recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereo og surround i samme setup, er det muligt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereo og surround i samme setup, er det muligt?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2024 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu skriver du ikke hvilken Denon der bruges, men kan vel bruges som forforstærker, og dermed spille stereo via effektforstærkerne. 
Jeg forstår ikke, hvorfor du vil indsætte endnu en forstærker i lydkæden. Du har fronthøjttalere, effekter til fronterne, og en Denon receiver. Hvis det er sat rigtigt op, vil stereovalg på Denon gengives via fronter der trækkes af effektforstærker, og dermed bliver Denon “blot” forforstærker. Kig måske på en anden effektforstærker, det vil også kunne ændre lydprofilen. Det kan også være, at en ny/nyere receiver, kan tilføje noget bedre, hvis forforstærker delen i anden model lyder bedre.
Nu tjekkede jeg endelig... det er en AVR-3808. Det virker også sådan som du beskriver det når jeg sætter stereo på, og Denon'en automatisk skifter til stereo. Men jeg synes, at den NAD C 326BEE, som jeg lige har købt brugt (og som stadig stinker af røg), lyder bedre, også igennem samme effektforstærkere. Så ja, det er jo nok forforstærker-delen i Denon'en jeg ikke bryder mig om, i stereo. Men jeg har ikke hørt en surround receiver, i den prisklasse, der lyder helt lige så godt, som en stereo forstærker. Derfor vil jeg gerne introducere en budgetvenlig stereo forstærker til setuppet. Og jeg kunne godt tænke mig at surround receiveren ikke skal igennem stereo forstærkeren, og ej hellere omvendt, at stereo forstærkeren skal igennem surround receiveren (det giver nok mindst mening), for at ende i effektforstærkeren, og derfra til højttalerne. Dette skyldes at jeg gerne vil undgå at farven hhv. surround- og stereosignalet mindst muligt. Samtidig vil jeg gerne kunne skifte mellem surround receiveren og stereo forstærkeren uden at skulle skifte kilde manuelt/fysisk (whatever you wanna' call it) bag på effektforstærkeren.

Men du har nok ret i, at en stereo forforstærker, sammen med en rca swtich, er en bedre løsning, end en integreret stereo forstærker.
Du komplicerer noget der kan laves enkelt. Du skal have en stereoforstærker med hometheater input tilsluttet efter din surroundforstærker. Dine surround kilder tilsluttes surroundforstærker. Og dine stereo kilder tilsluttes stereoforstærker

Når du bruger surround er stereoforstærker din effektforstærker.

Og når du hører stereo er det kun din stereoforstærker der er tændt.

Du behøver ingen omskifter til højttalerne eller til forstærkerne. Setuppet er enkelt og klar til brug.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2024 kl. 17:52
Jeg har også både surround og stereo. Du skal have en surr. reciever med PRE OUT FRONT. Og derefter en stereo forstærker med - og her er problemet så med navnet - "home theater bypass" eller hvad producenten vælger at kalde det :-O  En knap/funktion som gør stereoforstærkeren bliver en effektforstærker (volume osv. sættes ud af funktion), der så driver fronterne og din surr. receiver har så de andre kanaler. 
Det styres så fra tv/surr. receiver. Og når du vil spille musik, slukkes tv/surr. og på stereoforstærkeren trykker du på "HTB" knappen og du spiller nu på den, UDEN dårlig indflydelse fra noget surround. REN stereo :) 
Svært at forklarer. Nemt at bruge :-) Som Munch også skriver. 

På feks. Denon PMA1500/2000AE hedder det Power Amp Direct. Og surr. AVR-X3xxx kan bruges og op efter i model. Ikke nedefter desværre. 


Redigeret af Mr. Claude - 08-Februar-2024 kl. 17:55
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 01:39
Mange tak for inputs indtil videre. Keep'em comin' Smile

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du valideret, at dét du ikke er tilfreds med i stereo skyldes surroundreceiveren? Bare inden du forsøger at løse et problem som egentligt ikke er problemet Smile 
Yes. Smile
Har koblet et par forskellige stereo forstærkere (Cambridge Audio, 3 NAD'er, Onkyo, Pioneer, alle med pre out) på effektforstærkeren, og i mine ører er der ret stor forskel mellem dem og min surround receiver (til stereo forstærkernes fordel). Smile


Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Din AVR model er ca. 15 år gammel så vidt jeg kan se. Der er sket meget mht. stereo i AVR i de sidste år. Jeg har selv en Denon X6700H, og bruger den både til film og musik i stereo. Den er så også i den dyrere ende. 

Du kunne måske overveje at skifte din AVR til en nyere model. Evt. brugt.
Jeg skal også have skiftet den ud med en der, som minimum, understøtter Dolby Atmos (måske noget DTS:X), og hvis budgettet rækker, må den også gerne have eARC. Men det bliver slet ikke i X6700H-prisklassen. Ouch
Har kigget lidt på en X4100W, en X3300W og en X3500H, og en Onkyo TX-RZ800. Jeg tvivler dog stadig på de kan spille stereo lige så godt som en god budgetvenlig stereo forstærker kan. Smile


Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Du komplicerer noget der kan laves enkelt. Du skal have en stereoforstærker med hometheater input tilsluttet efter din surroundforstærker. Dine surround kilder tilsluttes surroundforstærker. Og dine stereo kilder tilsluttes stereoforstærker

Når du bruger surround er stereoforstærker din effektforstærker.

Og når du hører stereo er det kun din stereoforstærker der er tændt.

Du behøver ingen omskifter til højttalerne eller til forstærkerne. Setuppet er enkelt og klar til brug-
Den løsning ville jeg gerne gå med hvis jeg... 1. kunne finde en der matcher mine effektforstærkere i lyd (Classic 8.0b) så mine fronter og center kan matches i lyd, ved surround, og... 2. kunne finde en til max. 1.500 kr. De stereo forstærkere jeg har prøvet, er nogle gamle nogle der koster under 1.000 kr. (men synes som sagt de har en federe lyd end surround receiveren, i stereo). Desuden bruger jeg de 3 effektforstærkere som monoblokke til fronterne og centeren, og det vil jeg gerne blive ved med. Smile


Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg har også både surround og stereo. Du skal have en surr. reciever med PRE OUT FRONT. Og derefter en stereo forstærker med - og her er problemet så med navnet - "home theater bypass" eller hvad producenten vælger at kalde det :-O  En knap/funktion som gør stereoforstærkeren bliver en effektforstærker (volume osv. sættes ud af funktion), der så driver fronterne og din surr. receiver har så de andre kanaler. 
Det styres så fra tv/surr. receiver. Og når du vil spille musik, slukkes tv/surr. og på stereoforstærkeren trykker du på "HTB" knappen og du spiller nu på den, UDEN dårlig indflydelse fra noget surround. REN stereo :) 
Svært at forklarer. Nemt at bruge :-) Som Munch også skriver. 

På feks. Denon PMA1500/2000AE hedder det Power Amp Direct. Og surr. AVR-X3xxx kan bruges og op efter i model. Ikke nedefter desværre.

Se svarene ovenfor. Smile

Redigeret af HessiDude - 09-Februar-2024 kl. 02:09
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 08:54
" 2. kunne finde en til max. 1.500 kr. De stereo forstærkere jeg har prøvet, er nogle gamle nogle der koster under 1.000 kr. "

Ja, selvfølgelig bliver det svært når løsningen skal være nærmest gratis. 
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 09:40
Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?
Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?
Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.
Er det nu også rigtigt?
En Denon har i opsætningen mulighed for LFE+MAIN, dette sender alle lave frekvenser til sub, hvor grænsen defineres af crossover indstilling. Så du kan sende signal til sub, også ved brug af stereo.
Men som Munch skriver, vil store nok gulvhøjttalere og en passende/kraftig forstærker,  ikke umiddelbart have glæde af en sub.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?

Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.

Er det nu også rigtigt?
En Denon har i opsætningen mulighed for LFE+MAIN, dette sender alle lave frekvenser til sub, hvor grænsen defineres af crossover indstilling. Så du kan sende signal til sub, også ved brug af stereo.
Men som Munch skriver, vil store nok gulvhøjttalere og en passende/kraftig forstærker,  ikke umiddelbart have glæde af en sub.
det kommer helt an på rummet og lytte positionen
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?
Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.
Er det nu også rigtigt?
En Denon har i opsætningen mulighed for LFE+MAIN, dette sender alle lave frekvenser til sub, hvor grænsen defineres af crossover indstilling. Så du kan sende signal til sub, også ved brug af stereo.
Men som Munch skriver, vil store nok gulvhøjttalere og en passende/kraftig forstærker,  ikke umiddelbart have glæde af en sub.
Hvordan vil du så nå Sub fra Stereo forstærker, når den sidder sidst i kæden?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?
Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.
Er det nu også rigtigt?
En Denon har i opsætningen mulighed for LFE+MAIN, dette sender alle lave frekvenser til sub, hvor grænsen defineres af crossover indstilling. Så du kan sende signal til sub, også ved brug af stereo.
Men som Munch skriver, vil store nok gulvhøjttalere og en passende/kraftig forstærker,  ikke umiddelbart have glæde af en sub.
Hvordan vil du så nå Sub fra Stereo forstærker, når den sidder sidst i kæden?
Se mit første indlæg, hvor der beskrives, hvad surround enhed bruges som i et stereosetup.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?
Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.
Er det nu også rigtigt?
En Denon har i opsætningen mulighed for LFE+MAIN, dette sender alle lave frekvenser til sub, hvor grænsen defineres af crossover indstilling. Så du kan sende signal til sub, også ved brug af stereo.
Men som Munch skriver, vil store nok gulvhøjttalere og en passende/kraftig forstærker,  ikke umiddelbart have glæde af en sub.
Hvordan vil du så nå Sub fra Stereo forstærker, når den sidder sidst i kæden?
Se mit første indlæg, hvor der beskrives, hvad surround enhed bruges som i et stereosetup.
Jeg tror vi snakker om forskellige opsætninger. Udgangspunktet for mit svar var spørgsmålet fra kamajoka. Han spørger om hvordan Sub integreres i et setup med SR forstærker + Stereoforstærker med Hometheater. 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?

Hvis din stereo (for)forstærker har sub-udgange, kan du bruge en switch box til det også, men det giver så 2 dimser at skifte på. Men her tror jeg det ville give mere mening som de andre foreslår, sæt (for)forstærkeren efter surround receiveren. Og så kan du sætte surround receiveren til at sub'erne skal spille med i stereo. Smile

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.
Haha - gid alle havde penge og plads til store og gode højttalere, gerne med minimum 8" basenheder. LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu