recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 21:59
kunne godt tænke mig en vintage forstærker med 2x40-50 watt i 8 ohm, sort (de flest er sølvfarvet),ingen ridser,buler,rust, højttaler terminaler der kan tage bananstik

Super control og bund, en varm og detaljeret lyder som forblir det op til max volumen,(den lyder som den skal),mekanisk 100% iorden og med vu meter eller peak level meter som på en båndoptager eller en nad 3020a

Måske noget sansui, en af de store pioneer receiver eller måske en nad 3080
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

kunne godt tænke mig en vintage forstærker med 2x40-50 watt i 8 ohm, sort (de flest er sølvfarvet),ingen ridser,buler,rust, højttaler terminaler der kan tage bananstik

Super control og bund, en varm og detaljeret lyder som forblir det op til max volumen,(den lyder som den skal),mekanisk 100% iorden og med vu meter eller peak level meter som på en båndoptager eller en nad 3020a

Måske noget sansui, en af de store pioneer receiver eller måske en nad 3080

Med Pioneer receiver, mener du vel blot det, jeg ville kalde en radio?

Der er vel også Tecknics? De har vel også lavet forstærkere med Vu-metre på?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Hvis man køber en ny stereoforstærker (IKKE surround) i dag, lyder den så ikke ligeså godt som den gamle - altså, som da den var i orden?

Man kan vel godt få noget, som er ganske OK?
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det første her korrekt, men prøver lige med et svar. Jeg lyttede for ikke så længe siden til en ny’ish Denon PMA-600, hvortil der var tilsluttet er par Wharfedale Diamond 210, og der lød overraskende godt, men ikke så godt som den gamle brugte NAD 7225PE eller Cambridge Audio Azur 550A, som jeg har liggende her hjemme. Gad godt høre de Wharfedales på mine gamle forstærkere.

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Den, jeg har nu, er en gammel spand - en Yamaha AX-592
Lytter kun til radio, og en gang imellem grammofon, som er endu ældre - en Akai AP Q41

Højttalere: Yamaha NS 555 - lidt tynde i bassen, hvis jeg ikke skruer op for bassen på forstærkeren.
De gamle Jamo CBR 1302? Der blev ophænget desværre mørnet. ØV! De lød ellers bare godt!
Så hvis jeg forstår rigtigt, så har vi endnu en tilhænger af gammelt udstyr kontra nyt? Smile
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

kunne godt tænke mig en vintage forstærker med 2x40-50 watt i 8 ohm, sort (de flest er sølvfarvet),ingen ridser,buler,rust, højttaler terminaler der kan tage bananstik

Super control og bund, en varm og detaljeret lyder som forblir det op til max volumen,(den lyder som den skal),mekanisk 100% iorden og med vu meter eller peak level meter som på en båndoptager eller en nad 3020a

Måske noget sansui, en af de store pioneer receiver eller måske en nad 3080

Med Pioneer receiver, mener du vel blot det, jeg ville kalde en radio?

Der er vel også Tecknics? De har vel også lavet forstærkere med Vu-metre på?
Savle savle… også to til mig tak. Tager dem også gerne i sølv hvis de kunne fåes til en pris vi dødelige kunne overskue (altså dem i mint stand). Big smile

Tager jeg fejl eller er det blevet “in” med VU’ish-metre (altså fake, eller noget emulere det) i nye forstærkere?


Redigeret af HessiDude - 30-September-2023 kl. 22:30
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:29
Wharfedale Diamond 210 er små højttaler 220 lyder mærkeligt i mellemtonen og selv 225 har ikke meget bas 

Redigeret af gasolin - 30-September-2023 kl. 22:36
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Wharfedale Diamond 210 er små højttaler 220 lyder mærkeligt i melletonen og selv 225 har ikke meget bas 
Yes - I know, jeg var der. Big smile LOL

Jeg synes det lød overraskende godt. Jeg lyttede ikke vildt længe til dem, og ved lav volumen, men uanset så synes jeg det lød godt.

Det kan godt være det var en af de andre fra Diamond serien. Pillede dem ikke lige af væggen for at tjekke. Big smile
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Hvis man køber en ny stereoforstærker (IKKE surround) i dag, lyder den så ikke ligeså godt som den gamle - altså, som da den var i orden?

Man kan vel godt få noget, som er ganske OK?
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det første her korrekt, men prøver lige med et svar. Jeg lyttede for ikke så længe siden til en ny’ish Denon PMA-600, hvortil der var tilsluttet er par Wharfedale Diamond 210, og der lød overraskende godt, men ikke så godt som den gamle brugte NAD 7225PE eller Cambridge Audio Azur 550A, som jeg har liggende her hjemme. Gad godt høre de Wharfedales på mine gamle forstærkere.

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Den, jeg har nu, er en gammel spand - en Yamaha AX-592
Lytter kun til radio, og en gang imellem grammofon, som er endu ældre - en Akai AP Q41

Højttalere: Yamaha NS 555 - lidt tynde i bassen, hvis jeg ikke skruer op for bassen på forstærkeren.
De gamle Jamo CBR 1302? Der blev ophænget desværre mørnet. ØV! De lød ellers bare godt!
Så hvis jeg forstår rigtigt, så har vi endnu en tilhænger af gammelt udstyr kontra nyt? Smile

Nemlig!!! Holder også af det gamle!! Og så længe min gamle Akai stadig kan køre, så holder jeg også fast i den! Skal det være nyt, så skal det være lavet ordentligt

Et stereoanlæg er bare sagen - Min søster ville hellere have, at jeg købte mig "en højttaler", da mine Jamo'er var færdige. Hun kan selvfølgelig ikke forstå, at mænd altid skal have store højttalere. Hun hører bare på den pap-lyd, som kommer fra hendes iPad, og det er da ELENDIGT!

Der var godt nok nogle Yamaha NS 777. De var lige høje nok i min smag, synes jeg. Derfor blev det NS 555'erne.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:41
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

kunne godt tænke mig en vintage forstærker med 2x40-50 watt i 8 ohm, sort (de flest er sølvfarvet),ingen ridser,buler,rust, højttaler terminaler der kan tage bananstik

Super control og bund, en varm og detaljeret lyder som forblir det op til max volumen,(den lyder som den skal),mekanisk 100% iorden og med vu meter eller peak level meter som på en båndoptager eller en nad 3020a

Måske noget sansui, en af de store pioneer receiver eller måske en nad 3080

Med Pioneer receiver, mener du vel blot det, jeg ville kalde en radio?

Der er vel også Tecknics? De har vel også lavet forstærkere med Vu-metre på?
Savle savle… også to til mig tak. Tager dem også gerne i sølv hvis de kunne fåes til en pris vi dødelige kunne overskue (altså dem i mint stand). Big smile

Tager jeg fejl eller er det blevet “in” med VU’ish-metre (altså fake, eller noget emulere det) i nye forstærkere?

Jeg vil da ikke håbe, at det er in med fake Vu-metre - lad os få det gode, gamle elektromagnetiske tilbage, tak!!
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=7RcMTbNO2Ls

Og dem, med de grønne - WOW!! Men jeg vil stadig kalde det radioer... 


Redigeret af mnielsen - 30-September-2023 kl. 22:48
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:50
Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked


Redigeret af HessiDude - 30-September-2023 kl. 22:53
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2023 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

De ser S' Gu' dejlige ud allesammen. Men ser det ud som om, lyset i lokalet lige blinker, hver gang han tænder en af dem? LOL


Redigeret af mnielsen - 30-September-2023 kl. 23:00
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu