recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - surround-systemer VS. "byg selv"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketsurround-systemer VS. "byg selv"

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Emne: surround-systemer VS. "byg selv"
    Sendt: 28-September-2007 kl. 16:53

Surround-systemer VS. "byg selv"

Efter megen læsning herinde, så ser den generelle mening ud til blandt film/musik entuiaster, at hvis man skal have ordentlig lyd til sine dvd film og musik. Så dur de "færdigpakker" med alt i 1 surround system bare ikke, altså hvor man får dvd-reciever og 5.1 lydsystem i en løsning.
Hvis kan skal have ordenltig lyd så skal man starte med en god forstærker og så bygge et højtaler sæt op derefter, helst af højtaler fra butikker ala hifiklubben og i den stil.
Hvordan kan det være? Er de færdige set som mange af de kendte producenter, som sony, pioneer, philips, harman kardon, samsung osv. laver, er de virkelig så dårlige, er det virkeligt noget skrammelt?
Ved godt man kan få billige sæt til omkring en 1000 kr. men de fleste laver også mere "high-end" løsninger.
Kan vi som alm. forbruger virkelig hører en verden til forskel fra f.eks. et pioneer surround system til en 8-10.000 kr. imod et man bygger op selv. Hr. og fru. Jensen som vil have lidt god lyd til deres nyerhverede fladskærm, vælger da nok i 99% tilfældet en færdig løsning.

Det ovenstående var bare noget jeg har gået og tænkt lidt over.
Da jeg selv står og snart skal have nyt surround system, og jeg er en af dem som altid har købt de færdigpakker, ikke i den billige ende, da jeg selv syntes at man umuligt kan lave noget der lyder og viser et godt billed til så lidt penge. Men efter megen læsning herinde, har fået mig til at vurdere om man skal kaste sig ud i at sætte noget sammen selv, eller i hvert fald købe en forstærker og så et seperat surround system ala noget det som f.eks. harman kardon laver...



Redigeret af DonBirger - 28-September-2007 kl. 16:58
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2007 kl. 17:19

Oprindeligt skrevet af DonBirger DonBirger skrev:


Kan vi som alm. forbruger virkelig hører en verden til forskel fra f.eks. et pioneer surround system til en 8-10.000 kr. imod et man bygger op selv.

JA!

Dog forudsat at man rent faktisk kan finde ud af at sammensætte et system selv. Man overtager jo lidt af "ansvaret" selv, og hvis man køber en 6000,-s DVD-afspiller, en 2000,-s forstærker og et 999,-s højttalersystem, så kan det absolut lade sig gøre at opnå ringere lyd end de færdige løsninger.

Oprindeligt skrevet af DonBirger DonBirger skrev:

Hr. og fru. Jensen som vil have lidt god lyd til deres nyerhverede fladskærm, vælger da nok i 99% tilfældet en færdig løsning.

Fordi det er nemmere, og i visse tilfælde billigere, ikke fordi det er bedre. Det kan jo ikke rigtigt lade sig gøre at sammensætte noget meningsfyldt, hvis budgettet er 4000,-, men når man når op i en vis prisklasse, er det ikke længere bare kvaliteten af udstyret, men i høj grad også at vælge det rigtige til opgaven, der er væsentligt.

I mange tilfælde er det egentlig ikke nødvendigvis "gør det selv" fordi éns system er "mix'n'match" - det kan ofte være et spørgsmål om at en kvalitetsbevidst men uvidende forbruger går ind i en kompetent forretning, og får en sælger til at sammensætte et system der opfylder éns behov. Det kan for rigtigt mange være den klart bedste løsning, da en (kompetent) sælger ofte vil have bedre overblik over den bedste sammensætning, end én selv (alt efter hvor meget tid man selv har brugt på at sætte sig ind i det).

Oprindeligt skrevet af DonBirger DonBirger skrev:

Det ovenstående var bare noget jeg har gået og tænkt lidt over.
Da jeg selv står og snart skal have nyt surround system, og jeg er en af dem som altid har købt de færdigpakker, ikke i den billige ende, da jeg selv syntes at man umuligt kan lave noget der lyder og viser et godt billed til så lidt penge. Men efter megen læsning herinde, har fået mig til at vurdere om man skal kaste sig ud i at sætte noget sammen selv, eller i hvert fald købe en forstærker og så et seperat surround system ala noget det som f.eks. harman kardon laver...

Du får det næsten til at lyde som om det er "gør-det-selv"... Man bygger jo trods alt ikke højttalerne selv, fordi man sammensætter systemet ud fra løse komponenter, men hvis du ønsker en gengivelse af en vis kvalitet, så kommer du ikke uden om at vælge løse komponenter, fordi det ikke giver mening at sælge et komplet system i high-end klassen, da det som sagt er meget væsentligt at vælge det rigtige, ikke bare at få gode komponenter. Hvis du ikke mener at du kan overskue markedet godt nok til at mixe et system sammen der er bedre end færdig-pakkerne, så er der jo intet i vejen for at overlade udvælgelsen til en fagmand. Det er alt andet lige bedre at overlade det til en fagmand der tager en personlig snak med dig om netop dit behov, frem for en fagmand der udvikler et system så det dækker de bredest mulige behov.

Et konkret eksempel, kan være at hvis du fokuserer mest på surround-lyd, så vil man måske anbefale en god center og en god sub, sammen med fire mindre højttalere. Hvis du fokuserer mest på stereo-lyd, vælger du måske i stedet større og dyrere stereo-højttalere, og nedprioriterer center, baghøjttalere og sub. Dén slags prioriteringer kan ændre meget på hvordan et system performer i de enkelte situationer, og det er væsentligt at systemet ikke bare er godt, men godt til dét du rent faktisk har tænkt dig at bruge det til.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2007 kl. 17:21

Forudsætningen for at et komplet system rent faktisk er godt, er desuden at dén fagmand der har udviklet det rent faktisk er dygtigere end dén fagmand du beder sammensætte et personligt system til dig. Det er langtfra en selvfølge. Jeg kan pege på usandsynligt mange tåbeligheder i det tekniske design af diverse produkter, som ikke burde eksistere hvis udviklerne havde forstand på dét de lavede.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2007 kl. 17:24

Oprindeligt skrevet af DonBirger DonBirger skrev:


Da jeg selv står og snart skal have nyt surround system,

En strøtanke: Hvorfor skal du egentlig have et nyt surround-system? Min første tanke er at der må være noget i systemet der enten er forældet, defekt, eller som du bare er utilfreds med, og du siger endda at du har købt flere systemer tidligere. Hvis du havde mix/matchet, så kunne du nøjes med at skifte dén komponent du er utilfreds med (eller som er defekt), uden behov for at skifte hele systemet ud. Det er i sig selv et rigtigt godt argument. Du kan så f.eks. investere penge i gode højttalere, de vil aldrig blive forældede. Så kan du skifte afspiller og/eller forstærker efter behov, uden at skulle betale i dyre domme for gode højttalere hver gang.

Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2007 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

[En strøtanke: Hvorfor skal du egentlig have et nyt surround-system? Min første tanke er at der må være noget i systemet der enten er forældet, defekt, eller som du bare er utilfreds med, og du siger endda at du har købt flere systemer tidligere. Hvis du havde mix/matchet, så kunne du nøjes med at skifte dén komponent du er utilfreds med (eller som er defekt), uden behov for at skifte hele systemet ud. Det er i sig selv et rigtigt godt argument. Du kan så f.eks. investere penge i gode højttalere, de vil aldrig blive forældede. Så kan du skifte afspiller og/eller forstærker efter behov, uden at skulle betale i dyre domme for gode højttalere hver gang.

JA det er et godt eks. jeg er også blevet træt af at skifte det hele, når der kommer et nyt system med dvd, som har hdmi, næste gang kommer der med upscaler, næste gang kommer der et sæt med de nye lydformater, næste gang så kommer der et sæt med HD-dvd eller blue-ray. Og ja så skal man skifte det hele hver gang. Derfor er planen efter megen læsen herinde, at jeg vil starte med en god forstærker (onkyo - harman kardon) og så finde et surruond setup af højtaler, og så kan jeg koble en dvd på, og når tiden kommer skifte KUN dvd´en ud med en HD-dvd eller blueray...

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2007 kl. 09:35
Jeg har lige været inde i lydportalen i lyngby og hørt Audio Vector, nede i deres hjemmebio. De havde ikke så meget at lave, så jeg sad med de to i biksen, imellem dem, og jeg troede sgu de selv sad og lavede lydefekter til Twister.  Men det gjorde de nu ikke, det var bare præcis, stram og super lyd der kom ud...  Det er det bedste jeg har hørt indtil nu, det var simpelthen en super oplevelse!
Så iøvrigt deres nye projektorer, Planar, de ser sgu spændende ud...

/Simon
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2007 kl. 10:09

Jeg har næsten lige hørt harman kardon hkts 11 surround højtaler med en harman kardon forstærker til, og jeg syntes det leverede en virkelig fed lyd, derfor syntes jeg det kan være svært at vælge om man skal gå ind i en rigtig hifi butik og få sammensat et setup, og jeg så virkelig ville kunne høre meget forskel. Jeg syntes det spillede så godt at jeg stod på vippen til at købe det.

Hvorfor kunne HFK osv. ikke have nogle demo modeller af de surroundsæt som man kan købe i fona, merlin, elgiganten osv. sat op imod noget af deres udstyr så man kunne se hvor meget forskel der måske er. Bare lige en strøtanke...

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2007 kl. 10:51
Tjaeh DonBirger, godt spørgsmål...
Jeg kan faktisk ikke se nogen grund til at de ikke skulle gøre det, så de kan bevise at de ekstra penge mange giver for et sæt sparker r**!??
/Simon
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2007 kl. 12:35
Folk kan vel selv daffe op i Fona og lytte til deres bras, og så derefter ned i HFK eller Tape Connection?

Efter flere gange at have lyttet til min kammerats Yamaha sæt, der trods alt kostede ~6000,- i sin tid, er jeg for altid overbevist om, at 'HTiB'-sæt (Home Theater in a Box) er noget bras. Højttalerne er først og fremmest ALTID vildt små, så de slet ikke kan bruges til musik, hvilket kræver stereo. Altså ingen subwoofer, men god bas i selve højttalerne. Jeg vil bruge mine højttalere til både stereo og surround, og det er bare ikke en mulighed med HTiB-sæt. Udover dét, så er der selvfølgelig også alt det andet nævnt her i tråden. Det er hul i hovedet at skulle skifte det hele ud fordi der er én del af det, man er utilfreds med.

Mit forslag er, at hvis man ikke har råd til surround med samlesæt i starten, jamen så må man jo nøjes med en fornuftig receiver og et stereo-sæt. Nej, det giver ikke ligeså meget bulder og brag som et 5.1 sæt med subwoofer, men samlet set kan lyden stadig være langt bedre, såfremt man vælger højttalere der er designet til at fungere både med og uden sub. Så kan man tilføje center, baghøjttalere og sub senere. Og ende med LANGT bedre lyd end man kunne få, med et HTiB til 10k.



Redigeret af Naiera - 29-September-2007 kl. 12:57
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2007 kl. 12:49

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Folk kan vel selv daffe op i Fona og lytte til deres bras, og så derefter ned i HFK eller Tape Connection?

Efter flere gange at have lyttet til min kammerats Yamaha sæt, der trods alt kostede ~6000,- i sin tid, er jeg for altid overbevist om, at 'HTiB'-sæt (Home Theater in a Box) er noget bras. Højttalerne er først og fremmest ALTID vildt små, så de slet ikke kan bruges til musik, der kræver stereo. Altså ingen subwoofer, men god bas i selve højttalerne. Jeg vil bruge mine højttalere til både stereo og surround, og det er bare ikke en mulighed med HTiB-sæt. Udover dét, så er der selvfølgelig også alt det andet nævnt her i tråden. Det er hul i hovedet at skulle skifte det hele ud fordi der er én del af det, man er utilfreds med.

Mit forslag er, at hvis man ikke har råd til surround med samlesæt i starten, jamen så må man jo nøjes med en fornuftig receiver og et stereo-sæt. Nej, det giver ikke ligeså meget bulder og brag som et 5.1 sæt med subwoofer, men samlet set kan lyden stadig være langt bedre, såfremt man vælger højttalere der er designet til at fungere både med og uden sub. Så kan man tilføje center, baghøjttalere og sub senere. Og ende med LANGT bedre lyd end man kunne få, med et HTiB til 10k.

Lige præcis!!!  Kunne ikke sige det meget bedre selv. ISÆR, at man så hellere burde investerer i et godt stereosæt, og så evt. supp. senere hen!!

/Simon

De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2007 kl. 13:39

Oprindeligt skrevet af DonBirger DonBirger skrev:

JA det er et godt eks. jeg er også blevet træt af at skifte det hele, når der kommer et nyt system med dvd, som har hdmi, næste gang kommer der med upscaler, næste gang kommer der et sæt med de nye lydformater, næste gang så kommer der et sæt med HD-dvd eller blue-ray. Og ja så skal man skifte det hele hver gang. Derfor er planen efter megen læsen herinde, at jeg vil starte med en god forstærker (onkyo - harman kardon) og så finde et surruond setup af højtaler, og så kan jeg koble en dvd på, og når tiden kommer skifte KUN dvd´en ud med en HD-dvd eller blueray...

Mit anlæg har taget 5 år at samle.

Hvor jeg netop startede med en god receiver og en god DVD afspiller. Mine front og bag højtalere var af ældre dato og mere tvivlsom kvalitet, klangmæssigt hang de overhovedet ikke sammen og center højtaleren var en ubestemmelig slags til 3-400,-. Som var disideret dårlig.

Jeg har siden hen fået købt nogle kraftfulde gulv fronthøjtalere som egner sig til både musik og film.

Samt nogle ganske fornuftige baghøjtalere og ditto center. Sidste skud på stammen er en 300w aktiv sub. Som lige giver det sidste spark i underlivet og ikke mindst mere fylde i bassen. Det sidste er meget tydeligt at høre. Konen synes det var dybt godnat at bruge 6500,- på en sub, men har siden hen erkendt at det giver en bedre oplevelse især når vi ser film.

Som Otto skriver, bliver gode højtalere ikke forældet.  

Hvis jeg skulle starte i dag, med den viden jeg efterhånden har tilegnet mig. Så ville jeg satse stort på nogle ordentlige højtalere og så hellere spare lidt på receiver og DVD. Den slags bliver alligevel hurtigt forældet. Og vil efter få år kunne udskiftes med noget bedre.

PS.

Husk at kablerne også spiller ind.

 

PPS.

Jeg er for øvrigt i gang med at opgraderer. Så var det ikke noget med et par front højtalere og en centerhøjtaler?

Se nedenstående genveje.

Center.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28998& KW=%2DC5%2D

Front.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28996& KW=%2DC5%2D

 



Redigeret af -C5- - 06-Oktober-2007 kl. 13:50
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu