recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony Videokamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSony Videokamera

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Totaltilpas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Sony Videokamera
    Sendt: 26-Februar-2006 kl. 09:49

Hej

Jeg har et spørgsmål som sikkert er ret nemt at svare på...

Jeg har købt et simpelt videokamera til 3000 kr. Jeg skal i løbet af nogen år følge nogen mennesker og filme det (på amatør plan), hvis de om et par år går hen og bliver rigtig populære har jeg selvfølgelig tænkt mig at lave en dokumentar omkring dem og skal så have mine optagelser ind i et rigtige redigerings rum, og så er det så mit spørgsmål kommer :

Hvilken slags format skal jeg gemme mine optagelser i på min computer?

AVI?

MPG?

WMA?

Håber på svar

 

Mvh

Mig

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 09:59

 

 Jeg ville gemme det i MPEG, og så redigere med Womble Video Wizzard.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Totaltilpas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 10:09

Det vil sige at når jeg om nogen år tager mine MPEG filer frem, så kan man sagtens redigere i det og produceren siger "uhhhhmmm... perfekt"?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 14:10

Nej, du bør helst gemme og redigere i DV-AVI, dels for optimal kvalitet (DV er 25mbit hvor mpeg er komprimeret ned til under 9mbit), dels fordi DV-AVI er framebaseret og dermed egnet til redigereing og understøttet som redigeringsformat af alle proffesionelle redigeringsprogrammer i modsætning til mpeg som er komprimeret og GOP baseret (1 GOP er en sekvens af eks. 12 billeder og betyder at der kun er hele frames i start og slutning af hver gop, medens der imellem kun er information om forskellene som så skal dekodes af en mpeg dekoder) 

Mpeg er ikke et redigeringsformat - på trods af at netop Womble Video Wizzard (som et af de eneste programmer skrevet specifikt til mpeg) er fortrinlig til at redigere i mpeg. Mpeg er det færdige leveringsformat som man efter redigering konverterer til hvis man eks. skal levere dvd-video, men ikke et format man bruger til at udveksle til/med et rigtigt redigeringsrum/studio.

Skal du levere materiale til et proffesionelt studio vil produceren helt sikkert foretrække DV-AVI fremfor mpeg, nogle vil ligefrem stille det som krav, hvis det er meningen de skal efterredigere.  

Men inden du overvejer hvad du skal gemme i - er spørgsmålet jo hvad dit kamera rent faktisk optager i ? og hvordan du skal flytte materialet fra kameraet til andet media, samt hvilket udstyr du har til rådighed for at flytte materiale fra kameraet. Er dit kamera et DV-kamera, bør du bibeholde den originale kvalitet ved at flytte materialet til en pc med firewire, og bibeholde dette under hele redigeringsfasen. Optager dit kamera i andet, eks. HI8 som er analogt, er du nødt til at digitalisere det først - her kan eks. en canopus converter til DV være rigtig god, alternativt kan en hd-recorder konvertere det til mpeg hvis man har en sådan og ikke vil ofre penge på en canopus dv-konverter, men så med de begrænsninger der ligger i mpegformatet mht. redigering og levering. 

Ligesom der rejser sig spørgsmål som, skal du selv redigere materialet, eller blot levere råmateriale til studiet ? hvor meget materiale drejer det sig om, DV-AVI fylder i sagens natur meget meget mere end mpeg, så er det meget materiale kan du have et plads problem du er nødt til at løse.

For at kunne svare bedst, så hjælp os ved at oplyse

1. hvad optager dit kamera i ? (eller hvilken kameramodel er det, så kan vi selv slå op hvad det optager i)
2. hvad har du af mulighed for at modtage materialet, kun PC ? 
3. skal du selv lave al redigering og blot levere en færdig "film" eller skal du levere til et studio til efterredigering ?
4. Hvad er de økonomiske aspekter - hvor meget vil du bruge på opgaven ?

mvh
Spawn

PS. jeg kan godt se at til at begynde med er det hovedsagligt et amatørprojekt, men skal det samme materiale senere bruges i mere proffesionel form er det vigtigt at have med i overvejelserne så det også er brugbart til dette formål.

PSS: WMA betyder Windows Media Audio - det er kun et audioformat. Du tænker nok på WMV som er Wndows Media Video, dette skal du helt glemme, det er ikke beregnet til nogen form for redigering eller levering, men beregnet som et færdigt format der konverteres til efter redigering hvis det skal streames over internettet.



Redigeret af spawn
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
SMS Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2005
Sted: Ølstykke - DK
Status: Offline
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 14:58

Hvis jeg var dig Totaltilpas så ville jeg gemme optagelserne på videobåndene, jeg går ud fra at dit kamera optager på bånd (DV-Hi8), hvis så du en dag skal til at redigere har du originaloptagelserne.

Du kan jo godt overføre optagelserne til din computer og lege med redigering men gem originalerne til evt. senere brug. 

/ Venlig hilsen Søren.
Til top
Totaltilpas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 20:44

Hey Spawn

Mange tak for din besvarelse - du er jo for sej.

Svar på dine spørgsmål:

1. Det er et DV kamaera -- modellen er Sony MiniDV, 640x digital zoom. På siden står der :Carl Zeiss Vario-tessar optical 20x. Det kostede 2999,- i Fona.

2. Jeg har kun PC

3. Jeg skal levere til et studie - hvis alt går efter planen.

4. Aner det ikke! det kommer an på hvor stort det bliver.

Da jeg overspillede de 37 første minutter, gemte den automatisk en AVI fil på næsten 8 giganbyte, er det den du mener jeg skal bruge? Da jeg overførte fra "Pinnacle, Studio 8" til MKPEG satte jeg "hak" i DVD Compatible..... håber det kan benyttes og redigeres - men mon ikke du mener det er den AVI fil som du kalder DV-AVI?? som jeg skal benytte...

 

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 21:45

Nemlig, det optimale er at gemme den 8 gigabyte store fil, især da dit kamera er et DV-kamera. Denne fil er nemlig den originale kvalitet uden noget tab, og den bedste fil når det drejer sig om at redigere. Du kan måske klippe noget af den ud så den ikke er så stor i Pinnacle Studio, og gemme den som en ny fil, husk stadig at vælge DV-avi når du gemmer så du bevarer den i oprindelig format og kvalitet. Når du har klippet det ud der kan slettes, kan du måske også klippe den op i fornuftige bidder der er 4.3gb så du kan gemme hver bid på en dvd, og dermed gemme i optimal oprindelig kvalitet, som stadig er egnet til ny redigering en gang i fremtiden.  

Alternativt kan du evt. også købe en 2-300gb usb disk, og gemme bidderne der.

uanset hvad du gemmer på vil disse bidder senere kunne leveres til et studie som så får det bedste udgangspunkt for at redigere og klippe materialet.

Dette vil være det bedste format at gemme i, men det er bestemt krævende når vi taler pladsforbrug.

Når du skal præsentere dine kreationer for andre, bruger du så disse bidder til at sammensætte dit projekt i eks. Pinnacle studio, eller andre gode DV redigeringsprogrammer, lægger effekter, overgange osv. på, og gemmer det tilsidst i dvd-mpeg så du kan brænde en dvd der kan spilles i en almindelig dvd-afspiller.

Er det helt umuligt for dig at finde plads til alt materialet i original DV-kvalitet, så kan dvd-mpeg sagtens bruges, men det er kun næstbedste mulighed og vil begrænse dine og studiernes mulighed for redigering senere, og vil også påvirke kvaliteten.

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Totaltilpas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2006 kl. 07:58
Fantastisk - mange tak for svar, det var lige hvad jeg søgte
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2006 kl. 08:50

Husk lige at dine miniDV-bånd med de rå optagelser faktisk er den mest ideelle opbevaring. Harddiske kan gå i stykker og DVD'er har begrænset levetid.

Så hvis jeg var dig vil jeg altid gemme båndene og kun overføre til computeren hvis der skal redigeres og laves f.eks. en DVD. Men behold båndene, det er den billigste og bedste langtidsopbevaring for optagelser i optimal kvalitet.

/Letten

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2006 kl. 08:57
Det kan jeg kun tilslutte mig, altid gemme de originale tapes hvis muligt :)
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu