldte mig på banen var der enighed om, at
trådstarteren ingen rettigheder havde. Så jeg kan vel
næppe få skylden for at slå noget ihjel, som allerede er
dødt.

Omvendt har jeg så lært, at det ikke er værd at bruge
tid på at give et juridisk korrekt svar, da man nødigt
skulle være uenige med andre. Det vil jeg så tage til
efterretning og jeg bliver da også selv påvirket af den
negativitet herinde.

---

Sandal:

Jeg forstod det også fra starten sådan, at vi var
nogenlunde enige bortset fra, at du mente, at det var en
uvæsentlig manglen, mens jeg mener, at den nok kan være
væsentlig - specielt idet sælger har bevisbyrden og
derved skal bevise, at den forkerte betegnelse var
uvæsentlig for forbrugeren.

....

"Kan som bonusinfo oplyse, at jeg regner med at skrive
speciale i ophavsret, så det er ikke meget med køberet
at gøre."

Lige et spændende sidespørgsmål nu hvor du
(sandsynligvis) er meget inde i ophavsret (det er et
spørgsmål, som jeg har overvejet i forbindelse med min
undervisning i markedsret og der er vist ikke et helt
fast svar på retstilstanden):

Som følge af de EU-retlige regler om varernes fri
bevægelighed, kan man inden for EU lovligt importere
reproduktioner af ophavsretligt beskyttede produkter til
Danmark, hvis ophavsretten i det andet EU-land (England
eller Italien sædvanligvis) er udløbet. Det kender du
garanteret til.

Spørgsmålet er så:

Hvis du som forbruger på den måde har købt et møbel fra
f.eks. England og du efter noget tid er blevet træt af
møblet, må du så videresælge det? Og må du i så fald
videresælge det ved brug af f.eks. dba.dk?

Hvorda ville du besvare dette spørgsmål?

Jeg ved godt hvordan Kromann-Reumert ville svare, for de
repræsenterer møbelindustrien ;-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu