recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 udsendelser i ægte 16:9 på DVB-T fra
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV2 udsendelser i ægte 16:9 på DVB-T fra

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1372
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Årsagen til at der ikke sendes ægte 16:9 på TV2 Film og TV2 Charlie er en helt anden. Det bunder dog i samme problematik, nemlig at man på analog ikke kan sende både 4:3 og ægte 16:9 samtidig. Så aht. flertallet af brugerne især på TDC Kabel-TV har man måttet fravælge ægte 16:9 der.

Jeg kan ikke rigtig forstå årsagen til at TV2 har fravalgt 16:9 formatet på TV2 film , Zulu osv da disse kanaler udelukkende stammer fra et digitalt signal fra satellit og alle digital modtagere kan jo stilles til at vise det i 4:3 på et 4:3 TV. Det gælder jo også Selector - så i virkeligheden ligger problemet nok hos TDC og diverse antenneforeninger der ikke have 2 versioner (en konverteret analog i 4:3 plus en transperant digital i 16:9) i deres kabelnet ? At TDC så måske ikke har lov til at lave en analog 4:3 udgave er en anden snak...

filmfreak



Redigeret af filmfreak - 04-December-2006 kl. 16:10
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 16:57

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Jeg kan ikke rigtig forstå årsagen til at TV2 har fravalgt 16:9 formatet på TV2 film , Zulu osv da disse kanaler udelukkende stammer fra et digitalt signal fra satellit og alle digital modtagere kan jo stilles til at vise det i 4:3 på et 4:3 TV. Det gælder jo også Selector - så i virkeligheden ligger problemet nok hos TDC og diverse antenneforeninger der ikke have 2 versioner (en konverteret analog i 4:3 plus en transperant digital i 16:9) i deres kabelnet ? At TDC så måske ikke har lov til at lave en analog 4:3 udgave er en anden snak...

Du giver selv svaret. Der er ingen problemer for dem med satellit modtager. Ej heller dem med Selector.

Men langt hovedparten ser TV2 Film via analog kabel-tv, og TDC distribuerer kun en version og laver ingen format-konverteringer.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Sorte kanter foroven og forneden er ikke ensbetydende
med at den er
optaget
i 16:9 - den kan sagten være optaget i 4:3 og letterbox er
kommet på "for syns skyld".

Det var meget brugt for nogle år siden - af en eller anden grund.

Jeg prøver lige at finde ud af om det er tilfældet.


TV 2 fortæller, at de modtager udsendelsen i 4:3 letterbox fra producenten,
så de kan ikke gøre andet.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 16:38

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Sorte kanter foroven og forneden er ikke ensbetydende
med at den er
optaget
i 16:9 - den kan sagten være optaget i 4:3 og letterbox er
kommet på "for syns skyld".

Det var meget brugt for nogle år siden - af en eller anden grund.

Jeg prøver lige at finde ud af om det er tilfældet.

Det du snakker om er vel dengang man lavede "matted widescreen version" af film som oprindeligt var skudt i 4:3 format, med henblik på, at filmen så kunne vises i fx 1.85:1 i biografen og så i 4:3 i tv/video. Dette var specielt udbredt i 80'ernes film, hvor man fx ofte så mikrofoner dingle fra oven i en 4:3 udgave af filmen, dvs. i det område der lå oven over billedet i biografversionen. Et godt eksempel er også Predator fra 1987, hvor man i den ikke-mattede full frame 4:3 version kan se Carl Weathers arm stikke ud under vesten, skønt armen skal forestille at være skudt af... Se, det så man ikke i biografversionen, som var 1.85:1...

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2006 kl. 10:14
Nej, jeg taler ikke om soft eller hard matted film.

Jeg taler om tv-udsendelser der så ud til at være letterboxed, men ikke
var det - sikkert fordi de syntes at det så smart ud. I visse udsendelser
placerede de så f.eks. navne på interviewede personer i det sorte felt,
men ellers blev det ikke brugt til noget.

I øvrigt er 35mm film altid 4:3, og svjv. indførte man matting for at få
film til at være anderledes end 4:3 pga. konkurrencen fra tv, og 1.85:1
film er stadigvæk matted.

2.35:1 opnås ved at benytte en linse der presser billedet sammen, så man
kan få dobbelt så meget billede i bredden (eller man kan benytte 70mm
film).

Redigeret af lunddal - 07-December-2006 kl. 10:17
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2006 kl. 14:52

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nej, jeg taler ikke om soft eller hard matted film.

Jeg taler om tv-udsendelser der så ud til at være letterboxed, men ikke
var det - sikkert fordi de syntes at det så smart ud. I visse udsendelser
placerede de så f.eks. navne på interviewede personer i det sorte felt,
men ellers blev det ikke brugt til noget.

Ja, visse af de tidlige camcorders havde også denne funktion - ret tåbeligt, efter min mening.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

I øvrigt er 35mm film altid 4:3, og svjv. indførte man matting for at få film til at være anderledes end 4:3 pga. konkurrencen fra tv, og 1.85:1 film er stadigvæk matted.

2.35:1 opnås ved at benytte en linse der presser billedet sammen, så man kan få dobbelt så meget billede i bredden (eller man kan benytte 70mm film).

35 mm film (Academy standarden) er 1.37:1 - ikke 1.33:1 (4:3), selvom det må siges at være meget tæt på. Jeg er dog nu blevet klar over, at det tilsyneladende stadig mere er reglen end undtagelsen at 'widescreen' film skydes i 1.37:1 full frame og så først mattes til 1.85:1 i biografprojektoren (softmatting), frem for i selve filmkameraet (hardmatting), som jo burde være det mest logiske, så mikrofoner m.v. aldrig optræder i nogen kopi af filmen. Men det vil udbredelsen af 16:9 tv nok også ændre på, så vi til sidst kun optager i ren 1.85:1 (hardmatted), 1.78:1 (16:9 tv) eller 2.40:1 (1.37:1 anamorphic).

/Tarkin

Til top
Victorkarl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2006 kl. 10:38

På TV2 debat har jeg fået nedenstående svar på samme indlæg:

Hej Karl,

"På TV2 blev vist Crocodile Dundee i 16:9 letterbox format så der hele vejen rundt om billedet er en sort kant, man kan så zoom ind men så bliver billedet grovkornet så det ikke er til at holde ud at se på. Helt galt var det med "Alletiders Nisse" som også blev sendt i 16:9 letterbox" ? lyder dit spørgsmål.

Grunden til dit problem er at "Dundee" sikkert ikke er solgt til os i ægte 16:9, men i 4:3 letterbox - og det gør at den fra film selskabets side er "låst" i det format. Mht. "Alle tiders Nisse" - så er det samme dur, jeg kender ham, der har lavet efter bearbejdelse på det og han konfirmerer at det forholder sig sådan! Da de to film/udsendelser i sin tid blev klargjort til tv (de har jo nogen år på bagen efterhånden...), var der ikke noget der hed "at sende i 16:9" i Danmark - havde det været produceret/videre formidlet til os i dag, så havde det med garanti været i ægte 16:9 du havde set det! Dengang man skød ?Dundee?, var det rettet til biografen, og efterfølgende lavede man en ?tv kopi? som er låst i 4:3 ? netop fordi ingen på det tidspunkt sendte i 16:9. ?Pyrus? blev oprindelig skudt i 16:9, men konverteret til 4:3 letterbox fordi man gerne ville have ?spillefilms looket? med de sorte striber foroven og neden. Men igen, det var i de glade 4:3 dage.

TV 2 sender masser af ægte 16:9 i det daglige, men det er først fra 2009 at både DR og TV 2 tager det fulde spring, når det analoge net lukker og slukker! Indtil da, må du leve med et ?par smuttere? her og der?

Jeg har svaret nogenlunde på samme spørgsmål i en tidligere tråd, skriv endelig hvis ikke det er nok, så tager vi den bare endnu en gang.

http://debat.tv2.dk/message.jsp?thread=105976&message=60 5862

Mvh.

Claus Frederiksen, fotograf - TV 2 sporten
clfr@tv2.dk



mvh
Karl
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2006 kl. 21:18

 

 Føj for en øjebæ, nu sender TV2 igen en film i 4:3. Man kan da ikke være bekendt at sende en film som Pearl Habor i det format. Nu måde for F---- se at få taget sig sammen. TV2, føj, føj, føj nu må i tage jer sammen i er simpelthen bare for dårlige.   

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1372
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2006 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Føj for en øjebæ, nu sender TV2 igen en film i 4:3. Man kan da ikke være bekendt at sende en film som Pearl Habor i det format. Nu måde for F---- se at få taget sig sammen. TV2, føj, føj, føj nu må i tage jer sammen i er simpelthen bare for dårlige.   

Tilgengæld kan SVT1 og STV2 nu modtages i ægte 16:9 på Selector!!

Og som noget helt nyt sender TV3 også i ægte 16:9 lige nu

 

Til top
Hansemand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 00:12
Jeg vil gi' Radiomanden fuldstændig ret. Det er sjusk at sende en film som Pearl Harbor i 4:3. Der er ikke mange film, som sendes fra TV2, der er i 16:9. Det er umuligt at forestille sig at TV2 kan købe en 4:3 udgave af Pearl Habor. Det er måske prisen for TV2 News, som jeg iøvrigt synes er skudt over målet. Det kan da ikke passe i så lille land som vores at skulle ha' nyheder kørende døgnet rundt. Send Nyheder fra kl. 18:00 til midnat så må det da være godt.
Mvh Hansemand
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 12:49

Nu må I ikke være for hårde mod TV2/TV2 News. De kan skam godt lide 16:9 TV, se blot på disse billeder:

 

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2006 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Føj for en øjebæ, nu sender TV2 igen en film i
4:3. Man kan da ikke være bekendt at sende en film som Pearl Habor i det
format. Nu måde for F---- se at få taget sig sammen. TV2, føj, føj, føj nu
må i tage jer sammen i er simpelthen bare for dårlige.



DR sendte i øvrigt en film lørdag aften i 4:3, så det er altså ikke kun TV 2.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu