recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål ang. backup til nas
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål ang. backup til nas

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Storgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål ang. backup til nas
    Sendt: 27-Januar-2010 kl. 22:03
Hej
 
Jeg har et spørgsmål angående backup over på en nas. Håber jeg kan gøre mit spørgsmål forståeligt med dette eksempel.
 
Jeg har en mappe med billeder liggende på min pc, som jeg gerne vil lave en backup af hver uge. Der ligger f.eks. billede 1 til 10. Hvis jeg så tager backup ligger de 10 billeder på nas'en. Så ligger jeg 10 ekstra billeder ind på min pc billede 11-20, og er samtidig kommet til at slette et af de 10 første billeder. Vil der så ligge 19 billeder på nas'en næste gang jeg tager backup, altså sletter den det jeg er kommet til at slette på pc'en, eller ligger der alle 20 billeder?
 
Håber det er forståeligt.
 
Mvh
Storgaard
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 22:53
Kommer an på hvordan dit backup program er konfigureret...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Storgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 09:43
Okay. Så det vil sige at man kan selv kan sætte den op til, at lade være med at slette, men bare kopiere det nye?
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 09:51
Hvilken software bruger du?
Gemmer du alle billeder, eller sorterer du dem?
Til top
Storgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 10:18
Hej
 
Jeg har ikke en nas endnu, men skal til at købe en. Lige nu har jeg alle mine familiebilleder på pc'en.
 
Jeg har overvejet at købe enten en qnap 219p eller en synology 209+II. Kan I anbefale en af dem? Og nogle disk?
 
Til Justrace: Er der noget backupsoftware der er bedre til det jeg ønsker end andet?
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 905
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af Storgaard Storgaard skrev:

Hej
 
Jeg har ikke en nas endnu, men skal til at købe en. Lige nu har jeg alle mine familiebilleder på pc'en.
 
Jeg har overvejet at købe enten en qnap 219p eller en synology 209+II. Kan I anbefale en af dem? Og nogle disk?
 
Til Justrace: Er der noget backupsoftware der er bedre til det jeg ønsker end andet?
Angående NAS kan jeg varmt anbefale 219p. Jeg har lige selv købt en, som erstatning for en 207+. QNAP'en virker mere robust, og afgiver væsentligt mindre støj. Og så er installation af diske en meget smal sag ift. Synologys små modeller.
På softwaresiden ligner deres to systemer meget hinanden.
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 10:40
Jamen lige mine ord, og kan tilføje at QNAP backupsoftware er ret udmærket, og kan indstilles til det du vil.
Til top
Storgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 11:08
Okay.
 
Tak for de hurtige svar.
 
Hvad så angående harddiske, hvis jeg vil køre to i et raid 1. Er der nogle der ikke kan bruges, og er der nogle der kan anbefales? Har set på WD-diske, men ved ikke hvilke der er bedst til formålet?
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 11:16
Når det er backup, som jo ikke må forveksles med kun at have data på NAS'en, så vil jeg anbefale WD RE(x), da de er bygget til at køre hele tiden, og er mere stabile i en NAS.
 
De er lidt dyrere, men sådan er det jo med holdbarhed.
Til top
Storgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 11:36

Så kommer der lige et par spørgsmål mereTongue

Er det smartere at have alle ens data gemt på nas'en, så alle pc'er i huset kan få adgang til dataene? Eller er det bedst at bruge nas'en som backup for alle husets pc'ere?
 
Hvis man f.eks. har alle ens data gemt på nas'en, hvad gør man så når man f.eks. har sin computer med et andet sted, så kan man jo ikke umiddelbart komme til dataene, hvis man ikke er på nettet?
 
Hvis man nu tager backup af alle ens computere over på nas'en når man får den, og så sætter pc'erne til at lave backup over på nas'en en gang om dagen derefter, det skal siges at jeg højst får 10 mb nye ting ind om dagen, kan det lade sig gøre?
 
Og så det umiddelbart sidste spørgsmål: Kan se der er twonky på Qnap, er det muligt at få ps3 media server over på den, så man kan se mkv fra nas'en til ps3, eller kan den kun bruge twonky?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 13:27
Synology DS-209+II har kun en smule bedre performance (mht. dataoverførsel) end Synology DS-209 - dér hvor +II udgaven har sin berettigelse er i et multibruger-miljø, hvor flere brugere (5+) samtidig gemmer og henter data på NAS'en - i den situation vil mange NAS'er gå lidt i knæ, men det er dén situation som DS-209+II specielt er lavet til at håndtere i forhold til DS-209. Det behov du beskriver lyder som om det rigeligt kan dækkes af en DS-209, som også er en del billigere. Alle 3 modeller ligger nogenlunde på samme niveau mht performance, hvis du kigger på SmallNetbuilder.com - de skiftes frem og tilbage til at føre an i de forskellige benchmarks.
Til top
Storgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:38

Så kommer der lige et par spørgsmål mereTongue

Er det smartere at have alle ens data gemt på nas'en, så alle pc'er i huset kan få adgang til dataene? Eller er det bedst at bruge nas'en som backup for alle husets pc'ere?
 
Hvis man f.eks. har alle ens data gemt på nas'en, hvad gør man så når man f.eks. har sin computer med et andet sted, så kan man jo ikke umiddelbart komme til dataene, hvis man ikke er på nettet?
 
Hvis man nu tager backup af alle ens computere over på nas'en når man får den, og så sætter pc'erne til at lave backup over på nas'en en gang om dagen derefter, det skal siges at jeg højst får 10 mb nye ting ind om dagen, kan det lade sig gøre?
 
Kan se der er twonky på Qnap, er det muligt at få ps3 media server over på den, så man kan se mkv fra nas'en til ps3, eller kan den kun bruge twonky?
 
Og så et rookie spørgsmål mere? Kan man få en nas som ikke skal være koblet til routeren, men som bare kan fungere uden kabel, ligesom min pc?


Redigeret af Storgaard - 28-Januar-2010 kl. 15:00
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu