recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer brummmer. Kan den gøres trådløs?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer brummmer. Kan den gøres trådløs?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Subwoofer står i stuen. Receiver, Apple TV og router står i kælderen. Alle højttalerkabler er trukket i særskilte tomrør direkte til kælder. Så hvis jeg flytter receiver, skal der trækkes nye højttalerkabler
At flytte reciever op i nærheden af subwoofer er den bedste løsning. Reciever kan stå i en reol under TV, så skal der kun bruges 2x3 m højttalerkabel og 3 m subwooferkabel. Ideen med at ha den i kælderen er underlagt for mange problemer.


Redigeret af Munch - 08-Marts-2023 kl. 18:47
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Subwoofer står i stuen. Receiver, Apple TV og router står i kælderen. Alle højttalerkabler er trukket i særskilte tomrør direkte til kælder. Så hvis jeg flytter receiver, skal der trækkes nye højttalerkabler
At flytte reciever op i nærheden af subwoofer er den bedste løsning. Reciever kan stå i en reol under TV, så skal der kun bruges 2x3 m højttalerkabel og 3 m subwooferkabel. Ideen med at ha den i kælderen er underlagt for mange problemer.
Det ville være godt men kan ikke lade sig gøre da højttalerkabler er skjult i væggen gennem tomrør
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Kan denne bruges som filter?

Absolut ikke


Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Alternativt denne og blot bruge den ene?

Måske, det kommer helt og holdent an på, hvad din støjkilde er.

Hvad har du gjort for at fejlsøge på det?


Klaus

Har ikke gjort noget særlig for at fejlsøge. Det er meget besværligt at skifte kabel, så hvis det er fejlen, vil jeg næsten hellere lave noget trådløst. Jeg ved heller ikke hvordan jeg skal finde min støjkilde
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 19:57
Bare en idé og for at evt. udelukke et andet fænomen som kan give brum f.eks. fra kabel tv.

Nu da i har rykket rundt tingene, og hvis du evt. har et tv som er tilsluttede til noget kabel tv og som også har forbindelse til receiveren, så prøv lige at trække dit antenne kabel ud af tv-et.

Trådløs kan absolut være en rigtig god løsning, hvis man ikke kan finde kilden til brum.




Redigeret af Potter - 08-Marts-2023 kl. 19:58
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Jeg ved heller ikke hvordan jeg skal finde min støjkilde

Ved at fejlsøge.
Allerbedst med en smule værktøj.


Er der altid brum, eller er det periodisk?
Er subwoofer og forstærker forsynet fra samme gruppe (samme sikring i din eltavle)?
Er subwoofer og/eller forstærker koblet til en stikkontakt med jord?

Først piller du signalkablet ud af subwooferen og tvinger den til at tænde - brummer det?

Ja = der er noget galt med din subwoofer.
Nej = så går vi videre.

Sæt signalkabel i subwoofer og pil det ud af forstærker. Kortslut stikket nede ved forstærkeren, tving subben til at tænde - brummer det?

Ja = der er noget galt med kablet.
Nej = så går vi videre.

Sæt signalkabel i forstærker, pil ALLE andre kabler fra forstærkeren (også strømkabel) og tving subben til at tænde - brummer det?

Ja = det er fandenme sært - det må vi arbejde videre på!
Nej = så går vi videre.

Sæt et kabel til forstærkeren af gangen, ved hvilket kabel begynder det at brumme?
Start med højttalerkabler, dernæst strøm, eventuelt antennestik, lydkabler og til sidst videokabler.
For hver gang husker du at slukke for strømmen til subben og forstærkeren og tænde igen, når du skal teste.


Klaus (professionel problemknuser)


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 20:25
Tak! Det prøver jeg i morgen eller i weekenden
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Jeg ved heller ikke hvordan jeg skal finde min støjkilde

Ved at fejlsøge.
Allerbedst med en smule værktøj.


Er der altid brum, eller er det periodisk?
Er subwoofer og forstærker forsynet fra samme gruppe (samme sikring i din eltavle)?
Er subwoofer og/eller forstærker koblet til en stikkontakt med jord?

Først piller du signalkablet ud af subwooferen og tvinger den til at tænde - brummer det?

Ja = der er noget galt med din subwoofer.
Nej = så går vi videre.

Sæt signalkabel i subwoofer og pil det ud af forstærker. Kortslut stikket nede ved forstærkeren, tving subben til at tænde - brummer det?

Ja = der er noget galt med kablet.
Nej = så går vi videre.

Sæt signalkabel i forstærker, pil ALLE andre kabler fra forstærkeren (også strømkabel) og tving subben til at tænde - brummer det?

Ja = det er fandenme sært - det må vi arbejde videre på!
Nej = så går vi videre.

Sæt et kabel til forstærkeren af gangen, ved hvilket kabel begynder det at brumme?
Start med højttalerkabler, dernæst strøm, eventuelt antennestik, lydkabler og til sidst videokabler.
For hver gang husker du at slukke for strømmen til subben og forstærkeren og tænde igen, når du skal teste.


Klaus (professionel problemknuser)



Hej Klaus
Nu har jeg sikret min receiver er tilsluttet jord, og har prøvet både at:
Tænde subwoofer uden signalkabel = ingen brummen
Taget signalkabel ud af receiver og sat det i igen = stadig brummen
Sat subwoofer direkte på kablet direkte fra reciever istedet for at bruge forlængelseskablet = brummen
Fandt tilfældigt et kort kabel og satte det i receiver i stedet for det lange = ingen brummen. 
Dermed må det jo være det lange kabel eller forstyrrelse fra andre kabler det er trukket med. 

Kan jeg gøre noget for at fjerne forstyrrelser i kablet eller skal jeg gå efter en trådløs løsning?

Og mange tak for hjælpen indtil videre!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 18:45
Hvordan kan det korte kabel nå?

Trådløs - den vej ville jeg ikke gå.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvordan kan det korte kabel nå?

Trådløs - den vej ville jeg ikke gå.....

Klaus

Min receiver står i kælderen. Så jeg tog subwooferen med i kælderen og tjekkede om den brummede med det kabel
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 18:58
Er det rigtigt forstået at det lange kabel består af to samlet til et med et samleled? Hvis ja så prøv dem af hver for sig. Hvor god kvalitet er samlingen, hvis det forholder sig sådan at kablet er to sat sammen...
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Er det rigtigt forstået at det lange kabel består af to samlet til et med et samleled? Hvis ja så prøv dem af hver for sig. Hvor god kvalitet er samlingen, hvis det forholder sig sådan at kablet er to sat sammen...
Det er desværre rigtig forestået. Jeg har prøvet at sætte den direkte på det lange kabel fra receiver. Der brummer den desværre stadig. 
Kablet er et supra
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2023 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Min receiver står i kælderen. Så jeg tog subwooferen med i kælderen og tjekkede om den brummede med det kabel


Og satte den til strøm et andet sted end normalt.

Du ændrede mindst to variabler - så kan man ikke fejlsøge ordentligt.

Prøv at kig på mit lange indlæg og hver gang der er et spørgsmålstegn er der et spørgsmål der skal svare på, for at lave grundig fjern-fejlfinding.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu