recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slå TPM til på Asus-bundkort?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slå TPM til på Asus-bundkort?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Slå TPM til på Asus-bundkort?
    Sendt: 21-Marts-2024 kl. 20:26
Jeg har fundet frem til følgende:
Gå til Advanced i BIOS
Vælg PCH-FW Configuration... men denne indstilling findes ikke Confused
Der står noget med Asus UEFI 2012 x64
Er min PC for gammel?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 10:06
Måske Bios skal opdateres først
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 14:25
Har du et model nummer på det bundkort?

Asus har jo lavet mange forskellige, så det gøre det lidt nemmere at hjælpe.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 15:51
Det hedder Z97-R
Version 2.16.1240
Det ville jo da være smart, hvis der var en indbygget indstilling til at opdatere BIOS
Det er vist noget med en fil på en USB-nøgle
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg har fundet frem til følgende:
Gå til Advanced i BIOS
Vælg PCH-FW Configuration... men denne indstilling findes ikke Confused
Der står noget med Asus UEFI 2012 x64
Er min PC for gammel?

Så vidt jeg husker kræver det et separat TPM modul, som du i så fald skulle ud at købe.

Nu ved jeg ikke om det også gælder moderne Intel CPUs, men AMDs Ryzen har en software TPM (fTPM), som med rette BIOS kan slås til (producenten skal understøtte det i BIOS).

Er du i øvrigt sikker på, at dit motherboard ikke hedder Z97-AR? ASUS' hjemmeside kender nemlig intet til et Z97-R. Sådan bortset fra da, så bekræfter mit hurtige research, at du skal ud og have et separat modul. Som der står i specifikationerne: 1 x TPM header

Her er et muligt modul: https://authikey.com/product/tpm-for-asus/
Ved ikke om det er pengene værd for dig.

Men selv med et modul er det ikke sikkert, at du kan bruge det til det du vil. Jeg formoder du af uransagelige årsager ønsker at installere Windows 11. I så fald er du på spanden.
https://rog-forum.asus.com/t5/other-motherboards/z97-and-tpm-support/td-p/868576



Redigeret af azrael - 22-Marts-2024 kl. 16:27
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 16:47
Mit bundkort, et Asus Q170M-C fra 2016 med en Intel cpu, har et punkt der hedder PCH Configuration (ikke FW), men under dette punkt er der ingen indstilling til at enable/disable TPM. Min computer har Windows 11 og ved at bruge Rufus til at lave et USB installationsmedie kan man omgå de restriktioner Microsoft har lagt ind for at installere Windows 11, herunder også kravet om at TPM er slået til.

Flemming


Redigeret af fltk - 22-Marts-2024 kl. 17:31
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 20:15
Hvis det er fordi du skal installere Windows 11, så kan du omgå kravet om TPM ved at gøre følgende:

1. Download en Windows 11 ISO (google: "windows 11 download").
2. Hent "media creation tool" (til at lave en USB nøgle eller hente en ISO fil).
3. Hent ISO filen og gem den på dit skrivebord, UDEN at lave en USB nøgle.
4. Hent Rufus (google: "rufus").
5. Lav en USB nøgle med Rufus, så kommer Rufus op og spørger om den skal koble kravet om TPM fra.

Det kobler du så bare fra, samt hvad du ellers måtte ønske af tilpasninger, og så laver Rufus en bootable USB som kan installeres på en vilkårlig PC, hvad enten den har TPM eller ej.

Windows 11 kører lige godt om der er TPM i systemet eller ej, så det er idioti fra M$'s side at kræve den.

Håber det hjælper :-)


Redigeret af archfrog - 22-Marts-2024 kl. 23:02
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2024 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg har fundet frem til følgende:
Gå til Advanced i BIOS
Vælg PCH-FW Configuration... men denne indstilling findes ikke Confused
Der står noget med Asus UEFI 2012 x64
Er min PC for gammel?


Er du i øvrigt sikker på, at dit motherboard ikke hedder Z97-AR? ASUS' hjemmeside kender nemlig intet til et Z97-R. Sådan bortset fra da, så bekræfter mit hurtige research, at du skal ud og have et separat modul. Som der står i specifikationerne: 1 x TPM header


Der står Z97-R i BIOS, men Z97-AR på den oprindelige faktura Confused
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2024 kl. 12:16
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at ja, man kan omgå TPM-kriteriet ved installation af Windows 11 (hvis det er det du vil), men Microsoft advarer stærkt imod det. Om der rent faktisk ligger noget bag eller om det er den typiske skræmmetaktik finder man vel først ud af hen ad vejen.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2024 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at ja, man kan omgå TPM-kriteriet ved installation af Windows 11 (hvis det er det du vil), men Microsoft advarer stærkt imod det. Om der rent faktisk ligger noget bag eller om det er den typiske skræmmetaktik finder man vel først ud af hen ad vejen.


Det må være ren skræmmeteknik. Nu har jeg haft Windows 11 på min ikke Microsoft godkendte computer i 1½ år uden problemer.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2024 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at ja, man kan omgå TPM-kriteriet ved installation af Windows 11 (hvis det er det du vil), men Microsoft advarer stærkt imod det. Om der rent faktisk ligger noget bag eller om det er den typiske skræmmetaktik finder man vel først ud af hen ad vejen.


Det må være ren skræmmeteknik. Nu har jeg haft Windows 11 på min ikke Microsoft godkendte computer i 1½ år uden problemer.

Flemming

Ja det er ren skræmmeteknik for at vi skal købe nye computere
(Det bruges kun til at køre noget af Windows kernal i en mini VM)
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2024 kl. 13:25
En anden ting (men relateret)
Man kan snyde PC'en med TPM, men min processor er også for gammel
Er der en vej uden om det?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu