recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Videobånd/DVD skiver hvad holder længst
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVideobånd/DVD skiver hvad holder længst

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ballerups Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-September-2009
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Videobånd/DVD skiver hvad holder længst
    Sendt: 12-September-2009 kl. 20:22
Hej med jer.

Jeg er ny bruger her på siden, så i må bære over med mig
hvis mit spørgsmål ikke er stillet i det rigtige forum.

Nu til spørgsmålet: Min nabo har en hel del video bånd
han selv har optaget, dem vil han gerne gemme mange år
fremover, men hvad holder bedst videobånd eller dvd
skiver ( Han vil ligge det over på dvd, hvis det er det
der holder længst/bedst )

Med venlig hilsen
Ballerups
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 21:31

 

 Nu har bånd jo existeret længer end en DVD, og de er stadig brugbare efter så mange år, så IMHO holder de længst, men problemet er jo mulighed for at afspille dem om 10-20 år der vil ikke være maskiner til det, der vil for den sags skyld sikkert heller ikke være noget til at afspille en DVD med.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 21:48

Det er meget svært at svare på.

Slid på de to medier ytrer sig forskelligt og tidens tand ytrer sig forskelligt.

DVD'er kan ikke give båndsalat med ødelagt bånd (og evt. videobåndoptager) som resultat, til gengæld har magnetbånd ikke et organisk farvelag som nedbrydes med tiden.

Gode kvalitetsmedier af begge typer holder typisk i mange, mange år.

Jeg ville personligt satse på at overføre til DVD medier og have multiple kopier på forskellige typer DVD+/-R. Hvis man har pladsen til det, kan man jo så også gemme VHS båndene.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Jeg ville personligt satse på at overføre til DVD medier og have multiple kopier på forskellige typer DVD+/-R. Hvis man har pladsen til det, kan man jo så også gemme VHS båndene.


Man kunne også kombinere de optiske medier med harddiske (ISO filer).

Med hensyn til bånd er der en anden faktor som man bør overveje: vil der være funktionelt afspilningsudstyr om 20 år?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 23:38
Jeg har funktionelle VHS bånd der er over 20 år. Har hørt at brændbare DVD'er ikke holder så længe, afhængig af kvaliteten på DVD'en og brænderen.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 23:41

 

 Der vil som skrevet sansynligvis ikke være et problem med båndene, men mere med som også skrevet udstyr til at afspille dem om 20 år.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2009 kl. 01:29

Har faktisk oplevet bånd der ikke blev brugt, ligefrem smeltede sammen og var komplet ødelagte, de lå rimelig koldt og tørt :-)
Det var bånd leveret fra proffessionelt filmselskab.

Har dvd brændt med en af de første dvd-brændere (1x) og de er stadigvæk læsbare.

Niels

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2009 kl. 09:03

jeg er begyndt at opsamle data billeder film osv. på nutidens lagermedier (pt harddisk) også sørger jeg altid for at have backup af dataen dvs altid 2 harddiske spejlet også gemmes originalen hvis det er skiver....

faktisk er dataen også lagt på flere computere så det ligger endda flere steder, men det er mere fordi det er bekvemt, fra tiden før min NAS

efterhånden som der så kommer nye lagermedier kan man tage hele portionen og flytte over i mere eller mindre 1 hug.

Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu