recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømforbrug på receiver/forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Strømforbrug på receiver/forstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Strømforbrug på receiver/forstærker
    Sendt: 13-Januar-2014 kl. 15:39
Måske et dumt spørgsmål, men prøver alligevel:

Hvis jeg hører musik, så formoder jeg, at hvis jeg skruer højt op, så sluger den flere watt fra lysnettet end ved lav styrke?
Er det korrekt?

I fald af det er, hvis jeg hører musik fra iPad, og jeg skruer iPad helt op, og så skruer ned på forstærker, så vi, det bruge mindre strøm, end tilsvarende lydniveau, hvor forstærker er skruet godt op og iPad ned?

Jeg ved det ikke batter på elmåleren, men bare en tanke som jeg ikke har kunnet få ud af min hoved.

Jeg har ikke en elmåler, så jeg kan efterprøve min teori.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2014 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Måske et dumt spørgsmål, men prøver alligevel:

Hvis jeg hører musik, så formoder jeg, at hvis jeg skruer højt op, så sluger den flere watt fra lysnettet end ved lav styrke?
Er det korrekt?

Ja.

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

 I fald af det er, hvis jeg hører musik fra iPad, og jeg skruer iPad helt op, og så skruer ned på forstærker, så vi, det bruge mindre strøm, end tilsvarende lydniveau, hvor forstærker er skruet godt op og iPad ned?

Nej. Det der trækker noget er hvor mange watt du i sidste ende skal levere. Du kan i forsimplet form se sådan på det, at hvis du teoretisk skal levere 100 watt til højttaleren, så er det ret lige meget for strømforbruget om du starter med 0,1 watt eller 0,01 watt. Og hvis du endelig i teorien ville være SÅ meget flueknepper, så har du jo bare brugt strømmen henne i iPad'en i stedet for.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2014 kl. 19:23
Så man kan sige at samme lydniveau koster samme strøm uanset hvordan lydniveauet dannes. Altså det er lige meget om receiveren står på -2db eller -42 dB hvis lydniveauet på højttalerne er det samme?
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2014 kl. 20:50
Ja
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2014 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Ja


Formoder det er ja til:
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Så man kan sige at samme lydniveau koster samme strøm uanset hvordan lydniveauet dannes. Altså det er lige meget om receiveren står på -2db eller -42 dB hvis lydniveauet på højttalerne er det samme?


Tak for jeres svar. Ikke at jeg forstår hvorfor, men min nysgerrighed er blevet tilfredsstillet for denne gang
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2014 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

I fald af det er, hvis jeg hører musik fra iPad, og jeg skruer iPad helt op, og så skruer ned på forstærker, så vi, det bruge mindre strøm, end tilsvarende lydniveau, hvor forstærker er skruet godt op og iPad ned?
Det er faktisk omvendt. Du skal sende et lille signal ind i forstærkeren, for at spare strøm i de/t første forstærkerkredsløb. Det afhænger så af konstruktions typen af forforstærkerdelen om der så spares noget strøm i den del. Men det er virkelig så lidt at der spares, at det ikke er det rigtigt udtryk at bruge. Det er ikke det at forstærke signalet der kræver strømen, det er de store spændinger og strømme i udgangs der er den helt store synder. Har du en surround receiver bruger den gladeligt 100 watt bare for at være tændt.  Sluk du din forstærker et sekund før i stedet for.


Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Jeg har ikke en elmåler, så jeg kan efterprøve min teori.
Du vil ikke kunne måle det alligevel, der er for lille forskel.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2014 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Har du en surround receiver bruger den gladeligt 100 watt bare for at være tændt.  Sluk du din forstærker et sekund før i stedet for.



Haha, point taken, forstår hvornlidt det drejer sig om, men var skam heller ikke derfor, men mere bare om min teori passede.

Har altid enhederne til at køre højt, for ellers enheder det galt når jeg skifter kanal :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2014 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Hvis jeg hører musik, så formoder jeg, at hvis jeg skruer højt op, så sluger den flere watt fra lysnettet end ved lav styrke?
Er det korrekt?


Ja


Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:


I fald af det er, hvis jeg hører musik fra iPad, og jeg skruer iPad helt op, og så skruer ned på forstærker, så vi, det bruge mindre strøm, end tilsvarende lydniveau, hvor forstærker er skruet godt op og iPad ned?


Forstærkeren bruger en masse effekt til at pumpe effekt ud i højttalerne. Den brugte effekt der er lige stor om du har et højt eller lavt niveau på linjesignalet ind i forstærkeren. Det er stadigvæk højttaleren der skal drives til samme lydniveau og dermed skal samme effekt bruges.

Et volumenpotmeter i en forstærker er faktisk ikke en forstærkerregulering, men en attenuator. Det vil sige at linjesignalet der kommer fra din "afspillerdims" bliver dæmpet i mindre eller højere grade, inden det sendes sendes videre til effektforstærkeren (som altid har fast forstærkning).

Så i bund og grund er det kun "afspillerdimsens" effektforbrug der kan variere. Skruer du helt op for afspilleren, skal den bruge en lille bitte bitte mere effekt til at overføre signalet til forstærkeren, end, hvis det er med lavt niveau og du har skruet helt op på forstærkeren.

Men det er så forsvindende lille et effektforbrug, så du næppe kan mærke nogen forskel.

Ergo: Det bruger lige meget/lidt strøm uanset, hvad du gør.
Er du bekymret for strømforbrug, så køb en akustisk guitar og spil din egen økologiske musik - det koster ingen strøm ;-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2014 kl. 23:28
Den elektriske guitar uden forstærker klarer det glimrende ;-)

Er ikke bange for strømforbruget, hvis det ikke var pga utroligt mange gange statiske billeder var skærmen også skiftet ud med plasma. Nogen skal jo holde kraftværkerne kørende :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu