recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Unge under 18 brug af Android?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Unge under 18 brug af Android?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

Nu kan den ikke åbnes, for hun er ikke gammel nok. Hvis den skal åbnes, så vil google have tilsendt noget id, der bekræfter hendes alder.

Nu har hun så ikke adgang til denne konto længere - surt.

blot en historie fra det virkelige liv
 
Interessant at vide. Endnu mere interessant er det så, at du eller hun da bare går ind og opretter en ny. Hvorfor man så kan spørge sig selv igen, hvad meningen er med det.
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
 
Og hvis du skal omsætte det til ren praksis, hvordan synes du så det klinger når vi snakker mobiltelefoni?
 


Eh, det klinger sådan set meget fint - medmindre du tager "opsyn" meget bogstaveligt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Interessant at vide. Endnu mere interessant er det så, at du eller hun da bare går ind og opretter en ny. Hvorfor man så kan spørge sig selv igen, hvad meningen er med det.
 


Jeg forstår simpelthen ikke en brille af hvad det er du prøver at beklage dig over. Man kan også gå over for rødt, så hvad er meningen med at have røde lys?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
 
Og hvis du skal omsætte det til ren praksis, hvordan synes du så det klinger når vi snakker mobiltelefoni?
 


Eh, det klinger sådan set meget fint - medmindre du tager "opsyn" meget bogstaveligt.
 
Afhægig af hvor bogstavligt du selv synes begrebet "opsyn" skal være, så kan vi vel være enige om, at jo mere bogstavligt det tages, desto sværere bliver det rent praksis.
Så hvis du mener at opsyn slet ikke skal opfattes som opsyn, og forøvrigt ikke har en bedre eller bredere formulering, ja så fortæller din sætning jo sådan set selv, hvori problematikken ligger. Og jeg formoder derfor ikke, at der er yderliger behov for at jeg uddyber det.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Interessant at vide. Endnu mere interessant er det så, at du eller hun da bare går ind og opretter en ny. Hvorfor man så kan spørge sig selv igen, hvad meningen er med det.
 


Jeg forstår simpelthen ikke en brille af hvad det er du prøver at beklage dig over. Man kan også gå over for rødt, så hvad er meningen med at have røde lys?
 
Altså, nu er jeg sådan set slet ikke nået til at beklage mig. Jeg forsøger, for gud ved hvilken gang, at fatte meningen med det. Og dernæst forsøger jeg at fatte, hvorfor det tilsyneladende ikke oplyses før man sidder med produktet og skal registrerer det.
Men jeg begynder at fornemme, at spørgsmålet åbenbart er for svært, hvilket også meget godt hænger sammen med, at der nok heller ikke er en forklaring.
 
At du ikke kan se det praktisk, og dermed meningen, i at have røde lys der indikerer, at det nok ikkke er det smarteste tidspunkt at vade ud på en vej, da der kan være risiko for at blive kørt ned. Det kan man da kun beklage. Men hvis vi skal holde sammenligningen, så er det sådan set en tilsvarende forklaring jeg mangler på gmail registreringen og dets krav til, at man kan bruge store dele af en Android system, uanset om det er en mobiltelefon eller andet systemet bruges i.
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
 
Afhægig af hvor bogstavligt du selv synes begrebet "opsyn" skal være, så kan vi vel være enige om, at jo mere bogstavligt det tages, desto sværere bliver det rent praksis.
Så hvis du mener at opsyn slet ikke skal opfattes som opsyn, og forøvrigt ikke har en bedre eller bredere formulering, ja så fortæller din sætning jo sådan set selv, hvori problematikken ligger. Og jeg formoder derfor ikke, at der er yderliger behov for at jeg uddyber det.

Jeg gider ikke spilde mere tid på ordkløveri, du ved jo godt hvad jeg mener.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
 
Altså, nu er jeg sådan set slet ikke nået til at beklage mig. Jeg forsøger, for gud ved hvilken gang, at fatte meningen med det. Og dernæst forsøger jeg at fatte, hvorfor det tilsyneladende ikke oplyses før man sidder med produktet og skal registrerer det.
Men jeg begynder at fornemme, at spørgsmålet åbenbart er for svært, hvilket også meget godt hænger sammen med, at der nok heller ikke er en forklaring.
 
 

Måske er det dig der ikke vil forstå forklaringen, fordi du gerne vil have at der ikke er nogen.

Du bliver heller ikke oplyst om samtlige detaljer i dit mobil-abonnement ved oprettelsen (det er ikke praktisk muligt), men du får udleveret abonnementsbetingelserne, og du har fortrydelsesret på abonnementet. Hvis du oplyser til sælger at du skal bruge telefonen til din 9-årige datter, og sælger så rådgiver dig til et abonnement eller en telefon som ikke kan/må bruges af en 9-årig, så er det dårlig rådgivning.

Hvis du ikke kan forstå helt grundlæggende hvorfor der findes regler der beskytter (eller i hvert fald forsøger at beskytte) mindreårige mod at udlevere personlige oplysninger til gud og hvermand, og ikke kan forstå min rødt-lys sammenligning i dén sammenhæng, så giver jeg op.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
 
Afhægig af hvor bogstavligt du selv synes begrebet "opsyn" skal være, så kan vi vel være enige om, at jo mere bogstavligt det tages, desto sværere bliver det rent praksis.
Så hvis du mener at opsyn slet ikke skal opfattes som opsyn, og forøvrigt ikke har en bedre eller bredere formulering, ja så fortæller din sætning jo sådan set selv, hvori problematikken ligger. Og jeg formoder derfor ikke, at der er yderliger behov for at jeg uddyber det.

Jeg gider ikke spilde mere tid på ordkløveri, du ved jo godt hvad jeg mener.
 
Helt seriøst, så nej. Eller jo, jeg ved hvad du mener, men det giver ikke meget mening i forhold til det jeg snakker om. Og jeg tror problematikken ligger i, at det som jeg giver udtryk for, det er for svært at omsætte til decideret handling for andre. Ydermere må du på een eller anden led da være enig med mig i, at hvis man laver regler/betingelser, som alligevel bare bliver brudt i hverdagen, så kan det sådan set være ret ligegyldigt.
 
Hvis jeg skal forsøge at omsætte MIN opfattelse og det jeg dermed giver udtryk for i et eksempel, så kunne det være følgende:
 
En ung knægt på 17 år bruger sine sandsynligvis surt opsparede penge på en ny mobiltelefon. Han har set andre i sin omgangskreds med div. typer og er faldet for en telefon med Android, der samtidig fører sig frem med adskillige hundrede tusiende apps til download.
Fint nok, knægten køber denne mobiltelefon.
Mht. selve mobiltelefon abonnementet, der lader vi det foreløbig stå hen. I og med der er alternativer i et taletidskort, så er det i denne henseende ikke relevant.
 
Knægten går nu igang med at installer sin mobiltelefon, og når til punktet Marked, hvor han bliver præsenteret med, at det kræver en gmail konto, (dette er første gang han bliver oplyst om betingelserne for at bruge Marked).
 
Intet problem. Han suser da bare ind på gmail og opretter en gmail konto. Men tro med regler som han er, så vælger han lige at læse betingelserne inden. Heri står der, at han skal være myndig. Altså er han nødt til at stoppe op her og enten:
1. Være ligeglad med betingelserne, og laver selv en fiktiv person
2. Finde en der er myndig der kan oprette det for ham.
3. Droppe Marked. Og evt. droppe telefonen.
 
Pkt. 1 er det som jeg fik af svar herinde fra. Altså det virker umiddelbart som om, at det nærmest er kotume. (nu er situationen lidt anderlede i mit tilfælde, da jeg som forældre sad og skulle sætte min søns mobil op. Men pointen er den samme).
Pkt. 2 er hammerende ligegyldigt. Der er tale om en email postkasse, og der er intet judrisk bindende i den i og med det kun er fødselsdatoen og ikke personnummer der bedes om. Altså har det intet med selve personen at gøre udover alderen. Det er en simpel alderes/myndigheds kontrol.
Google siger gmail kræver man er myndig. I og med Android Marked er afhægig af gmail, så kræver Android Marked også, at man er myndig.
Pkt. 3 er nok en mulighed, men jeg formoder det er meget langt fra hensigterne med systemet.
 
Uanset hvordan jeg vender og drejer det, om det handler om en person på 17 eller en på 3 år, så kan jeg ganske enkelt ikke se meningen med det overhovedet. Som tidligere sagt, så virker det meget meget langt fra gennemtænkt. Jeg har ikke engang fantasi til at finde en vanvittig forklaring på det.
Du nævner opsyn. Men hvor meget opsyn tror du/mener du reelt det skal skabes i eksemplet med en 17 årig. Det er klart, at normalt opsyn hænger sammen med alderen. Så jo yngre en person er, desto mere generel opsyn er der nok også med dem. Det er det almindelige opsyn.
Hvor mange "myndige" tror du reelt er klar over disse betingelser.
 
Jeg er måske naiv. Men jeg formoder, at når der nedsættes betingelser på denne måde, så må der også være en ide med det et eller andet sted. Jeg fejler totalt med at finde denne ide eller mening med det. Og min manglende tilfredshed blev da i den grad ikke ligefrem til noget positivt, ved at lægge spørgsmålet ud her. Du har som den eneste et muligt svar, omend det ingen mening giver, så har du da ret i det var et svar i dit opsyn. Men seriøst så tror jeg altså heller ikke på, at du selv tror på den. Det er ihvertfald ikke et realistisk bud.
 
Hvis ovenstående eksempel var min knægt, og han kom til mig og sagde, at man skulle være myndig, så må jeg erkende, at så ville jeg reagere på præcis samme måde med at finde ud af, hvorfor sådan noget dels kræver man skal være myndig, og dernæst hvorfor pokker det først kommer frem så sent i processen.
 
I´ll rest my case. Det er formålsløst at debattere sådan noget her, når/hvis den generelle holdning er, at det ingen betydning har, (og det så skulle være forklaringen). Og dem som evt. har formår ikke at omsætte deres bud på forklaring til en, for mig at se, virksom handling. Det er muligt intensionerne bag svaret som opsyn har været der fra start. Den del vil jeg slet ikke afvise. Men så må tiden jo på een eller anden måde have gjort, at disse intentioner ligesom bør ændres.
 
Der er måske nogen derude der nu sidder og undre sig over, hvorfor jeg bliver ved med at snakke myndig, når Google giver mulighed for unge ned til 13 år kan oprette en gmail.
Det gør jeg fordi, der ingen steder står 13 år. At det virker for en 13 årige, det forholder jeg mig ikke til her. Det er udelukkende deres/Googles betingelser jeg forholder mig til. Hvis jeg skal forholde mig til ting der ikke står, så kan det være hvad som helst.
 
Til top
Kermode Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 221
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kermode Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2011 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Som emnet siger, så er der noget her der er gået min næse forbi, ihvertfald indtil for få timer siden, hvor jeg gav knægten hans første Android telefon, og dermed også mit første møde med Android sådan mere tilbundsgående.
Problemet er måske ikke så meget Android, men derimod de ting der kan bruges i Android, som nærmest kræver en gmail konto. Som sådan var det ikke et problem, indtil jeg forsøgte at oprette en gmail konto til knægten. Det skal lige siges, han fylder 12 her i november, og er derfor ikke myndig.
Myndig er netop problemet med gmail, for man skal simpelthen være myndig, og knægtens oprettelse måtte da også opgives pga. dette (foreløbig).
Spørgsmålet er så, hvad gør man så? Kan det virkelig være rigtigt, at Android mobiltelefoner ikke henvender sig til børn og unge under 18 (eller som ikke er myndige), medmindre man kan leve med dem uden en gmail konto?


Opdagede lige tråden, så vil lige sige: Det skyldes jo de (åndssvage) amerikanske love som skal "beskytte" børn. Men en undersøgelser fornylig har vist at forældre enten lyver på barnets vegne eller bare siger ungen skal skrive noget andet (stort chok for nogle politikere!)

Som udgangs punk skal man nok vurdere hvem som har ret til ens person oplysninger. Skat? Ja det kan nok ikke undgås. Alle mulige andre? Nej, ranger som regel ikke dem.

--
DR - landets største jobskabelses ordning.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2012 kl. 02:23
Hel ærligt - så kan jeg slet ikke fatte hvad en 12-13 årig skal med en smartphone. De er efterhånden blevet så "skærm" fikserede (på den ene eller den anden måde) at de helt glemmer at der faktisk findes et rigt og givtigt liv - væk fra skærmene !
Nå ikke mere "prædiken" om, hvad der er godt for dem, der skal føre vores verden videre - her fra. Wink
Desuden synes jeg også, at det er logik for burhøns, at små børn ikke har de samme muligheder, som voksne - bl.a. ren juridisk ifm. oprettelse af konti til det ene eller det andet. 
Derfor bør de ansvarlige (voksne) forældre imo tænkesig grundigt om, inden de la' deres små herlige guldklumper, forvilde sig ud i en ret så uoverskuelig "jungle", som f.eks. smartphone verdenen jo er.
Hvis de virkelig ikke, som børn kan "leve" uden en tlf. og/eller hvis argumentet er, at de absolut skal kunne ringe til eller ringes op af deres forældre.
Så køb dog en alm. mobil tlf. til dem i jeres eget navn og ta' ansvaret for, jeres små poders gøren og laden ! Så'n cirka ligesom det er IRL.  
Sværere er det altså ikke !


Redigeret af Roland - 15-December-2012 kl. 02:24
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bibihest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2012 kl. 08:52
De fleste børn kan godt have en mobil og stadig lege ude, være sammen med venner osv. alt det som børn nu gør. De børn der ikke kan undvære at sidde med telefonen i hånden, har kun lært det af deres forældre. Hvis mor og far selv skal checke telefonen hele tiden, så kan man ikke forvente at børnene ikke også gør det.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2012 kl. 11:24
13 mdr gammel tråd, men et evigt aktuelt emne.
 
Udviklingen er jo at vi får mere og mere elektronik til at forsøde vores hverdag, og det smitter af på børnene. Der hvor "kæden hopper af", er når forældre ukritisk forsyner deres poder med dyrt elektronik uden at oplære dem i brugen af det på en ansvarlig og fornuftig måde.


Redigeret af Kampus - 15-December-2012 kl. 11:24
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu