recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Squeezebox, multimedia player og NAS spg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSqueezebox, multimedia player og NAS spg

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Maxxor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2007
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: Squeezebox, multimedia player og NAS spg
    Sendt: 10-Juni-2007 kl. 18:11
Hej

Jeg er ny her på forummet, og har læst og læst både her og på mpcclub, men jeg synes det er temmelig kompliceret.. Hvis jeg spørger om noget, der allerede er diskuteret til ukendelighed, undskylder jeg - jeg har forsøgt at finde svarene, men det kan jo være, jeg ikke har været god nok til at lede.

Jeg leder efter en løsning på mine video og audio behov, og har en række spørgsmål.

Mine behov, og så vidt jeg kan læse mig til, bedste bud på løsninger, er:

1.     
Trådløs streaming af musik til anlæg, med godt interface og betjeningsmuligheder

Her ser Squeezebox ud til at være det helt rigtige.

2.      Streaming af video til TV, med enten DVI eller HDMI kabel. Skal understøtte avi, divx, iso formater. Skal kunne opdatere codecs og lignende.

Det skal selvfølgelig helst være trådløst men det kan også lade sig gøre at trække et kabel (i modsætning til musik-løsningen, som skal være trådløs). Så vidt jeg kan læse mig til, er trådet streaming den eneste løsning, der kan give god kvalitet?

Mht produkt er jeg virkelig i tvivl. Mpcclub anbefaler Tvix 5100/4100 og Rapsody N35, men jeg har svært ved at gennemskue om de opfylder mine behov. Jeg synes også jeg har læst om formatproblemer med Tvix? Og hvad med EVA8000? Er der nogen, der kan be/afkræfte om de nævnte modeller spiller alle de gængse formater og opdateres løbende?

Alternativet er naturligvis at få en HTPC, men den må ikke larme eller fylde for meget (WAF...), og da jeg har en udmærket DVD afspiller (Oppo) og ikke skal afspille musik fra dimsen (fordi anlægget er i et andet rum) virker det som mange penge at betale for ekstra features jeg ikke har brug for.
ser ud til, at jeg enten kan gå efter en dims, som kun streamer video eller en dims, som også har en hdd indbygget.

3.      Jeg vil gerne slippe for at have en PC tændt konstant, både til streaming til musik og video. Derfor har jeg brug for en netværks hdd der streamer musik/video.

Den oplagte mulighed her er en NAS diskstation, så vidt jeg kan forstå. Jeg er dog i tvivl om det er overkill, da jeg aldrig kommer til at bruge de avancerede funktioner (som hjemmesidehosting, ftp-server etc). Findes der en simplere måde at koble en hdd på sit netværk?

Kan Tvix HD M-4000P/M-4100SH/M-5100SH/M-3100U med hdd eller Rapsody N35 fungere som streaming server og netværks-hdd også? Der står fx at Rapsody har NDAS, men understøtter det også streaming? Og kan Squeezebox finde ud af at snakke med dem?  Er der nogen alvorlige ulemper ved den løsning (hvis det virker) frem for en NAS løsning?

Synology DS-106 lyder rigtig – men måske larmer den for meget? PC Planet har klaget over det i en anmeldelse maj 2007, men omvendt er der nogen der snakker om, at det har handlet om defekte blæsere, som er blevet udskiftet gratis. Den skal nok stå under sofaen, så medmindre den virkelig larmer er det næppe et problem (medmindre den skal agere printserver også, så bliver den nødt til at stå ved arbejdsbordet).
Alternativet er Qnap, men hvordan fungerer squeezebox med Twonky? Er Synology bedre/værre på det punkt?

Jeg har også lige et par dumme spørgsmål til sidst:
Skal en NAS diskstation kobles til en router eller kører det trådløst?
Og er IDE hdd godt nok eller har man brug for SATA?

På forhånd tak for hjælpen!


Redigeret af Maxxor - 10-Juni-2007 kl. 18:34
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 09:28
Lidt til musikken: Squeezebox er ikke UPnP og fungerer derfor ikke med Twonky, men kun med klemmeboksens egen server (Slimserveren). Dermed er det også lidt tricky at få en NAS i spil, hvis man selv skal installere serveren. Men jeg tror, at Hifi Hammeren på et tidspunkt solgte en pakke bestående af en NAS (Qnap?) med Slimserveren præinstalleret + Squeezebox.

Tilslut NAS'en til den trådløse router.

kris

 
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 10:10

Hej Maxxor
Der er skrevet utallige artikler om disse emner - jeg tror ikke der findes den "rigtige" løsning, men jeg kan da fortælle hvad jeg har gjort.

Musik : ROKU Soundbridge med 2 aktive højttalere på (Event TR6)
Streamer musik fra min ene NAS box som kører Firefly media server. Internet radio kører direkte over routeren. Dette kører trådløst. Fungerer 100% uden udfald.

Video og foto : Pinnacle Showcenter 200 (WIFI). På min anden NAS boks kører der så både OXYL (oxyl.de) og TwonkyVision. Begge kan streame film, musik, foto og OXYL har lidt flere features med internet m.m.

NAS : Linkstation LS2. Hacked Linux FW

Grunden til at jeg har 2 er for at kunne eksperimentere. Der er kommet en ny LS PRO som er noget kraftigere. Den vil kunne trække både musik og film.

Alt kører trådløst pg NAS boksen sidder direkte i routeren.

Når det hele kører er det en super stabil løsning - om den opfylder alle dine ønsker er jeg lidt i tvivl om. Har ikke kigget så meget på codecs delen til video men den har stort set spillet det meste jeg har fodret den med.

Det smarte ved NAS løsningen er at man har en god stabil løsning som ikke koster ret meget (Heller ikke strømforbrug). Det kræver dog lidt linux snille at få det op og køre.

Man vil kunne finden en anden boks til musikken, squeezeboks sw kan godt installeres på NAS boksen og samkøre med fx TwonkyVison til videodelen. Jeg har dog set en Linkstation PRO blive "smadret" ved en update så det kræver mere end almindelig god linux snilde at få den i live igen.

Måske skulle man til at sælge disse bokse klartgjort med sw ! Der er efterhånden mange som gerne vil have et setup som dig men som mener det er for kompliceret.

Spørg gerne løs.

God fornøjelse.

Karsten

Pinnacle Soundbridge, Pinnacle Showcenter, 2 * LS2 250GB NAS, Firefly Media Server, Twonkyvision, Samsung LE40M71B
Til top
Maxxor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2007
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 12:31
Tak for svarene!

NAS lyder helt sikkert som det mest fleksible og fremtidssikrede. Men det ville unægteligt være rart at få sw præinstalleret, hvis det er så besværligt. Det afgørende må i givet fald være at vælge en box, som fungerer godt sammen med slimserveren - det lyder som om video-streaming skaber færre konflikter?

Jeg overvejede i øvrigt at få en videoafspiller med hdd for at sikre stabilitet i videoafspilning, og så bare overføre filerne til den, når de skal afspilles, men det lyder som om det ikke er strengt nødvendigt.

Men det ville vel mindske mit behov for at installere sw på NAS boksen, ikke? Så skulle det kun være slimserveren til at afvikle musik, mens video afvikles lokalt fra multimediaplayeren efter trådløs overførsel til dens hdd.

/Max
Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 13:21

Bare husk at slimserver og squeezebox hører sammen. Du kan ikke benytte andre produkter sammen med dem. Boksen er dog rigtig lækker og det er nemt at installere !

Videoafspillere med HDD som du bare kan overføre film til findes der vist ikke mange af men det er der nok andre herinde som ved mere om. Det lyder lidt som en kiss du skal have fat i. Ikke en løsning jeg ville bruge.

Jeg bruger en standard HDD optager (Pioneer) som "videomaskine" og til at afspille dvd film på. AVI m.m streames som sagt fra NAS'en via SC200. DLINK laver vist også en lækker wifi medie streamer.

 

Pinnacle Soundbridge, Pinnacle Showcenter, 2 * LS2 250GB NAS, Firefly Media Server, Twonkyvision, Samsung LE40M71B
Til top
Maxxor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2007
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 15:03
Nej, Kiss har jeg læst for meget dårligt om... Jeg overvejer som sagt en Tvix eller en Rapsody, som begge kan udvides med hdd, som svjf kan tilgå og tilgås via netværket.

Jeg er skam også stadig tændt på at spille film fra NAS'en over wifi! Har bare læst flere, der klager over udfald + at jeg er i tvivl om jeg kan finde ud af at sætte medieserveren op (har aldrig rodet med linux), så derfor tænkte jeg at en simplere løsning måske var vejen frem.

Men nu er jeg i hvert fald med på, at slimserver og squeezebox er uadskillelige - så handler det bare om at sørge for at NAS'en understøtter slimserver. De anbefaler jo selv Infrant ReadyNAS, men den er ret dyr. Hifi-hammeren har sampakket Qnap med squeezebox, så den må også kunne. Hvad med Synology?
Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 15:27

Udfald har jeg ikke.

Linkstation PRO koster ca (edbpriser):

250GB : 1391,-
320GB : 1738,-
500GB : 2337,-
750GB : 4344,-

7200rpm SATA

Du kan læse mere om den her : linkstationwiki.net under LSPRO (ARM9)

Jeg har ikke erfaring med de andre NAS produkter desværre.

Pinnacle Soundbridge, Pinnacle Showcenter, 2 * LS2 250GB NAS, Firefly Media Server, Twonkyvision, Samsung LE40M71B
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Maxxor Maxxor skrev:

Nej, Kiss har jeg læst for meget dårligt om...

En del af det er sikkert rigtigt
Jeg har dog kun gode erfaringer med min VR558 300GB sammen med min NSLU2. Jeg har to diske tilknyttet NAS'en og jeg spiller film dén vej. Det kører som regel fint, men jeg vil ikke anbefale at satse på højere bitrates end i omegnen af 5 - 6 Mb/s.

En meget prisbillig løsning til film, som man ikke skal bortdømme! Når Kiss'en fungerer som min, overskygger den de fleste andre produkter på markedet At den ikke kan multitaske er dog yderst pinligt Den mgl digitale tuner kan jeg så leve med


Oprindeligt skrevet af Maxxor Maxxor skrev:

Hvad med Synology?

Ja, det spørger jeg også om! Jeg er på vej bort (eller videre) fra min løsning, som kun kan fungere som filserver med usb-diske.
Jeg ville gerne have en løsning, som ikke bruger for megen energi og kan fungere i vores netværk som almen storage samtidig med, at den kan fungere som iTunes-server til pc'erne:




Den kan også fungere som printserver for familiens pc'er:



Dit punkt 2 med krav om skærmkabel tilknyttet din NAS peger, som du selv er inde på, i retning af en pc-løsning, hvor Synology nok kan løse resten af dine problemer...

Venligst
Søren
Til top
Maxxor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2007
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2007 kl. 08:32

Jeg er kommet lidt videre siden sidst.

Mht. Nas hælder jeg lidt til Qnap fra hifi-hammeren, simpelthen fordi den kan fås præinstalleret med slimserver (som squeezebox kræver). Jeg har aldrig rodet med linux før, og da jeg skulle sætte mit trådløse netværk op, tog det en evighed. Jeg synes dog 2900 kr inkl 320 gb SATA disk er ret dyrt, må jeg indrømme...

Mht. filmafspiller står det lige nu mellem Tvix 4000 og Rapsody N35. Sidstnævnte skulle være lidt nemmere at bruge som netværksdisk, og jeg hælder til trods alt at afspille film fra en lokal disk frem fra netværksstreaming, for at undgå udfald og problemer af nogen art. Plusat den løsning sparer mig for at skulle rode med at installere twonky eller lignende sammen med slimserveren.

Jeg er dog i tvivl, om de begge lever op til mine formatkrav, og ikke mindst hvor gode de er til at opdatere deres firmware ift. nye codecs. Nogen erfaringer (eller rygter)?

Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2007 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Maxxor Maxxor skrev:

Jeg er kommet lidt videre siden sidst.

Mht. Nas hælder jeg lidt til Qnap fra hifi-hammeren, simpelthen fordi den kan fås præinstalleret med slimserver (som squeezebox kræver). Jeg har aldrig rodet med linux før, og da jeg skulle sætte mit trådløse netværk op, tog det en evighed. Jeg synes dog 2900 kr inkl 320 gb SATA disk er ret dyrt, må jeg indrømme...

Mht. filmafspiller står det lige nu mellem Tvix 4000 og Rapsody N35. Sidstnævnte skulle være lidt nemmere at bruge som netværksdisk, og jeg hælder til trods alt at afspille film fra en lokal disk frem fra netværksstreaming, for at undgå udfald og problemer af nogen art. Plusat den løsning sparer mig for at skulle rode med at installere twonky eller lignende sammen med slimserveren.

Jeg er dog i tvivl, om de begge lever op til mine formatkrav, og ikke mindst hvor gode de er til at opdatere deres firmware ift. nye codecs. Nogen erfaringer (eller rygter)?

Jeg syntes ikke helt jeg kan finde frem til den Qnap fra hifi-hammeren med præinstalleret slimserver som du omtlaer! Har du et link?

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2007 kl. 09:00

I en periode solgte de i hvert fald Qnap med slim'en præinstalleret (og i sampak med Squeezebox) - så mon ikke de stadig kan gøre det, hvis man be'r dem om det? (uanset det vist ikke fremgår af hjemmesiden længere).

kris 

Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
Maxxor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2007
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2007 kl. 09:35
Det står nede ved den box, hvor man vælger om man vil have en disk med Qnapen:
Mulige Valg:
Harddisk inkl. Slimserver: < name="id[6]">< value="17">Barracuda 7200.10 SATA 320Gb (+DKK 889,00 )< value="19">Barracuda 7200.9 SATA 400Gb (+DKK 1.152,00 )< value="18">Barracuda 7200.10 SATA 250Gb (+DKK 858,00 )< value="20">Barracuda 7200.9 SATA 500Gb (+DKK 1.526,00 )< value="4">Ingen

Det er altså på den disk, slimserver bliver præinstalleret (derfor 2000 for dimsen + 900 for hdd oven i)

/Max


Redigeret af Maxxor - 14-Juni-2007 kl. 09:36
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu