recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Fælleskøb ®
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tjaaa, det var så det fælleskøb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTjaaa, det var så det fælleskøb

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Emne: Tjaaa, det var så det fælleskøb
    Sendt: 08-September-2005 kl. 13:50

Hej Alle

Lad dette ord være det sidste.

En generel debat om fælleskøb og levering er udemærket, men det bør ikke gå ud over JBI som har gjort sit til en løsning på det problem som opstod her.

Og lad mig også slå fast:  Selvfølgelig gælder købeloven - også ved fælleskøb.

Dette emne er nu lukket.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
justbuyit Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2005 kl. 12:13

Får at slå tingene helt fast - JBI.dk frasiger sig ikke regler iht. købeloven eller regler for nethandel. Vi kan tilslutte os både hvad Godpris og Thorvald skriver. For alle fælleskøb generet gennem os gælder samme regler som ved et hviket som helst postordrekøb inkl. den 14 dages returret.

Dette har været tilfældet helt fra start. Nu var det bare sådan at logistikken står af undervejs - hvilket er beklageligt - en mand blev sur/ skuffet, resten lykkedes og fik/ får en skærm som aftalt. Kim er blevet tilbudt skræddersyet løsning efter ønske. Men har ikke benyttet denne. På mig lød det som om Kim fra start havde fortrudt (hvilket er helt fair), han vaklede åbenbart imellem en JVC og LG´en.

Det er idag bekræftet at de øvrige fælleskøbere får deres skærm som aftalt uge 37 på ønsket dag.

Mvh

Jusbuyit.dk

 

Med venlig hilsen

JUSTBUYIT.DK
Telefon: +45 5190 8970
Fax: + 45 7692 0900
Email: justbuyit@justbuyit.dk
Web: www.justbuyit.dk
Til top
God Pris Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem


Oprettet: 09-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2005 kl. 10:43

Hej Thorvald

Jeg kan kun bekræfte det du skriver, sidste år da vi fik den meget flotte fællesindkøbs ordrer på de mange JVC DR-MH30 tjekkede jeg med forbruger styrelsen og der findes ingen undtagelser når handlen er foregået via internettet/email, man kan IKKE frasige sig hverken 14 dages reglen eller andre regler som gælder for nethandel. Uanset om det er enkelt køb eller et samlet fællesindkøb så gælder de samme regler.

 

Mange hilsener

Michael Damgaard
www.godpris.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2005 kl. 10:08

Jeg vil umiddelbart mene at lovgivningen for fælleskøb er præcis den samme som for hvis den enkelte person handler hos en forretning. Det eneste fælleskøb gør, er, at samle en flok, der gerne vil købe det samme produkt. Det at der er en flok, der vil købe det samme produkt bruges så til at få en lavere pris, fordi forhandleren kan bestille et større antal en normalt hos sin leverandør - og dermed få en lavere pris.

Det er jo også sådan, at på trods af at det er "fælleskøb", så skal den enkelte jo som regel afgive en bestilling på forhandlerens hjemmeside - så der er principielt ingen forskel på fælleskøb og så det, at en enkelt person får et godt tilbud af en forhandler.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
johnlindgreen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 459
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2005 kl. 00:28

Jeg føler mig rimeligt overbevist om at lovgivningen også gælder for fælleskøb. Specielt selvfølgelig Aftaleloven og Købeloven. Spørgsmålet er så hvornår købeloven træder i kraft (det er lidt længe siden jeg havde det kursus). Når der annonceres et fælleskøb og man kan tilmelde sig er der vel givet et tilbud. Når man tilmelder sig inden deadline har man vel accepteret rettidigt. Når man så som i Kims og andres tilfælde får at vide at der ikke kan leveres på de aftalte vilkår, er spørgsmålet jo så hvilken lov der lige præcist træder i kraft og hvorvidt Kim kan hæve handlen, JustBuyIt kan hæve handlen, eller som det ser ud til at have været tilfældet for op til fire personer, at JustBuyIt kan prøve på at få folk til at modtage TV'et på en anden adresse og så selv stå for transporten hjem.

Nu har JustBuyIt jo klaret det med de tre andre og Kim har fået et tilbud om at kunne få sit TV alligevel. Så der er da heldigvis fundet en rimelig løsning på problemet.

Men med hensyn til fremtidige fælleskøb kunne det være godt for alle parter at få afklaret hvordan lovgivningen regulerer denne form for handler. Jeg synes ikke det lyder som om Kim er blevet behandlet ordentligt i første omgang. Og en efterfølgende sang fra de varme lande om at prisen er presset i bund og sælger ikke lige kan arrangere leverance på andre måder, kan måske tjene til at høste lidt sympati, men har ikke så meget at sige i forhold til lovgivningen. Der bør det være helt klart hvordan den sag skal behandles. Så herfra en opfordring til at få checket op på dette.

Til top
justbuyit Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 17:38

Som svar på tiltale har jeg efterfølgende haft talt med Kim (Jodder) over telefonen - vi fik udvekslet synspunkter i sagen - vi skal hos Justbuyit.dk være de første til at indrømme, at udmeldingen fra Post DK vedr. levering i etageejendom er uheldig. Udmeldingen kom i fredags, hidtil ingen problemer og krydsede lige datoen for dealine.

Jeg synes, vi fik en god snak (med Kim) og det lader, at der hverken hos ham eller os, er nogle "bad feelings" trods vankelighederne.

Vi vil ved fremtidige fælleskøb oplyse de færdige betingelser, det ville vi også have gjort denne gang, havde vi kendt dem. Som Lars også skriver; priserne på fælleskøbene er så skarpt kalkulerede, at der i ikke er luft til skræddersy bl.a. leveringen.

Sluttelig - kan jeg fortælle at der i alt på fælleskøbet var 4 personer i etagebolig og at vi fandt løsning med de 3.

Såfremt Kim har interesse tilbydes han fortsat levering, dog med fragtmanden til samme pris, dette kræver man er hjemme på modtagelsesdagen, men DF er mere tilgængelige/ imødekomne, hvad angår levering på 5. sal.

Jeg gentager endnu en gang - ærgerligt at tingene ikke lykkedes og beklager overfor Kim på Postens og JBI´s vegne.

Mvh

Jeppe/ JBI 

Med venlig hilsen

JUSTBUYIT.DK
Telefon: +45 5190 8970
Fax: + 45 7692 0900
Email: justbuyit@justbuyit.dk
Web: www.justbuyit.dk
Til top
justbuyit Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 15:09

Som opfølgning på "kvækket" fra Kim, som jeg forsøgte at forklare, at Post Danmark Erhverv ikke leverer et plasma-tv på 45 kg. op på 5. sal.

Den aftale vi har med posten er en erhversvaftale, den omfatter levering til erhverv ikke til privat. Men vi har kunnet få kompensation for så levering til private også kunne klares efter aftale. Dette har vi udnyttet hidtil. I fredags faktisk samme dag som fælleskøbet slutter får vi en mail fra Post DK, som poienterer, at levering til privat etageejendom ikke længere kan lade sig gøre. Dette grundet nogle tidligere uheldige oplevelser. Parcelhus/ etplanshus og lign er ok, informeres det.

Posten kan ene mand ikke kan bære en skærm op på f.eks. 5. sal. Logisk nok. Skærmen kommer i et postbur, som også gøre manøvren endnu mere "uhandy". Dette melder jeg ud på mail til de tilmeldte. Havde jeg haft information før fælleskøbet skal der ikke herske nogen tvivl om, at det var meldt ud før.

Kim sprugte mig i telefonen om det så ikke var ok, at komme ned og tage imod - svaret jeg gav var "nej". Vi har med Post DK oplevet at de ikke engang står ud af bilen, men blot konstaterer at der er tale om etageejendom og blot kører igen og sender skærmen retur til os. Før at gøre det ens for alle tog jeg derfor beslutningen om at sige nej til dette.

Så derfor - håber dette kan være forklaring for alle.

Såfremt Kim har fortrudt sit afslag af skærmen kan han stadig få lov til at købe til fælleskøbspris fortsat, men du forudsætter en "et-plans" modtager adresse....

Mvh

Jeppe/ Justbuyit

 

Med venlig hilsen

JUSTBUYIT.DK
Telefon: +45 5190 8970
Fax: + 45 7692 0900
Email: justbuyit@justbuyit.dk
Web: www.justbuyit.dk
Til top
katcam Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 12:34

 

tro vist det ville være på sin plads at justbuyit, lige skrev hvad det er der er problemet, dvs hvad de har fået at vide fra posten.

Tilfreds ejer af lite-on 5045
Forum for 5045:
www.liteonusers.org.uk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 12:06
Hvad ville det koste ekstra hos Justbuyit hvis man ønskede en fragtmand istedenfor postdk ?
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 11:34

Jeg vil nu nok mene der er forskel på at forslå, "den med ringklokken og modtage ved fortorvet" også ændre leveringsadressen til "st. th." jævnfør mit tidligere indlæg omkring det juridiske ansvar.

Hvis det forholder sig sådan at der ikke leveres til etageejendomme uanset etage, er jeg meget forundret, så lyder det som om PostDanmark har penge nok, og derfor gerne overlader denne type forretning til fragtmænd. Eller at postdanmark godt nok leverer den ydelse, men til en helt anden pris, som Justbuyit ikke har haft mulighed for at kalkulere med i tilbuddet.

/Letten

Til top
Jodder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 10:32

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Men vil du i ramme alvor påstå at Postdanmark ikke leverer store pakker hvis der står "Mingade 47, st. th." ?

tja, det må man vel gå udfra når Justbuyit fortæller at de ikke engang gider køre over til en ejendom hvor der er flere etager.

Man SKULLE modtage i et et-planshus.

Nu har jeg ikke lige mailen ved hånden her, men som jeg husker skrev de også at det måtte ikke være en etageejendom, end of story.

Men jeg ville jo tro det samme som dig, og prøvede at forklare postdanmark IKKE skulle gøre andet end at ringe på min dør, så overtog jeg derfra, MEN dette var ikke muligt, de ville IKKE levere i etageejendomme!

Kim

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2005 kl. 10:18

Jeg har læst hvad du skrev...

Men vil du i ramme alvor påstå at Postdanmark ikke leverer store pakker hvis der står "Mingade 47, st. th." ?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu