recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - total newbie spørgsmål: hdmi i dvd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkettotal newbie spørgsmål: hdmi i dvd

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Emne: total newbie spørgsmål: hdmi i dvd
    Sendt: 14-August-2009 kl. 14:47
Jeg har købt en brugt Denon 2910 dvd/sacd afspiller og en Denon 2807 surround receiver, også brugt.

Begge er udstyret med hdmi, og det er mit fjernsyn, et Panasonic px80 også, så der er ingen køer på isen.

Ingen grund at kigge i instruktionsmanualen, hdmi fra dvd til receiver og hdmi fra receiver til tv. Nada.

Jeg havde alm. phonokabler mellem dvd afspiller og receiver, og der kom der lyd fra dvd afspilleren, men intet billede. JEg tog phonokablerne ud, og så var der både stilhed og intet billede.

Kablerne står i hdmi ind og ud på reveiveren, det er der styr på, som noget af det eneste, tror jeg...

Jeg tror, at hvis jeg forbinder dvdafpilleren og tv'et direkte med hdmi og forbinder dvd og receiver med phonokabler, så ville det virke, men det kan ikke passe, at det skal være nødvendigt.

I forvejen er jeg muggen over, at det tilsyneladende ikke kan lade sig gøre at se fjernsyn med lyd i højttalerne via hdmi, så længe antennekablet er tilsluttet tv'et. (det er alm. antenne direkte i fjernsyn). Jeg har så forbundet tv og receiver med phonokabler, og så virker det.

Det er bare ikke særlig en kabel-agtigt,  hvis man skal have phonokabler ved siden af hdmi kablet.

Jeg troede at hdmi var en slags moderne scart, og jeg har altid kunne tilslutte en videoafspiller via scart og så kører det uden at læse instruktionen på 275 sider.

Er der nogen der kan hjælp ud fra de sparsomme oplysninger. Jeg skal tage stilling til om det er hdmi rgb eller den anden med cyan magenta osv, eller dvi (det er det ikke). På receiveren skal jeg sige om det er analog eller ej, om det er dvd direct eller ej og en masse ting.

Jeg kunne tænke mig at nulstille hele molevitten og så starte forfra, med manualen i hånden, men for f... er det den eneste løsning?

Hvorfor er det ikke nemmere? De sælger det jo til private?

Der er vel ikke noget om, at lige præcis disse to apparater ikke kan tale sammen over hdmi, vel?
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af bøllebobb bøllebobb skrev:



Ingen grund at kigge i instruktionsmanualen



... og så forventer du at andre skal bruge tid på at forklare dig, hvordan du skal bruge dine apparater?
An  a day...
Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 15:51
ja, lidt. I første omgang var det jo, da jeg ikke har erfaring med hdmi, mine forventninger til dette fantastiske interface, moderne scart og alt det der.

Sidenhen har jeg læst i instruktionsbogen, og har stadig ikke fundet ud af det, og derfor tænkte jeg, at hvis der er forum brugere, som har et lignende set-up, at de kunne fortælle mig hvilke indstillinger de har på deres dvd og receiver henholdsvis for at få det til at fungere.

Det ville kunne spare mig for tid, hvilket jeg ville sætte pris på. Det er naturligvis ikke sådan, at andre skal spilde deres tid for at spare min tid. Jeg siger ikke at min tid er mere dyrebar end andres. Det kunne være nogen, som gerne ville dele deres erfaring (=de har spildt deres tid på et tidligere tidspunkt for at erhverve denne erfaring) med mig, hvilket kunne gøres meget hurtigt, da de nu har gjort sig disse erfaringer.

Det er personligt noget jeg går ekstremt meget ind for, især når jeg kan hjælpe andre.

Indenfor dette område er det dog foreløbig sådan, at jeg er nydende medlem og ikke ydende, men dette ændres i takt med at jeg lærer.

F.eks. har jeg erfaret, at sacd lyd ikke kan transporteres via hdmi, da det er krypteret. Det var bl.a. derfor jeg købte phonkabler til at forbinde dvd og forstærker. Jeg har godt nok ingen sacd'er endnu, men det kommer.

Er der nogen der kan anbefale nogle virkelig gode sacd'er, altså godt optaget mv. ikke fordi musikken er god, ikke at det skader...

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 16:33
Selvfølgelig skal du ikke have phonokabler OG hdmi-kabel.

Men lidt ligesom du på forstrækeren skal vælge inputkilde når du skal høre/se noget kan det jo være at du i dvd-afspilleren skal sætte den op til at outputte via hdmi? Eller der er noget i forstærkeren der skal "slås til" inde i en eller an opsætningsmenu for at den kan "tage imod" via hdmi. Og der er mange andre muligheder, så det er altså tilbage til manualen, både dvd- og forstærkermanualen.

Hvis tingene var så simple som du gerne ville have dem, ville der kun være et apparat til alt AV og der ville kun være en tænd/sluk knap på det.
Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 16:46
tak, Stampe.
I dvd afspilleren har jeg valgt hdmi 720p, men har ikke gjort mig yderligere
tanker der. Jeg tænker at 'fejlen' er i receiveren, og det er klart en fejl 40,
men nu skal jeg finde den... :-(

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu