recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Uafbrudt strømforsyning/UPS til projektor og hi-fi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Uafbrudt strømforsyning/UPS til projektor og hi-fi

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Uafbrudt strømforsyning/UPS til projektor og hi-fi
    Sendt: 17-Februar-2023 kl. 21:03
Er der nogen her, som har erfaring med sådan noget? Altså en strømforsyning med overspændingsbeskyttelse og et batteri som tager over ved midlertidigt eller kortvarigt strømsigt.

Jeg søger ikke noget der kan køre projektoren i længere tid eller noget; bare noget der kan levere strøm i tilfælde af noget overspænding, som må være det jeg har oplevet et par gange over de sidste ´ to uger. Problemet er, at projektoren lukker ned meget hurtigt når relæet i min Belkin Pure AV PF50 (går jeg ud fra, er hvad der sker) genstarter. Normalt tager det Sony 270ES'eren flere minutter at lukke ned, når man gør det med vilje.

Jeg har prøvet en dims fra Schneider APC, som desværre havde en meget høj summen. Den har også en omskiftningstid på 6 ms, hvilket måske ikke engang er hurtigt nok.

Erfaringer, tips, tricks og råd modtages med kyshånd
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 09:25
Jeg har flere gange brugt eaton UPS anlæg, men hvor hurtigt de omstiller er jeg ikke helt klar over. Jeg ville forvente at 6ms ikke er nok til at få din projekter til at lukke ned. 

Jeg må dog indrømme, at jeg ikke er oplevet nogle UPS anlæg som ikke har brummet (blæserstøj), men det har også primært været anlæg omkring 3000VA.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 09:45
Prøv at køre projektoren udenom din Belkin i et stykke tid og se, hvad der så sker.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 18-Februar-2023 kl. 09:45
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 11:34
Mon ikke den Belkin skaber flere problemer end den løser? Jeg ville køre PJ uden om, med mindre den er indkøbt til et specifikt, ikke antaget eller indbildt problem. At den slår fra, synes jeg ikke beviser dens engen nødvendighed.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 12:21
Sidste gang fænomenet indtraf gik det også ud over AV-udstyret, som sidder på sin helt egen stikkontakt, så det er ikke noget den Belkin selv gør.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 13:06
Hvad gjorde av udstyret helt præcist?

Prøv st forklare hvad du oplever, på hvilket udstyr og på hvilke tidspunkter.

Så er det lettere at råde.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 14:04
Noget af AV-udstyret lukkede på samme tid som relæet i projektorens strømfilter klikkede og projektoren slukkede. Nærmere specifikt scaleren og PS5'eren. Jeg har ikke styr på om min Netgear Nighthawk eller modem/routeren fra YouSee genstartede. Forstærker, Mac Mini og DAC kørte videre.

Dette er nogle gange sket uden at projektoren slukkede og strømfilteret gjorde noget som helst. Som nævnt kører projektoren og strømfilteret på sin helt egen stikkontakt, og udstyret sidder på en anden stikkontakt med en billig "surge protecting" stikdåse på.

Det skete sidst vist nok kl. 00.45. Muligvis omtrent samme tidspunkt forrige gang, for måske to uger siden, men før i tiden har det været på alle mulige tidspunkter. Med de JVC 30'ere jeg kørte med før virkede problemet dog ikke så stort, da de lavede en helt normal nedlukningssekvens når de fik kappet strømmen i et lille øjeblik.

Med til historien hører, at bygningen er 80 år gammel og at de faktisk ikke havde jord på strømmen før jeg bad om det, for cirka ti år siden.

Redigeret af Naiera - 18-Februar-2023 kl. 19:38
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Jeg har flere gange brugt eaton UPS anlæg, men hvor hurtigt de omstiller er jeg ikke helt klar over. Jeg ville forvente at 6ms ikke er nok til at få din projekter til at lukke ned. 

Jeg må dog indrømme, at jeg ikke er oplevet nogle UPS anlæg som ikke har brummet (blæserstøj), men det har også primært været anlæg omkring 3000VA.


Den jeg prøvede havde ingen blæser. Det var en meget tydelig elektrisk summen.

Der er et andet mærke hos Pro Shop som lover SILENT RUNNING, med nogle ZzzZzZ bagefter, men præcis hvad de mener med det, når der længere nede i manualen står <30 dB, ved jeg ikke. Den model har to udtag med schuko og 480 W, så det ville ellers være helt perfekt til projektoren, og den DualSense-oplader der blev tilføjet forleden
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 19:55
Du kan ikke undgå at en ordentlig UPS larmer rent mekanisk.
Den skal bare ind i et andet rum at stå.



For øvrigt, en 80 år gammel bygning er da vidst mest noget "nymodens pjat". Vores hus fylder 100 år i år :)
Til gengæld havde vi strømudfald i ~10 minutter i går, sammen med en stor del af Østjylland....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du kan ikke undgå at en ordentlig UPS larmer rent mekanisk.
Den skal bare ind i et andet rum at stå.


Øv. Det er ikke muligt.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 21:14
Hushbox til UPS?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Jeg har flere gange brugt eaton UPS anlæg, men hvor hurtigt de omstiller er jeg ikke helt klar over. Jeg ville forvente at 6ms ikke er nok til at få din projekter til at lukke ned. 

Jeg må dog indrømme, at jeg ikke er oplevet nogle UPS anlæg som ikke har brummet (blæserstøj), men det har også primært været anlæg omkring 3000VA.


Den jeg prøvede havde ingen blæser. Det var en meget tydelig elektrisk summen.

Der er et andet mærke hos Pro Shop som lover SILENT RUNNING, med nogle ZzzZzZ bagefter, men præcis hvad de mener med det, når der længere nede i manualen står <30 dB, ved jeg ikke. Den model har to udtag med schuko og 480 W, så det ville ellers være helt perfekt til projektoren, og den DualSense-oplader der blev tilføjet forleden


Den summer vel kun når den kører på batteri?
Mine UPS'er herhjemme larmer kun når de kører på batteri. De larmer ikke når de kører i "green mode" :-)

Vær OBS på at din UPS skal køre med "rigtig sinus". Ikke kasseformet sinus, da det ikke er alt for godt for elektronik.

Har du i øvrigt målt din spænding i stikkontakten? har du omkring 230V (+/- 10%) så ligger du inden for normalen.

Det kan tyde på at dit udstyr er følsomt over for trasienter i elnettet.
De fleste UPSe på markedet i dag er "Line-interactive". Hvis dit udstyr er meget følsomt, skal du have en UPS der kører i "Online mode", så den hele tiden kører "gennem batteriet" (mens det bliver ladet). Den vil altid have samme fine udgangsspænding, trods skæv input-spænding.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu