recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Server/nas til hjemme netværk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Server/nas til hjemme netværk?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Manley Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Manley Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Server/nas til hjemme netværk?
    Sendt: 14-Maj-2013 kl. 11:48

Hej

Er ved at se på en Server/NAS til hjemmet, hvor jeg kan gemme mine film, musik og div. andre ting på. Man er lidt i vildrede om hvad jeg skal vælge, vil gerne være fremtids sikret:D

Krav til Server/Nas til hjemmet

  • ·         Støjsvag
  • ·         Lavt strømforbrug
  • ·         Skal kunne tage backup (måske til skyen?)
  • ·         Mulighed for stor lager plads
  • ·         Plads til min 4 hardiske
  • ·         Nem opsætning

Skal kunne sættes op med

  • ·         tablets 
  • ·         PC
  • ·         Playstation/xbox 
  • ·         receiver og R
  • ·         raspberry pi (XBMC)
  • ·         plus div andre ting i fremtiden

 

har et zotac M880G-itx bundkort, som evt. kunne bruges, det har 6sate 600 porte så der kan sættes nogle diske til samt det kan køre raid, havde så tænkt at købe en picro psu til for at spare på strømmen.

http://www.zotacusa.com/zotac-m880g-itx-m880gitx-a-e.html

ellers har jeg tænkt lidt på HPs home server så som

  • ·         HP EX470
  • ·         HP EX475
  • ·         HP ProLiant MicroServer
  • ·         HP LX195 Media smart
  •  

  • HP ProLiant MicroServer kan jeg smide et grafikkort i også bruge den med XBMC så den er jeg pt mest varm på.

 

Hvad ville i anbefale at jeg skulle gå efter??

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2013 kl. 12:23
Jeg har 2 HP servere. En EX475 og en EX490. Begge er opgraderet med 4GB ram, og fået CPU opgradering. (mener jeg har en E6850 på 3gHz i 475éren, og en E8400 i 490éren).
475éren kører med WHS1 og 490éren kører med WHS2011.
Det var meningen at 490éren skulle erstatte min 475ér, men foreløbig har jeg ikke ordentlig med tid til at flytte det hele. Dvs. film, billeder, musik, dokumenter, mail server, webserver osv.

Grundlæggende er det rigtige gode servere, til film, billeder musik osv. Men når du skal ud i noget realtime rendering, som du muligvis ville skulle med dine enheder, hvis du skal streame fra dem, så ville jeg gå efter det hurtigste du kan finde med mest mulig RAM. Det er temmelig krævende af en server. Mine servere hejser flaget, hvis de bliver presset for meget, ikke mindst fordi de slet ikke er gearet til den CPU opgradering jeg har lavet. Kølingen kan dog styres via noget software der fåes gratis til begge WHS versioner, og det er STRENGT nødvendigt. Det har givet nogle gevaldige problemer, indtil jeg fandt årsagen, på min 490ér. Jeg mistede ganske enkelt forbindelsen på nettet til serveren, når den blev for varm. Den lukkede ikke ned, som man ellers ville regne med. Og hvis der er noget en windows server ikke bryder sig om, så er det at blive slukket umotiveret for.

Bortset fra det, så er jeg generelt stærk fortaler for WHS. Det er så genialt det system, at MS burde slagtes pinefuldt og langsomt for at have droppet udviklingen på det. Mig bekendt findes der ikke et noget tilsvarende og mere effektivt system. 
Og min næste server bliver også en WHS. Men ikke i et låst system som en HP server, medmindre den er gearet til opgraderinger og MEGET RAM. Dvs. bundkort SKAL være standard xTX, så det kan skiftes, når jeg får den tåbelige ide engang imellem.
Jeg vil bare have kontrol over det hardware jeg har i eller kan udskifte det til. Og dertil er HP serveren ikke fleksible nok.

Så kort sagt - Byg din egen server, med fokus på, hvad det skal bruges til, samt strømforbruget. Det bliver det mest optimale resultat. Vær ikke bange for WHS, det er ekstremt nemt, og der findes utallige addons til det du gerne vil med den.
Til top
Manley Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Manley Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2013 kl. 13:43
hej

takker for det hurtige svar:D
mit bedste augment for at købe en af HPs home server var, at det skulle være nemt, men kan godt se at med det du skriver, at så vil det være lige så nemt at bygge selv, også smide WHS 20011 på den. så må ud og finde et kabinet til formålet :D

men hvordan skal jeg tage backup? 
ville godt køre raid 5 men det ville tage en del plads!
havde så tænkt på at køre noget backup til Dropbox/skydrive men ved ikke hvor meget det vil fylde hvis man skulle tage backup af 4-6tb

hvordan har du sat det op?


MVH
      manley 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2013 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Manley Manley skrev:

hej

takker for det hurtige svar:D
mit bedste augment for at købe en af HPs home server var, at det skulle være nemt, men kan godt se at med det du skriver, at så vil det være lige så nemt at bygge selv, også smide WHS 20011 på den. så må ud og finde et kabinet til formålet :D

men hvordan skal jeg tage backup? 
ville godt køre raid 5 men det ville tage en del plads!
havde så tænkt på at køre noget backup til Dropbox/skydrive men ved ikke hvor meget det vil fylde hvis man skulle tage backup af 4-6tb

hvordan har du sat det op?


MVH
      manley 

Jeg ville vælge at køre RAID 5, medmindre du har ubegrænset fritid. Det er brand ærgeligt at miste det hele og skulle genskabe fra backup.

CrashPlan er god og billig backup.
Til top
Manley Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Manley Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 13:15
hej

var også raid 5 jeg tænkte på som det første,  man tager noget diskplads!
også skal det være ens diske!

er der en af jer der har prøvet det nye windows home server 
tror det heder windows home server essentials? 

MVH
      manley
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 13:21
hvad mener du med at diskene skal være ens ?

Jeg har et raid5 opsat bestående af 3 stk 1 TB og 2 stk 1.5 TB diske, kører uden problemer


jeg tror nu du tænker på windows server 2012 essentials


seneste home server er 2011 og der kommer ikke andre da M$ har droppet den


Redigeret af Hackerjac - 15-Maj-2013 kl. 13:22
Til top
Manley Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Manley Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 14:55
hej

ahh havde at det var bedst at man havde ens diske, men hvis dit køre optimalt kan det lade sig gøre:D
pt ligger jeg inde med 2x750gb 1x1tb og en 2tb så de ville godt kunne bruges i første omgang?
kan jeg så stadig bare tage en af diskene ud og erstatte hvis den går i stykker eller hvis jeg får en større?

ja det må være windows home server essentials jeg tænker på, hvad er forskellen på den og Home?


MVH
      manley
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

hvad mener du med at diskene skal være ens ?

Jeg har et raid5 opsat bestående af 3 stk 1 TB og 2 stk 1.5 TB diske, kører uden problemer

Det giver så 4 TB samlet plads på dit array, og så benytter du kun 1 TB på hver af dine 1.5 TB diske.

Trådstarter har ret i at det kræver ens diske for at køre RAID, medmindre man ønsker at smide diskplads væk.

Jeg vil dog stadig anbefale at køre RAID 5, da diske koster så lidt i dag sammenlignet med tiden som det tager for at hente data fra backup eller i værste fald genskabe.

Private har ofte billeder liggende og de kan jo ikke genskabes, hvis man ikke har en backup.

 


Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Manley Manley skrev:

hej

ahh havde at det var bedst at man havde ens diske, men hvis dit køre optimalt kan det lade sig gøre:D
pt ligger jeg inde med 2x750gb 1x1tb og en 2tb så de ville godt kunne bruges i første omgang?
kan jeg så stadig bare tage en af diskene ud og erstatte hvis den går i stykker eller hvis jeg får en større?

ja det må være windows home server essentials jeg tænker på, hvad er forskellen på den og Home?


MVH
      manley

Hvis du sætter alle dine diske i RAID 5, så får du 3 x 750 GB = 2.250 GB

Jeg vil foreslå at du sætter dine 750 GB til spejling, så du får en 750 GB disk med failover. Her kan du så gemme dine vigtige data og resten af diskene, kan du benytte som JBOD, så du mister det som ligger på disken hvis den fejler.
Det giver samlet 750 GB + 1 TB + 2 TB = 3750 GB plads.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 19:50
Nu skriver du fremtidssikret, fremtiden er cloud og streaming, NAS er fortid ;-)

Netflix og spotify, det er gammeldags at rippe CD og DVD :-)

Overvejede selv at anskaffe NAS for en del år siden, men droppede det igen - savner det ikke. Fildeling og streaming i vores hus foregår fra en laptop der fungerer som stationær - den har 2*500GB indbygget og kablet til netværk, så jeg kan vække den med WOL når vi skal bruge noget og den ikke lige er tændt. Den bruger < 2 watt i standby <17 watt når den bruges. Den er kraftigere en de fleste NAS'er (det er en Core i5 CPU).
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 06:35
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Overvejede selv at anskaffe NAS for en del år siden, men droppede det igen - savner det ikke. Fildeling og streaming i vores hus foregår fra en laptop der fungerer som stationær - den har 2*500GB indbygget og kablet til netværk, så jeg kan vække den med WOL når vi skal bruge noget og den ikke lige er tændt. Den bruger < 2 watt i standby <17 watt når den bruges. Den er kraftigere en de fleste NAS'er (det er en Core i5 CPU).
Aha, så grunden til at du ikke har brug for en nas er, at du bruger en laptop til at udfylde de funktioner en nas ville give dig.. Wink
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Nu skriver du fremtidssikret, fremtiden er cloud og streaming, NAS er fortid ;-)

Netflix og spotify, det er gammeldags at rippe CD og DVD :-)

Overvejede selv at anskaffe NAS for en del år siden, men droppede det igen - savner det ikke. Fildeling og streaming i vores hus foregår fra en laptop der fungerer som stationær - den har 2*500GB indbygget og kablet til netværk, så jeg kan vække den med WOL når vi skal bruge noget og den ikke lige er tændt. Den bruger < 2 watt i standby <17 watt når den bruges. Den er kraftigere en de fleste NAS'er (det er en Core i5 CPU).

Der er jo nogen som ikke kan leve med den dårligere kvalitet som streaming tjenesterne tilbyder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu