recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer på et lavt budget
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer på et lavt budget

 Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2023 kl. 00:09
Der er en eller anden formel (som jeg ikke kender) hvor man kan regne ud hvor store single subwoofer 2 eller 3 eller f.eks 4 mindre subwoofer svare til og der er 3x8" helt sikkert som en 10" eller større  

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2023 kl. 06:11
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Der er en eller anden formel (som jeg ikke kender) hvor man kan regne ud hvor store single subwoofer 2 eller 3 eller f.eks 4 mindre subwoofer svare til og der er 3x8" helt sikkert som en 10" eller større  


Hvis det var tre aktive 8” svarede det til en 13,8”. Det er simpel arealberegning af en cirkel.
Men da det nu er to slavebasser der sidder i kassen, svarer lyden derfra til cirka en 10” enhed.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2023 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Der er en eller anden formel (som jeg ikke kender) hvor man kan regne ud hvor store single subwoofer 2 eller 3 eller f.eks 4 mindre subwoofer svare til og der er 3x8" helt sikkert som en 10" eller større  


Hvis det var tre aktive 8” svarede det til en 13,8”. Det er simpel arealberegning af en cirkel.
Men da det nu er to slavebasser der sidder i kassen, svarer lyden derfra til cirka en 10” enhed.

Klaus

Ikke helt. Det er det samlede slagvolumen - Såfremtt der er tale om lukke kasser.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2023 kl. 09:31
Eller noget helt tredje!
Da jeg læste om subben, stod der noget om at slavebasser er istedet for porte. Fordi der ikke er plads til porte i de helt små kabinetter. Så er det jo ikke membranareal der kan medregnes. 

Kender det godt, når man er lille vil man gerne være større. En 8” er en bashøjttaler og kan ikke forventes at gå i dybden uden der står minus 6-8 db. Og så er det jo ligemeget!
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2023 kl. 12:06
Subwoofer modtaget

Ligger på ca 75 hz og volumen klokken ca 10 eller lidt i 10, var signalet meget lavt ville jeg have meget ekstra gain at kunne gøre brug af, først started jeg med 50%,klokken 12

Nogen numre for ikke så meget ud af en subwoofer og andre gør

De gode numre er bassen stram og så dyb den nu kan være pga optagelsen (edm) god extension og power, andre optagelser forvrænger den som om man nu kan høre den manglende bas (den der ikke var der uden en subwoofer) og at den måske er optaget med forvrængning eller forholdsvis høj uden at lyder stram,præcis og ren

Det vil klart hjælpe når der spilles højt at have en high pass filter så min studio monitors ikke behøver gå så lang ned i bassen før den falder, subben følger med fronterne uanset hvor højt  jeg spiller eller hvor højt jeg tør spille.


Redigeret af gasolin - 20-April-2023 kl. 13:42
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2023 kl. 19:47
Lidt de samme erfaringer, da jeg fik subwoofer til mine reolhøjttalere.
Først gik det fra venstre og højre reolhøjttaler til subben, fordi jeg havde højttalerkabler i metermål liggende.
Det gav mange meter ledning på gulvet.
Så fik jeg et langt phonokabel til subben og justerede på bias, volumen og fase. Det blev lydbilledet ikke bedre af, men foretrak det lidt mindre kabeltræk som phonokablet gav.
Det skete så efter, jeg skulle finde placering af sub Confused
 

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2023 kl. 23:40
Fik testet med en youtube video og der et dyk i 80-85hz området (testen går op,ned med 5hz intervaller), så crossover på subben blev hævet lidt til ca 80hz og fronterne blev hævet ved 80hz (Kan man nemlig) med 0.5 db.

Da jeg testede subben kunne jeg tydeligt høre den går ned til 35hz så det passer helt som de skriver, der var ikke noget at høre ved 30hz, tror ned til 30hz elelr lige under blir halv dyrt når det ikke skal være på bekostning af lydtrykket, men det gør ikke så meget da subben,basserne jo også skal kunne følge med når der en sjældent gang spilles højt, er meget moderat justeret, så ingen bulder bass eller teenager,logitech thx bas.

De står iøvrigt på en flise der passer perfekt så, så få vibrationer forplanter sig til gulvet 

https://www.definitivetechnology.com/en-us/product/subwoofers/dn8





Redigeret af gasolin - 22-April-2023 kl. 23:53
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2023 kl. 03:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Fnis…….
Matematik og fysik er vidst ikke deres stærke side.
Så er det vist min tur til at fnise...
Fnis.......

Det drejer sig i dette tilfælde ikke om matematik eller fysik, men det gode danske sprog!

Der har sneget sig et "d" for meget ind i din sætning.

Du skulle have brugt "vist" i denne sammenhæng...

Udover dette så er den omtalte subwoofer slet ikke at finde længere, hverken hos AV-Connection eller Pricerunner, så det var sikkert nogle ganske få restmodeller, der var tale om...

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2023 kl. 07:32
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Så er det vist min tur til at fnise...
Fnis.......

Det er okay.... :-)

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Der har sneget sig et "d" for meget ind i din sætning.


Kun et, det er ret heldigt. Der kunne være sneget sig både et f, p og u ind.......
den danske sprog er en svær en.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2023 kl. 09:31
Ja de har den ikke mere med mindre jeg returnere den,var også en god pris.

Audiocompagniet har den også, men de har skrevet navnet forkert

https://www.audiocompagniet.dk/definitive-technologi-descend-dn8-subwoofer

Min lille tube forforstærker gir pop lyd i subben når jeg slukker, så jeg må pt slukke subben manuelt bag på for at undgå pop lyden.

Havde i slutningen af 2021 en B&W ASW608 nortmal pris 4999kr i 2023 jeg fik den for 2999kr, den har både eq,bass extention og on/off/stand-by funktion, den spillede måske endu dybere (også lukket) eq a skulle ihverftfald gå ned til 23hz -6db med 200 watt, trods det kabinettet er lidt mindre størrelse.

Synes den var forholds vis dyb,blød, havde eq'en på 36 eller 28hz -6db for ikke at miste for meget lydtryk, men lød lidt for blød,ikke stram nok og kunne godt have lidt betænkligheder ved at spille højt, da den ikke lød som om den havde ekstra power man kunne bruge eller gemme, så man vidste man ikke skulle bruge alt krydtet for at spille højt nok.

Dn 8 subben lyder til at have mere power og over power ikke ved lav lydstyrke eller har en nogen frekvenser hvor ting i rummet påvirkes negativt, men man kan stadig mærke bassen ved høj lydtyrke



Redigeret af gasolin - 25-April-2023 kl. 09:43
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 789
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu