recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smadrer Microsoft miljøet med krav til Windows 11?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smadrer Microsoft miljøet med krav til Windows 11?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2023 kl. 18:57
 Har over 5TB. Video ob billeder på min pc

Det er den da ikke blevet langsom af 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2023 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

 Har over 5TB. Video ob billeder på min pc

Det er den da ikke blevet langsom af 

Hold nu kæææ.... LOL Så holder den da ikke i IT-styrelsen, med at en computer bliver langsom af at man læsser en masse filer på den!!
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Grnkjr0 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Marts-2021
Sted: Hanstholm
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grnkjr0 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2023 kl. 21:32
Hvis du gemmer allle dine billeder på skrivebordet i mapper for hvert år, så tager det virkeligt længe, før din PC er klar til at arbejde. Husk på at en bærbar dengang, var lidt noget andet end nu - de var virkelig langsomme i forhold til i dag. 

Jeg har endda foreslået at slette alle hendes billeder på PC´en - efter at have gemt alle billederne på USB sticks - men nope. Endda vist, hvordan hun kan sætte en USB i fjernsynet og se billederne. Hun er ligeglad - det tog ellers eddermame lang tid at overføre billederne fra den bærbar til USB-sticks.

Poul
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2023 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af Grnkjr0 Grnkjr0 skrev:

Hvis du gemmer allle dine billeder på skrivebordet i mapper for hvert år, så tager det virkeligt længe, før din PC er klar til at arbejde. Husk på at en bærbar dengang, var lidt noget andet end nu - de var virkelig langsomme i forhold til i dag. 

Jeg har endda foreslået at slette alle hendes billeder på PC´en - efter at have gemt alle billederne på USB sticks - men nope. Endda vist, hvordan hun kan sætte en USB i fjernsynet og se billederne. Hun er ligeglad - det tog ellers eddermame lang tid at overføre billederne fra den bærbar til USB-sticks.

Poul

Lad dem forblive på USB-pinden... Så har du det som backup. Overfør dem evt. til andet lager også, som en ekstra backup...


Men ja - på skrivebordet er nok ikke nogen go' idé, at have billederne. HVad med Billeder-mappen i stedet for?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2023 kl. 21:40
slettet.

Redigeret af mnielsen - 14-August-2023 kl. 21:45
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2023 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Grnkjr0 Grnkjr0 skrev:

Hvis du gemmer allle dine billeder på skrivebordet i mapper for hvert år, så tager det virkeligt længe, før din PC er klar til at arbejde. Husk på at en bærbar dengang, var lidt noget andet end nu - de var virkelig langsomme i forhold til i dag. 

Jeg har endda foreslået at slette alle hendes billeder på PC´en - efter at have gemt alle billederne på USB sticks - men nope. Endda vist, hvordan hun kan sætte en USB i fjernsynet og se billederne. Hun er ligeglad - det tog ellers eddermame lang tid at overføre billederne fra den bærbar til USB-sticks.

Poul

Er der kørt noget Diskoprydning i Systemfilerne nogensinde? Hvis det da ellers hjælper på sådan en gammel spand?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2023 kl. 12:33
Var lige ved at foreslå at køre linux eller chromeos, men kom så i tanke om hvor mange kompatibilitetsproblemer jeg rendte ind i for år tilbage, da jeg forsøgte mig med linux. Problemer med at betale over internet, problemer med at åbne office filer, hjemmesider der ser underlige ud og meget mere Ouch

Jeg skal indrømme, at jeg ikke har fulgt ret meget med, men når jeg ser en post der skriver at man bare kan bruge open office, så ringer der en klokke. Det var præcis det samme jeg fik at vide. Du kan "bare" bruge dit, dut eller dat linux progam som er lige så gode (eller bedre!). Jeg skal hilse at sige at det ikke var tilfældet. Særligt MS office dokumenter var umulige at åbne, hvis de var mere komplicerede end noget lavet i notepad. 

I enden gad jeg det ikke og gik tilbage til Windows. Det er der man "kan alt" og har support i 10 år eller mere.  Så, baseret på tidligere erfaringer, køber jeg en ny pc når hakkebrættet jeg skriver på nu, løber tør for support. Hvis man køber en win 11 pc nu eller snart har man også support i mange år frem, så det er næppe den store katastrofe, selvom jeg da sådan set er enig i at MS kunne tilbyde opdateringer til Win 10 længe endnu, da rigtig mange PCer er rigeligt kraftige til de småtinge mange bruger dem til.
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2023 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg skal indrømme, at jeg ikke har fulgt ret meget med, men når jeg ser en post der skriver at man bare kan bruge open office, så ringer der en klokke. Det var præcis det samme jeg fik at vide. Du kan "bare" bruge dit, dut eller dat linux progam som er lige så gode (eller bedre!). Jeg skal hilse at sige at det ikke var tilfældet. Særligt MS office dokumenter var umulige at åbne, hvis de var mere komplicerede end noget lavet i notepad. 

Open Office/Libre Office (som jeg har brugt i 20 år), har ellers ry for at være bedre til at åbne gamle dokumenter fra tidligere versioner af MS Office, end MS Office selv er. Det var også en af årsagerne til at jeg skiftede.

Jeg ved ikke hvor dårlig MS Office er i dag, men inden de gik over til .docx formatet, var der meget dårlig bagudkompatibilitet. Jeg mindes at vi som studerende måtte benytte Open Office til at åbne vore gamle dokumenter og gemme dem i nyere MS Office .doc format, for at kunne arbejde med dem i den nyeste MS Office. Da jeg demonstrerede det for IT-afdelingen satte de endda en computer op med Open Office og satte sedler op med anbefaling om at studerende brugte den, hvis de havde problemer med gamle dokumenter (det var før USB-pens så den stod der i forvejen til at man kunne brænde backups af sit arbejde, eller printe overheads i farve).
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2023 kl. 13:47
Ja da. MS office har også problemer med at være kompatibel med sig selv! Det har jeg også oplevet. Det er til grin og må have kostet MSs kunder ufattlige sommer at bikse med det. - Men, prøv lige at åbne et nyere office dokument som har har tabeller, sidefødder og sådan noget, i Open office og se hvordan det går. Jeg vædder kanelstang på at det ender galt ;-)

Som sagt, det er muligt at man kan overleve på linux eller chromeos i 2023, men  da jeg prøvede linux for nogle år siden, kunne man altså ikke, trods hårdnakkede påstande om det modsatte. Det kunne faktisk ikke bruges til ret meget af det jeg brugte og bruger en PC til.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2023 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

men når jeg ser en post der skriver at man bare kan bruge open office, så ringer der en klokke. 


Hej.

Citat mit første indlæg: 'Hej Igen.
Jeg har installeret Open Office for Android på min H96 Android boks. Og bruger naturligvis et Dansk fysisk USB tastatur til at skrive danske ÆØÅ. Her er et skærmdump
Hilsen Carsten.'

Jeg er ked af, at du læser det som en anbefaling til alle. Og personligt tror jeg mere på Android, som jo allerede har MitID og alle Bank Apps.


Men jeg har lige installeret Microsoft OneNote: Save Notes


Og

Microsoft Word: Edit Documents


Jeg har downloadet begge på min PC og overført dem via FTP til 'Download' kataloget på
min Chromecast med google TV. Begge laver nogle førstegangs installationer og Word viser et opstarts billede:
Log på, eller tilmeld dig gratis: 'Telefonnummer eller Skypenavn'

Hilsen Carsten.

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2023 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Var lige ved at foreslå at køre linux eller chromeos, men kom så i tanke om hvor mange kompatibilitetsproblemer jeg rendte ind i for år tilbage, da jeg forsøgte mig med linux. Problemer med at betale over internet, problemer med at åbne office filer, hjemmesider der ser underlige ud og meget mere Ouch

Jeg skal indrømme, at jeg ikke har fulgt ret meget med, men når jeg ser en post der skriver at man bare kan bruge open office, så ringer der en klokke. Det var præcis det samme jeg fik at vide. Du kan "bare" bruge dit, dut eller dat linux progam som er lige så gode (eller bedre!). Jeg skal hilse at sige at det ikke var tilfældet. Særligt MS office dokumenter var umulige at åbne, hvis de var mere komplicerede end noget lavet i notepad. 

I enden gad jeg det ikke og gik tilbage til Windows. Det er der man "kan alt" og har support i 10 år eller mere.  Så, baseret på tidligere erfaringer, køber jeg en ny pc når hakkebrættet jeg skriver på nu, løber tør for support. Hvis man køber en win 11 pc nu eller snart har man også support i mange år frem, så det er næppe den store katastrofe, selvom jeg da sådan set er enig i at MS kunne tilbyde opdateringer til Win 10 længe endnu, da rigtig mange PCer er rigeligt kraftige til de småtinge mange bruger dem til.


De almindelige, gængse hjemmesider ser normale ud på Linux Mint 20.3, som dette indlæg er skrevet fra. På Firefox. Siderne loades dog uhyggeligt langsomt, da der ikke er installeret diverse ting, som vi jo ikke må nævne her... Men ja - kompatibilitetsbøvlet er der stadig mellem Libre Office og Microsoft Office. Så KAN man jo bruge det gratis online Office, som jo er på OneDrive, men igen bøvlet, da det ikke er så ligetil med at indsætte billeder i et Word-dokument.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2023 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Grnkjr0 Grnkjr0 skrev:

Min gamle mor på 75 år - har Windows 95 på sin bærbar

Hun kan stadig gå online på sin bærbar og gør det også engang imellem.


Hvilken browser bruger hun? (hvis hun bruger en).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu