recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Super Audio CD - et dødt format?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Super Audio CD - et dødt format?

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 17:21
Det er jo nærmest DVDAudio og SuperAudioCD smeltet sammen som "Pure Audio Blu-ray" format. - Skal jeg op i en lidt dyrere Blu-ray afspiller og bedre receiver, for at udnytte den lyd?

Prismæssigt, så er de Blu-ray Audio lidt dyr.
Til top
Laurel&Hardy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-August-2009
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Laurel&Hardy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Det er jo nærmest DVDAudio og SuperAudioCD smeltet sammen som "Pure Audio Blu-ray" format. - Skal jeg op i en lidt dyrere Blu-ray afspiller og bedre receiver, for at udnytte den lyd?

Prismæssigt, så er de Blu-ray Audio lidt dyr.
 
Det link jeg har lavet til lige netop "Breakfast in America" skiven er ikke dækkende, på Amazon UK er standard prisen i snit £ 15,- på de nye udgivelser!
 
Et par eksempler:
 
 
 
Og langt de fleste BD afspillere, afspiller skiverne uden yderligere tiltag, men man kan selvfølgeligt altid købe sig fattig, hvis man nu lige synes at det sidste komma mangler.
 
Wink 


Redigeret af Laurel&Hardy - 29-September-2013 kl. 17:34
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 17:47

Jeg læste på et tidspunkt en lettere omskrivning af et berømt Kennedy-citat:

Spørg ikke, hvad musikken kan gøre for dit hifi, men hvad dit hifi kan gøre for musikken.

Og diskussionen om SACD, high-rez, BD-Audio og hvad diverse højopløselige superformater nu hedder er for mig at se en tur slugt ned i hifi-fælden, hvor man udelukkende benytter sit anlæg på at spille supeoptagelser, og vægrer sig ved at spille sin gamle yndlingsmusik, fordi den er for dårligt optaget/komprimeret/ikke tilgængelig i high-rez (fortsæt selv remsen).

Sagen er, at de plader, jeg sætter allermest pris på, sjældent er specielt godt optaget – og det ændrer et superformat sjældent på – snarere tværtimod.

Selvfølgelig er der plader, hvor såvel produktion som musik er i top; og de (få) albums køber jeg gerne i en eller anden form for høj opløst format, men jeg gider ikke at sidde og lytte på Diana Krall eller Cheskys endeløst kedsommelige indspilninger blot fordi de er godt optaget – eller kan anskaffes i et høj opløst format.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 17:57
Du rammer sømmet lige på hovedet, Dreamz.
Synes nemlig også, at meget af det musik, som er virkelig godt optaget, tit er røvkedeligt at høre på.
Selvfølgelig findes der undtagelser, og så skylder man selvfølgelig sig selv, at høre det på et godt format.

Men så er vi igen derovre, hvor de tit er langt mere tilgængelig på vinyl fremfor på superformaterne.
Og hvis endeligt jeg vil side med et fysisk format, skal det ikke være noget som ligner en CD.
Jeg streamer (lokalt) mit musik i FLAC. Skal jeg endelig høre noget på et fysisk format, så er vinyl meget federe at hive frem. Der er bare et aller andet, ved at hive en stor sort skive, ud af et stort papomslag med et fedt pladecover på.
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 19:51
Jeg er selv tilhænger af LP'en - selvom det er et noget højere prisleje i dag.

Maxi-singler var et hit i 1980'erne.

Men LP'en som sådan, henter den ikke også i dag lyden fra en digital master?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 20:15
Jo, det var også derfor jeg skrev potentielt højere opløsning. Dog findes der stadig enkelte udgivelser, som ikke kommer derfra. En producer som Alan Parsons optager stadig analogt, og har gjort det på Steven Wilsons nyeste plade "The Raven That Refused To Sing".
MEN det er et fåtal i dag. Men bare fordi det kommer fra en digital master, så er den jo oftest også optaget i højere opløsning end CD'ens 44.1KHz/16-bit. Jeg går da ud fra, at LP'en trykkes med højest mulig opløsning.
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 20:21
Jeg mener, jeg har læst et sted, at LP'en ikke altid har den samme kvalitetskontrol, som den havde tidligere?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2013 kl. 20:23
Det skal jeg ikke afgøre. Men det kommer vel igen an på producerens og bandets ry.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 11:52
Tror det er de færreste studier der gider at bruge plads på at optage med mere end 44.1 kHz. Desuden giver det ikke mening, hvis det alligevel skal resamples til 44.1 hvilket kan sænke kvaliteten.

24 bit er ret udbredt, men det er mest for at givet plads til processering. 

Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 12:20
I Japan er SACD bestemt ikke dødt der kommer mange nye titler hele tiden i deres Shm-sacd og alm SACD samt på mange andre audiofile lydformater som fx blue spec cd-shm-cd og jvc xrcd og hqcd 

KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

I Japan er SACD bestemt ikke dødt der kommer mange nye titler hele tiden i deres Shm-sacd og alm SACD samt på mange andre audiofile lydformater som fx blue spec cd-shm-cd og jvc xrcd og hqcd 


Et klik på genren pop/rock viser, at der i 2013 er udgivet 2 (to!) titler; begge greatest hits med Queen; og den snes titler, der blev udgivet i samme genre i 1012, er opsamlingerne også i overtal.

Og faktisk er det synd, eftersom 5-kanals indspilninger kan gøre lydbilledet meget mere naturtro, hvad angår rumfornemmelse og perspektiv. Det bliver bl.a. udnyttet på flere af de klassiske værker, jeg har hørt. 

Selvfølgelig er det også oplagt at bruge bagkanalerne til effekter, som i SACD-udgaven af Pink Floyds Dark Side of the Moon. Det er også fedt at høre The Doors' Riding on the Storm i 5-1-udgaven, hvor man er omgivet af lyden af den silende regn og torden. 

Men jeg må indrømme, at selv om jeg har omkring 50 SACD/DVD-Audio skiver, en Oppo, der kan afspille dem, og 5.1-setup, er det uhyre sjældent, jeg sætter dem på. Musik foretrækker jeg at høre i stereo.


Redigeret af dreamz - 30-September-2013 kl. 13:13
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 14:14
Musik foretrækker jeg at høre i stereo.

jeg også Smile

men dark side of the moon lyder fedt især stykket med alle urene
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu