recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sonos, Squeezebox evt anden?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSonos, Squeezebox evt anden?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Emne: Sonos, Squeezebox evt anden?
    Sendt: 02-April-2010 kl. 00:28
Hey folkens!

Altså, jeg er ude efter en simpel afspiller til musik fra min NAS.
Og ville så derfor høre jer, hvad i ville anbefale?
Har dog lidt krav som lyder på følgende:

1, Den skal selvfølgelig kunne afspille musikken fra min NAS (Xtreamer e-TRAYz)
2, Den skal have ethernet kabel (gider ikke trådløst)
3, Det må MAX bestå af en boks!
4, Må helst gerne kunne spille internet radio, og også gerne de danske! (næsten det vigtigeste)
5, Hvis muligt, så gerne noget hvor jeg kan bruge iPhone som remote.
6, Og sidst men ikke mindst, hvis det kan undgås må den ikke koste en bondegård! ;)

Hvis nogen af jer har et godt forslag, sig endelig til.

Skal dog siges, jeg har kigget lidt på Logitech Squeezebox Touch, og Sonos, men er ret usikker på hvordan sonos fungere, selvom jeg godt ved kvaliten er langt højere!
(eneste plus jeg syns Squeezebox har, er dens fancy touch skærm, som jeg dog godt kan leve uden, selvom det alligevel er rart og ku se på selve boksen hvad der bliver spillet)

- På forhånd tak for hjælpen ;)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 01:06
1. Udelukker Squeezebox, da jeg ikke tror din NAS kan afvikle Squeezebox Server og heller ikke agere USB-slave, hvor Squeezebox Touch vil kunne bruge sidstnævnte.
2+3: Med squeezebox har du altid kun brug for én boks, mens det også er muligt med Sonos når du specifikt skal køre med kabel, men ikke med trådløst.
4. Kan både Squeezebox og Sonos - hvor hvert fald førstnævnte kan være uafhængig af NAS.
5. Er både muligt med Squeezebox (iPeng) og Sonos (native app)
6. En bondegård kan jo have mange størrelser, men dette ønske favoriserer Squeezebox frem for Sonos - jeg har pt. 3 squeezebokse som dækker køkken, stue og kontor - de har stået mig i samlet 2.700kr (2 nye og 1 brugt).

Redigeret af tipsen - 02-April-2010 kl. 01:08
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 01:12
Tak for respons tipsen, men efter hvad du skriver, så står sonos i favorit (og har sagt til mig selv et stykke tid jeg en dag godt kunne tænke mig en sonos) men altså, prisen er det mindst vigtige, de andre pukter er mest :) - men altså, vil det sige, jeg kan nøjes med EN sonos boks? (evt. hvilken?) kan den spille net radio, og sidst men ikke mindst, fungere sammen med Xtreamer e-TRAYz?
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 01:32
Når ja, glemte selvfølgelig at sige at indbyggede højtalere ikke er nødvendigt, da den bliver sluttet til reciver via noget digital kabel ;)

men.. ville den her egenlig ikke være god nok til at kunne klare opgaven?
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tradlos-lyd/sonos_zp90-zoneplayer-_-_sonzp90wh.htm#


Redigeret af Muffeh - 02-April-2010 kl. 01:33
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 01:47
ZP90 er præcis den Sonos enhed du har brug for. Det er den som er beregnet til at kobles til enten anlæg eller aktive højtalere.
Hvis du kører kablet netværk kan du også nøjes med den. Sonos-systemet opbygger sit eget trådløse netværk, men kræver at mindst 1 enhed er koblet til din router/switch via kabel.
Jeg har haft både Squeezebox og Sonos (købt for godt og vel en uge siden) og min kærlighed er klart faldet for sidstnævnte. Det virker bare langt mere gennemført og så er det sindsygt nemt at sætte op og kræver ikke ekstra software på NAS/computer for at kunne køre.
Prisen er tilgengæld også en anden end for Squeezebox. ZP90 koster 2800, for dette får du Squeezebox Duet (pakke med reciever og remote). En Sonos S5 koster 3000, men så får du også indbyggede højtalere. Selve remoten koster vist også omkring 2500, men den er så også rigtigt lækker og du kan jo sagtens klare dig med din iPhone.

Punkt 4 klarer Sonos også uden problemer. De reklamerer med at der er adgang til 20.000 gratis internetstationer (om tallet passer ved jeg ikke, men der er mange og meget forskellige stationer - den anden dag fandt jeg en station der kun spiller Bob Marley numre). Den spiller også uden problemer The Voice, 100FM mm. DR's stationer har jeg ikke fundet endnu, men har heller ikke ledt så meget, så jeg gætter på at man er dækket godt ind med danske stationer.

En sidste fordel er at du med Sonos kan klare dig 100% uden standard remote (du nævnte at du ville bruge iPhone). Ved Squeezebox skal standard remoten bruges ved opsætning af SB recievere (dem uden display og lignende). Det kan lade sig gøre uden, men fungerer via en meget hjemmebrygget løsning, som ikke er fuldstændigt ligetil. Det tog ihvertfald mig ret lang tid at få til at virke.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 01:59
Tusinde tak for den information jonaskp!

Efter hvad jeg lige har kunne finde frem til selv, ligger valget os klart på ZP90!
den er nemlig heller ikke ret stor, hvilket jeg godt kan lide! - fordelen er, at man jo kan se på sin iphone hvad der bliver spillet, så det går nok uden skærm på selve enheden! :D

men har dog bare ET spørgsmål tilbage ang. ZP90'eren (som indtil videre, er den valget er faldet på) Altså.. Jeg har min router i et værelse, og min reciver i et andet, men har trukket ethernet kabel ind til min reciver (hvor min xtreamer media player os står) og så tænkte jeg på, at smække en hub på, så man ku benytte sonos, xtreamer og ps3 på det ene kabel alene, og ik behøver køre noget over trådløst! (dog bliver de ikke alle benyttet på en gang :P) men altså, min NAS (xtreamer e-trayz) står også inde ved routeren, bliver det så et problem i henhold til streaming af mp3 filer?

- og fik lige hurtigt læst, at sonos kunne afspille m3u filer, som man bla. kan gemme dr, the voice, 100FM og andre danske radio stationer i, hvis bare lige man finder linksne til dem på nettet (ligesom shoutcast) igennem winamp som jeg benytter på mine computere. så er det jo bare at gemme dem på nas'en eller noget, og sætte dem til at afspille radio den vej ;)
HVIS den da altså kan arbejde sammen med NAS'en, uden at nas'en direkte er forbundet til sonos.
(de begge koblet på samme router, men med hver deres kabel)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 11:36
Alle Sonos enhederne har 2 ethernet porte og indbygget switch/hub. Du bør derfor kunne tage dit ethernetkablet og sætte i ZP90, og så trække et nyt kabel til din Xtreamer fra ZP90. Så efterlader det din PS3 uden kablet netværk, men det er vel sådan du gør idag? Alternativt så køb en ekstern hub/switch med 4 porte og koble dem alle sammen på den - det bør ikke have indflydelse på performance, og slet ikke ved streaming af MP3 filer som jo kræver meget lav båndbredde.

Du behøver slet ikke lave det nummer med at gemme m3u-filer. Sonos har out-of-the-box adgang til tonsvis af radiostationer og som nævnt også flere af de danske. Det er bare at søge og finde dem, og så tilføje dem som favoritter, så er de hurtige at finde.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 13:16
Okey tak for det jonaskp.

men altså, jeg har faktisk en 4 ports hub liggende som bare skal smides til, (mangler da nogen korte kabler der til, men det jo muligt at skaffe) så det i hvert fald intet problem.
men altså, jeg har fra min router, trukket et ethernet kabel, over loftet og ind i det andet værelse ind til min reciver, som står ved tv, ps3 og xtreamer (siger jo sig selv!) og er pt. forbundet til min xtreamer, men overvejer at sætte min hub på, kablet, og skaffe 3 små kabler og forbinde ps3, xtreamer, og kommende sonos dertil. (ved godt sonos har 2, men håber jeg kan nøjes med at bruge den ene?) og inde ved min router, sidder min xtreamer e-trayz NAS på med et andet kabel, så er det jeg ville vide, om jeg ved den opsætning, stadig kan få sonos og min e-trayz til at snakke sammen? eller om de virkelig er nød til at være DIREKTE forbundet, så jeg i princippet skal trække et kabel mere tilbage til min e-trayz? Ouch
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2007
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 13:29
Det er et ganske almindeligt netværk, og på den måde er de jo direkte forbundet! Bliver ikke mere direkte af et kabel lige imellem dem..
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 15:05
super, var bare det jeg ville vide.

så længe jeg ikke løber ind i problemer med det :)

- Tusinde tak for hjælpen folkens! ;)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 15:28
Lyder som om Sonos vil være det rigtige for dig pga. det med din NAS (der nok er for svag til Squeezebox software og uegnet som USB-disk til en Squeezebox Touch). 

Men jeg vil dog lige rette et par misforståelser omkring Squeezebox i noget af det der er skrevet her:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Prisen er tilgengæld også en anden end for Squeezebox. ZP90 koster 2800, for dette får du Squeezebox Duet (pakke med reciever og remote).

Squeezebox Duet koster meget mindre end 2.800 kr, den kan erhverves for 1.900 kr (i elgiganten).

Det er iøvrigt ikke helt fair at sammenligne Squeezebox Duet med en ZP90, idet der jo følger en fin remote med, det gør der ikke med ZP90. En pakke med en ZP90 og en CR200 remote løber så op i 2.800+2.700=5.500kr. (vs. 1.900 kr)

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Ved Squeezebox skal standard remoten bruges ved opsætning af SB recievere (dem uden display og lignende)

Der er ikke noget "og lignende", det er kun recieveren der kræver en duet remote for opsætning. Alle de andre Squeezeboxtyper sættes op via deres eget display. Man havner altså kun i nævnte situation, hvis man vil slippe billigst muligt og nøjes med at købe en Reciever i løs vægt (900kr) uden nogen Duet remote. Det er ikke officielt supporteret og derfor, som det korrekt er beskrevet, skal man ud i en "høker" for at sætte det op.


Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2010 kl. 16:13
Tak for det Letten.

Mit valg er os faldet på Sonos ZP90 :)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu