|
Tysk pokalfinale i UHD - det var hurtigt det kom |
Besvar |
Forfatter | ||
JENC
Guld medlem Oprettet: 22-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 611 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 23-Maj-2015 kl. 21:42 |
|
Jeg læste lige, at den tyske pokalfinale sendes i Ultra HD, af Sky Tyskland.
http://digitalt.tv/sky-viser-tysk-pokalfinale-i-ultra-hd-i-sportsbarer/ Godt nok kun til Samsung TV og udvalgte sportsbarer. Men det er omvendt meget tidligere end man forventede de første live UHD sendinger, hvor OL i Rio næste år har været nævnt. Godt at se, at UHD er ved at få fodfæste. Og specs for sendingen er super: 35 mbit HEVC, 50 billleder i sekundet. Det kan være man skulle finde sig en tysk sportsbar, blot for at se en sådan UHD udsendelse :-) 50 billeder i sekundet er dog en oplysning der ikke kan stå alene. Er det interlaced eller progressivt. UHD-Standarden foreskriver kun progressivt for UHD. Er der nogen der ved, om nogle producenter har "snydt" og lavet interlaced optageudstyr for at hoppe over hvor gærdet er lavets mht båndbredde og real-time encoding? Jeg havde ellers tænkt om de første flow-udsendelser ville være film-kanaler som vi så det da HD var i sin vorden. Godt at se, at det er godt undervejs. UHD skal nok komme til os også. Nu mangler vi bare at YouSee og Stofa melder ud, om de vil bruge IPTV protokollen, eller DVB-UDHTV protokollen i deres net, så vi kan få købt UHD fjernsyn.
|
||
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
skal jeg være ærlig så tror jeg ikke interlaced hevc er nogen god ide. Damn det må koste noget ekstra processorkraft at skulle lave de ekstra beregninger, og det er ikke fordi vi bare har totalt overskud til den slags i jernet endnu.
|
||
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4576 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej. Beregningerne kan laves i skyen. F eks. med NVIDIA GRID graphics acceleration for virtual desktop infrastructure (VDI). http://blogs.nvidia.com/blog/2015/05/08/virtual-gpu/ Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 24-Maj-2015 kl. 22:15 |
||
forzajuve
Guld medlem Oprettet: 17-Juni-2007 Sted: Jyllinge Status: Offline Point: 6388 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Damn gad jeg godt se. Øv det ikke lige er muligt
|
||
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
|
||
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tro mig - jeg er særdeles godt bekendt med den slags HPC løsninger og du har ikke mulighed for at bruge dem til noget som helst da data sendes til dig interlaced, så du ville skulle realtime kunne uploade og downloade og samtidig lave beregninger. Det er ikke dem jeg taler om. Det er at skulle lave de beregninger når de kommer ud på din enhed. interlaced betyder jo at enheden SELV skal lave et stort stykke arbejde for at vise tingene ordentligt (såsom at indsætte de ekstra linjer!), og med hevc så er vi altså ovre i en opgave hvor noget skal løses realtime i en "compute-enhed" som ikke lige findes i et moderne TV, da hevc i den grad suger performance ud af en cpu. (og du kan i øvrigt ikke lave HW-baseret encodes ordentligt på GPU via HEVC endnu. Codecs understøtter det ikke særligt godt og performancegains er minimale i forhold til alm cpu. Redigeret af claus_jac - 25-Maj-2015 kl. 16:18 |
||
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4576 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej.
Jeg tror at vi taler lidt forbi hinanden. Du taler om HPC løsninger og HEVC decodning i et TV mens jeg i en anden tråd lige har skrevet om nVidea Shield Android TV med en supercomputer på en chip og deres GRID online datacentre til hjemmebrug. Et UHD billed fylder 3840 x 2160 x 50Hz x 3Farver = 1244,16 Mpixel/s. Shields Tegra X1 processer yder EN teraflop af FP16 beregninger samt har en Video Image Compositor på 4000MPixel/s. Så det er lige før at jeg regner med at Tegra X1 selv kan lave de nødvendige beregninger for at kunne vise et interlaced signal. Men for at være på den sikre side foreslog jeg at beregningerne skulle ske i et online datacenter i skyen. Således at beregningerne skete i et 8 x så stort grafikkort i serveren mens Tegra X1 kun skulle være klient og vise data. Yderlig linkede til nVidea professionelle løsning, hvor man typisk sætter 60 Citrix XenDesktop med NVIDIA GRID vGPU virtual desktops op ad gangen. Når jeg nu ser på tallene kan jeg dog godt se at det var OverKill. Men ellers er jeg enig i din betragtning om begrænsningerne for HEVC. Ved video convertering i skyen vil jeg tro at man vil bruge VESA DSC kompression som understøttes af Tegra X1 i hardwaren. Jeg ved ikke om jeg kan lokke dig til at se de to YouTube video'er fra nVidea i min anden post fra i går kl. 16:37. De forklarer meget af det: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=140052&PN=3&title=android-tv-bokse Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 26-Maj-2015 kl. 12:16 |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |