recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tv-lyd igen igen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tv-lyd igen igen

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Schäfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2023
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schäfer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tv-lyd igen igen
    Sendt: 18-Oktober-2023 kl. 15:27
Jeg har indtil nu sendt lyden fra TVet til en lille kompakt forstærker via hovedtelfonudgangen (minijack). Herefter sendes til til et par kvalitethøjttalere der ligger gemt inde i et tv-møbel med stoffronter. Imidlertid er forstærkeren begyndt at få udfald, så jeg tænkte på at opgradere en smule. Mit behov går først og fremmest mod almindelige tv-programmer og dialogtunge film og serier, så det er vigtigt at stemmerne er til at skelne fra hinanden.
Som jeg ser det er der 2 former for opgraderinger der kunne give mening. 
Den første: En brugt kvalitetsforstærker der fortsat forsynes via hovedtelfonudgangen, minijack til phono (volumekontrol via fjernsynets fjernbetjening). 
Den anden: En brugt surroundsoundforstærker der forsynes via hdmi-Arc, således at jeg stadigvæk har volumekontrol via fjernsynets fjernbetjening.

Hvilken løsning giver den bedste lyd? 
På forhånd tak 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2023 kl. 15:34
En brugt med hdmi-arc
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2023 kl. 15:41
Der findes stereoforstærkere med HDMI-ARC. Det er sikkert ikke helt billigt, men man kan godt både få sin kage og få lov til at spise den, uden at gå (lidt) på kompromis og købe en surround-børge til stereo.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2023 kl. 19:49
Alternativt og mest oplagt: Optisk ud til en lille dac og videre til forstærker.
Det er vist kun nyere (digitale) stereoforstærkere, streamere, hubs m.m. der har hdmi.
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 07:59
Efter min mening bør du gå HDMI ARC vejen og sørge for at få eARC med. Så holder du HDMI og lydkæde intakt frem til forstærkeren, hvis du senere vil udvide til f.eks. surround, og kan styre/tænde/slukke enheder med samme fjernbetjening.
Til top
Schäfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2023
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schäfer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 08:28
At bruge den optiske udgang til en DAC giver mig jo ikke volumekontrol fra fjernsynets fjernbetjening??

Redigeret af Schäfer - 19-Oktober-2023 kl. 08:29
Til top
Schäfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2023
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schäfer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 08:32
Fjernsynet understøtter alligevel kun alm. ARC.

Til top
Schäfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2023
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schäfer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 08:50
Af hensyn til strømforbruget kunne jeg godt tænke mig at den havde automatisk tænd/sluk, er det noget alm. hdmi ARC understøtter? 

Redigeret af Schäfer - 19-Oktober-2023 kl. 08:51
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 09:40
HDMI ARC gør ikke i sig selv, men ARC er bundet op på HDMI CEC, som er styreprotokollen over HDMI. Det er først senere, at både tænd og sluk er blevet obligatorisk for producenterne at understøtte i HDMI CEC, så du bør tjekke det på de forstærkere, du overvejer. Før var det kun sluk-kommando, der var obligatorisk. Alle enheder eARC bør være nye nok til at understøtte både tænd og sluk over HDMI CEC.

Læs eventuelt også denne guide om HDMI CEC: https://www.flatpanels.dk/guide.php?subaction=showfull&id=1653030927
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4261
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 10:35
Her kan læses om muligheder og begrænsninger i ARC forbindelse mellem TV og AVR (surroundreciever)
eARC er også tilføjet.

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 11:34
Den bedste løsning er efter min mening, en surroundforstærker. Forbundet med ARC. Så har du al styring med TV-fjernbetjeningen, tænd, sluk, volumen m.m.
Det vil give dg en yderligere fordel, når nu du har nogle specifikke krav m.h.t. lyden. En surroundreceiver indeholder en equalizer, så du nemt kan tilpasse (hæve) bestemte frekvensområder, så f.eks. stemmer bliver tydeligere. Ydermere har de oftest flere "scener", hvor det er enkelt at lave forskellige lydbetoninger - f.eks. Tale, Film, Musik o.s.v.
Til top
Schäfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2023
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schäfer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 11:59
Tak for alle input. Jeg tror jeg går på jagt efter en brugt Surround-receiver med indbygget automatisk tænd/sluk. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu