recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 Film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV2 Film

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Emne: TV2 Film
    Sendt: 10-August-2005 kl. 18:16

 

 Er der nogen som ved, eller har hørt om hvilket format denne nye kanal vil sende i ?, bliver det 16:9 eller vil de bruge det sædvanlige "Hverken fugl eller fisk" format som der bruges på deres øvrige kanaler. Hvis det er sidstnævnte så bliver denne kanal da ikke populær hos seriøse filmfans, de skal da ikke regne med mig som kunde i så fald.  16:9 Rules Forever. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 18:19

Hej Niels

Det jeg har hørt, er at det bliver en 16:9 kanal  (hvor muligt)

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 18:42

 Hej Lars.

 Tak for den oplysning. Det lyder da helt KANONT at de vil sende i 16:9, så vil der da være noget ved at se film på den kanal. Så må vi håbe at de hurtigt kommer ud af starthullerne med 16:9 på de øvrige kanaler, det kunne de da godt gøre med de andre sattelitkanaler, og så hurtigt få gang i digitale udsendelser på selve TV2, så vi også kan få 16:9 der. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 18:51
Både Zulu og TV2 sender da filmene i deres oprindelige format. Så mon ikke TV 2 Film også gør det. Og hvis du med "hverken fugl eller fisk" mener at de tillader sig at sende 2.35:1 film uden at pille ved dem, ja så er det sådan jeg vil se dem.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 18:58

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Både Zulu og TV2 sender da filmene i deres oprindelige format. Så mon ikke TV 2 Film også gør det. Og hvis du med "hverken fugl eller fisk" mener at de tillader sig at sende 2.35:1 film uden at pille ved dem, ja så er det sådan jeg vil se dem.

 TV2 og Zulu sender ikke i 16:9, de film som vises der er skannet til at blive vist i 4:3 format, når du indstiller til 16:9 visning så bliver underteksterne beskåret, det er de ikke i 16:9. Så derved er deres format ubrugeligt i forbindelse med bredskærms TV. Derfor "hverken fugl eller fisk."

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 19:37

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Derfor "hverken fugl eller fisk."

HØRT!

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 21:18

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Både Zulu og TV2 sender da filmene i deres oprindelige format. Så mon ikke TV 2 Film også gør det. Og hvis du med "hverken fugl eller fisk" mener at de tillader sig at sende 2.35:1 film uden at pille ved dem, ja så er det sådan jeg vil se dem.

Den jeg har hørt, er at den nye TV2 Film vil sende ægte 16:9

Altså ægte anamorfisk 16:9, så man får fuld opløsning når filmene vises på et bredskærms-tv. Altså ligesom DVD, og ikke som nu hvor alt sendes i 4:3 format (TV2, Zulu og Charlie).

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Altså ægte anamorfisk 16:9, så man får fuld opløsning når filmene vises på et bredskærms-tv. Altså ligesom DVD, og ikke som nu hvor alt sendes i 4:3 format (TV2, Zulu og Charlie).

"Ægte anamorfisk 16:9" er det der det føles som om man med et 4:3-fjernsyn har ca. 2/3 sort-skærm? Har aldrig helt forstået ideen i det for det vil vel også resultere i sorte bjælker på et 16:9 tv (hvis man altså ikke fedter med indstillingerne).

4:3-tv still rules - deforme hoveder nej tak!

Claus  

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 21:50

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

"Ægte anamorfisk 16:9" er det der det føles som om man med et 4:3-fjernsyn har ca. 2/3 sort-skærm?

Ja, men det skyldes mere film-formaterne.

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Har aldrig helt forstået ideen i det for det vil vel også resultere i sorte bjælker på et 16:9 tv (hvis man altså ikke fedter med indstillingerne).

Ægte 16:9 giver en meget bedre opløsning (detalje rigdom) i billedet.

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

4:3-tv still rules - deforme hoveder nej tak!

Har du egen parabol vil du ikke få deforme hoveder. Her vil du se det samme som når du ser film i dag - sorte striber for oven og for neden.

Men når du får et bredformat TV sker der ting og sager - så får du et markant større billede ved film - og da TV2 Film viser film 24x7x365 så vil det sige hele tiden

Det er samme som ved DVD - de ses også bedst på bredformat TV.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 22:11

Tak til Lars for lektionen.

Ja jeg ser også frem til at udsendelserne i højere grad bliver sendt som 16:9 så skal jeg nok følge trop . Jeg synes dog stadig der er for meget nyheds- og dokumentarstof der sendes i 4:3-format til at jeg har skiftet.

Spm.: Jeg har kabel-TV fra TDC - ville jeg med en Selector og det simple kort kunne få TV2, DR, DR2 og evt. TV3 som 16:9?

Claus

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 22:16

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Spm.: Jeg har kabel-TV fra TDC - ville jeg med en Selector og det simple kort kunne få TV2, DR, DR2 og evt. TV3 som 16:9?

Det er vist kun DR1 og DR2 som sender 16:9 nu.

TV2 gør ikke, og TV3 vist heller ikke.

Så delvist ja, og den nye TV2 Film vil sansynligvis også komme på selector i 16:9 (dog næppe med det simple kort).

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2005 kl. 22:18

Hejsa,

Når TV2 i sin tid kunne give os den første Surround, kan de jo nok også servere ægte 16:9, især hvis vi alle insisterer.

Jeg er helt enig med Radiomanden.

Havde Tychsen ikke skrevet "HØRT!", havde jeg gjort det.

Lars, anamorphic (eng.) hedder anamorf (uden -isk) på dansk.

Claus, det med sorte bjælker hedder letterbox.

Anamorf 16:9 = ægte widescreen vil på 4:3 fylde hele skærmen. Lars skriver jo også, der er fuld opløsning, så er der altså ikke sorte felter. 

Anamorf 16:9 skal strækkes 33%. (To morph betyder gradvist at forvandle). Det kan kun et 16:9 TV. Uden stræk er hovederne høje. 

4:3 er fint til TV. Til film og hjemmebio er det yt og har været det længe. Medmindre man ikke har opdaget, at et nyt århundrede er indtrådt: Det er klart 16:9, der ruler. Bare tjek i en TV-forretning, spørg, hvad der sælges eller se i et katalog eller en tilbudsavis.

Især med digital modtager og RGB på et widescreen TV ses film 2-3 gange skarpere end letterbox på et "smalskærms". Med f.eks. en Selector koster denne oplevelse 1 kr. om dagen incl. strømforbrug givet et 16:9 TV.

PS: Det er kun DR1 og 2 blandt de danske kanaler, der digitalt sender i 16:9 i dag. Og ikke altid, men ret ofte på film og serier. Tæt på DVD-kvalitet.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu