|
REW målinger før/efter Dirac |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Oktober-2015 kl. 21:43 |
Nu da "auto EQ´er" har fået sådan et plettet ry herinde tænkte jeg da lige, at jeg ville poste grafer fra min seneste kalibrering. Jeg har offset´et graferne med Dirac -5db for og gøre det nemmere og se. Målingerne er et sweep fra 10-20000 hz på hhv højre og venstre front + subs som spiller "oveni" helt op til 120 hz, hvor de bliver cuttet med et ButterWorth 18db/oktav. Alle kurver er med 1/6 smoothing. ![]() Wupti. Resultat efter 15 minutters kalibrering i et næsten normalt crappy vinkelstue miljø. Det sku da okay af sådan en "auto-EQ" der ikke eftermåler dens korrektioner, og bare regner med den har gættet rigtig i første hug :-) Puklen mellem 500hz-2khz uden Dirac regner jeg med er det man kalder "baffle step", altså hvor mellemtonens frekvenser bouncer af på frontbaffel´en og bliver sendt direkte til lytteposition med et boost, kontra hvis de kunne komme om bag ved højttaleren og bounce på væggen i stedet. Så denne pukkel havde formentligt ikke været der hvis jeg havde kørt igennem de passive delefiltre. Cuttet ved 30hz har jeg valgt for og beskytte mine fronter da de også spiller LFE sammen med sub´s. Så det under 30hz føler jeg kun via buttkickeren. Det må jeg nøjes med indtil en dag jeg får råd til nogle psykopatiske JBL sub´s eller lignende :-)
Redigeret af armani-thomas - 16-Oktober-2015 kl. 22:02 |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ser godt ud! Dit rum er imponerende godt uden korrektion også.
Hvor mange placeringer sampler du over både ift dirac målingen og din rew måling? |
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Jo tak, det hjalp en del da jeg flyttede vitrine skabet ved min højre front og fik sub's med op i 120Hz med det 3. Ordens filter. Utroligt nok blender de stadig perfekt i lydbilledet uden man kan retnings bestemme dem.
Dirac målingen er lavet med "sofa" indstillingen hvor den måler 9 forskellige steder i sofaen. Der har jeg fulgt Dirac's anvisninger for mikrofon placering. REW målingen er kun i sweetspot. Jeg kan godt prøve og og tage et par målinger mere hhv til højre og venstre for sweetspot. |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
det ser imponerende godt ud :-)
Du har godt nok meget bass boost....ca 13db ![]() Wisdom Audio standen til ISE i Holland sidste år. Gik for at være noget ad det bedste mange havde hørt. DE brugte også Dirac |
|
![]() |
|
Ja enig 13db boost er lidt for meget på mange af de numre jeg hører. Skal have lavet nyt filter med lidt mindre. Men det nuværende fungerer fint til gamle 80'er hits, og giver lidt mere brøl på motoren i Project Cars som jeg sidder og spiller lige i tiden :-)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |