recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony RDR-HX750 - DVD drev defekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony RDR-HX750 - DVD drev defekt

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pdb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pdb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony RDR-HX750 - DVD drev defekt
    Sendt: 02-December-2013 kl. 04:39
Hej. DVD-drevet på vores dvd-harddisk optager er gradvist stået af og kan nu hverken afspille eller optage. Mit spørgsmål går på 1) kan man skifte drevet ud med et standard DVD PC-drev eller alternativt 2) udskifte drevet med et DVD-drev fra en anden Sony RDR-HX750. På forhånd mange tak. Per
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2013 kl. 16:33
Hvis du har den anden optager, og den virker, hvorfor så ikke bare tage den i brug?
Til top
pdb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pdb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2013 kl. 19:35
Undskyld, at jeg ikke fik forklaret formålet med at skifte DVD-drevet. 

Formålet er først og fremmest, at vi gerne vil have de optagelser ud, som ligger på harddisken...! Efter en del research har jeg fundet ud af, at man ikke kan få optagelserne ud som filer (digitalt) på andre måder end ved at brænde dem over på DVD'er, der så kan læses ind i en computer og gemmes / konverteres.

Når jeg ulejliger jer "recorder kyndige" er det fordi jeg ikke kan se nogen steder (har også en servicemanual), om man kan 1) sætte et standard PC DVD-drev eller 2) sætte et DVD-drev fra en anden RDR-HX750 og over i vores optager (Vi har ikke nogen anden harddiskoptager, men der er er jævnligt nogen til salg på dba.dk) At flytte harddisken over i en PC er et "nogo" har jeg læst, da Sony benytter et propriertært format / sytem. Vi har spurgt Sony support men de svarede tilbage, at de havde sendt spørgmålene til til Elektronik Centret for at vi kunne få korrekt svar. Men E.C. skrev blot at vi kunne sende optageren ind til dem og lade dem give et tilbud på reparation!

Kort sagt. Kan vi skifte DVD-drevet eller på anden måde få optagelserne på harddisken i vores RDR-HX750 ud i digital form som filer? (Sætte en anden harddiskoptager til at optage fra vores er vel en mulighed men burde ikke give samme lyd og billedkvalitet, da signalet så bliver konverteret tilbage til analogt signal før det bliver digitaliseret og optaget)

Håber det er tydeligt, hvad vi gerne vil og at nogle af jer har nogle erfaringer at dele. Undskyld den lange og snoede forklaring :-)

Per.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér laursen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2014 kl. 00:47
Hej Per,

Jeg har netop selv "gen-oplivet" DVD drevet på min aldrende Sony RDR-HX900. Efter et par Google søgninger, fandt jeg beskrivelser af, at der i DVD drevet sider en justerings-skrue i plast ("grub screw") som justeres under produktionen af drevet til at holde en vis afstand mellem laser og disc.
Desværre slides denne justerings-skrue med tiden (da den fysisk trykker direkte på den ene skinne der holder hele læsehovedet) - du kan se "grub screw" på nederste billedet på denne blog-side (skue markeret med rød pil):
http://hbchen1.blogspot.dk/2013/04/fixing-my-sony-dvd-recorder-rdr-gx-300.html

Det er et større arbejde at skille DVD optageren ad - og derefter selve DVD drevet... men det kan lade sig gøre (hvis man er lidt fiks på fingrene - og gerne henter service-manualen til optageren).

Jeg kender ikke til at optagerens Harddisk kan læses af en PC eller med andre værktøjer - - bedste alternativ, kan være at finde en anden HX750 at flytte harddisken til.

Lad mig vide hvis du prøver nogle af ovenstående løsninger - og dine resultater!

Mere information om grub screw på Sony HDD optagere:
http://www.avsforum.com/t/1322845/rdr-hx900-successdully-repaired
http://www.fixya.com/support/t6008367-drive_model_dw_u15a

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2014 kl. 08:14
Per købte min HX750 og valgte at tage den i brug i stedet for at pille ved den gamle.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér laursen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2014 kl. 22:52
Hej Kim,

Lyder som en fornuftig løsning (for både Per og dig Wink )
Uanset, er tippet om "Grub screw" hermed givet videre (lader til at være samme problem på Sony DRW-U12 EM DVD-drevet i HX750 optageren)

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
larschris Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larschris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej Per,

Jeg har netop selv "gen-oplivet" DVD drevet på min aldrende Sony RDR-HX900. Efter et par Google søgninger, fandt jeg beskrivelser af, at der i DVD drevet sider en justerings-skrue i plast ("grub screw") som justeres under produktionen af drevet til at holde en vis afstand mellem laser og disc.
Desværre slides denne justerings-skrue med tiden (da den fysisk trykker direkte på den ene skinne der holder hele læsehovedet) - du kan se "grub screw" på nederste billedet på denne blog-side (skue markeret med rød pil):
http://hbchen1.blogspot.dk/2013/04/fixing-my-sony-dvd-recorder-rdr-gx-300.html

Det er et større arbejde at skille DVD optageren ad - og derefter selve DVD drevet... men det kan lade sig gøre (hvis man er lidt fiks på fingrene - og gerne henter service-manualen til optageren).

Jeg kender ikke til at optagerens Harddisk kan læses af en PC eller med andre værktøjer - - bedste alternativ, kan være at finde en anden HX750 at flytte harddisken til.

Lad mig vide hvis du prøver nogle af ovenstående løsninger - og dine resultater!

Mere information om grub screw på Sony HDD optagere:
http://www.avsforum.com/t/1322845/rdr-hx900-successdully-repaired
http://www.fixya.com/support/t6008367-drive_model_dw_u15a

/Lars


Til top
larschris Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larschris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 20:48
Ja, for søren - det virkede på min RDR-HX900! Det så lidt anderledes ud end på billederne. Grub screw skulle tilgås via et hul i skuffen, når slæden stod korrekt. Men nu har jeg jo min nye Panasonic, så hvem vil overtage den gamle slæde med kabler, manualer og fotos af reparationen? Hvad mon den er værd? Og må man handle her i dette forum?

Lars C.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 20:53
ORK, ja!! Du må handle lige så tosset, du vil. Rul ned på denne side: http://forum.recordere.dk/default.asp Så finder du, hvor der handles.....

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu