recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 7891011 81>
Forfatter
Besked
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2017 kl. 05:34
Oprindeligt skrevet af ozong ozong skrev:

Må indrømme jeg er imponeret over dette udstyr, har netop fået mit grej hjem.

Pakket Cloud Key og en UAP-Pro ud, sat det op og tilsluttet det. 
Simpel opsætning og indtil videre kører det klippe stabilt, med bare et AP opsat interimistisk på en skråvæg midt i huset på vores første sal, hvilket giver dækning i hele huset, imponeret. 

Glæder mig til det bliver weekend og skal sætte en UAP mere op og skifte min router ud med USG 4 pro.
Købte også en US 16 150w switch som jeg p.t. overvejer at returnere, virker faktisk indtil videre fint med min HPE1920 switch og injector.



Så returner hellere din USG Pro og tag den almindelige USG :) den skal nok klare det du smider efter den :)
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Hold da op denne tråd blev meget teknisk lige pludselig! Cool cool men jeg fatter ikke en meter! :-D Men når nu alle i eksperter er her, så inden jeg trykker køb, så godkend lige for en sikkerheds skyld det setup jeg har tænkt mig at investere i.

Det er til et 3 etagers rækkehus med betondæk. Grundplan er kun 35 m2 per etage (kbh størrelser) Jeg får 100/100 Mbit fiber fra Gigabit. Jeg går ikke særlig meget op i det, men mit net skal bare virke over hele huset uden en masse bøvl.
Skal bruges 4 mobiler/tablets. 2 smart tv. Alm og 4k streaming. Surf/ mail og Sonos i hele huset. Regner med alt skal køre trådløst pånær tv'et på 2 sal som jeg vil kable til fra AP.

Jeg vil købe:

1 x USG

1 x AP pro som jeg vil sætte i loftet på stueplan ved trappeopgang til 1 sal. (Kunne nøjes med lite , men vil gerne kunne trække kabel videre fra AP)

1 x AP pro som placeres i loftet ved trappeopgang/indgangen til 2 sal, hvor jeg vil trække kabel til mit tv fra. Håber på et AP i stueplan og på 2 sal sammen kan dække 1 sal.

Jeg går ikke op i statistik osv, så regner med bare at sætte nettet op fra min pc første gang og ellers ikke røre sætte meget mere ved det. Så går ud fra jeg ikke behøver en cloudkey?

Lyder det nogenlunde fornuftigt ?

Pft og god dag.

Hej BPR

Hvad gjorde du så?

Mit projekt ligner dit.

3 etager.
ny 100/100 fiber.

Jeg har ethernet kabling på alle 3 etager i forvejen.

regner med at købe:

En USG router/firewall (men hvilken ved jeg ikke)

2 x AP AC lite (burde være fint til mit brug. Køber en 3 hvis de 2 ikke dækker).

Sætter det op en gang for alle fra min pc (har også en synology som måske kan bruges til det senere)

Men ved ikke hvad al den snak om injectors og POE betyder.
Er det noget for mig? :-)

Alle husets ethernet kabler samles i kælderen i en lille switch ting og videre til min nuværende ADSL router.
Samme sted som fiber kommer ind.

Den switch ting skal vel bare forbindes til USG som så er forbundet til fiber boks. 

AP'er forbinder jeg vel så til de ethernet stik jeg har på etagerne?
Til top
ozong Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 17:30

Hej

 

Nu er jeg ikke BPR, men har haft gang i noget lignende og kan kun anbefale UniFi, det er super stabilt og jeg er meget tilfreds.

 

Jeg har en hus på knap 300kvm i to plan og en stor lade med to gildesale.

Vi fik fornyeligt lagt fiber ind og prøver p.t. en 500/500 mbit forbindelse.

 

Jeg købte følgende udstyr:

1 x USG 4 pro

1 x US 16 ports switch med PoE

3 x UAP AC Pro

1 x Cloud key

 

Der er monteret to UAP pro i loftet på førstesalen hvilket dækker begge etager og hele huset. Den sidste skal bruges i laden, når den på et tidspunkt er renoveret.

 

PoE betyder Power Over Ethernet.

Dine AP skal have strøm via netværkskablet, enten via en switch med inbygget PoE eller en PoE injector, der får tilført lan in + strøm og sender lan ud med strøm. Der er skide smart og sikrer en høj WAF (ingen synlig ledninger og power adaptere for koner).

 

Jeg vil mene du sagtens kan nøjes med USG 3, eneste årsag til at jeg købte 4 pro er fordi jeg i forvejen har et rackskab og den kan rackmonteres.

Købte så en US 16 ports switch med indbygget PoE, så jeg undgår injector, her kan man med fordel vælge en mindre model hvis man ikke har et rackskab. Da begge rackenheder larmer (blæser støj) hvilket de mindre fanless enheder ikke gør.

 

Med hensyn til montering skal du forbinde din fiberbox (port 1) til WAN1 porten på din USG fra USG LAN1 til din switch, hvad enten det er en Unifi eller en anden, men kan varmt anbefale den da du på den måde kan konfigurere det hele via deres fede webinterface.


 

Ville slutteligt anbefale dig at købe en cloud key, hvis du fra tid til anden gerne vil følge med i dit netværk m.m. se evt. deres demo site her: https://demo.ubnt.com/manage/site/default.

 

P.s. Kommer selv fra Netgear og andet udstyr og syntes måske dette udstyr kræver lidt mere indsigt, men det er super fedt.

 

/Otto



Redigeret af ozong - 17-Februar-2017 kl. 17:35
Til top
ingolfstar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 21-Januar-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ingolfstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2017 kl. 13:56
Jeg har aldrig forstået.

Hvad betyder en kontroller? Er det noget med at wifi selv skal skifte til et givent AP når det er tættest på? hvordan sættes det op? og kan det styres fra mobilen via app? En venlig sjæl som vil forklare det for en mindre nørdet gut?

pft. 
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2017 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af ingolfstar ingolfstar skrev:

Jeg har aldrig forstået.

Hvad betyder en kontroller? Er det noget med at wifi selv skal skifte til et givent AP når det er tættest på? hvordan sættes det op? og kan det styres fra mobilen via app? En venlig sjæl som vil forklare det for en mindre nørdet gut?

En controller er et stykke software som man bruger til at konfigurere alle Ubiquiti's Unifi enheder. Det kan installleres på både Windows, Linux m.m.

Hvis man ikke gider besvære sig med det, så kan man købe et lille stykke hardware der hedder en cloud key. Den har softwaren installeret fra starten. 

Kontrolleren behøver ikke står og køre hele tiden, så man kan starte den op efter behov. 

Du kan se en demo af hvad den gør her: https://demo.ubnt.com/manage/site/default/dashboard
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2017 kl. 12:33
Ahh.. ok POE :-)

Så de netværkskabler jeg allerede har trukket i huset kan godt bruges?

Jeg skal bare have en switch der kan sende strøm gennem dem, og så koble dem til den switch i stedet for den løsning jeg har nu?

kabler trukket i huset ender i en boks med 8 stik (er vist bare en dum samle dåse)
Fra den dåse går der 8 kabler til en dlink switch som så sidder i min router.

Formoder jeg fra den dumme boks kan trække de 8 kabler til den USG switch jeg køber.
De 3 af kablerne bliver så monteret i de 3 AP'er jeg køber og de resterende 5 er til div. net stik i huset.

Dur det og får AP'er så den strøm de skal have?

Altså:
Min fiber dåser på væggen....
Fra dem RJ45 kabel til min USG router
Fra den RJ45 kabel til min USG switch
Fra switch 8 x RJ45 kabler op til min "samleboks" 
Fra samleboks går der 8 kabler ud i huset hvor de 3 skal bruges til mine AP'er

Eller mangler jeg noget?


Redigeret af koden - 01-Marts-2017 kl. 12:42
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2017 kl. 12:35
korrekt, du behøver endda ikke købe switch, da der følger en POE injector med.

Bemærk at ubiquiti benytter to forskellige typer poe alt efter hvilken model du evt køber.

LITE og de ældre LR modeller bruger en propræitær 24v type som man ikke bare kan købe alm switch til. Der skal du købe ubiquiti sqitch eller bruge deres injector.

Pro modellerne og de nye LR udgaver bruger alm POE som er en 48V standard hvor du kan købe mange forskellige switche.

Så inden du køber det hele så vær lige opmærksom på dette.
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2017 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

korrekt, du behøver endda ikke købe switch, da der følger en POE injector med.

Bemærk at ubiquiti benytter to forskellige typer poe alt efter hvilken model du evt køber.

LITE og de ældre LR modeller bruger en propræitær 24v type som man ikke bare kan købe alm switch til. Der skal du købe ubiquiti sqitch eller bruge deres injector.

Pro modellerne og de nye LR udgaver bruger alm POE som er en 48V standard hvor du kan købe mange forskellige switche.

Så inden du køber det hele så vær lige opmærksom på dette.

Ahh.. kom efter jeg havde skrevet.

Men jeg skal stadig have delt mit signal ud, så en form for switch skal jeg have og den skal kunne føre strømmen videre.
Spørgsmålet er om min d-link kan det

Ville have sendt et billede med, men man kan ikek vedhæfte her


Redigeret af koden - 01-Marts-2017 kl. 12:49
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2017 kl. 12:51
POE er udelukkende til at strømføre den. Du kan sagtens bruge din almindlige Dlink, så skal så bare sætte din medfølgende POE injector imellem.

Den tager et kabel fra din dlink og en strømforsøning og sender et samlet signal inkl strøm ud til dit AP
fx sådan her
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2017 kl. 15:08
ok takker..
Hvis ikke en unifi switch gør den del bedre så beholder jeg bare den jeg har.

Medmindre jeg måske skal bruge den i min stue, hvor jeg gerne vil kunne dele signalet ud fra et rj45 kabel til flere.
Det kræver vel en switch :-)

Jeg formoder der er forskel på switche eller er det ligegyldigt til alm. brug?

F.eks. hvis man en dag skulle holde LAN party og skal dele sit signal ud til 5 pc'ere.
Ville det så kræve andet end en billig switch?

USG 3  er vel bare den her i dag uden 3 tallet?

https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/

Hvor køber man deres produkter henne...ikke sådan lige hyldevare kan jeg se :-)


Redigeret af koden - 01-Marts-2017 kl. 15:22
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2017 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

ok takker..
Hvis ikke en unifi switch gør den del bedre så beholder jeg bare den jeg har.

Medmindre jeg måske skal bruge den i min stue, hvor jeg gerne vil kunne dele signalet ud fra et rj45 kabel til flere.
Det kræver vel en switch :-)

Jeg formoder der er forskel på switche eller er det ligegyldigt til alm. brug?

F.eks. hvis man en dag skulle holde LAN party og skal dele sit signal ud til 5 pc'ere.
Ville det så kræve andet end en billig switch?


Nej, Det vil ikke kræve andet.
Men.. og der er et men når du kan få en Unifi switch med 8 porte til omkring 1100,- så havde jeg hellere brugt de ekstra 500-600 kr sådan en koster, så har du flere POE porte, og kan skille dig af med den POE injector du har. Samtidig med du har en enhed mere i din oversigt på det software hvor du kan se dit netværk...:)

og så er næste skridt at du engang køber en Unifi security gateway, og så har du et komplet "sæt" derinde og kan klare alt opsætning alle steder i verden og dejlig nemt :)
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2017 kl. 15:29
AP pro kontra lite kan begge fødes med strøm fra rj45 ikke?
pro har bare 2 rj45 mod en i lite?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7891011 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu