recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Toshibas HD DVD overhaler Blu-ray?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketToshibas HD DVD overhaler Blu-ray?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MadManMingo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Emne: Toshibas HD DVD overhaler Blu-ray?
    Sendt: 31-Marts-2006 kl. 13:57

Toshiba ser ud til at komme først på HD afspiller markedet, ifølge denne artikel http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3651840/

Bare vi så ikke ender i BetaMax/VHS, hvor det dårligste produkt vandt krigen.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2006 kl. 14:04
Jeg tror hele tiden at HD DVD har være planlagt lanceret først, selv før
forsinkelserne.

Men forhåbentligt bliver krigen kort, så vi med sikkerhed kan vælge det
rigtige produkt.
Til top
Fender56 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2006
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2006 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af MadManMingo MadManMingo skrev:

Bare vi så ikke ender i BetaMax/VHS, hvor det dårligste produkt vandt krigen.

Det er i mine øjne slet ikke nødvendigt med en krig.

Begge systemer kan nøjagtigt som andre DVD systemer, sagtens leve side om side, de vigtigste data nemlig de fysiske mål er ens (diameter og centerhul), så det er kun de optiske læsemekanismer der skal  optimeres og firmaet LG har jo allerede meldt ud at de vil lave en combi (HD DVD/BLU RAY) afspiller.

Så hold ud, der er for mig at se ingen grund til panik, begge systemer vil overleve. Det havde selvfølgeligt været bedst med et enkelt system.

Til top
1mba Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 653
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2006 kl. 21:41

Hej...

Vi må nok erkende, at den Amerikanske og Europæiske "Frækfilms Branche" jo nok er dem der bestemmer og de har valgt "Blu Ray".

Jeg mener, at kunne huske, at "video 2000" var bedre i kvalitet end både "betamax/vhs" i de første år.

Venligst Michael / 1mba

Kiss DP-558 Rev.01 200GB 10.10.2006 køre Alternativ FW 1.1.7_Stage2_RF   Meget Tilfreds.

Lær af andres fejl, for du lever ikke længe nok til, at lave dem allesammen selv.
Til top
mreiche Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 21:02
Betamax blev i lang tid brugt til professionelt brug pga. den bedre kvalitet. Men til det almindelige forbrugermarked så er mit bud at det går som med Betamax/VHS/video-2000 . Den billigste afspillertype vil vinde markedet, og det er HD-DVD da Blue-ray kræver en ekstra laser.

/Michael
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 21:19
Hej Michael,

Oprindeligt skrevet af mreiche mreiche skrev:

Betamax blev i lang tid brugt til professionelt brug pga. den bedre kvalitet. Men til det almindelige forbrugermarked så er mit bud at det går som med Betamax/VHS/video-2000 . Den billigste afspillertype vil vinde markedet, og det er HD-DVD da Blue-ray kræver en ekstra laser.


??!?

En ekstra laser til hvad?

Både HD-DVD og Blu-ray er baseret på blå lasere, så hvis du tænker i forhold til konventionel DVD (som kræver rød laser) er der ikke nogen ekstra laser i Blu-ray afspillere - eller besparelse her i forhold til HD-DVD.

Mon ikke du forveksler besparelsen ved fabrikation af medierne - her skulle præ-fabrikerede HD-DVD medier kunne produceres med eksisterende DVD fabrikerings-udstyr, i modsætning til Blu-ray der kræver nye maskiner.

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 21:37

Og så var det vist Betacam der blev brugt prof, og Betamax til konsum ?Problemet var så vidt jeg husker,at VHS i USA havde sat sig godt og grundigt på udlejnigsmarkedet,da først Betamax og senere Video2000 blev lanceret.

Måske det rent faktisk bliver en fordel m 2 systemer,der kan presse hinanden lidt ?? 

 

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 21:55

Man har valgt,at minimere indpakningen en del i forhold til DVD :

(fundet på areadvd.de)

Til top
mreiche Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 22:22
OK. Måske ingen ekstra laser. Havde taget noget "ugebladsinformation" for gode varer. Teoretisk er det som Blue-ray kræver ekstra i forhold til HD-DVD en anden linse, hvis muligheden for at læse alm. DVD-skiver skal bevares. Men mon ikke linse og laser normalt er så meget bygget sammen, at det i praksis betyder 2 lasere?

/Michael
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 22:34

Jamen mreiche, en DVD-afspiller/et DVD-drev med en enkelt laser kan også afspille CD'er, der har ca. 7 gange mindre data-tæthed end DVD'er og så kan den også fokusere på to lag - det har kun DVD'er og så er tallet nærmere 13.

Gange-faktoren mellem kapaciteten på DVD og HD-medie er lavere end 13.

Ergo: En enkelt laser skulle være nok, og "blålyset" har at gøre med lavere bølgelængde, der kræves til de ekstra små "databidder" på tætpakkede HD-medier.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
mreiche Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 22:56
Jeg er med på at blålyset (som nærmere er violet) har med lavere bølgelængde at gøre. Men Blue-ray vinder kapacitet ved tættere spor, og spor der ligger tættere på overfladen. Og det er netop dette der giver behovet for en ekstra linse. Hvor HD-DVD deler linse parametre med DVD'en.

Se følgende:

http://editorials.teamxbox.com/xbox/1504/The-Blue-Laser-Wars -Episode-II-Bluray-Disc/p1/
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Laser_and_optics

/Michael
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 23:35

Hej igen Michael,

Jeg har set på dine links (lav dem venligst klikbare en anden gang med tilføj hyperlink-knappen eller indsættelse fra kopi af adr. linien, for det her med sort tekst giver mellemrumsfejl i længere links og også ulejlighed) og jeg har læst det, der står på siderne.

Og jo, farven er mere blålilla end blå, men intet i det, du linker til, fortæller om to lasere og/eller flere linser, og din teori synes jeg ikke holder, der skal bare kunne fokuseres tættere på - eller laseren skal rykkes lidt længere væk fra sporet. Det er så lidt, at alm. tolerance på spindel og skiver overgår det flere gange.

Her kunne jeg så indsætte en masse links til hvad man kan i dag med optisk zoom osv. i kameraverdenen og med dynamisk fokusering i brænderdrev, men det vil jeg afholde mig fra - redaktøren og jeg har talt: En laser med passende optik er nok.

PS: Skriv og klag over det, hvis alle Blu-Ray afspillere og senere recordere får to lasere, så dementerer jeg det gerne og undskylder.



Redigeret af Carser - 09-Maj-2006 kl. 23:37
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu