recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål om kabler!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål om kabler!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
alexjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål om kabler!
    Sendt: 11-September-2005 kl. 09:19

Hej fourm

Undertegnede har p.t. følgende planer om at indrette stuen, så mit kommende plasma-tv hænger på én væg (lad os kalde det den sydlige væg) mens DVD, video, og anlæg skal placeres i et skab på den nordlige væg. På begge vægge er der monteret tomrør, så der kan trækkes kabler op over loftet mellem væggene. Dermed skulle der ikke være synlige kabler.

Nu slår det mig så lige. Kan det overhovedet lade sig gøre at få scartkabler, der for det første er så lange og som "kan skilles ad" i selve kabel og stik, da tomrøret kun er beregnet til kablet.

Hvad med længere kabling generelt - giver det problemer?

På forhånd tak!

AJ

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af alexjensen alexjensen skrev:

Nu slår det mig så lige. Kan det overhovedet lade sig gøre at få scartkabler, der for det første er så lange og som "kan skilles ad" i selve kabel og stik, da tomrøret kun er beregnet til kablet.

Det er jo svært at svare på når du ikke skriver hvor langt der er, men du kan sagtens købe scartkabler på f.eks. 10 meter og endda 20 meter og det kan også lade sig gøre at skille et scartstik ad så du kan føre kablet gennem et rør.
 
Hvis dit Plasma TV har HDMI indgang bør du dog overveje at føre et HDMI kabel i stedet for, da du herved undgår kvalitetstab på grund af lange kabler. Det kan dog være du bliver nødt til at invistere i en ny DVD afspiller med HDMI udgang hvis du ikke allerede har det. Evt. køb en ny DVDV/Harddisk optager med HDMI udgan og sætte videoen på museum.


Redigeret af HTPC
Til top
alexjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 15:57

Oprindeligt skrevet af HTPC HTPC skrev:

Det er jo svært at svare på når du ikke skriver hvor langt der er, men du kan sagtens købe scartkabler på f.eks. 10 meter og endda 20 meter og det kan også lade sig gøre at skille et scartstik ad så du kan føre kablet gennem et rør.

Jeg vil skyde på længden på kablerne skal være ca. 15 meter.

Kan i henvise til et godt sted på nettet at købe disse lange kabler?

Takker!

AJ

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 16:17

Oprindeligt skrevet af alexjensen alexjensen skrev:

Jeg vil skyde på længden på kablerne skal være ca. 15 meter.

Uha, så skal det være gode kabler (godt afskærmede = tykke)

Hvad er det for et rør? Diameter?

Oprindeligt skrevet af alexjensen alexjensen skrev:

Kan i henvise til et godt sted på nettet at købe disse lange kabler?

www.av-connection.dk

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
alexjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 16:51

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hvad er det for et rør? Diameter?

Jeg ved faktisk ikke hvad diameteren er. Det bliver installeret i et nyt hus og jeg kan ikke se størrelsen på de papirer, jeg lige har liggende.

AJ

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af alexjensen alexjensen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hvad er det for et rør? Diameter?

Jeg ved faktisk ikke hvad diameteren er. Det bliver installeret i et nyt hus og jeg kan ikke se størrelsen på de papirer, jeg lige har liggende.

AJ


Vil det ikke være bedre at installere dem i gulvet, bliver afstanden ikke kortere så?
Sørg for at få installeret meget tykke kabelrør, nedenstående scartkabel er 10 mm tyk.
 

AV-Connection sælger kraftige fuldmonterede BOSS scartkabler med på hhv. 15 meter og 20 meter.

Generel info:
Kraftigt fuldmonteret scart kabel med individuelt skæmede koax OFC ledere, som gør det idielt til lange kabeltræk uden kvalitetstab. Kablet har en diameter på 10 mm.

Stikkene er guldbelagte og monteret i metalhus for optimal forbindelse og skærmning.



Redigeret af HTPC
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 17:14

Hej Alex

Oprindeligt skrevet af alexjensen alexjensen skrev:

Jeg ved faktisk ikke hvad diameteren er. Det bliver installeret i et nyt hus og jeg kan ikke se størrelsen på de papirer, jeg lige har liggende.

Hvis det er et almindeligt elektrikerrør så kommer i bekneb for plads.

Det vil faktisk ikke kunne lade sig gøre, uden at bruge så tynde kabler at billedet bliver dårligere og du risikerer problemer med "afsmitning" imellem signalerne.

Umiddelbart skal du bruge mindst 4 x video (coax) og 2 x lyd. De 3 x coax til enten RGB eller Component fra DVD-afspilleren, og 2 x lyd for stereolyd til TV'et. Men det forudsætter at du kun har én DVD-afspiller enhed (evt. en DVD-optager).

Når jeg kigger på de kabler du skal bruge, sammen med den længde du ønsker, så ser jeg en 3 x elektrikerrør eller måske et tykkere afløbsrør.

Så det er vigtigt at vide hvilken diameter det rør har, og om der evt. er flere rør til rådighed. Ellers risikerer du et dødfødt projekt.

Der er jo ikke meget sjov ved at ofre en dyr installation og et dyrt plasma-TV, og så billederne er dårlige fordi det et kort øjeblik virkede smart at placere enhederne i hver sin ende af et rum.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
alexjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2005 kl. 18:08

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Så det er vigtigt at vide hvilken diameter det rør har, og om der evt. er flere rør til rådighed. Ellers risikerer du et dødfødt projekt.

Hej Lars

Har undersøgt sagen. Rørene er ca. 18 mm i diameter (3/4"), så en 3-stykker er vist en nødvendighed .....

Alex

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2005 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af alexjensen alexjensen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Så det er vigtigt at vide hvilken diameter det rør har, og om der evt. er flere rør til rådighed. Ellers risikerer du et dødfødt projekt.

Hej Lars

Har undersøgt sagen. Rørene er ca. 18 mm i diameter (3/4"), så en 3-stykker er vist en nødvendighed .....

Alex


Et godt råd er at trække rigeligt med rør både på på kryds og tværs af rummene, ikke kun så det passer til din planlagte opstilling, det kan jo være at du rykker rundt på møblerne på et tidspunkt og så er det rart at have et rør i nærheden. Træk også rør til sourround-højttalere osv.
Det koster ikke ret meget at trække rør i et nybyggeri, men skal du træke et rør senere kan det være meget besværligt med fræsning i væg, tapesering osv. og det bliver en del dyrere.
Det skader ikke at have for mange rør og blænddæksler ba tapeten. Du kan altid prikke hul i tapeten ved et blænddæksel på et senere tidspunkt og sætte en stikkontakt ell. lignende op hvis du får brug for udtaget.
 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu