recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TDC selector.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTDC selector.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2005 kl. 20:41

Snakken gik jo på DR1 & DR2, husk lige det !!!

og det er foresat korrekt at DR udsender kun 16:9 via digitalt uplink. Analogt er det altid 4:3 letterbox. TDC kabel tv har ingen indflydelse her, da det alene er en DR beslutning at gøre det på den måde.

Dem som er tilsluttet et selvstændigt antenne netværk som muligvis tager signalet ned digitalt og D-A konverterer det - er naturligvis en anden snak. Jeg har blot ikke hørt om disse tilfælde. Det skal også "fair" nævnes at SVT, NRK & nogle stk. tyske faktisk sender 16:9 anamorphic igennem TDC analoge net, blot skal der huskes på, at man her modtager signalet i composite, hvilket er for ringe for kvalitets tilhængere som undertegnet. Næ, RGB ud af en Selector eller SAT box er, hvad duer til DVD som netop tilbyder "component" optagelse. Composite hører de gl. VHS dage til - heldigvis.

Jer som modtager 16:9 analogt benytter IKKE de fuldstændigt ubrugelige snyde funktioner som smart & zoom m.v. på TV'et

Kun indstillingen 16:9 (Wide) & 4:3 tæller her.

mvh

Til top
2jur Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2005 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Jer som modtager 16:9 analogt benytter IKKE de fuldstændigt ubrugelige snyde funktioner som smart & zoom m.v. på TV'et

Kun indstillingen 16:9 (Wide) & 4:3 tæller her.

mvh

Ja.

Jeg tjekkede hvad radiomanden sagde om svt og nrk, og det var korrekt.

Omkring kvaliteten har du måske ret, jeg synes ikke at kunne se særlig meget forskel.

Jeg forstår ikke at mange folk altid siger at Selector signalet er 16:9, det er hos mig kun nogle gange det er 16:9, de fleste udsendelser er ikke. Det er Dr og Dr 2 jeg mener.

Før kl 21 tv-a, var en udsendelse der på analog signal var 16:9, mens det var Wide på Selector. Selector bruger begge beskrivelser, men de reklamere kun når det er Wide.  

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2005 kl. 21:57

"Jer som modtager 16:9 analogt benytter IKKE de fuldstændigt ubrugelige snyde funktioner som smart & zoom m.v. på TV'et", skrev bcman.

Jeg synes, smart-zoom og diverse lignende "stræk-øvelser" er undværlige og i høj grad manipulerende, måske ubrugelige, men zoom er absolut anvendeligt på letterbox-udsendelser. På mit 100 Hz Sony tv er det lavet godt og der snydes jo heller ikke med geometrien. Zoom på et widescreen-tv er lige så naturligt som zoom på et kamera. SELVFØLGELIG er opløsningen ikke øget og det er ikke 16:9 - du har helt ret, også i, hvad du ellers skriver. Men ubrugeligt? Nej, og slet ikke så længe, at man ikke overdriver, så man beskærer i billedet. Og hvad vi benytter, er vel vores egen sag?

(Hvis dine bemærkninger om brugbarhed kun refererer til overhovedet at kunne konstatere om man ser 16:9 eller ej - okay, så har nok du bare formuleret dig lidt for firkantet efter min mening.)

I øvrigt synes jeg, at dvd-covers er mere ærlige med faktisk format end tv er. Ofte har jeg tændt min optager og Selector, når der kom en "filmen vises i bredformat"-film for så at konstatere, at formatet var letterbox, altså 4:3 med sorte striber og absolut ikke 16:9. Og omvendt set en del i ægte=anamorf 16:9, hvor der ikke var annonceret noget om format. Og jo, jeg skriver skam her om DR1 og DR2.

 

 

 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2005 kl. 22:50

(Hvis dine bemærkninger om brugbarhed kun refererer til overhovedet at kunne konstatere om man ser 16:9 eller ej - okay, så har nok du bare formuleret dig lidt for firkantet efter min mening.)

Ja, det var netop for at konstatere om man taler om 4:3 eller 16:9 anamorphic.

beklager formuleringen, selvfølgelig er man helt sin egen herre om man vil benytte smart & zoom modes.

Du har ret i at man sjældent kan bruge dvs. TV oversigter til ret meget når det kommer til 16:9. Hvorfor kalder de det ikke bare for enten Letterbox eller 16:9 istedet for bredformat - hvilket jo kan betyde begge "in the real world". Hvis vil snakker DR1&2 benytter jeg gerne tekst TV istedet, de er rimelig gode til skrive 16:9 uden at være 100% korrekt, når men problem er væk når HDTV kommer - det er nemlig KUN i 16:9.

mvh

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2005 kl. 00:24

Hej bcman,

1000 tak for dit hurtige svar og tippet om tekst-tv. Nu synes jeg, vi har tingene på plads m.h.t. zoom!

Du fortjener også ros for at hjælpe med at definere, hvad 16:9 er og hvad letterbox ikke er.

Jeg kunne godt finde på at maile til ttv- og program-redaktionerne med dit "glimragende" spørgsmål/forslag:

"Hvorfor kalder de det ikke bare for enten Letterbox eller 16:9 istedet?"

Det er spot on!   

Er andre friske på at gøre det samme mens vi venter på HDTV?

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
2jur Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2005 kl. 06:19
Oprindeligt skrevet af 2jur 2jur skrev:

[QUOTE=bcman]

Før kl 21 tv-a, var en udsendelse der på analog signal var 16:9, mens det var Wide på Selector. Selector bruger begge beskrivelser, men de reklamere kun når det er Wide.  

Det er informationslinjen på tv'et jeg mener her, men det er måske DR der sender den ud. Informationslinjen på det analogiske signal, er aldrig Wide, Wide er kun fra Selector.

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2005 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af 2jur 2jur skrev:

Oprindeligt skrevet af 2jur 2jur skrev:

[QUOTE=bcman]

Før kl 21 tv-a, var en udsendelse der på analog signal var 16:9, mens det var Wide på Selector. Selector bruger begge beskrivelser, men de reklamere kun når det er Wide.  

Det er informationslinjen på tv'et jeg mener her, men det er måske DR der sender den ud. Informationslinjen på det analogiske signal, er aldrig Wide, Wide er kun fra Selector.

Sorry, men det her er ikke lige til at forstå - eller er det bare mig?

Du quoter dig selv og ikke bcman. Og er det en rettelse, du bringer?

Min teori er, at det du kalder informationslinien (det udtryk har jeg aldrig hørt før) må være fjernsynets OSD (on screen display). Hvis det er det du mener, så er det dit fjernsyn, der detekterer formatet - ligesom det sikkert også et øjeblik vil vise, at et program, du zapper til fx er i stereo. Det med reklamer som "de fra Selector sender" - WHAT???

Det er da DR, der sender noget ud, men det er altså dit tv, der skriver teksten på skærmen. Selector har "nu og næste"- bannere og tv-guide

Analogisk - også et nyt udtryk. Det hedder analogt (og kan slås op). At DR skulle have sendt analogt i 16:9 tager jeg med et gran salt. Har du set "16:9" med tal på din skærm, så har du zoomet (eller dit tv har gjort det automatisk), fordi der blev sendt i 4:3 letterbox. Præcist som flere andre har svaret i denne tråd. Nogle tv skriver 16:9, andre zoom.

Letterbox betyder, at der er sorte striber øverst og nederst, så du "ser igennem en brevsprække" på et 4:3 tv og at det kan undgås på et 16:9 tv v.h.a. zoom. Et anamorft 16:9 signal sendt i 4:3 skal strækkes 33% ud i siderne og overhovedet ikke i højden, da det er i fuld højde allerede. Strækkes det ikke, bliver alting for højt og smalt og det byder DR altså ikke 4:3 seerne i bedste sendetid. Og det tvivler jeg også - som bcman - stærkt på, at noget lokalt antennenetværk laver om på. Det ville medføre en strøm af klager fra folk med 4:3 tv, fordi alle på tv blev lange i hovederne! 

Er det ikke snart sunket ind, det gælder også Radiomand, at taler vi alm. analog modtagelse, så fås DR kun i 4:3!

Det har bcman, claus64 og filmfreak både forklaret og forstået i denne tråd. Det er derfor, jeg synes, at I må have problemer med begreberne, når I rapporterer, at man både med og uden Selector kan se 16:9 på DR. Det man uden Selector kan, er at få billedet til at fylde skærmen på et 16:9 tv helt ud ved modtagelse af et 4:3 signal. Mange tv zoomer automatisk indenfor brøkdele af et sekund,  og det er da fikst nok, men det er ikke fordi der er modtaget et ægte 16:9 billede, det er blot et simpelt styresignal modtaget ved skift til 4:3 letterbox.

Undskyld, at jeg i den grad er ordkløver her, men jeg har sjældent læst noget så forvirret som 2jurs nyeste. Vil man diskutere tingene, fint, så brug så vidt muligt præcise navne, læs hvad der allerede er skrevet i tråden og undgå at misinformere andre. Ja, jeg tænker altså også på andre, der følger med her, for personligt er jeg ligeglad med, om man ved "alt" om tv eller ej.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2005 kl. 09:51

Jeg vil da lige fortælle at her på det seneste er TDC KabelTV (i København) faktisk begyndt at 'sende' Svensk TV4, Norge 2, ARD samt ZDF i 'ægte' 16:9 på deres analoge net !! (Og mht begreberne letterbox, 4:3 og anamorphic 16:9 - så ved jeg, hvad jeg taler om  )  Indtil for nyligt blev disse kanaler sendt i Pan&Scan på det analoge kabelnet, hver gang udsendelsen blev sendt i 16:9 og på Selector kunne de samtidig ses i ægte 16:9.   Men selvom det nu sendes i anamorphic (analog) 16:9 er billedet stadig en del bedre på min Selector, idet det jo bla. overføres via RGB til TV'et samt er mindre støjfyldt! Hvorfor TDC KabelTV er begyndt på dette kan man undre sig lidt over idet folk med gammeldags 4:3 TV ikke har mulighed for at se disse udsendelser korrekt! 

DR kan dog stadig kun ses i anamorpic 16:9 via Selector på TDC's kabelnet!

filmfreak

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2005 kl. 11:09

Hej Filmfreak,

Det er altsammen helt korrekt.

Et par supplerende bemærkninger:

Når der på Svensk TV4, Norge 2, ARD samt ZDF nu sendes anamorf widescreen, vil jeg tro, det er fordi landende selv leverer det sådan til TDC, der i princippet "bare skal sende det videre". Landene har større afstande og flere digitale (sat-)modtagere og nok også generelt nyere= flere 16:9 tv, end vi har.

En del 4:3 tv kan desuden med et tastetryk vise okay anamorf 16:9. Billedet klemmes ganske enkelt med 33% i højden.

Fordelen ved anamorf 16:9 er 33% flere aktive billedpunkter end ved analog letterbox på en 16:9 film.

Selectoren er et flop (TDC's eget udsagn off the record) m.h.t. dens udbredelse, dog fik en boksekamp folk til at efterspørge den for et par år siden, så den kom i restordre. TDC havde regnet med langt flere end de ca. 60.000, der nu er i brug i ca. 1.000.000 hustande med kabel-tv. Teknisk er den fin med RGB, dekoder, guide, pay-per-view o.s.v.

Jeg fik en lige fra starten. Først kunne Selector kun lejes. Ødelagde man den, var erstatningsværdien sat til 3.500,- I Sverige kostede den lidt senere ca. 1.600,- Så blev den sat til salg her, billigere endda. Pris afh. af abb., tidspunkt og nu også model. At den så koster lidt i strøm og 199,- per år opvejes rigeligt af, at den er så god. Synes jeg - og jeg begrunder det gerne:

Fordelen ved 16:9 digitalt via Selector i forhold til analog letterbox på en 16:9 film er 33% mere i begge retninger - og det er 1,79 gange flere billedpunkter. Med RGB oveni og de bitrates DR og flere andre (dog ikke Kiosk på Selector) benytter, betyder det rundt og lidt subjektivt regnet 3X bedre opløst billede. Plus lavere støj end ved ikke-RGB analog letterbox på den samme 16:9 film selv via en god tuner, der får godt signal.

Kort sagt ofte fuld DVD-kvalitet. Det er altså guf for filmfreaks!  

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2005 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Kort sagt ofte fuld DVD-kvalitet. Det er altså guf for filmfreaks!  

Ja især hvis DR også sendte i DD 5.1  (Dog er bitraten på en DVD nok typisk lidt højere end hos DR til en Selector ?)

Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2005 kl. 11:51

Tak til filmfreak og carser, som nu har skåret det ud i pap.

Stadig nogle der ikke forstår det ?
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2005 kl. 12:04

Hej igen,

Velbekomme til Claus64. Det var hårdt arbejde, men nogen måtte jo gøre det.

Til nyeste fra Filmfreak:

Hej igen og ja tak til DD 5.1 og om muligt leveret med tilbagevirkende kraft!

Nu kan jeg på min gamle afspiller (Sony) se, at bitrates på købe-film faktisk varierer ganske meget. Normalt er gennemsnittet 3-6 Mbit/s. Jeg kender ikke tallene for DR TV i 16:9. Kioskfilm har 2,7 Mbit/s til billedet alene oplyste en af TDC's kunderådgivere - som svar på mit spørgsmål, om Kiosk-film skal være pixelerede, som de nogen gange er (ikke reduceret lodret blokstøj i høj-kontrast overgange, ses på panoreringer på fx vinduespartier i baggrunden, hvor de hvide sprosser skifter bredde!).

Da DR i 16:9 ser langt bedre ud i gode produktioner, vil jeg tro, det er oppe på 4-5 Mbit/s. Jeg synes med hånden på hjertet og uanset tal, jeg ikke er sikker nok på, ikke, at det visuelt står tilbage for en alm. god dvd.

...Pånær lyden. Der fik du mig!  

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu