recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VGA til DVI til HDMI?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVGA til DVI til HDMI?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Skovtrold Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Emne: VGA til DVI til HDMI?
    Sendt: 08-Juni-2006 kl. 13:35

Hej

Som jeg har forstået det, så er det nødvendigt med en DVI til HDMI tilslutning imellem PC og LCD TV hvis man vil se HD klip vist i rigtig opløsning.

Nu har jeg en bærbar hvor der kun er en VGA udgang. Vil jeg kunne benytte en VGA til DVI adapter på udgangen og så slutte et DVI til HDMI kabel til med samme resultat?

Eller har jeg misforstået hele konceptet?

JVC DR-MH300   JVC RX-D701   B&W MT20   JVC LT-32X70
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 13:40
Der findes ikke en VGA-til-DVI adapter, idet VGA er analogt, og DVI er digitalt. Der skal altså (en del) elektronik til for at konvertere fra Analog til Digitalt, og det kan - prismæssigt - slet ikke betale sig.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 13:47

Derudover kan VGA typisk præstere de samme opløsninger som DVI, men alt andet lige er der er en fordel ved digital overførsel.

Skovtrold skal nok have fat i et program som Powerstrip for at lave 1:1 pixelmapping på displayet.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
PlasmaOskar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Marts-2006
Status: Offline
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 13:49

Jeg bruger VGA og har set en del HD klip sim kan hentes hos Microsoft og jeg synes at billedet er ganske godt.

 

Til top
jdg1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2006
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 13:52

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Der findes ikke en VGA-til-DVI adapter, idet VGA er analogt, og DVI er digitalt. Der skal altså (en del) elektronik til for at konvertere fra Analog til Digitalt, og det kan - prismæssigt - slet ikke betale sig.

Hvis det er DVI-I:

http://av-connection.com/?ProductNo=06-076

 

Ellers:

DVI: http://www.keene.co.uk/cgi-bin/codesearch.pl?CP261D

HDMI: http://www.keene.co.uk/cgi-bin/codesearch.pl?CP261H

 

Og der findes talrige andre eksempler

 

Til top
Skovtrold Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 13:52

Ok Tak for hurtig hjælp

Jeg troede i min naivitet at når nu det var muligt med et DVI-VGA konverter stik, så var det også muligt den anden vej. Men det er åbenbart ikke altid så nemt...... Men så ville det hele jo også blive så kedeligt

JVC DR-MH300   JVC RX-D701   B&W MT20   JVC LT-32X70
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 14:04

Oprindeligt skrevet af Skovtrold Skovtrold skrev:

Jeg troede i min naivitet at når nu det var muligt med et DVI-VGA konverter stik, så var det også muligt den anden vej. Men det er åbenbart ikke altid så nemt...... Men så ville det hele jo også blive så kedeligt

Har du prøvet VGA? Bare fordi DVI i teorien vil være bedre (alt andet lige, og diverse andre forbehold...), er det ikke det samme som at VGA er dårligt. Selv hvis der hypotetisk var begge muligheder, kunne man jo forestille sig, at du ikke kunne se forskel. Det vigtigste er som regel ikke analogt eller digitalt, men at panelet ikke skal skalere (specielt hvis der er et LCD panel), aka 1:1 pixelmapping.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 14:07
Der findes heller ikke et DVI-VGA stik som sådan...

Fidusen er, at DVI-stikket rent fysisk kan transportere både et analogt og et digitalt signal, og et sådant "converter-stik" laver altså ikke nogen konvertering af signalet, men kun af ben-forbindelserne.

Men DVI/HDMI-indgange på TVs har (normalt) KUN support for det digitale signal i DVI-stikket.

Det er lidt ligesom et SCART-stik, der kan indeholde både RGB, S-Video og Composite, men det konverterer altså ikke mellem de forskellige standarder. Signalet skal i forvejen være der i det ønskede format, så man kan konvertere ben-forbindelserne til f.eks. S-Video.

Et SCART-til-S-Video konverteringsstik kan altså ikke konvertere et Composite- eller RGB-signal i SCART-stikket til S-Video, men kan trække S-Video "benene" ud af SCART-stikket og levere det som et S-Video stik.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
jdg1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2006
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 14:17

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Der findes heller ikke et DVI-VGA stik som sådan...

Fidusen er, at DVI-stikket rent fysisk kan transportere både et analogt og et digitalt signal, og et sådant "converter-stik" laver altså ikke nogen konvertering af signalet, men kun af ben-forbindelserne. 

Sig mig - så du slet ikke min post ovenfor?

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af jdg1 jdg1 skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Der findes heller ikke et DVI-VGA stik som sådan...

Fidusen er, at DVI-stikket rent fysisk kan transportere både et analogt og et digitalt signal, og et sådant "converter-stik" laver altså ikke nogen konvertering af signalet, men kun af ben-forbindelserne. 

Sig mig - så du slet ikke min post ovenfor?

Det du linker til er strengt taget ikke et stik, men en aktiv enhed, som laver konverteringen.

Vi taler om 1500-2000 kr, så for en stationær PC, vil det være langt billigere at udskifte grafikkortet, og selv hvis vi taler om en bærbar, bør man også overveje udskiftning i stedet for denne aktive enhed. 

Hvis displayet har både VGA og DVI indgang med de samme opløsninger, er der næppe nogen fordel ved at konvertere det analoge signal til digitalt i denne aktive enhed.



Redigeret af JesperLund - 08-Juni-2006 kl. 14:25
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jdg1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2006
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af jdg1 jdg1 skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Der findes heller ikke et DVI-VGA stik som sådan...

Fidusen er, at DVI-stikket rent fysisk kan transportere både et analogt og et digitalt signal, og et sådant "converter-stik" laver altså ikke nogen konvertering af signalet, men kun af ben-forbindelserne. 

Sig mig - så du slet ikke min post ovenfor?

Det du linker til er strengt taget ikke et stik, men en aktiv enhed, som laver konverteringen.

Vi taler om 1500-2000 kr, så for en stationær PC, vil det være langt billigere at udskifte grafikkortet, og selv hvis vi taler om en bærbar, bør man også overveje udskiftning i stedet for denne aktive enhed. 

Hvis displayet har både VGA og DVI indgang med de samme opløsninger, er der næppe nogen fordel ved at konvertere det analoge signal til digitalt i denne aktive enhed.

Nu svarede jeg jo også på påstanden om at der ikke findes en adaptor

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2006 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af jdg1 jdg1 skrev:

Nu svarede jeg jo også på påstanden om at der ikke findes en adaptor

Ja, det gik nu heller ikke umiddelbart op for mig, hvad det var du svarede på....



Redigeret af cnn3 - 08-Juni-2006 kl. 14:36
mvh Christian
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu