recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Signal eller højtaler kabel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSignal eller højtaler kabel?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Xanchez Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-December-2005
Sted: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Emne: Signal eller højtaler kabel?
    Sendt: 29-Januar-2006 kl. 16:44
Hejsa
Ville lige høre om vi er enige... Jeg skal have min sub flyttet, så den står bag sofaen.
Det er ca. 10m kabel.
Jeg havde tænkt mig at trække det som højtaler kabel, og lade monoblokken blive hvor den er.
Eller er det bedre med 10m signal kabel?
jeg vil umiddelbart mene højtaler kablet opfanger mindst støj, som ikke bliver forstærket.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 17:00

 

 Hvis det er en Active sub, så skal der bruges den type kabel som blev leveret med subben. Et skærmet Phonokabel.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Xanchez Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-December-2005
Sted: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 17:01
Det er en passiv sub..
Der går sub signal fra min surround reciever over til min monoblok lige ved siden af. og sub så ved siden af den.
Men subben skal nu flyttes om bag sofaen.


Redigeret af Xanchez
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 17:49
Jeg havde nok også forlænget højtalerkablet. Der vil være lidt effekttab med lange højtalerkabler, men det er ikke meget hvis kablet er af god kvalitet. Og så hold højtalerkablet og signalkabler væk fra 220 volts kilder hvor de ligger på langs.

Det er balanceret ud/indgange du har på reciever/monoblok? Det ville hjælpe en del, hvis du valgte at bruge et forholdvis langt signalkabel. Ubalanceret kabler er langt mere følsomme for støj og brum over længere afstande. Hvis det er phonostik du benytter til signalkilder, så er det ubalanceret, og du skal bestræbe dig på, at holde signalkablerne så korte som muligt.
 
Moef
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
Xanchez Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-December-2005
Sted: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Jeg havde nok også forlænget højtalerkablet. Der vil være lidt effekttab med lange højtalerkabler, men det er ikke meget hvis kablet er af god kvalitet. Og så hold højtalerkablet og signalkabler væk fra 220 volts kilder hvor de ligger på langs.

Det er balanceret ud/indgange du har på reciever/monoblok? Det ville hjælpe en del, hvis du valgte at bruge et forholdvis langt signalkabel. Ubalanceret kabler er langt mere følsomme for støj og brum over længere afstande. Hvis det er phonostik du benytter til signalkilder, så er det ubalanceret, og du skal bestræbe dig på, at holde signalkablerne så korte som muligt.
 
Moef

Min reciever har desværre kun ubalanceret ud.
Så det bliver hvad monoblokken får at æde. ;)
Nogen bestemte typer højtaler kabel i vil anbefale?
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 17:58

Hej Xanchez,

10 m. signalkabel er den bedste og ret sikkert også den billigste løsning.

  • Det er skærmet, det er HT-kabel ikke, og det kan give mislyde, når der induceres f.eks. netstøj. Det kan monoblokken få baglæns ind og forstærke. (Mange tror, at en forstærker kun forstærker fra input - men p.g.a. modkobling og mgl. jord er det ikke sådan i praksis. Mit eget surroundanlæg reagerer på min mobilos og mit køleskab - men kun i bagkanalerne. Og det er fordi der induceres strømme i uskærmede HT-kabler og HT-enheder.)
  • HT-kablet skal lede kraftige strømme, og er det ikke ekstra kraftigt = dyrt, vil der være en resistans, der mindsker dæmpningsfaktoren så meget, at kontrollen - grebet dit monotrin har om enheden - delvist mistes, og det sikkert i hørbar grad.

Optimalt er monoblokken så fysisk tæt på sub'en som muligt og med så kort og kraftigt HT-kabel som muligt.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Xanchez Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-December-2005
Sted: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2006 kl. 18:13
Hvor mange W er støj på typisk?
f.eks 2W støj er meget på et 10W signal, men det er ikke ret meget på et 650W signal
Min monoblok er nemlig på 650Wrms..
Ikke fordi den kommer til at stå og spiller deroppe konstant, men alligevel.     
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 20:58

Hej Xanchez

Om du skal sætte din mono blok ved sub'en, eller receiveren er nok lidt mere en smags sag, begge løsninger har fordele og ulemper.

Hvis du trækker 10m signal kabel, så er fordelen at du, som Carser er inde på, får et minimalt tab af effekt i højtaler kablet, da dette så er meget kort. Du har et stort strøm træk på højtaler kablet, så her er det en stor fordel med et kort kabel. Hvis vi tager udgangs punkt i dine 650Wrms (??? det er godtnok et meget stort udgangstrin), så giver det ca. 9 Amp ved fuld styrke (8ohms højtaler)..... (12 Amp ved 4 ohm)

Trækker du derimod 10m højtaler kabel, så er fordelen her, at det er langt mere støj immun. Dette er dels fordi signalet er meget kraftigere, dels fordi impedansen er meget lavere, typisk 8 eller 4 ohm, mod typisk 47k ohm ved signal kablet. Jo lavere impedans, jo kraftigere støjfelt skal der til før det kan høres, end sige måles.

En HiFi freak ville formentlig købe et rigtig godt signal kabel, specielt i dette tilfælde fordi det er til en subwoofer.... Lange signal kabler mister diskant, lange højtaler kabler taber bas hvis de ikke er krafrige nok.

Støj måles normalt ikke i watt (selvom det ville give et bedre indikation af hvor kraftigt det er) men i volt og gerne 1000/dele volt (m Volt).

Hvad der er bedst i dit tilfælde..... kommer an på dine faktiske forhold. Hvis du har mulighed for det, så ville jeg vælge signal kablet, for det giver den bedste lyd i dette tilfælde, men der har du risiko for støj. Med højtaler kabel vælger du den sikre løsning, for så undgår du støj på signalet, tilgengæld bliver din bas gengivelse mindre perfekt - dermed ikke sagt at det ikke kan lyde rigtig godt ! Brug da et godt kraftigt kabel, minium 4 kvadrad.

Mvh Peter

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2006 kl. 22:24

Hej igen,

 

Efter min mening er det eneste, der er en smagssag, spørgsmålet om hvor sub’en skal stå.

 

Det, jeg har svaret, bygger bl.a. på erfaringer fra mit eget private lydstudie og fra lydmandsarbejde ved snesevis af koncerter. Men lad mig lige tage tre punkter op:

 

STØJ

 

Undskyld Peter, men 10 m. højttalerkabel er ikke støjimmunt, heller ikke ved lave impedanser - det har jeg kort dækket - forstærkere reagerer i praksis ikke kun på input fra input! Årsag: Aktiv servo/modkobling.

 

Moef har også ret m.h.t. rådet om ikke at placere kablerne tæt på netledninger.

 

Signalkabler er skærmede, og det er langt vigtigere end hvilke strømme og impedanser, der er involveret.

 

Støj måles normalt i forhold til signal. Og angives i dB, altså relativt. Og hvad der er typisk er umuligt at svare på, Xanchez. Især netstøj eller et skrat fra en dårlig forbindelse kan være kraftigt og brat hvor lidt sus eller brum er mere konstant og forhåbentlig næppe til at høre.

 

DISKANT

 

I en subwoofer (til dybeste bas) er lidt diskanttab (der alligevel ikke vil opstå selv over 10 meter i et jævnt godt eller rigtig godt signalkabel p.g.a. en udgangsimpedans, der er langt lavere end indgangs-ditto på monoblokken) en ikke-eksisterende forringelse.

 

BAS

 

Man mister ikke bas eller bund i lange højttalerkabler i forhold til resten af toneområdet - medmindre ens højttalere er temmelig ulineære m.h.t. impedans.

Men man mister kontrol over bassen i et for svagt dimensioneret kabel. Anslag, start og stop mister præcision. Det samme sker, hvis man seriekobler højttalere.

Igen er der tale om et forhold mellem i det her tilfælde højttalerens impedans og udgangstrinnets+kablets. Og det betegnes dæmpningsfaktor. Rigtig gode effektforstærkere har ofte en faktor på langt over 100.

 

MIT SVAR

 

Spørgsmålet i overskriften har jeg besvaret efter bedste evne - og jeg er ikke i tvivl.
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2006 kl. 08:46

Hej Xanchez

Du kan jo også prøve at stille spørgsmålet ovre på http://www.hifi4all.dk , de går meget op i lyd derovre.

mvh Christian
Til top
Xanchez Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-December-2005
Sted: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2006 kl. 21:46
Carser & Prasmus > Tak, i har givet mig noget at tænke på... jeg tror jeg ender med en løsning der indebærer signal kablet..
Dog vil det kræve at jeg også trak en strøm parallelt :-/

cnn3 > Har lidt dårlig erfaring med hifi4all...
Out of my league.. eller ihvertfald min pungs at stille spørgsmål derinde. ;)
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2006 kl. 09:27
Nå, det koster da ikke noget at spørge, jeg kunne da godt forestille mig en religiøs diskussion
mvh Christian
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu