recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tv-lyd igen igen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tv-lyd igen igen

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Schäfer Schäfer skrev:

Tak for alle input. Jeg tror jeg går på jagt efter en brugt Surround-receiver med indbygget automatisk tænd/sluk. 
Min Marantz SR7011 slukker automatisk når der ikke kommer input.

Og med hdmi CEC tænder og slukker den også når TV tændes og slukkes.


Redigeret af Munch - 19-Oktober-2023 kl. 12:29
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Schäfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2023
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schäfer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 16:40
Jeg har fundet en Sony-receiver DG820 med BRAVIA-sync, den må da sammen med mit ca 3 år gamle Sony fjernsyn kunne gøre som jeg ønsker, eller hvad? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 17:02
Er dit tv også 15 år gammelt?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 17:06
Du skulle jo bruge både hdmi sync og ARC. Den har ikke sidstnævnte.

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Schäfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2023
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schäfer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2023 kl. 17:20
Som du nok kan læse, så nej.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2023 kl. 06:03
HDMI CEC kræver, at du tilslutter over HDMI-kabel, og så er ARC jo også nødvendigt. Du kan ikke tilslutte via andre porte såsom optisk eller jack-stik og samtidig få CEC.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2023 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

HDMI CEC kræver, at du tilslutter over HDMI-kabel, og så er ARC jo også nødvendigt. Du kan ikke tilslutte via andre porte såsom optisk eller jack-stik og samtidig få CEC.

Hmmmmm, er nu ret sikker på at mine forældres soundbar kører optisk og hdmi samtidig. Her justeres volumen med fjernsynets fjernbetjening.

Deres tv er et Panasonic PX80….


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2023 kl. 16:30
CEC kommer i 2005. ARC kommer i 2009. Jeg brugte selv CEC til den første fladskærm sammen med reciever og BD afspiller i 2008

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Schäfer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2023
Sted: Hvidovre
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schäfer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2023 kl. 17:04
Tak igen for jeres gode input. Jeg opsummere lige:
HDMI (CEC) giver mulighed for for volumekontrol fra fjernsynets fjernbetjening, men ikke nødvendigvis tænd/sluk via selvsamme. HDMI ARC giver mulighed for at tænde og slukke for fjernsynet og forstærkeren med fjernsynets fjernbetjening. 
På forstærkerne står der i reglen HDMI out på et af stikkene, samtidig med at det ofte forklares som noget der skal retur til fjernsynet, men min verden sendes og skilles lydsporet fra tv-signalet og sendes til forstærkeren og videre ud i højttalerne, eller hvad??? 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2023 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Schäfer Schäfer skrev:

Tak igen for jeres gode input. Jeg opsummere lige:
HDMI (CEC) giver mulighed for for volumekontrol fra fjernsynets fjernbetjening, men ikke nødvendigvis tænd/sluk via selvsamme. HDMI ARC giver mulighed for at tænde og slukke for fjernsynet og forstærkeren med fjernsynets fjernbetjening. 
På forstærkerne står der i reglen HDMI out på et af stikkene, samtidig med at det ofte forklares som noget der skal retur til fjernsynet, men min verden sendes og skilles lydsporet fra tv-signalet og sendes til forstærkeren og videre ud i højttalerne, eller hvad??? 
Plus hdmi CEC også styrer tænd/sluk.

Hdmi ARC er en returkanal i hdmi kablet som sparer dig for et ekstra kabel mellem TV og reciever/soundbar. Det har større båndbredde en spdif/ optisk kabel, så surround kanaler kan overføres.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2023 kl. 09:02
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2023 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af Schäfer Schäfer skrev:

Tak igen for jeres gode input. Jeg opsummere lige:
HDMI (CEC) giver mulighed for for volumekontrol fra fjernsynets fjernbetjening, men ikke nødvendigvis tænd/sluk via selvsamme. HDMI ARC giver mulighed for at tænde og slukke for fjernsynet og forstærkeren med fjernsynets fjernbetjening. 
På forstærkerne står der i reglen HDMI out på et af stikkene, samtidig med at det ofte forklares som noget der skal retur til fjernsynet, men min verden sendes og skilles lydsporet fra tv-signalet og sendes til forstærkeren og videre ud i højttalerne, eller hvad??? 

Det er HDMI CEC, der styrer andre enheder over HDMI. Også tænd/sluk, men det er først blevet obligatorisk i HDMI CEC senere, så du kan ikke regne med, at alle enheder med CEC-support både kan tænde og slukke over CEC. Det skal testes.

ARC er lydsignalet i HDMI.

HDMI out er noget helt tredje. Det bruges hvis du f.eks. har en Blu-ray afspiller, som forbindes med HDMI direkte til receiveren, som dernæst forbindes med HDMI til TV'et. Receiveren trækker lyden ud af HDMI-signalet og lader videosignalet passere videre til TV'et. Hvis man vil have 4K, HDR og andre nyere videoformater, så kræver denne opsætning dog, at receiveren også understøtter 4K, HDR osv. Det bliver til tider noget rod.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu