recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubuntu Otto :-)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUbuntu Otto :-)

 Besvar Besvar Side  <12345 32>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Otto du skriver startindlæget kl. 20.27 og kl. 21.26 har du givet op jeg vil mene Ubuntu er lidt som en god vin, den har godt af at blive liggende lidt, i dette tilfælde på din digitale vinreol, harddisken
 
Jamen, det har jeg da alt muligt respekt for. Men nu var målsætningen ikke at finde ud af om jeg kunne bruge det, hvis jeg lagde tilstrækkeligt arbejde i det. Målsætningen var at finde ud af om det er brugbart for en almindelig bruger. Jeg siger jo ikke at det er ubrugeligt for alle, tværtimod har jeg flere gange sagt at de rigtige brugere kan have rigtigt meget glæde af Ubuntu. Men det er IKKE dét som det blev præsenteret som i denne diskussion.
 
Essensen er: Ubuntu er gratis. Til prisen er det fint. Men hvis vi skal se bort fra prisen, så havde jeg i princippet to muligheder foran mig: Installere Ubuntu på min nuværende PC: 0 kroner. Købe en Apple Macbook: 9000 kroner. Er de to løsninger lige nemme? Nej. Du skal ikke bilde mig ind, at hvis jeg havde taget en Macbook med hjem, så havde jeg ikke haft en opdateret Java og flash, kunnet afspille Quicktime video'er i browseren (en af testene jeg lige glemte at nævne), eller haft kigget i min mail indbakke, inden for en time.
 
Jeg påpeger bare det totalt modsigende i at man først siger "Ubuntu er lige så godt, og så er det gratis!", og når man så peger på hvor det IKKE er lige så godt, så siger folk "Jaeh, men det er jo gratis!". Hvad er gevinsten ved at det er gratis, hvis det ikke leverer varen?
 
Det gælder iøvrigt ret universelt: Det giver ikke mening at diskutere hvilket produkt der giver mest value for money, så længe det dyre produkt er det bedste. Hvis det billige produkt ikke leverer dét man har brug for, så er det totalt lige meget hvor meget billigere det er. Det bliver aldrig et godt køb. Heller ikke til nul kroner.
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 23:55
Jeg kan godt medgive dig at selve Linuxdelen (altså den med kommandoer og syntakser) kan være ret svær at komme ind på. Og jeg er temmelig overbevist om at for en person der aldrig har rørt ved en Mac før i sit liv, men har siddet udelukkende ved Windows, også skal bruge lidt omstillingstid.
Nu tager du udgangspunkt i en ting. Flash ikke fungerer ordentligt på en Linux opsætning. Det er en sandhed med modifikationer. For producenterne af Flash (Adobe) er ikke interesseret i at frigøre kildekoden til denne, så den kan ikke blive skrevet direkte ind til Linux. Og Adobe har åbenbart først for nyligt gide ligge energi i at skabe en funktionel udgave.
Det samme med fingeraftryksaflæseren på min bærbare og min kortlæser. Begge dele fungerer ganske fint sammen med Linux, men fordi der ikke er skrevet drivere til Linux og producenterne ikke er interesseret i at frigive kildekoden, er der ikke nogen der kan skrive en funktionel driver.

Jeg vil på det kraftigste råde dig til at gå fra Ubuntu til Kubuntu. Forskellen, udover at man bruger KDE i stedet for Gnome som ifølge mig er langt bedre og lettere, at man skal installere lidt flere programmer selv. Men KDE har en menufunktion System Settings som minder rigtig meget om Windows kontrolpanel. Og her finder man deres Software management, som har de samme funktioner som Software Center. Og i øvrigt kan man installere Software Center, hvis man lyster det. Den bagvedliggende kerne og programmerne er komplet ens, Ubuntu og Kubuntu imellem.

At der stadig er visse "kanter" der skal slibes af for at Kubuntu er lige så brugervenligt som Windows, ændrer ikke ved at jeg personligt mener at de fleste Windows brugere ville kunne lære at bruge Linux effektivt i løbet af en uge.

Og i forhold til DOS konsollen og BASH konsollen, så er der himmelvid forskel. DOS prompten er i Windows øjne kun set som et irritationsobjekt, noget der skal udryddes fra systemet. Derfor har man ikke lagt speciel meget energi i at udvikle denne. I Linux er prompten en integreret og vigtig del af systemet. Det er derfor udviklet til at være et stærkt og på visse måde, brugervenligt værktøj. Som jeg skrev i den anden tråd, så kan BASH selv regne ud hvad du gerne vil skrive som kommando, hvis du blot forsyner den med de første par bogstaver og derefter trykker på Tab knappen.Så kommer den automatisk med et kvalificeret gæt og hvis der er mere end en kommando med de bogstaver, kommer den ved endnu et tryk med en oversigt.
Ligeledes husker BASH mange af de sidste kommandoer du har brugt, ved blot at trykke op og ned på piletasterne kan du kigge dem igennem. Selvfølgelig kræver det lidt tid at sætte sig ind i BASH til Linux, men jeg mener helt klart det er det værd.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 00:40
jeg har også opgivet !
har brugt 3 dage på at få installeret det møj, bare det med at få den til at vælge en harddisk,
få den formateret og få hele moletjavsen til at køre, er åbenbart helt umuligt for ikke indvigede,
ak..
Det gik meget lettere med jolicloud på en anden mindre pc, med dual boot og XP
men desværre nægter både jolicloud og ubuntu at finde og fikse min harddisk på en anden PC,
efter genstart får man nemlig samme fejlbesked om at der mangler noget man ikke fatter
og at man skal rette det i dimelimsen som man heller ikke fatter hvad er, og der er bare en ok at trykke på, jeps og god nat til mig og linux
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 00:45
ting der er gratis, er sjældent noget værd..
for hvis det var noget værd, var det ikke gratis..
sorry men pointen er endnu engang blevet efterprøvet og bevist.
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 01:13
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Essensen er: Ubuntu er gratis. Til prisen er det fint. Men hvis vi skal se bort fra prisen, så havde jeg i princippet to muligheder foran mig: Installere Ubuntu på min nuværende PC: 0 kroner. Købe en Apple Macbook: 9000 kroner. Er de to løsninger lige nemme? Nej. Du skal ikke bilde mig ind, at hvis jeg havde taget en Macbook med hjem, så havde jeg ikke haft en opdateret Java og flash, kunnet afspille Quicktime video'er i browseren (en af testene jeg lige glemte at nævne), eller haft kigget i min mail indbakke, inden for en time.
Hvor mange timer skal du arbejde for at få 9000kr til en Macbook kontra installere Java og flash på din Ubuntu installation? For mig giver det god mening at bruge nogle timer, måske en hel dag eller to, på at tilpasse og tweake, i stedet for at købe nyt. Men du må ikke misforstå mig, for jeg får en gang i mellem "behov" for noget nyt, og så tænker jeg ikke over prisen, men køber bare. Om de er lige nemme... Nej, Macbook løsningen er klart nemmest at gå til. Det er det den er designet til. Det er Ubuntu ikke, det er designet til at være, gratis, hurtigt og let anvenligt.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Jeg påpeger bare det totalt modsigende i at man først siger "Ubuntu er lige så godt, og så er det gratis!", og når man så peger på hvor det IKKE er lige så godt, så siger folk "Jaeh, men det er jo gratis!". Hvad er gevinsten ved at det er gratis, hvis det ikke leverer varen?

 

Enig. Det er tåbeligt. Men det er ikke Ubuntu's officielle holdning, det er brugere der er glade for deres produkt, og ivrige for at omvende andre der udtaler det
Men jeg spørger bare mig selv:
Bliver mit liv bedre med (indsæt produkt her)? Nej
Får jeg en sjovere brugeroplevelse med (indsæt produkt her)? Nej
Kan jeg læse mine mail hurtigere med (indsæt produkt her)? Nej
Får mine mails bedre indhold med (indsæt produkt her)? Nej
Bliver indholdet på nettet bedre med (indsæt produkt her)? Nej
Bliver dokumenter mere informative med (indsæt produkt her)? Nej

Når det nu er tilfældet, så kan jeg ikke rigtigt se nogen grund til at skifte det ud, jeg har nu. For det jeg har nu, kører godt, og uden problemer.

Gevinsten? Hos mig ville gevinsten være at have 9000kr på bankkontoen til dårlige tider, 20 FLS aktier, eller måske en ny garageport for det hele kommer jo an på hvordan vi som privatpersoner prioritere i vores hverdag.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Det gælder iøvrigt ret universelt: Det giver ikke mening at diskutere hvilket produkt der giver mest value for money, så længe det dyre produkt er det bedste. Hvis det billige produkt ikke leverer dét man har brug for, så er det totalt lige meget hvor meget billigere det er. Det bliver aldrig et godt køb. Heller ikke til nul kroner.

For mit vedkomne er VfM på Ubuntu højere end ny Macbook, pga. jeg skal arbejde i rundt regnet to måneder for at få råd til en ny Macbook. Netop fordi Ubuntuen leverer det JEG skal bruge. Lige fra mail og netbank over til billeder og dokumentbehandling, har den mere værdi for mig.

Redigeret af rawi - 04-Marts-2011 kl. 01:33
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 01:20
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

jeg har også opgivet !
har brugt 3 dage på at få installeret det møj, bare det med at få den til at vælge en harddisk,

få den formateret og få hele moletjavsen til at køre, er åbenbart helt umuligt for ikke indvigede,

ak..

Det gik meget lettere med jolicloud på en anden mindre pc, med dual boot og XP

men desværre nægter både jolicloud og ubuntu at finde og fikse min harddisk på en anden PC,

efter genstart får man nemlig samme fejlbesked om at der mangler noget man ikke fatter

og at man skal rette det i dimelimsen som man heller ikke fatter hvad er, og der er bare en ok at trykke på, jeps og god nat til mig og linux


Indtast "fejlbesked om at der mangler noget man ikke fatter" i Google og bliv klogere. Lev og lær, eller bliver det squ for kedeligt.
Det lyder til du alligevel har brugt et stykke tid på oplevelsen, hvorfor så ikke forsøge at løse problemet, det kunne jo være det var en hardware fejl.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 05:01
Jeg vil gerne lige sige at, hvis i tror det er folk der laver selve ubuntu os'et gratis tager i fejl. Det en sydafrikansk mange millionær, og det sidder og poste penge. i det.
det seriøse udviklere.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 07:02
Altså for det første må man vel regne med lidt omstilling og at alting ikke lige fungere som det plejer og som heller ikke er tilfældet i skift fra win ti osx. 

Kan forresten ikke huske at have haft problemer med hverken java eller flash efter at have installeret det i software center. At du så henter en .bin på deres hjemmeside er vel fordi java's hjemmeside tror du har en mac??? for så har den vel også skrevet med stor skrift øverst "Download java for OSX" eller noget i den stil?

Selve installationen kan jeg ikke forstå folk har problemer med. Synes den guider en meget fint igennem det og er hverken nemmere eller sværere end en windows 7 installation. 


Redigeret af Briam - 04-Marts-2011 kl. 08:13
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

jeg har også opgivet !
har brugt 3 dage på at få installeret det møj, bare det med at få den til at vælge en harddisk,
få den formateret og få hele moletjavsen til at køre, er åbenbart helt umuligt for ikke indvigede,
ak..
Det gik meget lettere med jolicloud på en anden mindre pc, med dual boot og XP
men desværre nægter både jolicloud og ubuntu at finde og fikse min harddisk på en anden PC,
efter genstart får man nemlig samme fejlbesked om at der mangler noget man ikke fatter
og at man skal rette det i dimelimsen som man heller ikke fatter hvad er, og der er bare en ok at trykke på, jeps og god nat til mig og linux

3 dage? - og du er sikker på du har et fungerende system og du har en CD uden brændingsfejl?

Det er jo helt absurt. Her kører ALT på min maskine out of box. Det tager 30 min at installere. Du har muligvis ikke gjort cd'en bootableLOL
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 08:30
Jeg har ikke giddet læse hele diskussionen igennem. (men dog store dele af den(Ja, så burde jeg ikke blande mig (men det gør jeg(alligevel))))
 
Jeg har før snust lidt til Ubuntu og droppet det igen, fordi det blev for bøvlet, når man skulle lave noget ud over det basale.
Men for nyligt smed jeg en Ubuntu på en gammel laptop for at børnene skal have noget at spille på nettet med uden at skubbe deres forældre fra deres pc. Egentlig mest for at se om deres foretrukne sider virker på den.
 
Her følger processen (sværhedsgrad på en skala fra 1-5):
Downdoad af image. (1)
Brænd image på CD-rom (ja det kunne være på én cd) (2)
Boot gammel laptop på cd'en (1)
Vælg landeindstillinger (1)
Vent ca ½ time (1)
Nu var maskinen sådan set køreklar.
Finde gammelt pcmcia trådløst netkort i en papkasse på loftet (5)
Stoppe det i maskinen (1)
Installere det. Hmm det virkede bare (0)
Taste netværkskode (2)
Downloade og installere java for at få spillesiderne til at virke. Jeg tror jeg brugte java.com. Den gav mig valget mellem 5-7 installationsfiler. Jeg gættede rigtigt og det blev installeret uden bøvl (3 (ville have været 1, hvis den selv hvde foreslået den rette fil)
 
Bang!! Jeg har ALDRIG være i nærheden af at lave en windows installatin så hurtigt eller smertefrit. Og ungerne er ikke tilstrækkeligt præget til at det betyder noget for dem hvordan den daglige betjening er.
 
Mac er sikkert endnu nemmere. Jeg har meget ringe kendskab til mac, så det vil jeg ikke komme ind på.
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 09:07
Sæt windows 7 DVD i, boot den
Vælg disk.
Vent lidt, drik noget kaffe eller cola.
Hov den er færdig, tast en bruger og et password.
Hvad den virker.....bum
 
Så nemt er det sjovt nok med at installere en windows nu om dage.
 
Java.....ind på java.com.....klik install, accepter......wow java virker......bum
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 09:13
Proceduren for at komme igang med at bruge en ny mac er:

1. Tænd
2. Vent 1 min på den booter
3. Begynd at bruge den

Argumentet for, hvorfor nogle brugere ikke gider ting som Ubuntu er jo ikke nødvendigvis, at man ikke kan finde ud af det, hvis man bruger tiden på det, men om man gider bruge tid på den slags ting overhovedet.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu