recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Unge under 18 brug af Android?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Unge under 18 brug af Android?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Apple fanboy Tongue

Kandersen....

Ikke et eneste sted i den danske del af google's service betingelser står der man skal være 13år. Det er vidst mere en netsikkerhed.

https://accounts.google.com/TOS?loc=DK&hl=da

http://mail.google.com/mail/help/intl/da/program_policies.html

http://www.google.com/intl/da/privacy/

Dit første link, afsnit 2.3, der står du skal være myndig, hvilket var det der trikket mig til i emnet at skrive 18 år. Du har ret i, der står ikke specifikt, at man skal være 13. Faktum er dog, at indtil jeg "fortalte" at knægte var 13, så kunne jeg ikke registrere en gmail for ham.
 
Som også tidligere skrevet, så er det her mest af alt en principsag, fordi jeg ganske enkelt ikke forstår det. Og jeg synes ikke helt jeg bliver meget klogere af jeres svar, andet end at man må bare omgå det. Det forklarer jo ikke ligefrem, hvorfor det er som det er, og ikke mindst med de konsekvenser det giver, hvis man skulle følge reglerne.
Til top
Fakker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 315
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fakker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

(og hvor bruger den da meget strøm - hvorfor kan ikke ikke sætte en schedule op til synkronisering i stedet for at GMail står og pusher opdateringer ud).


Det kan du sgu da også, prøv da at sætte dig lidt ind i tingene.
Du kan slå push fuldstændigt fra
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg forstår ikke problemet: Du vil gerne oprette et mobilabonnement i dit navn og give knægten adgang til det, men du vil ikke oprette en gmail konto i dit navn og give knægten adgang til det? 
Jeg synes jeg netop gav udtryk for, at jeg godt kunne se forskellen på at skulle indgå et decideret tele-abonnement, og så på at bruge en mobiltelefon, på meget af det som den faktisk bliver fremført som.
Ydermere er der kommet argumenter som taletidskort, der ligesom eliminerer argumentet for tele-abonnementet, men det forklarer stadigvæk ikke, hvorfor unge under 18/ikke myndige (eller under 13) så skal være forhindret i, uanset abonnements form, at bruge en væsentlig del af telefonen.
 
Du siger jeg ikke vil oprette en gmail i mit navn til min knægt. Det er en fortolkning af det jeg skriver, som jeg ikke synes jeg har givet udtryk for. Jeg forsøger at forklare, at jeg ikke kan se meningen med Googles krav (myndig) for at indgå en aftale med dem, når det samtidig går ud over et væsentligt brug af en Android mobiltelefon. Det virker på mig som om, at Google har fået "låst sig selv" og ikke gennemtænkt konsekvenserne. Men alle er åbenbart glade, for man opretter da bare fiktive fødselsdatoer. Jeg tvivler oprigtigt på, at det var Googles hensigt med det.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Fakker Fakker skrev:

Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

(og hvor bruger den da meget strøm - hvorfor kan ikke ikke sætte en schedule op til synkronisering i stedet for at GMail står og pusher opdateringer ud).


Det kan du sgu da også, prøv da at sætte dig lidt ind i tingene.
Du kan slå push fuldstændigt fra
Det ved jeg godt - og det har jeg gjort. Det betyder bare at jeg selv manuelt skal gøre det, eller finde en eller anden App som giver mulighed for at Schedulere da Andriod som standard ikke giver denne mulighed.
Jeg er ligeglad med mail og kontaker - det er ikke dem der skal bruges. Men Kalenderen skal bare kunne synkoniseres automatisk 1 gang i døgnet. På konens Nokia E51 er det sat op så den gør det 1 gang i døgnet, og kun når den er på vores wifi.


Redigeret af kim.t - 12-Oktober-2011 kl. 11:27
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

...min 6 årige datter har også en android tlf, ...
...det er bare dejligt at mobiler også er legetøj nu om dage, og alle har dem...
 
Og nogle forældre lader sig styre af deres 6-årige børn!
Men sådan er vi så forskellige..
 
M.v.h.
Heldigvis er vi forskellige, også på det punkt. Selvom jeg langt hen ad vejen er enig med Tommy, så har jeg også en grænse. Hvad angår mobiltelefoner, så er der ikke bare tale om et stykke legetøj for ungerne, (jeg har 2), men også en tidlig indlæringesprocess samt et praktisk anliggende, præcis ligesom mine unger har fået lov at lege med computere oa. lige så tidligt de har udvist en interesse for det.
 
Om det så betyder, at jeg lader mig styre af dem, det ved jeg nu ikke. Måske lader jeg mig i virkeligheden styre af mine egne holdninger hvad angår dette. Det er min filosofi, at det er sundt for børn at få lov at prøve ting, og på den måde forberede dem til en fremtid, hvor de er langt mere tryg ved tingene. Mobiltelefon er kommet for at blive, den forsvinder ikke, og man bliver heller ikke træt af den, da den for de fleste er et nøvendigt redskab i en efterhånden travl og stresset hverdag.
 
Ja, ungerne kan lege med den, næsten præcis som de vil. De bliver også instrueret i hvordan man bruger den, hvorfor og hvornår man bruger den. Det er min forpligtigelse som forældre. De kommer også til at stå til ansvar, i tilfælde af bevidst misbrug, præcis som de vil gøre i fremtiden, når de står på egne ben. Er der tale om ubevidst misbrug, så har jeg fejlet som forældre, og dette skal ikke belaste børnene.
 
Men jeg må også erkende, at den har en meget stor praktisk betydning for mig som forældre. Det gør unægtelig tingene noget lettere og mere tryg for mig, at jeg altid kan få fat i dem, at jeg ved hvor de er, at de er instrueret i at informere, hvis deres/vores planer ændre sig, eksempelvis, hvis de ikke kører direkte hjem efter skole, som ellers aftalt osv. Børnene bliver mere trygge i og med de altid kan kommunikere den anden vej, når de har behov for det, eller hvis der sker noget uforudset.
 
Så ja, selvom jeg nok ikke ville havet givet mit barn på 6 år en mobiltelefon, så er jeg grundlæggende enig med Tommy. Min datter på 8, snart 9, fik sin første mobil i foråret i år, og den har jeg også skiftet til en Android i samme omfang knægten fik det i går.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Dit første link, afsnit 2.3, der står du skal være myndig, hvilket var det der trikket mig til i emnet at skrive 18 år. Du har ret i, der står ikke specifikt, at man skal være 13. Faktum er dog, at indtil jeg "fortalte" at knægte var 13, så kunne jeg ikke registrere en gmail for ham.
 
Som også tidligere skrevet, så er det her mest af alt en principsag, fordi jeg ganske enkelt ikke forstår det. Og jeg synes ikke helt jeg bliver meget klogere af jeres svar, andet end at man må bare omgå det. Det forklarer jo ikke ligefrem, hvorfor det er som det er, og ikke mindst med de konsekvenser det giver, hvis man skulle følge reglerne.


Jeg kan sagtens følge dig i det du skriver. Men i afsnit 2.3 står der også - eller andre lande, herunder det land, hvor du har bopæl eller hvorfra du bruger Tjenesteydelserne.

Så du har fået svaret, at i DK skal man være mindst 13år hvis man vil bruge googles tjenester derunder Android. Lovligt selvfølgelig. Er sikker på hvis man har en halv jura eksamen, vidste man det på forhånd eller også har den kære sælger selvfølgelig oplyst om det? Hvis du har fortalt det var en mobil til din søn på 12.

Så det der gør til en principsag er den danske lovgivning på området og ikke googles.


Redigeret af JordanDK - 12-Oktober-2011 kl. 12:08
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Jeg kan sagtens følge dig i det du skriver. Men i afsnit 2.3 står der også - eller andre lande, herunder det land, hvor du har bopæl eller hvorfra du bruger Tjenesteydelserne.
 
øhh, dette "eller" ændre da ikke på noget som helst. Lad os lige citerer hele afsnittet korrekt her:
 
2.3 Du må ikke bruge Tjenesteydelserne eller acceptere Betingelserne, hvis (a) du ikke er myndig til at indgå en bindende kontrakt med Google, eller (b) du er forhindret i at modtage Tjenesteydelserne ifølge lovene i USA eller andre lande, herunder det land, hvor du har bopæl eller hvorfra du bruger Tjenesteydelserne.

Der er 2 muligheder/forudsætninger der skal kunne opfyldes, for at du kan indgå aftalen, og mindst een af disse skal opfyldes:
A. Du skal være myndig.
eller
B. Du må ikke være forhindret jf. den lov i det pågældende land du befinder dig i/har bopæl i osv.
 
Pkt. A er et problem for alle under 18 jf. dansk lovgivning.
Pkt. B er mig bekendt ikke et problem jf. dansk lovgivning. Det er muligt dansk lovgivning er ændret, (det er ikke alt jeg når at følge med i).
 
Altså, der er sådan set intet til hindre for, at min søn på 11 opfylder pkt. B. Men Google forhindre ham i at indgå aftalen, pga. hans alder.
 
Hvor kommer disse 13 år så fra, siden det åbenbart virker?
 
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:


Så du har fået svaret, at i DK skal man være mindst 13år hvis man vil bruge googles tjenester derunder Android. Lovligt selvfølgelig. Er sikker på hvis man har en halv jura eksamen, vidste man det på forhånd eller også har den kære sælger selvfølgelig oplyst om det? Hvis du har fortalt det var en mobil til din søn på 12.

Så det der gør til en principsag er den danske lovgivning på området og ikke googles.
 
Så du mener altså, at alle der sælger mobiltelefoner oplyser, at brugeren skal være mindst 13 år gammel, for at kunne bruge væsentlig dele af Android styresystemet? Eller er det her du mener det er helt indlysende for alle, at sådan er det bare? I såfald er jeg ihvertfald ikke blandt de alle.
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Jeg kan sagtens følge dig i det du skriver. Men i afsnit 2.3 står der også - eller andre lande, herunder det land, hvor du har bopæl eller hvorfra du bruger Tjenesteydelserne.
 
øhh, dette "eller" ændre da ikke på noget som helst. Lad os lige citerer hele afsnittet korrekt her:
 
2.3 Du må ikke bruge Tjenesteydelserne eller acceptere Betingelserne, hvis (a) du ikke er myndig til at indgå en bindende kontrakt med Google, eller (b) du er forhindret i at modtage Tjenesteydelserne ifølge lovene i USA eller andre lande, herunder det land, hvor du har bopæl eller hvorfra du bruger Tjenesteydelserne.

Der er 2 muligheder/forudsætninger der skal kunne opfyldes, for at du kan indgå aftalen, og mindst een af disse skal opfyldes:
A. Du skal være myndig.
eller
B. Du må ikke være forhindret jf. den lov i det pågældende land du befinder dig i/har bopæl i osv.
 
Pkt. A er et problem for alle under 18 jf. dansk lovgivning.
Pkt. B er mig bekendt ikke et problem jf. dansk lovgivning. Det er muligt dansk lovgivning er ændret, (det er ikke alt jeg når at følge med i).

Du kører altså rundt i det. Der står ikke at du skal opfylde ét af kravene, der står at du skal opfylde begge krav. Dvs. du skal være myndig (dvs. 18 i Danmark), OG du må ikke være forhindret jvf. lovene i hhv. USA ("hvorfra du bruger tjenesteydelserne), OG Danmark ("herunder det land, hvor du har bopæl). "Eller" bliver til "og" når du vender sætningen på hovedet Smile. Du må HVERKEN være umyndig ELLER bryde lovgivningen. Ergo skal du BÅDE være myndig OG følge lovgivningen.

At Google rent teknisk tillader at oprette profilen når du er 13, ændrer ikke på at du stadig skal opfylde kravet om at være myndig. Ergo: Ligesom med abonnementet, så er du, hvis du vil se principielt på det (sådan som jeg læser at du gerne vil?), nødt til at oprette google kontoen i dit navn, og så tillade barnet at bruge det (og dermed påtage dig ansvaret for alt hvad barnet foretager sig med det).

At der er regler for børns oprettelse af diverse ting og sager synes jeg er meget fint, at grænsen så er netop 13 i Coppa tingen må jo være politisk motiveret - i Danmark ville det være logisk at sætte grænsen lig med den kriminelle lavalder (men det er bare min mening).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ydermere er der kommet argumenter som taletidskort, der ligesom eliminerer argumentet for tele-abonnementet, men det forklarer stadigvæk ikke, hvorfor unge under 18/ikke myndige (eller under 13) så skal være forhindret i, uanset abonnements form, at bruge en væsentlig del af telefonen.
 


For din forståelses skyld: De skal ikke være forhindret i at bruge telefonen. De skal være forhindret i at bruge telefonen uden dit opsyn. Big difference.
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 15:50
hvis du opretter en googlekonto til dit barn, så kan det anbefales at du evt benytter dit eget navn til at oprette denne konto i (du kan sagtens vælge en mailadresse der hedder barnets navn alligevel). Jeg oprettede en googlekonto til min niece på 12 år til hendes ipod touch. efter et par månders brug kom der i forbindelse med login et spørgsmål om hendes fødselsdato, som hun besvarede - og wups, så var kontoen lukket. Nu kan den ikke åbnes, for hun er ikke gammel nok. Hvis den skal åbnes, så vil google have tilsendt noget id, der bekræfter hendes alder.

Nu har hun så ikke adgang til denne konto længere - surt.

blot en historie fra det virkelige liv
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Du kører altså rundt i det. Der står ikke at du skal opfylde ét af kravene, der står at du skal opfylde begge krav.
 
Så beklager jeg, at jeg ikke forstår den formulering.
Men det ændre sådan set ikke ved det jeg spørger om, og min undren omkring det.
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

At Google rent teknisk tillader at oprette profilen når du er 13, ændrer ikke på at du stadig skal opfylde kravet om at være myndig. Ergo: Ligesom med abonnementet, så er du, hvis du vil se principielt på det (sådan som jeg læser at du gerne vil?), nødt til at oprette google kontoen i dit navn, og så tillade barnet at bruge det (og dermed påtage dig ansvaret for alt hvad barnet foretager sig med det).
 
Ja den del er efterhånden gået op for mig. Ikke er jeg er enig i at det er specielt smart. Heller ikke, at det som sådan er et problem. Men jeg har i den grad svært ved at se meningen med det. Og jeg stiller mig mindst lige så uforstående over for, hvorfor det ikke bliver oplyst. Jeg mindes ikke tilsvarende krac fra hverken windows mobile eller Nokia Symbian. Det er dog muligt begge nærmest er sket af sig selv, hvis jeg har været registreret i forvejen. 
(Jeg skal lige skynde mig at erkende, jeg har endnu ikke læst betingelserne for brug af Android).
 
Sony (PS3) styrer de det jo langt mere specifikt, hvis vi snakker PSN.
 
Nu ved jeg du er stor fortaler for Apple.. Hvordan er deres politik på det her område?

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

At der er regler for børns oprettelse af diverse ting og sager synes jeg er meget fint, at grænsen så er netop 13 i Coppa tingen må jo være politisk motiveret - i Danmark ville det være logisk at sætte grænsen lig med den kriminelle lavalder (men det er bare min mening).
 
Jeg er bestemt ikke uenig med dig i, at der skal være regler for børn og unge, specielt når det drejer sig om ansvar. Men her er der tale om brugen (og en væsentlig del af den), som efter min mening slet ikke oplyses reglerne for. Det er som om, at det nærmest er taget for givet, at selvfølgelig har alle en gmail konto, inden de køber en Android mobiltelefon. Og hvis ikke, ja så er det bare bad luck bagefter, eller man skal ud i at oprette mail konti til sine børn, hvis de vil bruge en stor del af mobiltelefonen.. Det virker ærlig talt ikke specielt genialt eller gennemtænkt.
Jeg gad at vide, hvor mange under 18 som ville vælge en Android mobiltelefon, (eller tablet, for det må jo være det samme), hvis de blev afskåret fra at kunne få oprettet en gmail konto. Det kunne faktisk være uhyre interessant at undersøge nærmere, ikke mindst for at se, hvad producenterne/Google har tænkt.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


For din forståelses skyld: De skal ikke være forhindret i at bruge telefonen. De skal være forhindret i at bruge telefonen uden dit opsyn. Big difference.
 
Og hvis du skal omsætte det til ren praksis, hvordan synes du så det klinger når vi snakker mobiltelefoni?
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu