recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereo og surround i samme setup, er det muligt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereo og surround i samme setup, er det muligt?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stereo og surround i samme setup, er det muligt?
    Sendt: 07-Februar-2024 kl. 16:14
Halløj,

Lidt baggrund.
Lige nu har vi et surround setup i stuen med noget Denon receiver, Classic effektforstærkere og DLS højttalere. Det har vi været rigtig glade for til film og andet surround sound. Planen er at udvide det med en UHD BD afspiller, og en netværksafspiller der understøtter streaming fra Tidal. Den sidste "dims" bliver tilføjet fordi vi (især jeg) er begyndt at lytte rigtig meget til musik igen, og her er jeg ikke helt tilfreds med lyden. Så jeg tænkte om det er muligt at introducere en stereo forstærker ind i mixet.

Mine tanker.
For tiden prøver jeg forskellige integreret stereo forstærkere, med fronterne fra surround setuppet og prøver nogle andre højttalere også, for at finde ud af hvilke kombi jeg bedst kan li'. I den forbindelse tænker jeg om det er en god løsning, at smide en integreret stereo forstærker mellem surround receiveren og effektforstærkeren til fronterne. Så vil jeg slutte frontkanalerne fra surround receiveren, men også netværksafspilleren, til den integrerede stereo forstærker. Det føles ikke som den rigtige løsning. jeg forestiller mig, at der bliver nogen med volumen der driller og bliver en irritation, og måske der også bliver forskel på lyden mellem fronterne og resten af højttalerne.

Mit spørgsmål.
Er der en god løsning til dette? Kan man få sådan en "kilde-skifter", som effektforstærkeren kan sluttes til i output, og forskellige receivere og forstærkere osv. i input? Den skal ikke gøre andet end at skifte mellem inputs, og koble det sammen med output, uden ellers at røre ved signalet.

Mange tak for jeres tid. Smile


Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 16:21
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 16:27
Do'h! Jeg kunne selvfølgelig også have søg på nettet først. Ouch
Kan se det hedder en audio switch box, og det kan også fås til højttalere.

Så lad mig spørge om i har erfaring med sådan noget, og hvad jeres oplevelser er.

Findes der måske en endnu bedre løsning? Måske surround receiveren allerede har sådan en funktion, hvor den bare kan videregive signalet uden at pille ved det?


Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 16:33
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 17:16
fra din anden tråd ved jeg du vil have en Atmos reciver og der er efterhånden en del musik i Atmos
Men når man er vant til stereo skal man godt nok vende sig til Atmos. Men det kan noget
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

fra din anden tråd ved jeg du vil have en Atmos reciver og der er efterhånden en del musik i Atmos
Men når man er vant til stereo skal man godt nok vende sig til Atmos. Men det kan noget
Haha, den tid, den sorg. Big smile

Lytter mest til rock og pop fra sent 70'erne og 80'erne og start 90'erne. Typisk noget remastered, og det bliver igennem Tidal (lossless - flac), derfor netværksafspilleren. Kunne ikke forestille mig det kommer i Dolby Atmos, og kunne ikke forestille mig det lyder specielt godt i Dolby Atmos. Men man skal aldrig sige aldrig, som de siger. LOL

Men med en receiver der understøtter Dolby Atmos, burde det kunne lade sig gøre på en eller anden måde, hvis det bliver en ting for mig. Big smile

Nogen der kan anbefale en god RCA switch?
Lige nu er jeg hooked på denne
https://elektronik-lavpris.dk/p122327/bn206410-analog-hifi-signalswitch-5-1-sort/


Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 17:48
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 18:51
Køb en god forstærker med Home theater input (HT).
Eksempelvis den Hegel du selv linkede til.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 18:55
der er også kommet noget gammel rock i Atmos
Rocket man med Elton John er meget vellykket 
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Køb en god forstærker med Home theater input (HT).
Eksempelvis den Hegel du selv linkede til.
Klaus, lige nu svømmer jeg ikke i penge, og det kommer jeg nok egentlig aldrig til. LOL
Sagt på en anden måde, med en lille ny, og med udsigt til minimum én mere, så bliver jeg nødt til at prioritere lidt anderledes, end hvad jeg er vant til. Smile
Desuden kunne jeg godt tænke mig, at den integrerede stereo forstærker ikke også farver signalet, når nu både surround receiveren og effektforstærkeren også gør det (i det mindste har jeg samme effektforstærker foran alle 3 fronter).


Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

der er også kommet noget gammel rock i Atmos
Rocket man med Elton John er meget vellykket
Okay, det må da lige prøves med en kommende Dolby Atmos egnet receiver. Smile
Kan man streame sådan noget, og i så fald er det vel lossy?
Måske Tidal har det i lossless?


Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 19:14
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 19:50
Nu skriver du ikke hvilken Denon der bruges, men kan vel bruges som forforstærker, og dermed spille stereo via effektforstærkerne. 
Jeg forstår ikke, hvorfor du vil indsætte endnu en forstærker i lydkæden. Du har fronthøjttalere, effekter til fronterne, og en Denon receiver. Hvis det er sat rigtigt op, vil stereovalg på Denon gengives via fronter der trækkes af effektforstærker, og dermed bliver Denon “blot” forforstærker. Kig måske på en anden effektforstærker, det vil også kunne ændre lydprofilen. Det kan også være, at en ny/nyere receiver, kan tilføje noget bedre, hvis forforstærker delen i anden model lyder bedre.

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu skriver du ikke hvilken Denon der bruges, men kan vel bruges som forforstærker, og dermed spille stereo via effektforstærkerne. 
Jeg forstår ikke, hvorfor du vil indsætte endnu en forstærker i lydkæden. Du har fronthøjttalere, effekter til fronterne, og en Denon receiver. Hvis det er sat rigtigt op, vil stereovalg på Denon gengives via fronter der trækkes af effektforstærker, og dermed bliver Denon “blot” forforstærker. Kig måske på en anden effektforstærker, det vil også kunne ændre lydprofilen. Det kan også være, at en ny/nyere receiver, kan tilføje noget bedre, hvis forforstærker delen i anden model lyder bedre.
Nu tjekkede jeg endelig... det er en AVR-3808. Det virker også sådan som du beskriver det når jeg sætter stereo på, og Denon'en automatisk skifter til stereo. Men jeg synes, at den NAD C 326BEE, som jeg lige har købt brugt (og som stadig stinker af røg), lyder bedre, også igennem samme effektforstærkere. Så ja, det er jo nok forforstærker-delen i Denon'en jeg ikke bryder mig om, i stereo. Men jeg har ikke hørt en surround receiver, i den prisklasse, der lyder helt lige så godt, som en stereo forstærker. Derfor vil jeg gerne introducere en budgetvenlig stereo forstærker til setuppet. Og jeg kunne godt tænke mig at surround receiveren ikke skal igennem stereo forstærkeren, og ej hellere omvendt, at stereo forstærkeren skal igennem surround receiveren (det giver nok mindst mening), for at ende i effektforstærkeren, og derfra til højttalerne. Dette skyldes at jeg gerne vil undgå at farven hhv. surround- og stereosignalet mindst muligt. Samtidig vil jeg gerne kunne skifte mellem surround receiveren og stereo forstærkeren uden at skulle skifte kilde manuelt/fysisk (whatever you wanna' call it) bag på effektforstærkeren.

Men du har nok ret i, at en stereo forforstærker, sammen med en rca swtich, er en bedre løsning, end en integreret stereo forstærker.
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2024 kl. 07:58
tidal og Apple Music har Atmos 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2024 kl. 09:13
Har du valideret, at dét du ikke er tilfreds med i stereo skyldes surroundreceiveren? Bare inden du forsøger at løse et problem som egentligt ikke er problemet Smile

Redigeret af Jonas_h - 08-Februar-2024 kl. 09:13
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2024 kl. 09:21
Din AVR model er ca. 15 år gammel så vidt jeg kan se. Der er sket meget mht. stereo i AVR i de sidste år. Jeg har selv en Denon X6700H, og bruger den både til film og musik i stereo. Den er så også i den dyrere ende. 

Du kunne måske overveje at skifte din AVR til en nyere model. Evt. brugt. 
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu