recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
    Sendt: 29-September-2023 kl. 15:13
Hej,

Jeg synes lige, at jeg ville starte en sjov, og hyggelig dialog, på sådan en fredelig fredag eftermiddag. Smile

Mit spørgsmål har grobund i min lidt begrænsede erfaring med "hi-fi" (musik-/lydanlæg), så tag det med et gran salt.

Jeg har kun ejet, og lyttet, til det der passer i mit budget, som man nok vil kalde entry- og mid level udstyr, og for det meste har det været brugt udstyr.

Denon, Marantz, Yamaha, Sony, Cambridge Audio, NAD, Dali Concept, Dali Lektor, Dali Evidence, Gmale Jamo'er og JBL'er, QLN 600 serien, DLS R-serien, B&W 600-serien, både S1, S2 og S3.

Jeg lytter til meget blandet, og af blandet kvalitet. Mest mainstream pop og rock, og 70/80'er, og af og til crooner, jazz og klassisk. Desværre er det meste komprimeret musik, men jeg har en masse flac filer jeg af og til lytter til. Overvejer at skifte til Tidal. Af film bliver det oftest Sci-Fi, fantasy, eventyr, animation, biografier og drama via streaming (har endnu ikke købt en UHD-BR-afspiller). Har tidligere set rigtig meget film på Blu-Ray (det minder mig om, jeg burde få solgt mine FullHD Blu-Ray titler).

Min erfaring er, at udstyr fra slut 70'erne, 80'erne og start 90'erne lyder bedre, eller har en mere lækker lyd, end moderne udstyr (forstærkere, receivere, højttalere), også med moderne musik. Jeg ville beskrive det som mere balanceret og engagerende... mere gribende/fangende/omviklende... mere frembrusende, uden at lægge skjul på noget eller være undskyldende. Det "angriber bare" dine sanser med glæde og underholdning (ja, det er tåkrummende beskrivelser, men ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det LOL)...

Jeg synes, at moderne udstyr har en tør, lys og skarp lyd. Især mellemtoner og bas er tilbagetrukket eller afrundet. Generelt lidt kedeligt, og nok også barskt. Det kan til tider være lidt træls at lytte til hvis det bliver højt.

Det gælder både stereo, og multikanal, men jeg lægger meget mere mærke til forskellen når det er musik.

Sagt kort... udstyr fra fortiden bringer min krop og fod i bevægelse med det samme, og jeg trækker hurtigt på smilebåndet. Det tager noget længere tid med moderne udstyr.

Jeg kan være i tvivl om det er udstyret, eller om det er musikken, lyden i film, der blev produceret med mere omhu i fortiden.

Hvad synes i og hvorfor?

Takker og god weekend! Smile


Redigeret af HessiDude - 29-September-2023 kl. 15:17
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 16:25
Alt var bare bedre i gamle dage Wink
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink
Haha - smukt indlæg. LOL

Jeg er fra 85, så det er ikke fordi jeg bliver nostalgisk. Big smile


Redigeret af HessiDude - 29-September-2023 kl. 16:46
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink
Ja digitalisering har forpestet verden Tongue
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink
Ja digitalisering har forpestet verden Tongue
 LOL

Er nu meget fedt med digitale kilder, men det bliver jo analogt alt sammen i den sidste end. Big smile
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 18:55
Jeg har været det hele igennem fra gamle dage i 80-90´erne osv. Og har haft diverse hel og halvdigitale forstærkere... Og er nu hoppet tilbage til de gamle grej. Det har varme, fylde, krop, punch... Dog har jeg ret nye højttalere (B&W 805D3) hvor jeg synes der alligevel er sket meget godt. Fabrikanterne vil sige de har fjernet en masse forvrængning osv. Men en fed el guitar live er fyldt med forvrængning. Skøn harmonisk af slagsen.. Jeg er klart til gamle forstærkere af god kvalitet. Pt. Threshold, Accuphase og Onkyo. Synderen er virkelig de nye forstærkertyper. Neutrale og kliniske... Dødssyge og ofte øretrættende. Mit liv er for kort til den slags :) Og så er nutidens hi-fi MEGA MØG DYRT! Grådighed i alle led i fabrikationen (og overskud til ledelsen) har jo gjort f.eks metaller VOLDSOMT dyre og det vrimler med plastic apparater. GUD hvor jeg ikke magter det billige skraml. 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 19:42
Jeg har et setup med både nyt og gammelt. 

Dvs. til film og surround-anlæg lyd bruger jeg nyere digitalt udstyr.

Men vil jeg hører musik, så skifter jeg om, hvor jeg har en gammel planar  pladespiller, nad forforstærker og en rotel effektforstærker. Selv hvis det skal være digital, så er det en gammel onkyo cd afspiller på 6 kg. Og så nad+rotel. Og jeg har faktisk også sluttet en en sonos til en Cambridge digital - analog converter og så ligger musikken som flac på en nas. Alt dette lyder bedre en min store marantz receiver.

I begge tilfælde kommer lyden ud af mine gamle b&w 604.

Hører jeg ren vinyl er jeg af denpberbevisning, at lyden hele vejen er analog og det giver en fordel, kontra nye receiver der lige laver en analog - digital konvertering for igen at konverterer til analog.

Så ja. Udstyr fra 80-90 lyder bedre.


Redigeret af PerW - 29-September-2023 kl. 19:43
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg har været det hele igennem fra gamle dage i 80-90´erne osv. Og har haft diverse hel og halvdigitale forstærkere... Og er nu hoppet tilbage til de gamle grej. Det har varme, fylde, krop, punch... Dog har jeg ret nye højttalere (B&W 805D3) hvor jeg synes der alligevel er sket meget godt. Fabrikanterne vil sige de har fjernet en masse forvrængning osv. Men en fed el guitar live er fyldt med forvrængning. Skøn harmonisk af slagsen.. Jeg er klart til gamle forstærkere af god kvalitet. Pt. Threshold, Accuphase og Onkyo. Synderen er virkelig de nye forstærkertyper. Neutrale og kliniske... Dødssyge og ofte øretrættende. Mit liv er for kort til den slags :) Og så er nutidens hi-fi MEGA MØG DYRT! Grådighed i alle led i fabrikationen (og overskud til ledelsen) har jo gjort f.eks metaller VOLDSOMT dyre og det vrimler med plastic apparater. GUD hvor jeg ikke magter det billige skraml. 
Jeg er meget enig med din fremlægning her. Lyden fra forstærker, især stereoforstærkere, fra den tid lyder bedre i mine ører, mere spændende. Det kan godt være at lyden fra det moderne udstyr er mere korrekt, men det lyder kedeligt, og som sagt, til tider decideret trælst at lytte til. Er også enig i at højttalere er blevet bedre, i hvert fald til instrumenter og vokaler, men slagkraftigheden sammen med kontrollen er i mine ører blevet en smule ringere. Dog vil jeg være lidt mere politisk mht. plastikprodukter. Dem er der også nogle rigtig gode af, hvor indmaden heldigvis stadig er kvalitet, men der er langt i mellem dem. Uden at overhovedet være sikker, så var det nok nemmere og måske lidt billigere at finde kvalitet den gang. Smile
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg har et setup med både nyt og gammelt. 

Dvs. til film og surround-anlæg lyd bruger jeg nyere digitalt udstyr.

Men vil jeg hører musik, så skifter jeg om, hvor jeg har en gammel planar  pladespiller, nad forforstærker og en rotel effektforstærker. Selv hvis det skal være digital, så er det en gammel onkyo cd afspiller på 6 kg. Og så nad+rotel. Og jeg har faktisk også sluttet en en sonos til en Cambridge digital - analog converter og så ligger musikken som flac på en nas. Alt dette lyder bedre en min store marantz receiver.

I begge tilfælde kommer lyden ud af mine gamle b&w 604.

Hører jeg ren vinyl er jeg af denpberbevisning, at lyden hele vejen er analog og det giver en fordel, kontra nye receiver der lige laver en analog - digital konvertering for igen at konverterer til analog.

Så ja. Udstyr fra 80-90 lyder bedre.
Lyder meget spændende, og igen er jeg enig. Lige nu går alt fra min digitale surround receiver til effektforstærker og ud til højttalerne. I film lyder det super godt, og musik lyder også ok, især når kvaliteten er god (flac, Dolby, DTS), men musik på stereo lyder meget mere spændende (obviously), men bare bedre på det gamle udstyr. Og jeg vil lige gentage. Jeg er fra 85, og var ung i nullerne, så det er ikke nostalgi. Måske er det ikke så mærkeligt, men musik fra dengang (som jeg synes er noget af det fedeste musik) lyder også bedst på det gamle udstyr.


Kom glad folkens. Vil gerne høre lidt fra dem der er uenige med mig og hvorfor. Så kan jeg da lige spidse ører og lytte igen. Jeg kan altid blive klogere, og det er jo aldrig en dårlig ting. Smile


Redigeret af HessiDude - 30-September-2023 kl. 21:49
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink

Også damerne ?
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 21:45
Hvis man køber en ny stereoforstærker (IKKE surround) i dag, lyder den så ikke ligeså godt som den gamle - altså, som da den var i orden?

Man kan vel godt få noget, som er ganske OK?

Den, jeg har nu, er en gammel spand - en Yamaha AX-592
Lytter kun til radio, og en gang imellem grammofon, som er endu ældre - en Akai AP Q41

Højttalere: Yamaha NS 555 - lidt tynde i bassen, hvis jeg ikke skruer op for bassen på forstærkeren.
De gamle Jamo CBR 1302? Der blev ophænget desværre mørnet. ØV! De lød ellers bare godt!


Redigeret af mnielsen - 30-September-2023 kl. 21:48
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink

Også damerne ?
LOLClapClap
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu